Ruošia pokyčius žymėto dyzelino pirkėjams

 (95)
Įsigyti žymėto dyzelinio kuro netrukus bus daug paprasčiau. Bent jau taip žadėjo Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vadovybė. Vis dėlto tiek šio kuro pirkėjai, tiek pardavėjai skeptiškai vertina tokius planus.
Ruošia pokyčius žymėto dyzelino pirkėjams
© DELFI (M. Ažušilio nuotr.)

Žemę dirbantys asmenys žymėtą dyzeliną gali pirkti vos ne perpus pigiau nei visi kiti vairuotojai. Degalu.kainos.lt duomenimis, litras šio kuro kainuoja mažiausiai 0,41 euro. Įprastinio dyzelio kaina šiuo metu prasideda nuo 0,75 euro už litrą.

Vis dėlto norėdami mokėti mažiau, ūkininkai turi gerokai pavargi – bent kartą – du per metus dėl to jiems reikia apsilankyti VMI, kad ši išduotų leidimą ir pagal nustatytas kvotas apskaičiuotų galimą įsigyti degalų kiekį. Vėliau privalu vesti nuolatinę šio kuro pirkimo apskaitą. Tiesa, tiesiogine prasme rankomis tą daro degalinių darbuotojai.

Viskas daroma popieriuje

Lietuvos naftos produktų mažmeninės prekybos įmonių asociacijos direktorė Daiva Jokšienė įsitikinusi, kad dabartinė žymėto dyzelino prekybos tvarka yra atgyvenusi, neteisinga, neefektyvi, riboja kuro pasiūlos galimybes ir pasirinkimą.

„Atgyvenusi, nes visa apskaita grindžiama popieriniai dokumentais. Neteisinga, nes pardavėjams yra užkrauta prievolę vesti pirkėjo apskaitą ir atsakomybę už kontrolę. Neefektyvi, nes imli darbui – aptarnauti žymėto dyzelino pirkėją už trunka kur kas ilgiau nei kitus, nes būtina patikrinti ir užpildyti daugybę dokumentų, teikti ataskaitas“, – argumentuoja asociacijos direktorė.

Anot jos, žymėto dyzelino pasiūlą riboja dabartinis reikalavimas, kad žymėto dyzelino pirkėją aptarnautų degalinės darbuotojas. Esą taip nepagrįstai pažeidžiamos mažmeninės prekybos konkurencines sąlygos ir diskriminuojamos automatinės degalinės.

D. Jokšienės teigimu, asociacija pasiūlė VMI įvesti į žemdirbiams skirtą mokėjimų ar nuolaidų kortelę, kurioje būtų kaupiami duomenys apie jiems nustatytus metinius degalų limitus. Esą jos leistų automatizuoti parduodamo kuro apskaitą, operatyviai administruoti likučius.

Jomis būtų galima naudotis tiek mažmeninėje, tiek didmeninėje prekyboje, nenukentėtų ir automatinės degalinės.

Žada paprastesnę tvarką

Neseniai VMI viršininko pavaduotoja Vilma Vildžiūnaitė žadėjo, kad atgyvenusi ir daug papildomų administracinių sąnaudų reikalaujanti žymėto dyzelino prekybos tvarka jau šiemet bus paprastesnė.

Tiesa, permainos, kurias ketinama įgyvendinti iki liepos 1 d., nevisiškai sutampa su siūlytomis degalinių atstovų.

Kaip informavo VMI, pirmiausia norint gauti leidimą pirkti žymėtą dyzeliną nebereiks vykti gyvai jo užsakyti ir atsiimti. Visa tai bus galima padaryti internetu.

„Numatoma panaikinti prievolę žemės ūkio subjektams pildyti kuro apskaitos korteles. Tiek pirkėjai, tiek degalinių darbuotojai galimą įsigyti kuro likutį galės tiesiogiai sistemoje internetu realiuoju laiku“, – rašoma VMI paaiškinime.

