Gausėjančios gyventojų pajamos ir augantys verslininkų pelnai didina domėjimąsi meno kūrinių pirkimu – kai kurie dailininkai yra tokie populiarūs, kad jų darbų reikia laukti eilėje. Meno galerijų savininkai sako pastebintys pagyvėjimą ir bando praturėjusius privilioti uždaromis peržiūromis, specialiais seminarais, nemokamomis konsultacijomis.
Moteris žiūri į brito Davido Hockney paveikslą, pavadintą „Peter Getting Out Of Nick s Pool“(Peteris lipa iš Nicko baseino), eksponuojamą Londone.
© AFP/Scanpix
Kiti gi sako, kad meno pirkėjams trūksta elementaraus išprusimo ir griebiama tai, kas yra populiaru, tačiau nebūtinai vertinga.

Lietuvos dailininkų sąjungos pirmininkas Vaclovas Krutinis DELFI sakė, kad jau porą trejetą metų daugėja perkančių meno kūrinius. Tačiau pašnekovas sako nemanantis, kad domėjimasis menu yra mada, jo teigimu, meną kaip investiciją įvertina ir siekiantys saugiai investuoti.

„Žmonės atsikratė vienadienio mąstymo, buvo laikas prieš keliolika metų, kai atsirado gausa technikos ir žmonės dovanomis stengėsi pradžiuginti vienas kitą, tačiau tas laikotarpis jau pasibaigė“, – sakė dailininkas.

„Aš pajutau, kad mes daromės įdomūs verslininkams kaip kūrėjai“, – priduria jis.

V. Krutinis juokauja, kad paskelbus naują euro įvedimo datą, vėl bus parduodama daugiau paveikslų.

Menas – interjero dalis

Tačiau Galerijos „Vartai“ savininkė Nida Rutkienė sako vis dar pastebinti, kad daugeliui menas yra interjero dalis, o ne investicija.

„Mūsų interjerai yra tokie: matome iš gyvenimo būdo žurnalų, kad visus paveikslus žinai, kam jie priklauso. Matai, kad yra labai brangūs, tačiau jie turės išliekamąją vertę tol, kol nepakis kolekcininko norai persikelti į kitas erdves ir vėl reikės pirkti kitus paveikslus“, – sakė pašnekovė.

„Matyt, mes dar nepakankamai aktyviai dirbame“, – DELFI sakė galerijos savininkė, kelerius metus uždaram pirkėjų ratui rengianti vakaro peržiūras, kurių metu aiškinamasi, kaip atpažinti vertingą meno kūrinį.

Tačiau specialistė pastebi vis daugiau jaunų klestinčių verslininkų, ateinančių į galeriją pasikonsultuoti renkantis paveikslą. „Pati jauniausia karta ateina jau su kitokiais norais“, – sako ji. Dažniausiai jie investuoja į jaunų dailininkų kūrinius.

Daugėja turinčių supratimą

„Stasio Juškaus galerijos“ direktorius Donatas Juškus DELFI sakė, kad gerėjant pragyvenimo lygiui, natūralu, jog didėja ir prabangos prekių paklausa, atsiranda ir supratimas apie jas, ir daugiau laisvų pinigų žmonės turi.

„Interjerų dekoravimas yra kaip ir pagražinimas baldais, tačiau vis dažniau atsiranda jaunų išsilavinusių žmonių, kurie turi pinigų ir supratimą, kad menas gali tapti investicija, nes paveikslo vertė kasmet stipriai auga“, – sakė pašnekovas.

Tačiau jis pabrėžia, kad viskas, kas yra madinga, nebūtinai yra vertinga. Todėl šviečiant pirkėjus organizuojamos parodos, seminarai įvairiems verslo klubams, rašomos publikacijas, padedama formuoti kolekcijas.

„Jau šiandien galima manyti ir teigti, kad padidėjo susidomėjimas menu, nes padidėjęs žmonių srautas į galeriją, ir būtent jaunesnių žmonių, kurie turi pinigų, formuoja požiūrį, kad tai yra išsilavinęs žmogus, kuriam kaip oro trūksta aukštosios kultūros pažinimo“, – sakė D. Juškus.

