Studentė, juokais internete pradėjusi skatinti žmones masiškai pirkti morkas ir, pavyzdžiui, išvirti iš jų sriubos benamiams, sulaukė dešimčių tūkstančių bendraminčių. Lietuvos prekybos tinklų atstovai šią idėją vadina utopija ir abejoja, ar ji mūsų šalyje sulauktų tiek atgarsio, kad parduotuvių lentynose nebeliktų šios daržovės.
Morkos
© Corbis/Scanpix
Mat, pavyzdžiui, kai kurios kitos iniciatyvos – tarptautinės nepirkimo dienos, „Maisto bankas“, raginimai nepirkti tam tikro produkto – nesulaukė pakankamo dėmesio.

Kampanija prasidėjo kaip pokštas

Tarptautiniame socialinių ryšių tinkle „Facebook“ šį mėnesį atsirado grupė pavadinimu „2008 m. gegužės 15 d. visi turi paniškai pirkti morkas“. Prie jos, teigiama, jau prisijungė per 91 tūkst. tinkle užsiregistravusių žmonių.

Pagal planą, nurodytą dieną 14 val. (16 val. Lietuvos laiku) žmonės turėtų keliauti į didelius prekybos centrus, o jei netoliese tokių nėra, - į bet kokią parduotuvę ir pirkti tiek morkų, kiek gali.

Daržovės, morkos
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Kampaniją pradėjusi studentė iš Londono Freya Valentine prisipažino, kad ši mintis gimė kaip pokštas: „Tiesą sakant, neseniai, būdama labai labai girta, sugalvojau, kad visi vieną dieną turėtų pradėti paniškai pirkti tam tikrą produktą. Negaliu nurodyti, kokia tiksliai priežastis už to slypi, nebent ta, kad pasaulinis morkų trūkumas turėtų būti gana juokinga“.

Tiesa, F. Valentine prisipažįsta netikinti, kad dėl vienos dienos kampanijos pasaulyje pritrūktų morkų – viskas greičiau liks tik linksma akcija. Iš karto atsakydama į galimą morkų pardavėjų skepsį, studentė siūlo jiems verčiau dėkoti už pajamų išaugimą gegužės 15 d.

Pasak Australijos žemės ūkio produkcijos komisijos Morkų augintojų komiteto vadovo Figaro Natoli, norint sukelti pasaulinį morkų trūkumą, prireiktų daugiau nei vienos dienos, o pirkėjams kainuotų „kalnus pinigų“.

Tačiau, pavyzdžiui, Britų morkų augintojų asociacijos vicepirmininkas Davidas Martinas prisipažino susižavėjęs tokia idėja: „Tai – nepaprastas pasiūlymas, - žiniasklaida cituoja jį. – Pirkėjai gali būti tikri, kad gegužės viduryje įsigis puikaus produkto, ypač jei pirks britiškas morkas“.

Įpročius keičia ne akcijos, o šventės

Morkos
© Corbis/Scanpix

„Dabar belieka laukti žirnelių, bulvių ar česnakų dienų“, - vertindama studentės sumanymą, pusiau juokais teigė bendrovės „Rimi Lietuva" atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.

Anot pašnekovės, Lietuvoje kelią ne itin lengvai skinasi nemažai gerų tradicijų (nieko nepirkimo diena, „Maisto bankas“), todėl ji paragino aktyviau jungtis prie šių kampanijų.

„Naujas iniciatyvas galima paskatinti, nors ir utopinis variantas, kad žmonės vienu metu pirktų po kažkiek kilogramų morkų, - kalbėjo R. Juodkienė. – Be to, klausimas, kur po to jos nukeliautų. Būtų verdama sriuba benamiams? Tai – mintis, bet kaip ją realizuoti, kur tą sriubą nešti?“

Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos direktorius Tomas Vaišvila, nors ir pripažino, kad skatinimas pirkti morkas galėtų tapti gera reklamos akcija, nesiryžo prognozuoti, ar lietuviai pultų šluoti daržovių skyrių lentynas. Jis taip pat pažymėjo, kad, pavyzdžiui, raginimas vieną dieną per metus nieko nepirkti lietuvių įpročių nekeičia.

Anot T. Vaišvilos, pirkėjai paprastai aktyviau perka tam tikromis progomis – prieš Kalėdas, Velykas, šv. Valentino dieną. „Iki“ atstovas neprisiminė panašios ne prekybininkų, o pačių pirkėjų inicijuotos kampanijos.

Beje, pernai kilus „vokelių skandalui“, buvo pradėta kampanija, skatinanti nepirkti „Krekenavos agrofirmos“ produkcijos. Kadangi viešųjų ryšių specialistai tai panaudojo reklamai, teigiama, esą bendrovės produktų pardavimas smarkiai nesmuko.

Oponentai ragina nepirkti morkų

daržovės, parduotuvė
© Corbis

Prie F. Valentine įkurtos grupės prisidėję žmonės internete bene aktyviausiai svarsto, ką reikėtų daryti su nusipirktomis morkomis.

Atsakymas pateikiamas tuo pačiu metu atsiradusiame tinklalapyje panicbuyers.co.nr: „O jei išvirtume morkų sriubos benamiams? Arba dar geriau – iškeptume morkų pyragą! Galima morkas tiesgiog kur nors palikti – viešajame transporte, kine, kavinėje“.

Beveik tūkstantis „Facebook“ įsikūrusios grupės narių žada iš morkų išvirti sriubos ar pagaminti kitų patiekalų ir nunešti juos tiems, kuriems labiausiai to reikia.

Įkvėpti šios kampanijos, būrys žmonių tame pačiame socialiniame tinkle susibūrė į grupę, skatinančią gegužės 16 d. dalinti morkas neturtingiesiems ir benamiams.

