Kartais nutinka taip, kad žmonės užsispiria lyg įbesti ir neskaičiuoja, kiek dėl savo elgesio patirs nuostolių, kiek tai atims sveikatos. Toks užsispyrimas, komentuoja teisininkai, gali brangiai kainuoti ir tiesiogine prasme. Tiesa, spyriotis gali ir tie, kurie iš tiesų yra teisūs. Tokiu elgesiu jie nebent tikisi gauti kompensacijų, bet ar jos atpirks per ilgą laiką patirtą stresą?

Trūko kantrybė

Palangiškė Vitalija V. skolą primenančius ir reikalaujančius grąžinti komunikacijos bendrovei „Bitė“ penkis eurus raštus gavo nuo praėjusių metų.

Šešiasdešimt trejų moters kantrybė trūko neseniai – kai laiškinėje aptiko dar vieną, dabar jau kitos skolų administravimo įmonės pranešimą. Šis, beje, taip pat – jau nebe pirmas.

Tačiau nei praėjusių metų pabaigoje, kai ėmė plaukti įmokos reikalaujantys raštai, nei šį pavasarį Vitalija V. į bendrovę, su kuria sudarė mobiliojo telefono ryšio paslaugų sutartį, nesikreipė.

Kodėl? Jautėsi teisi ir buvo įsitikinusi, kad „Bitė“ tai – puikiai žino.

„Sutartį sudariau pernai kovą. Mane aptarnavusi moteris buvo labai maloni: nurodė man suteiktą mokėtojo kodą, pasakė, kad turiu įmokėti pinigų, jog tapčiau kliente, - prisiminė palangiškė. – Viską padariau, kaip liepta ir naudojausi paslauga be problemų. Tol, kol ta pati darbuotoja manęs paprašė atnešti pirmąją įmoką liudijantį kvitą. Tąsyk galvojau, kad jo neišsaugojau, paprašiau patikėti mano žodžiu.

Darbuotoja patikino manimi patikėjusi ir pažadėjo pažymėti dokumentuose, jog įmoka – sumokėta. O rugpjūčio mėnesį atsitiktinai šį kvitą aptikau. Jame kuo puikiausiai matosi man suteiktas mokėtojo kodas. Vadinasi, bendrovė gavusi mano įmoką, galėjo ir be atnešto kvito „matyti“, kad esu atsiskaičiusi“.

Žemaitiškai užsispyrusi palangiškė apsisprendė – kvito į „Bitės“ saloną neneš specialiai. Ji jautėsi teisi ir todėl palūkėjusi pusmetį užsuko su jos teisumą įrodančiais dokumentais į „Vakarinės Palangos“ redakciją. Palangiškę žemino faktas, kad maloniai ją aptarnavusi moteris, tąsyk ja nepatikėjo ir nepažymėjo, jog įmoka sumokėta.

Nuo kelių eurų iki pusės tūkstančio

Bendrovės „Skolų rizikos sprendimai“ paskutinis reikalavimas sumokėti skolą buvo atspausdintas ant ryškiai raudono popieriaus lapo.

Praėjusių metų paskutinėmis dienomis atsiųstas raštas Vitaliją V. pribloškė – gąsdinimai, grasinimai, reikalavimai buvo, kaip rašoma tame pačiame rašte, dėl 5,14 euro įsiskolinimo bendrovei „Bitė Lietuva“.

Čia jau pridedama ir 4,05 euro suma už skolos išieškojimą. Taip pat raudonas raštas palangiškę informavo, jog laiku nepadengus įsiskolinimo jos skola gali išaugti nuo 175 iki 579, 24 euro.

O pradėjus priverstinį skolos išieškojimą gali būti areštuotos ir jos, ir jos šeimos narių piniginės lėšos, kilnojamas bei nekilnojamas turtas. Kadangi palangiškė nereagavo, šiais metais į jos namus ėmė skrieti vėl baltos spalvos lapai – raginimai.

Šįkart juos siuntė įmonė „Julianus Inkaso“. Pastaroji rašo, kad Vitalija V. bendrovei „Bitė Lietuva“ už suteiktas paslaugas ar prekes liko skolinga 5, 12 euro, o UAB „Julianus Inkaso“ patyrė 5,02 euro dydžio skolos administravimo išlaidų bei priskaičiavo delspinigių.

