Neseniai įvairios institucijos, viena po kitos platino pranešimus apie pajūrio verslo įmonėse atliktų patikrinimų rezultatus: vieni pažeidimų rado daug, kiti jų visai neaptiko.

Palangoje dirbantys verslininkai sako, kad tikrintojų gausa vasaros sezono metu jų nebestebina, nors neslepia – kiekvienas patikrinimas kelia šiokį tokį stresą.

Inspektoriai akcentuoja, jog patikrinimai yra naudingi pačioms įmonėms: tik kontrolė verslininkus verčia dirbti laikantis normų.

Patikrinimai ir dėl nepagrįstų skundų

Palangos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentas Darius Miklovas pasakoja, jog kai kada patikrinti vieną įmonę tuo pačiu metu atskuba kelios inspektorių grupės.

„Vasarą lyg iš gausybės rago pasipylę tikrintojai mūsų jau nebestebina – juk kurorte šiuo metų laiku atsidaro labai daug įmonių. Kas tik mūsų netikrina: ir policija, ir mokesčių inspekcija, ir veterinarija, ir darbo inspekcija, ir priešgaisrinė tarnyba, -- vardija, kavinę „Sporto lizdas“ J. Basanavičiaus gatvėje turintis D. Miklovas. – Tikrintojai niekuomet iš anksto apie savo vizitą nepraneša, tad būna, kad suguža kelios jų grupės.

Žinoma, kažkuria prasme tokie patikrinimai, jų gausa, verslui trukdo. Ypač verslininkus piktina patikrinimai dėl vartotojų skundų, kurie net neatitinka realybės – yra nepagrįsti“.

Darius Miklovas

D. Miklovas pasakoja apie neseniai vykusį patikrinimą „Cepeliniškėse“. Vartotojas pasiskundė čia valgęs kepsnį bei silkę su baravykais ir įtarė, jog apsinuodijo. Atskubėję tikrintojai netruko įsitikinti – šioje maitinimo įstaigoje tokių patiekalų apskritai nėra.

Tačiau patikrinimas vyko įprasta vaga.

„Mums užtenka to, kad šiųmetė vasara – prasta: laukiame geresnių orų, gausesnių klientų srautų. O čia dar nepagrįsti skundai, beprasmiai patikrinimai. Kyla nereikalinga sumaištis, -- kalba Palangos verslininkų atstovas. – Ir nesuprasti, kas tai: konkurentų kėslai ar piktų žmonių „pajuokavimas“.

Galėtų lankytis ne piko metu

Artūras Timukas yra ne tik kavinės „Devintam danguj“ J. Basanavičiaus gatvėje, o ir paplūdimio kavinių šeimininkas.

„Vasarą patikrinimai padažnėja ne tik paplūdimio, o ir miesto kavinėje, kuri dirba ištisus metus. Suprantu, kiekvienas dirbame savo darbą. Ir tų patikrinimų aš nebijau, nes stengiuosi dirbti tvarkingai. Tik kartais išties apmaudu, kad tikrintojai tarsi tyčia ateina būtent tada, kai kavinėje daug žmonių, tai yra savaitgaliais, piko metu. Žinant, kad tikrinti mus gali net trisdešimt įvairių institucijų, įtampos netrūksta. Tad mano noras būtų tik vienas – patikrinimus rengti taip, kad procedūra netrukdytų dirbti“.

Kavinių „Floros simfonija“ Palangoje ir Šventojoje savininkas Henrikas Tautkus tikina, kad dirbant Palangoje būtina apsišarvoti išskirtine kantrybe.

„Tokia jau Lietuvoje tvarka: vos ne į kiekvieną verslininką žiūrima kaip į potencialų nusikaltėlį, tad patikrinimai nesiliauja. Tačiau mes prie tokio jų ritmo jau esame įpratę.

Be to, dirbame tvarkingai ir tikrintojų vizitų nesibaiminame. Tiesa, ir pas mus buvo dviejų institucijų inspektoriai vienu metu, bet tai nutiko praėjusią vasarą, -- dalijasi patirtimi H. Tautkus. – Paprastai patikrinimas užtrunka apie dvi valandas.

Tuo metu savo veiklos mes nestabdome, tiesiog kažkiek dėmesio skiriame ne tik savo klientams, o ir tikrintojams. Kai kurie jų būna draugiški, kiti – nelabai. Sutinku, reikia stiprių nervų, o jautresniems verslininkams tikrintojai gali išprovokuoti ir neigiamą reakciją“.