Be to, „Facebook“ jau veikia grupė, kurios šūkis: „Neskatinkite bado pasaulyje, nepirkite masiškai morkų“. Tiesa, ji sulaukė nepalyginamai mažesnio populiarumo.

„Jei parduotuvėje pamatysite ką nors į vežimėlį kraunant neatsakingai didelį morkų kiekį, sustabdykite ir paklauskite, kam jam to reikia“, - instruktuoja šios grupės iniciatoriai.

„Maloniai priminkite šiek žmonėms paprastą, bet efektyvų posakį: „Nešvaistykite, nenorėkite“ ir kad pasaulyje esama žmonių, kurie negali sau leisti nusipirkti nei morkų, nei kitų daržovių. O jei tai nepadės, galite įkišti morką į kur kas jautresnes nusikaltėlio kūno angas“, - pusiau juokais siūlo jie.

Nepaisant kritikos, kampanija jau peržengė „Facebook“ ribas. Ja susidomėjo ne viena žiniasklaidos priemonė, tinklalapyje panicbuyers.co.nr greta informacijos apie gegužės 15 d. akciją pateikiama naujienų ir pokštų apie morkas, internete kuriamos naujos šiai daržovei skirtos svetainės ir pardavinėjami atitinkamais piešiniais papiešti marškinėliai.

Naujas pomėgis - spontaniškos akcijos

Plojimai, pagyros, aplodismentai
© Corbis

Morkų pirkimo kampanija yra flash mob (kritinės masės, žaibiško sambūrio) atmaina.

Sparčiai po visą pasaulį plintančio reiškinio dalyviai elektroniniu paštu gauna nurodymus, kada ir kur atvykti bei ką daryti atvykus. Europoje tai bene pirmą kartą įvyko 2002 m. Romoje, kai grupė žmonių suplūdo į knygyną ir užvertė jo darbuotojus klausimais apie neegzistuojančias knygas.

Sykį Niujorko Centriniame parke netikėtai susirinkę žmonės čiulbėjo lyg paukščiai ir giedojo kaip gaidžiai, kitą kartą prie žaislų parduotuvės Taims skvere kelias minutes spoksojo į didžiulį dinozaurą, po to krito ant žemės ir šaukė iškėlę rankas į viršų.

Studentai Madride, nusipirkę baltą karstą, sukvietė žmones į liūdesio laidotuves. Procesija patraukė į kapines ir kartas iš tiesų buvo užkastas į žemę.

Tokių akcijų organizatoriai paprastai lieka nežinomi. Sakoma, jog įdomiausias tokio veiksmo aspektas yra jo absurdiška, iš šalies žiūrint nesuvokiama prigimtis.

Lietuvos parduotuvėse spontaniška akcija pirmą kartą vyko Vilniaus „Akropolyje“.

Prieš metus žalieji Lietuvos gyventojus solidarizuotis su prancūzais bei ispanais ir 5 min. išjungti visus elektros prietaisus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rekordiškai padaugėjo Didžiojoje Britanijoje dirbančių ES šalių piliečių (12)

Didžiojoje Britanijoje dirbančių Europos Sąjungos šalių piliečių skaičius antrąjį šį...

Dėl teroro aktų Ispanijoje atpigusios aviakompanijų akcijos nusitempė žemyn visą Europos akcijų rinką (8)

Europos vertybinių popierių rinka penktadienį smuktelėjo, nes dėl Ispanijoje įvykdytų kelių...

Pertvarkoma Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (9)

Pertvarkoma Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ( VVTAT ): jai perduodamos Europos...

Krintant svarui, toliau daugėja Didžiąją Britaniją lankančių turistų skaičius (10)

Didžiąją Britaniją birželį aplankiusių turistų skaičius, palyginti su tuo pačiu 2016 m....

B. Bradauskui priklausantis „Lamantinas“ šiemet uždirbo 471 tūkst. eurų pelno (51)

Lietuvos ne gyvybės draudimo bendrovė „Lamantinas“ pirmąjį šių metų pusmetį uždirbo 471...

Top naujienos

Pavalgęs A. Užkalnis sako, kad Nidą metas branginti, kol visai užbrangs (30)

Žinau, žinau, šiandien ne toks sekmadienis, kad galima būtų ramiai apie Nidą rašyti: nebėr tų...

Trečdalis menopauzės sulaukusių moterų turi šią „dovaną“: ginekologas paaiškino, kada reikia sunerimti (15)

Daugelis moterų net neįtaria, jog jų gimdoje vystosi miom a. O dažniausiai jas atlikti padeda...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (154)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Greitai uždirbti iš savo buto gali ne visi: ko labiausiai reikia?

Lietuvoje, ypatingai didmiesčiuose ir kurortuose, populiarėja trumpalaikės nuomos verslas. Jį...

Sąmokslo teorijų karalienė: kas slypi už kalbų apie slapta pasaulį valdančius žmones (362)

Mito apie iliuminatus atsiradimo istorija atskleidžia, kaip šiandien gimsta melagingos žinios, o...

Skaitmeninės legendos: A. Sabonis ir Š. Marčiulionis žais tarp visų laikų NBA geriausiųjų? (1)

Vasarai artėjant prie pabaigos NBA vaizdo žaidimų kūrėjai atskleidžia vis daugiau paslapčių...

„Velomaratono“ dalyviai slysčiojo lietaus išpraustame Vilniuje, bet gerino pernykščius rezultatus (14)

Sekmadienį aštuntą kartą startavo masiškiausias šalyje dviračių sporto renginys...

Sugriuvus automobilių stovėjimo aikštelei, mašinos pakibo ore (15)

Nottinghamo centre, įgriuvus daugiaaukštei automobilių aikštelei, dalis joje stovėjusių mašinų...

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (145)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis (43)

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...