Vietoje degalinių siūlomos kortelės VMI svarsto galimybę kiekvienam kuro pirkėjui suteikti unikalų brūkšninį arba kitą kodą. Visi individualūs pirkimo duomenys būtų susieti su kodu, kurį tereikėtų išsispausdinti ant paprasto popieriaus lapo.

Pasak VMI atstovų, jau parengtos techninės sąlygos, kuriomis vadovaujantis duomenis keliautų tarp degalinių informacinių sistemų ir VMI administruojamos akcizų informacinės sistemos. Esą degalinės dabar derina prie jų savo sistemas.

„Glaudžiai bendradarbiavome su VMI ruošiant pakeitimus. Kol kas ne visus pasiūlymus pavyko suderinti, tačiau tai jau žingsnis į priekį. Dabar įmonės vertina savo galimybes, reikalingas investicijas ir jų atsipirkimą. Kaštai gali būti labai skirtingi priklausomai nuo dabar įmonėje naudojamų IT sistemų. Gali būti, kad „sistemų priderinimas“ įmonei bus per brangus, todėl reikės likti prie dabar esamo varianto“, – svarstė D. Jokšienė.

Lietuvos ūkininkų sąjungos vicepirmininkas Raimundas Jovarauskas teigiamai vertino galimas naujoves, tačiau abejojo, ar jas pavyks įgyvendinti.

„Apie tą brūkšninį kodą girdžiu jau kokie ketvirti metai – nelabai tikiu, kad jis atsiras greitu laiku. Stipriai abejoju, nes pernai buvo tas pats sakyta“, – sakė ūkininkas.

Jis abejojo, kad nauja tvarka duos ką nors gero žymėtu dyzelinu prekiaujantiems didmenininkams.

„Kiek bendravęs su tiekėjais, kurie veža benzinvežiais, nelabai įsivaizduoju, ką jie su tuo brūkšniniu kodu galės padaryti. Tiekėjai turbūt nelabai pasiruošę naujovėms ir aišku turbūt papildomi kažkokius aparatus turės įsidėti. Garantuotai jie nebus pigūs, tad visas papildomas sąnaudas perkels ant mūsų pečių. Nebent valstybė kompensuos“, – kalbėjo pašnekovas.

www.DELFI.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Naujienos

Latvija tapo EBPO nare (11)

Latvija liepos 1 dieną tapo visateise Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) valstybe nare.

Telefoniniams sukčiams nepavyko „išdurti“ Alytaus verslininkės pokalbio įrašas (109)

„Jums skambina vyresnioji tyrėja. Kodėl šiandien neatvykote į teismą Kaune?“ – tokio telefono skambučio ketvirtadienį sulaukusi alytiškė verslininkė net prisėdo iš netikėtumo, nes jokio šaukimo į teismą nebuvo gavusi.

ES toliau baudžia Rusiją (459)

Europos Sąjunga oficialiai pratęsė sankcijas Rusijai iki 2017 metų sausio pabaigos. Dėl šio sprendimo buvo sutarta dar praeitą savaitę, rašoma išplatintame pranešime spaudai.

Trys vartojimo kreditų bendrovės sumokėjo baudas (7)

UAB „Lateko lizingas“, UAB „mogo LT“ ir UAB „S. IMPERIJA Creditor.lt“ sumokėjo Lietuvos banko gegužės mėn. skirtas baudas – iš viso 2 035 eurus. Baudos buvo skirtos už netinkamą vartojimo kredito gavėjų kreditingumo vertinimą ir atsakingojo skolinimo reikalavimų pažeidimus.

C. Malmstrom: derybų dėl prekybos nebus iki pat „Brexit" (6)

Europos Sąjungos (ES) aukščiausio lygio už prekybą atsakinga pareigūnė penktadienį pareiškė, kad Jungtinė Karalystė (JK) negali pradėti derybų dėl verslo su ES tol, kol nepaliko Europos Sąjungos.