Kodėl verslininkams leidžiama apgaudinėti žmones, neva jie kažką laimėjo, kad prisiviliotų juos į, pavyzdžiui, brangių puodų reprezentaciją ir taip vogti jų laiką?

O gal kalti patys patiklūs žmonės? Bent jau Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovai tvirtina nesėdintys sudėję rankų ir atlieka atitinkamus tyrimus, kurie gali baigtis baudomis verslininkams.

O psichologai perspėja, kad ant tokių verslininkų „kabliukų“ užkimba ir ne kvaili žmonės.

Vietoje kelionės – puodai
Vieną ramų spalio šeštadienį per pietus klaipėdiečių (redakcijai pavardė žinoma) šeimos ramybę sudrumstė netikėtas skambutis. Telefonu pakalbėjusi žmona pranešė džiugią naujieną – jie su vyru laimėjo trijų dienų kelionę į Veneciją.

Apmokamas ir maitinimas, ir viešbučiai. Išvykstama gruodžio 3 d. Reikia tik ateiti abiem 15 val. nurodytu adresu ir pasiimti laimėjimą bei primokėti 99 eurus.

Šeimoje, kuri gyvena vargingai ir atliekamų pinigų tikrai neturi net kokybiškesniam maistui, jau nekalbant apie kokią nors prabangą, kilo sumaištis bandant atsakyti į klausimus – eiti laimėjimo pasiimti ar ne, gal kokie sukčiai bando suvilioti, iš kur žinoma jų pavardė ir t. t.

Vyras prisiminė, kad „Norfos“ parduotuvėje Taikos pr. 66A pildė kažkokią anketą. Sakė pagailėjęs moters, dirbusios savo darbą, su kuria mažai kas norėjo kalbėtis. Jis tuoj „įlindo“ į internetą ir išsiaiškino, kad „Norfa“ jokios nemokamos kelionės į Veneciją akcijos neorganizavo, ir pareiškė niekur neisiąs.

Tačiau kiti šeimos nariai nerimo. Juk yra ne vienas žmogus, iš tikrųjų laimėjęs nemokamą kelionę, ja pasinaudojęs ir buvęs patenkintas. Surado tokių ir tarp savo pažįstamų.

„Tuos 99 eurus juk galima kaip nors sukrapštyti, pavyzdžiui, atsisakyti kalėdinių dovanų, nes tokia galimybė juk gali pasitaikyti tik kartą gyvenime. Kodėl nenuėjus ir nesužinojus, kaip yra iš tikrųjų? Juk nesakė, kad reikia atsinešti pinigų, tai neapgaus. Be to, akcija vyko „Norfos“ parduotuvėje, vadinasi, viskas legalu“, – tokiomis mintimis drąsinosi kiti šeimos nariai.

Taigi, pora, nors ir kankinama begalės abejonių, išėjo patikrinti to laimėjimo, kad būtų ramiau, jog per žioplumą ir įtarumą nepražiopsojo savo laimės. Tądien nurodytu adresu susirinko trys poros.

„Netrukus paaiškėjo, kad primokėti po 99 eurus turėtų kiekvienas, o ne pora. Negana to, kelionėje nebūtų ir žadėto maitinimo. Išdalino laimėjimus – lyg bilietus lėktuvui, lyg kažkokią nuolaidą, bet apie pačią kelionę mus pasitikusi moteris daugiau nesileido į kalbas. Kol kepė svečiams pavaišinti skirta višta, moteris pradėjo pasakoti apie brangius ir puikius puodus, kuriais prekiauja „Eastcon AG Lt“. Pusvalandį paklausę paskaitos apie puodus atsistojome išeiti. Mums buvo liepta padėti laimėjimą ant stalo ir keliauti sau“, – pasakojo klaipėdiečiai.

„Suderina su centru“

Žinia, parduotuvėse gana dažnai jauni žmonės prašo pirkėjų užpildyti įvairias anketas bei pateikti savo kontaktinius duomenis. „Norfos“ atstovas spaudai Darius Ryliškis, išklausęs mūsų papasakotą klaipėdiečių istoriją, patarė kreiptis į parduotuvės direktorių.

