Lietuvos verslininkai jau turėjo pasimokyti iš Rusijos politinių veiksnių. Per metus staigiai savo strategijas turėjo permąstyti tiek pieno produktų gamintojai, tiek kiaules auginantys verslininkai.

Pernai spalio mėnesį prasidėjo pieno blokada. Rusija dėl sanitarinių sąlygų uždraudė įvežti lietuviškus pieno gaminius. Dar spalio mėnesį į Rusiją buvo eksportuota pieno produkcijos už 15,279 mln. Lt, tačiau lapkritį eksportas buvo lygus 0. Prekyba pieno produktais su Rusija buvo nutrūkusi daugiau nei du mėnesius ir šių metų sausį Lietuvos gamintojams vėl pavyko Rusijai parduoti savo produkcijos už 37,682 mln. Lt.

Viliojo kaina ir lietuviška gamyba

Užkirtus kelią lietuviškai pieno produkcijai patekti ant Rusijos parduotuvių lentynų, padėti Lietuvos gamintojams suskubo lietuviški prekybos centrai, kuriuose kurį laiką buvo galima įsigyti pieno produktų su rusiškomis etiketėmis.

Prekybos tinklo „Maxima“ atstovė spaudai Renata Saulytė pripažino, kad Rusijai užkirtus lietuviškų pieno produktų prekių importą šiame prekybos centre trumpalaikėje perspektyvoje pieno produktai šiek tiek atpigo.

„Pigiau Lietuvos vartotojas galėjo įsigyti ne tik Rusijos, bet ir vietinei rinkai skirtų maisto produktų. Siekiant paskatinti bendrą pieno produktų vartojimą, daugeliui jų mūsų prekybos tinklo iniciatyva buvo taikomos nuolaidos, vyko akcijos“, - teigė ji.

Renata Saulytė
„Maxima“ atstovė teigė, kad į parduotuves atkeliavusiems, į Rusiją neišvežtiems pieno produktams buvo taikomos iki 30 proc. nuolaidos.

„Per trumpą laiką jie buvo išpirkti. Mūsų manymu, tam įtaką darė žemesnė produktų kaina ir faktas, kad tai yra lietuviškas produktas, kuris vizualiai mažai skyrėsi nuo mums įprastų. Esminiai skirtumai – ant pakuotės užrašyto teksto kalba ir kaina. Jau seniai pastebėjome, kad lietuviai pirmenybę teikia lietuviškiems produktams, tad nenuostabu, kad ir Lietuvos pieno gamintojų produkcija buvo gana greitai realizuota“, - svarstė R. Saulytė.

Paklausta, ar greitu metu vėl sulauksime lietuviškų produktų, turėjusių iškeliauti į Rusiją, parduotuvėse, pašnekovė teigė: „Kol kas sunku vertinti situaciją. Draudimas ką tik įsigaliojo, tad užklausų iš Lietuvos pieno, mėsos, žuvies ar vaisių ir daržovių gamintojų dar nesulaukėme“.

Produktų pasiūlos didėjimas rinkoje galėtų būti trumpalaikis

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas svarsto, kad iš tiesų dalis į Rusijos rinką nukreiptų produktų gali patekti į Lietuvos prekybos centrus. Padidėjus pasiūlai, galima tikėtis ir tam tikrų produktų kainos mažėjimo.

„Atsižvelgiant į tai, kiek gamintojai turės produktų perviršio nerealizuotose rinkose, tai su kiekvienu tinklu individualiai tarsis. Tai jau parodė prieš tai buvusi situacija su pieno produktais“, - kalbėjo pašnekovas.

L. Vilimas teigė, kad, jo nuomone, prekybos centrai susidarius į neeilinę situaciją pažiūrės patriotiškai, atsakingai ir padės gamintojams.

Paklaustas, ar dėl padidėjusio tam tikrų prekių kiekio prekybos centruose galimas tų produktų kainų kritimas, pašnekovas atsakė: „Gali būti, tačiau šiuo metu dar anksti kalbėti, nes turėtų gamintojai atskirai tartis. Žinoma, padidėjus pasiūlai, prielaida trumpalaikėje perspektyvoje mažėti
yra“.

Galimybė pasiekti kaimynus

Lietuvos marketingo asociacijos valdybos pirmininkas Simonas Bartkus teigia, kad į Rusijos draudimą įvežti prekes Lietuvos gamintojai galėtų pasižiūrėti kūrybiškai ir pakartoti akciją, kai pieno draudimo metu žmonės aktyviau pirko lietuviškus jogurtus ar varškę.

„Iš rinkodarinės pusės pasukti situaciją savo linkme, ypač produktų gamintojai, galimybių turi“, - teigė jis.

Pasak S. Bartkaus, susidariusios geopolitinės situacijos kontekste Lietuvos piliečiai yra patriotiškesni ir lengviau įsitrauktų į skatinamas pirkti lietuvišką prekę akcijas.