Dailininkai su verslininko gyslele

Anot „Rūtos galerijos“ direktorės ir savininkės Rūtos Elkimavičiūtės, anksčiau buvo daugiau tokių, kurie paveikslus pirko pagal spalvas ir rėmą, o dabar vis dar daug verslininkų paveikslus perka kaip interjero detalę, tačiau gerai prasišniukštinėję jo vertę.

Ji sako, kad vis daugiau verslininkų uždirbo pakankamai pinigų, todėl atsirado laiko ir menams.

„Yra tikrai labai daug turtingų žmonių, kurie labai domisi ir po truputėlį kolekcionuoja, ne senienas ar antikvarinius darbus, bet šiuolaikinių menininkų darbus su dideliu malonumu perka, kabinasi juos ir žavisi“, – sakė R. Elkimavičiūtė.

Jos teigimu, Lietuvoje yra nedaug menininkų, kurie ir suformuoja verslininkų skonį, apie tai, kas yra gražu. Dažniausiai lietuviai mėgsta jausmingą realizmą, truputėlį siurrealistišką, audringesnį.

„Daug tapytojų, kurie patys iš dalies yra verslininkai ir turi tą gyslelę, jie labai puikiai moka save pateikti, išaukštinti ir labai puikiai įsipaišo tarp verslininkų. Tokie menininkai lengvai padaro karjerą“ , – pasakojo ji.

Galerijos savininkė sako pastebėjusi, kad praturtėję lietuviai skaičiuoja pinigus pirkdami paveikslus, tačiau jiems patinka brangūs daiktai. Tačiau specialistė pabrėžia, kad yra gerų menininkų, kurių darbai nėra labai brangūs, tai yra dažniausiai vyresnės kartos tapytojai.

Ne kūryba, o prekybinė kūryba

Vilniaus dailės akademijos dėstytojas, docentas Mindaugas Šnipas sako pastebėję pagyvėjimą Lietuvos meno rinkoje, kuri vis dar yra gemalo stadijoje.

„Esu girdėjęs faktų, kad menininkai užrašinėja į eilę potencialius pirkėjus ir fiziškai nebesugeba tiek iškepti paveikslų. Tai neturi nieko bendra su kultūra ir menu, tai yra prekyba menu, tai nėra kūryba, nebent prekybinė kūryba“, – sakė jis.

Jo manymu, tai rodo perkančiojo akiračio siaurumą, nes nežino, kas vyksta meniniame peizaže. Pašnekovas pabrėžia, kad žinomumas nereiškia kūrinio prabos aukštumo.

„Tai geriau negu būdavo anksčiau, kai sakydavo, aš „Sony Trinitron“ televizorių nusipirksiu negu tavo šitą darbą. Pagerėjimas šioks toks yra, tačiau kol kas situacija, mano galva, dar liūdnoka“, – tvirtino dėstytojas.

Pasak pašnekovo, pirkėjams akivaizdžiai trūksta išprusimo. Tai galima kompensuoti aktyviu domėjimusi, o ypač turtingi žmonės pasaulyje nuolat samdo ekspertus, kurie jiems padeda išsirinkti vertingą meno kūrinį.

Susidomima tik užsidirbus

„Vilnojos“ akmens skulptūrų parko įkūrėjas, verslininkas Vidmantas Martikonis, DELFI sakė, kad menu ir apskritai kultūra susidomima jau uždirbus pinigų.

„Grubiai sakant, kada pilvas sotus, tada jau dvasią pradedi penėti. Kylant pragyvenimo lygiui nori nenori šis reiškinys plis“, – tvirtina pašnekovas, menu besidomintis maždaug aštuonerius metus.

Jis sako, kad ilgainiui dabartiniai keturiasdešimtmečiai verslininkai įgaus kitą gyvenimo supratimą ir nuo verslo pasaulio pereis į meno pasaulio pažinimą.