„Mūsų rinkodaros žmonės nuomoja vietą atstovams, užsiimantiems reklama ir panašiai. Dalino čia kažkada kažkokius bukletėlius. Bet tai ne mano kompetencija, bet kuriuo atveju viskas vyksta centralizuotai, tiksliai nežinau, rodos, sudaromos sutartys“, – sakė parduotuvės direktorius Gintautas Skirpstaitis.

Jis neneigė, kad anketa galėjo būti užpildyta „Norfos“ parduotuvėje, nes būna ir „Eastcon“ vykdomų akcijų.

„Viskas būna suderinta. Man valdžia atsiunčia pranešimą, kad, sakykime, pirmadienį vyks „Eastcon“ prezentacija. Jeigu kokia nors agentūra kreiptųsi būtent į mane, vis tiek patarčiau kreiptis į centrą, į nuomos skyrių, ir ten viską suderinti. Kai gaunu laišką „Prašome leisti...“, tada ir leidžiu. Pats aš nesprendžiu“, – sakė G. Skirpstaitis.

Taip ir nepaskambino

Lapkričio 5 d. paskambinus į „Eastcon“ atsiliepė moteris maloniu balsu. Teiravomės, ar agentūra vykdė tokią akciją, kurios metu buvo renkami nemokamos kelionės į Veneciją laimėtojai, kokios buvo taisyklės, ar atimti laimėjimą iš neklausiusiųjų paskaitos apie puodus buvo pačios įmonės sumanymas, ar jos darbuotojos improvizacija.

Moteris paaiškino, kad apie tai reikia kalbėtis su vienu iš vadovų, kuris atstovauja tai sričiai. Žadėjo iš karto sujungti su juo, bet nepavyko, tad užsirašė informaciją ir žadėjo, kad kažkuris iš vadovų „arba šiandien, arba rytoj“ susisieks su korespondente ir atsakys į klausimus.

Tačiau skambučio taip ir nesulaukėme.

Išvažiavę irgi nepatenkinti

Portale rekvizitai.vz.lt galima rasti atsiliepimų, kurių autoriai tvirtina išvykę į tokią „laimėtą“ kelionę, bet joje, anot komentatorių, džiaugsmo buvo nedaug.

„Vakar grįžome iš „laimėtos kelionės į Veneciją“... Dar taip išdurta nebuvau. Keliavom dviese, kaip ir dauguma vykusiųjų, ir už vadinamą laimėtą kelionę sumokėjom 354 eurų. Į kainą, pasirodo, įėjo lėktuvo bilietai, viešbučio kambarys, pusryčiai su vakariene ir sezono (juokingiausia, kad sezonas baigiasi rugsėjo gale) mokestis. Oro uoste mūsų niekas nepasitiko, nors buvo žadėta, nuvykę į Italiją dar valandą važiavome į viešbutį, kuris, pasirodo, net ne prie Venecijos, o mažam miestely, kur nė gyvos dvasios, tik pora vietinių. Nuvykę gavom žadėtą pasveikinimo kokteilį ir užkandžių, ir prasidėjo visas smagumas. Sužinojome jog norint aplankyti nors vieną žadėtą vietą, kas, beje, buvo sakoma, jog jau įskaičiuota į kainą, reikia susimokėti vienam žmogui vienai dienai 98 eurus plius turisto mokestis 12 eurų kiekvienam“, – spalio 23-iąją rašė Ieva prisistačiusi internautė.

„Patys „mėgaujamės“ šiuo laimėjimu dabar. Nesikartojant, kelionė apgailėtina. Matau labai daug nepatenkintų žmonių. Atskirai nieko nepasiektume, tačiau tikrai svarstau šią įmonę apskųsti vartotojų apsaugos inspekcijai. Verta rinkti parašus ir bendru skundu padėti šiuos „kelionių organizatorius“ į vietą. Norisi tikėti, jog juos uždarys ir neleis apgaudinėt daugiau žmonių“, – 2015 10 15 rašė kitas portalo lankytojas.