Privalu reikalauti kvito

Klaipėdos apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Kontrolės departamento direktorė Gražina Rimkienė tikina, kad VMI su kitomis institucijomis savo veiklą visada derina.

„Jungtinius patikrinimus su policija, veterinarija, darbo inspekcija paprastai organizuojame iš anksto ir visada į objektus vykstame drauge. Bent jau mano darbo praktikoje nėra buvę, kad skirtingų žinybų atstovai į įmonę ateitų vienu metu, -- tikina G. Rimkienė. – Taip pat nenoriu sutikti, kad patikrinimus rengiame piko metu, kai lankytojų objekte daugiausiai.

Taip, mes dirbame savaitgaliais, kai į pajūrį suvažiuoja daugiau klientų. Tačiau tokia jau kurorto specifika. Patikėkite, mes taip pat norėtume, kad darbo būtų mažiau, o verslininkams – patogiau. Todėl pagrindinius darbus stengiamės atlikti ir juos planuojame darbo valandomis“.

VMI atstovės duomenimis, šiemet dažniausias pajūrio įmonėse užfiksuotas pažeidimas – neišduotas kasos kvitas, kas mokesčių inspektorių yra vertinama kaip siekis neapskaityti pajamų, jas nuslėpti.

Mat laikoma, kad kvito neišdavęs verslininkas jo jau ir nebeišduos, pajamų neužfiksuos. Palangoje šią vasarą nustatytas ir nelegalaus darbo atvejis – neįdarbintas asmuo darbavosi SPA salone.

Griežta kontrolė – tik rizikingiausiesiems

G. Rimkienė aiškina, kad patikrinimas įmonėje gali trukti ir iki valandos, trukmė priklauso nuo tyrimo apimties bei įmonės dydžio.

„Žinoma, vasarą, kai pajūryje verslo koncentracija – didžiausia, dirbti mums tenka gerokai intensyviau. Savo darbų planą kiekvienais metasi su verslo subjektais, vietos valdžios atstovais aptariame pavasarį, prieš prasidedant kurortiniam sezonui.

Džiaugiamės, kad šiemet Palangoje daugėja žmonių, kurių pajamos didėja, o fiksuojamų pažeidimų – mažėja, -- pasakoja VMI Kontrolės departamento vadovė. – Sąžiningam verslui tikrintojai jokių pavojų nekelia.

Tad mes siekiame būti kuo arčiau žmonių: šiemet mūsų darbuotojai vilki VMI atributika paženklintomis liemenėmis, kepuraitėmis ir rieda tokia pat atributika ženklintais dviračiais. Kiekvienas mokesčių mokėtojas, jį pamatęs, gali stabdyti, teirautis rūpimais klausimais.

Šiemet VMI siekia kuo daugiau dėmesio skirti prevencijai, kad mokesčių mokėtojas taptų dar labiau sąmoningesnis. Juk nuo surinktų mokesčių mūsų valstybėje priklauso labai daug kas. Tikimės, kad VMI inspektorius pamažu taps patarėjas, o ne tikrintojas“.

G. Rimkienė tikina, kad griežta kontrolė – patikrinimai – vyksta tik didesnės rizikos įmonėse, kur pastebima ar įtariama nesąžininga komercinė veikla. Inspektoriai stebi verslininkų teikiamus duomenis ir realią veiklą bei pasitikėjimo telefonu gaunamą informaciją.

Daugiau nei pusė įmonių – sezoninės

Palangos valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) viršininkė Virginija Grigalauskienė neslepia – vasaros mėnesiai šiai tarnybai – sudėtingi, tad į pagalbą atvyksta kolegos ir iš kitų apskričių.

„Iš viso Palangoje yra apie 700 negyvūninio maisto tvarkymo subjektų, iš kurių – 366 – sezoninės, veikiančios tik vasarą.

O sezonas trumpas, reikia suspėti visas įmones patikrinti (planiniai patikrinimai atliekami kartą metuose), o kur dar naujai atsidarantys maisto tvarkymo subjektai, vartotojų skundai, dėl kurių rengiami neplaniniai vizitai, -- aiškina Palangos VMVT viršininkė. – Planiniai taip pat organizuojami skirtingai, priklausomai nuo įmonės rizikos vertinimo: mažiausiai rizikingose įmonėse galime apsilankyti tik kartą per dvejus metus, o kur rizika didelė, patikrinimai gali būti atlikti ir kelis kartus per metus“.