„Aš tikrai žinau geresnių investavimo būdų ir metodų, – paklaustas, ar jam menas yra investavimo būdas, atsakė pašnekovas. – Tai yra malonumas sielai“.

Jis pripažino, kad daugeliui verslininkų trūksta išprusimo, tačiau, antra vertus, supratimas apie meną yra subjektyvus dalykas.

Jis sutinka, kad pradedantis meno mėgėjas visada iš pradžių pastebi išgarsėjusius ir mokančius save pristatyti kūrėjus ir tik vėliau atkreipia dėmesį į pradedančius ar ne taip gerai mokančius save visuomenėje pateikti menininkus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Maxima Latvija“ sužeistiems per Zolitudės tragediją išmokės įspūdingą sumą (10)

„Maxima Latvija“ ir draugija „Zolitude 21.11“ pasiekė susitarimą, pagal kurį sužeistiems...

D.Kuprys neatsisako planų teismui skųsti atleidimą iš NŽT vadovų (7)

Daugiau nei metus Nacionalinei žemės tarnybai (NŽT) vadovavęs Danielius Kuprys paliko tarnybą....

Alkoholio akcizai: pajamos auga, pardavimai – ne (35)

Alkoholio akcizų pajamos, kovą smukusios dėl pastebimai išaugusių tarifų, atsigauna ir...

Ekonomistų nuomonės dėl bankų įtakos išsiskyrė (72)

Įtakingiausiai Lietuvoje laikomi ekonomistai sutaria, kad kita didžiulė pasaulinė ekonomikos...

Kauno rajono gyventojams sugrąžintos mokesčių permokos

Kauno apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (AVMI) pranešė pervedusi visą gyventojų pajamų...

Top naujienos

Traukinys Maskva-Vladivostokas: lietuviai juo vyko, tikėdamiesi nuotykių ir problemų (21)

Šią vasarą aš – Tadas, ir mano brolis Mantas, atostogoms nusprendėme pasirinkti kiek...

Sezoninį darbą pasirinko dėl neįprastos priežasties: šis įdarbinimas buvo pats svarbiausias (6)

Dauguma jaunuolių sezoninį darbą renkasi dėl paprastų priežasčių, vieni nori užsidirbti...

Rusijos propagandos gniaužtuose atsidūrusios šalies atstovė: žmonės mąsto, emigruoti ar dar palaukti (245)

Jauna moteris, buvusi kandidatė Moldovos prezidento rinkimuose Maia Sandu yra pasiryžusi...

Eksperimentas: 7 absoliutaus pritarimo vyrui dienos (7)

Kas bus, jei ištisą savaitę pamėginsime pritarti bet kokiam vyro sprendimui? Eksperimentas, kurį...

Tris kartus už nuosavus tvirtesni dantys – per parą (15)

„ Dantys per vieną valandą – dantys vienai valandai“, – anksčiau ironizuodavo...

Žvaigždžių gretos byra: Europos čempionatas – be būrio elitinių žaidėjų (6)

Savaitgalį vos per 24 valandas iš Europos krepšinio čempionato žaidėjų sąrašo buvo...

Į susišaudymo Vilniuje sūkurį pateko ir S. Stavickis-Stano (84)

Pirmadienio vakarą Vilniuje , Antakalnio gatvėje, aidėjo šūviai. Policijos duomenimis, tarp...

Vilniuje esančioje Antakalnio gatvėje aidėjo šūviai papildyta 20.44 (75)

Šiandien Vilniuje aidėjo šūviai. Antakalnio gatvėje esančioje kavinėje tarp susipykusių...

Vilniaus viešnamiuose – meilės pažinčių svetainėse ieškančios užsienietės (46)

Iš jaunų merginų prostitucijos pralobti užsigeidę sutuoktiniai nutarė eiti lengviausiu keliu –...

Duonos gamintojai pasišovė išsaugoti lietuviškos ruginės duonos tradicijas (16)

Lietuva nuo seno visame pasaulyje garsėja ruginės duonos gamybos tradicijomis. Vis dėlto...