„Ką tik grįžau iš kelionės po Veneciją. Baisu. Akių mulkinimas“, – spalio 12-ąją konstatavo Daina.

„Kelionės į Venecija laimėjimu vadinti tikrai neverta. Pirmiausia, už VISAS ekskursijas reikia mokėti!!!! Komplekto kaina – 199 € VIENAM asmeniui. <...> Jus nuveš į viešbutį, kuris yra tokioje gyvenvietėje, kur gyvųjų nėra, parduotuvės nedirba, o jei dirba, tai tik viena, ir ta vakare. Jeigu užsisakėte tik pusryčius, pasiimkite ką valgyti, nes nebus kur maisto nusipirkti. Na, čia dar ne visos problemos, bet jei važiuosite, patys ir sužinosite. Sėkmės“, – spalio 6-ąją patarė Rasa.

Panašių atsiliepimų galima rasti ir daugiau.

Kvietimai – pavojingi

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Maisto produktų, turizmo ir rekreacinių paslaugų departamento direktoriaus pavaduotoja Raimonda Balnienė sakė, kad ruošiamasi viešinti informaciją spaudoje, jog saugotis reikia ne tik telefoninių sukčių, bet ir atvejų, kai žmonės telefonu kviečiami į prezentacijas.
Raimonda Balnienė

Pasak jos, kartais žmonės pasirašo sutartis dvejiems metams, kurios jiems atsieina 1-2 tūkst. eurų.

Tokia našta užkraunama šeimai, pavyzdžiui, už kosmetikos rinkinuką. Pasak R. Balnienės, pastaruoju metu tai tampa masišku dalyku.

„Tokie žmonių apgaudinėjimai vyksta ir vyks. Visur yra nesąžiningų žmonių, kurie apgaudinėja – visame pasaulyje, ne tik Lietuvoje. Užtat reikia žmones šviesti. O dėl tos Venecijos jau turime bylų, yra skundų, nagrinėjame“, – sakė direktoriaus pavaduotoja.

Tarnyba rengiasi artimiausiu metu viešai paaiškinti žmonėms, ką reikia daryti tokiu atveju, kokios jų teisės.

VVTAT Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vedėja Milda Deimantė teigė, kad šiuo metu yra pradėtas tyrimas dėl bendrovės „Eastcon“ veiklos.

„Bus tiriama, ar jos veikla atitinka įstatymo numatytą nesąžiningos veiklos draudimą. Bylos nagrinėjimas dar nėra įvykęs, tad išsamiau paties tyrimo negalėčiau komentuoti“, – sakė ji.
Šiuo metu VVTAT yra pasiskundę 6 vartojai, ir ne vien tik dėl nemokamos kelionės į Veneciją, bet ir dėl kitos „organizuotos kelionės“.

„Neretai vartotojai ir viešoje erdvėje teigia, kad daromi pažeidimai, tačiau nesikreipia į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri galėtų atlikti tyrimą ir išsiaiškinti, kaip yra iš tikrųjų. Kartais vartotojai būna teisūs, o kartais – ne. Todėl mums reikia atlikti tyrimą. Turėdami vartotojų skundą, įrodymų, galime jau patys ieškoti kitų įrodymų. Žmonės nesikreipia, tad jiems atrodo, kad valstybės priežiūros nėra, nors iš tikrųjų ji atliekama“, – sakė M. Deimantė.

Pasak jos, skundų dėl įvairių verslininkų daromų pažeidimų tarnyba turi daug. Ne visi jie būna pagrįsti, bet dėl pagrįstų pradedami oficialūs tyrimai ir taikomos įstatyme numatytos sankcijos. Baudos būna nuo 289 iki 8 688 eurų. Jeigu yra sunkinančių aplinkybių, pakartotinis atvejis, bauda siekia iki 34 754 eurų.