Nuo sezono pradžios Palangos VMVT jau išdavė 96 pažymėjimus naujoms maisto tvarkymo įmonėms, patikrino apie 200 seniau veikiančių. Paklausta apie įmonėse aptiktus pažeidimus, V. Grigalauskienė sako, jog šią vasarą Palangoje jų gana daug – 96 įmonėse. Dažniausiai fiksuojami higienos pažeidimai - nešvarios, netvarkingos patalpos, įrengimai, neženklintas gamybinis, valymo inventorius, dėl ko galima kryžminė tarša, nesilaikoma maisto atliekų tvarkymo reikalavimų.

„Nustačius daug ir grubių pažeidimų, birželio bei liepos mėnesiais sustabdėme penkių įmonių veiklą (pernai tuo pačiu laikotarpiu – dviejų). Dažniausiai verslininkai trūkumus pašalina per dvi paras ir skuba su prašymu leisti atnaujinti veiklą. Sezonas juk toks trumpas. Tad keturios įmonės veiklą spėriai atnaujino.

Tik viena UAB „Saupa“ turėta kebabinė (J. Basanavičiaus gatvėje) sustabdžius veiklą jos nebeatnaujino. Iš viso nuo vasaros pradžios surašėme 31 administracinio teisės pažeidimo protokolą, 24 įmonėse radome neženklintų produktų ir uždraudėme juos tiekti vartotojams“, -- apie Palangos maitinimo įstaigose aptiktas negeroves pasakoja VMVT viršininkė.

Dažniausiai tikrintojai verslininkams skiria minimalią, vos 7 eurų baudą. Žinoma, jeigu per metus nusižengiama antrąjį kartą, bauda didėja. Kadangi dauguma kurorto įmonių dirba tik vasarą, o jų savininkai yra iš kitų šalies vietovių (būna, kad įmonė tik nuomojasi patalpas ir nežino, ar kitais metais šeimininkai pratęs nuomos sutartį), Palangos VMVT inspektoriai sutinka, kad patalpos tinkamai bus suremontuotos kitam vasaros sezonui.

Patikrinimai verslui tik padeda

V. Grigalauskienė akcentuoja – VMVT inspektoriai negali trukdyti verslui, greičiau jam padeda:
„Juk kol tikrintojai įmonėje neapsilanko, tvarkos nėra arba ji nėra tokia, kokia turėtų būti. Mes nuolat girdime verslininkų pasiaiškinimą, esą tik šiandien ir tik šiuo metu situacija susiklostė būtent taip, o iki patikrinimo viskas buvę kaip priklauso. Iš darbo praktikos sprendžiame: netikrinami verslininkai atsipalaiduoja.

Tai įrodo ir rezultatai apsilankius mažos rizikos įmonėje: prieš metus puikiai besitvarkiusi kavinė naująjį sezoną pasitiko nepasirengusi“.

Palangos VMVT viršininkė pastebi, kad šiemet kurorte mažėja anoniminių skundų, tačiau bendras vartotojų nusiskundimų skaičius auga.

Pavyzdžiui, pernai birželio bei liepos mėnesiais tarnyba sulaukė devynių skundų, šiemet – jau net šešiolikos. Tačiau pernai vartotojų skundai buvo labiau pagrįsti: pasitvirtino 55 procentai pranešimų, o šiemet – 37 proc. Dažniausiai žmonės skundžiasi dėl viešojo maitinimo įstaigose tiekiamų patiekalų kokybės.

Skaičiuodama kelerių metų statistinius duomenis, V. Grigalauskienė pastebi, kad tiek nuolat, tiek tik vasarą veikiančiose įmonėse tikrintojai aptinka panašiai tiek pat.

Vien tik gegužės - rugpjūčio mėnesiais VMVT inspektoriai atlieka apie 70 procentų visų patikrinimų (per metus jų būna iki 700). Tad šiemet į pagalbą palangiškiams atskubėjo kolegos iš Klaipėdos, Šiaulių ir Raseinių VMVT. V. Grigalauskienė primena, kad vartotojai, rinkdamiesi maitinimo įmonę, gali apsilankyti tarnybos tinklalapyje ir pasižiūrėti, kaip konkretūs restoranas, kavinė ar valgykla yra vertinama (į paieškos laukelį pakanka įvesti įmonės ar miesto pavadinimą).

Šiuo metu Palangoje yra dvi kavinės įvertintos 2 balais, 20 – 3 balais, 52 – 4 balais, 29 – 5 balais.