Įspėjime taip pat rašoma, kad nesumokėjusi nurodomų sumų, moteris gali patirti daugiau nepatogumų: dėl padidėjusių skolos išieškojimo išlaidų skola iš 5 eurų gali šoktelti iki 200 eurų, įmonė apie nepatikimą klientę yra pasirengusi informuoti visus bankus ir finansines įmones, blokuos įsigytą telefono aparatą ir gali areštuoti visas pajamas.

„Prisirišti“ nenori

Į redakciją užėjusi palangiškė dėliojo visus turimus dokumentus, gautus raginimus ir džiaugėsi, kad su šia komunikacijos bendrove sudarė neterminuotą sutartį bei gali bet kada ją nutraukti. „Naudosiuosi tol, kol baigsis mano įmokėti pinigai, o tada pereisiu pas kitą operatorių, - tikino Vitalija V. – Kodėl?

Todėl, kad turiu ir kitų nusiskundimų – tiek dėl nežinia, kur ir kodėl nurašomų pinigų, tiek dėl paslaugų kokybės. Pavyzdžiui, kartą paaiškėjo, kad mano numeriu naudojasi ir kita abonentė, nes numeris yra saugomas tik tuo atveju, kai abonentas juo naudojasi, nesvarbu, kad sąskaita nuolat pildoma“.

Palangiškė sakė retai būnanti Lietuvoje, todėl tapti kurios nors bendrovės abonente nė neplanuojanti – jai mielesnės ir patogesnės išankstinio apmokėjimo sąskaitos.

Operatyvus sprendimas

UAB „Bitė Lietuva“ Korporatyvinių reikalų ir ryšių su visuomene vadovė Žana Jakevičienė susisiekė su savo kliente ir netruko išsiaiškinti situaciją: paaiškėjo, kad Vitalija V. jau seniai galėjo gyventi ramų gyvenimą – tereikėjo laiku kreiptis į komunikacijos bendrovę.

„Patikrinome informaciją, buvo įsivėlusi klaida, dėl kurios klientė gavo pranešimą, kurio neturėjo gauti. Susiskambinome su p. Vitalija, nuoširdžiai atsiprašėme ir viską sutvarkėme. Gaila, kad klientė nesikreipė tiesiai į „Bitę“, šis nesusipratimas būtų sutvarkytas dar operatyviau“, - patikino įmonės atstovė.

Ne visi skolų išieškotai – tikri

Advokatė Aldona Stasiulaitienė, išklausiusi šią istoriją, pataria žmonėms nedelsti – dėl galimo įsiskolinimo sunerimti kuo skubiau.

„Reikia atsiminti, kad menka skola gali išaugti keliasdešimt kartų, apaugti papildomomis išlaidomis.

Tad, jeigu skola iš tiesų yra, būtina kuo skubiau ją arba padengti, arba susisiekti su paslaugos teikėju, susitarti, kad informacija nebūtų perduodama skolų išieškotojams, ieškoti kitų problemos būdų, - pataria teisininkė. – Šiuo atveju yra akivaizdu, kad dėl nesusipratimo atsakomybę turi prisiimti bendrovė.

Tokiu atveju klientas gali reikalauti skriaudos atlyginimo ir jis bus teisus. Kas tai gali būti? Lengvatos, atsiprašymas, o gali būti ir kompensacija už advokato konsultaciją. Tačiau niekam nepatarčiau būti visiškai tikru savo teisumu ir delsti, o skubėti išsiaiškinti, ar yra skola, iš ko susidarė, o gal tariamą skolą bando išgauti sukčiai?“.

A. Stasiulaitienė pastebi, kad pastaruoju metu sukčių pasitaiko pačių įvairiausių. Kai kurie jų apsimeta skolų išieškojimo bendrovėmis ir siuntinėja patikliems žmonėms raštus, kur yra nurodytos sukčių asmeninės sąskaitos, nurodoma, jog būtina į jas pervesti pinigų.

Todėl advokatė pataria, gavus tokį raštą taip pat nenumoti ranka – kuo skubiau pranešti apie sukčiavimo atvejį policijai.

Žinoma, žmogus turi būti tikras, kad jis nėra skolingas ir prieš kreipiantis į teisėsaugą, pasidomėti, kas yra išieškotojas, bandyti skambinti nurodytais telefono numeriais, pasidomėti skolos susidarymo aplinkybėmis.