„Naudojasi naivumu“

Viktorija Gončarova, psichologė-konsultantė:

„Toks reiškinys bus visada. Yra tokių žmonių, kurių naivumas ir patiklumas nepriklauso nuo biologinio amžiaus. Tai vadinama vaiko pozicija. Jie turi iliuzijų, tiki stebuklais, mano, kad jiems kas nors padės šitame gyvenime, bet ne jie patys. Tai žinodami verslininkai ir organizuoja tokius žaidimus. Deja, kai kurie jų leidžia sau taip elgtis, nes įstatymiškai tikriausiai nėra baudžiami. Neretai jie moka įtikinamai emociškai bendrauti, o žmogus dėl to gali prarasti racionalumo jausmą, užsikrečia emocijomis ir nemato realybės. Jis pradeda gyventi tuo, kad pagaliau ir jam pasisekė. Vyksta vidiniai giluminiai procesai. Žmonės patiki elektroniniu laišku, kad gavo kažkokį palikimą. Viena moteris pardavė savo butą, kad gautų pinigų sumokėti už palikimą. Patiklūs žmonės labai daug pinigų praranda. Kai toks žmogus supranta esąs apgautas, labai nusivilia savimi, pradeda save terorizuoti, atsiranda kaltės jausmas, gali net susirgti depresija.

Deja, tai stebima visame pasaulyje. Patikliesiems galėtų padėti žiniasklaida, dažnai informuodama apie tai. Būtų gerai, kad patiklūs žmonės prieš priimdami sprendimą pasidalintų informacija su savo artimaisiais. „Užkimba tikrai ne kvailiai“

Roma Šimulionienė, Klaipėdos universiteto socialinės psichologijos ekspertė:

Nieko stebuklingo nėra. Tiesiog verslininkai padaro žmonėms įtaką, įtikina juos vienaip ar kitaip elgtis, žinodami žmogaus elgesio socialinėse situacijose dėsningumus. Yra daug įvairių socialinės įtakos principais grindžiamų taktikų, kuriomis verslininkai sumaniai pasinaudoja. Ar tai moralu, tai jau kitas klausimas.

Manau, kad kelionė į Veneciją buvo būdas prisikviesti žmonių į puodų prezentaciją. Jeigu žmonės iš karto būtų buvę pakviesti į ją, nesiūlant kelionės, ko gero, daug iš jų būtų nėję. Gavę tokią dovaną, pasijuto pamaloninti. O už tai natūraliai norisi atsilyginti tuo pačiu.

Yra daugybė būdų žmonėms įtikinti. Pavyzdžiui, gali būti naudojama vadinamoji „koja tarpdury“ technika, kai iš pradžių pateikiamas visai nedidelis prašymas, o po jis vis didinamas. Sutikęs su mažesniu prašymu, žmogus, norėdamas būti nuoseklus (nes taip geriausiai jaučiasi), sutinka ir su didesniu prašymu, o vėliau nebeturi kur dėtis.

Priimant bet kokį sprendimą, būtina pamąstyti. O įtikinėtojai dažnai mus užklumpa netikėtai. Kai paskambina telefonu ir praneša apie dovaną, žmogus apsidžiaugia ir daugiau nieko nebegirdi. Jis negalvoja, juolab kad yra skubinamas priimti sprendimą.

Jūsų minėtu atveju vargu ar verslininkai norėjo suteikti tiems žmonėms malonumą. Jų tikslas – prisitraukti naujų klientų. Vieni atsispirs pagundai, o kiti nueis ir už paskutinius pinigus pirks puodus, nes tik prezentacijos metu galės jų įsigyti „pigiau“. Žmogus pasijunta esąs ypatingas ir perka. Iš esmės jokios apgavystės kaip ir nėra. Tiesiog išnaudojama tai, kaip žmogus mąsto tokiose situacijose.

Užkimba tikrai ne kvaili žmonės. Tiesiog sukuriamos tokios situacijos, kai kitaip pasielgti tiesiog negali. Nebent turėtum daugiau laiko pagalvoti, leistum sau būti nenuosekliam arba nesijaustum skolingas, jei tave kas nors pamalonina.