Simonas Bartkus
„Manau, kad patriotiškumas dabar yra sustiprėjęs ir, manau, kad tiek prekybininkai, tiek gamintojai gali tuo pasinaudoti“, - sakė jis.

Kartu S. Bartkus neatmeta galimybės, kad prasidėjusi patriotiška akcija galėtų atkreipti ir kaimyninių šalių dėmesį, kaip buvo su Lenkijos obuoliais.

Paklaustas, ar ir prekybos vietos susidarius šiai situacijai gali ja pasinaudoti, S. Bartkus teigė:
„Žiūrint į situaciją pragmatiškai, prekybos tinklams mažiausiai naudos iš to, nes jie ir taip turi ką parduoti. Gamintojai suinteresuoti kuo daugiau parduoti. Todėl iniciatyvą turėtų pradėti gamintojai, bet, žinoma, bendradarbiavimas su prekybos centrais būtų efektyvesnis“.

Ar draudimai turėjo įtakos kainoms Lietuvoje?

Kaip jau minėta, Lietuva per metus jau patyrė du svarbius maisto produktų draudimus - pieno ir kiaulienos. DELFI domisi, kaip uždraudus gaminius keitėsi kainos Lietuvoje.

Statistikos departamento duomenys rodo, kad Rusijos draudimas vežti lietuviškus pieno produktus Lietuvoje pieno kainos nesumažino, nebent šiek tiek pristabdė jos augimą.

Spalio mėnesį pieno produkcijos kainos Lietuvoje kilo 3,1 proc., tačiau jau lapkričio mėnesį kainos augo vos 0,7 proc. Gruodžio mėnesį dar mažau – 0,3 proc. Žinoma, tolimesniam pieno produkcijos brangimo lėtėjimui įtakos turėjo ir nuo šių metų kovo mėnesio pradėjusi kristi pieno supirkimo kaina.

Lietuviškos kilmės pieno produktų eksportas į Rusiją (VšĮ „Versli Lietuva“ duomenys)

Laikotarpis Eksportas (Lt)

2013 m. balandis

54,149 mln.

gegužė

51,338 mln.

birželis

53,43 mln.

liepa

62,474 mln.

rugpjūtis

62,112 mln.

rugsėjis

61,225 mln.

spalis

15,279 mln.

lapkritis

0

gruodis

0

2014 m. sausis

37,682 mln.

vasaris

65,059 mln.

kovas

47,142 mln.

balandis

44,178 mln.

gegužė

39,289 mln.

Pieno produktų eksportas į Rusiją

Pieno produktų kainų pokytis Lietuvoje, palyginus su prieš tai buvusiu mėnesiu (Statistikos departamento duomenys)

Pieno kainos pokytis

Dar vienas Rusijos draudimas, turėjęs užgrūdinti Lietuvos verslininkus, – draudimas importuoti į Rusiją lietuvišką kiaulieną. Dar pernai balandį lietuviškos kiaulienos į Rusiją iškeliavo už 5,36 mln. Lt, gruodį – jau tik už 180 tūkst., o nuo sausio šioje pozicijoje užsilikęs visiškas nulis.

Lietuvoje užauginama tik apie pusė vidaus rinkai reikiamos kiaulienos, todėl šalies kiaulienos kainos labiau priklauso nuo pasaulinės rinkos nei vidinės.


Lietuviškos kiaulienos eksportas į Rusiją (VšĮ „Versli Lietuva“ duomenys)

Eksportas (Lt)

2013 m. balandis

5,36 mln.

gegužė

5,09 mln.

birželis

3,8 mln.

liepa

2,35 mln.

rugpjūtis

1,24 mln.

rugsėjis

273 tūkst.

spalis

406 tūkst.

lapkritis

214 tūkst.

gruodis

180 tūkst.

2014 m. sausis

0

vasaris

0

kovas

0

balandis

0

gegužė

0

Statistikos departamento duomenimis, kiaulienos kaina staigaus šoko uždraudus kiaulieną nepajuto. Vertinant mėnesinius kainos pokyčius kaina laikėsi stabili arba šiek tiek mažėjo.

Vis dėlto vertinant metinį kainos pokytį, produktukainos.lt portalo duomenimis, rugpjūčio mėnesį kiaulienos kainos per metus yra nukritę apie 12 proc.

Kiaulienos kainos pokytis, palyginus su prieš tai buvusiu mėnesiu (Statistikos departamento duomenys)

Laikotarpis Kainų pokytis (proc.)

2013 m. birželis

0,2

liepa

0,1

rugpjūtis

-0,6

rugsėjis

0,6

spalis

-1,9

lapkritis

0,1

gruodis

-0,3

2014 m. sausis

-0,3

vasaris

0

kovas

0,1

balandis

0

gegužė

-0,2

birželis

-0,4

Kiaulienos kainos pokytis
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (149)