Įmonių mokumu Lietuvoje ir užsienyje užsiimančios įmonės „Creditreform Lietuva“ skaičiavimu, šešios didžiausios Lietuvos pieno perdirbimo įmonės per metus uždirba tiek, kiek vienas didžiausias pieno perdirbėjas Rusijoje, tačiau Rusijos importinių sūrių rinkoje lietuviai užima net trečią vietą. Jiems pavyksta aplenkti ekonomiškai stipresnes Vakarų Europos šalių įmones.

„O ir Rusijos viduje gana sėkmingai konkuruojame ne su rusiško, o tos pačios ES ir JAV kapitalo valdomų vietinių pieno kombinatų produkcija“, - pastebi „Creditreform Lietuva“ direktorius Saulius Žilinskas.

Įmonės vadovas pabrėžia, kad jau kuris laikas dauguma rusiškų pieno įmonių yra tapusios didelių tarptautinių Vakarų Europos koncernų („Danone“ - Prancūzija, „Parmalat“ - Italija, „Valio“ - Suomija, „PepsiCo“ - JAV) dalimis.

Kaip skelbia „Creditreform Lietuva“, Rusijos muitinės duomenimis, pernai lietuviški sūriai sudarė 12 proc. visų importuotų sūrių į šią šalį. Lietuvius pavyko aplenkti tik vokiečiams ir ukrainiečiams. Lietuvos pieno perdirbėjai už nugaros paliko tokias šalis kaip Suomiją, Lenkiją, Prancūziją ir Italiją.

S. Žilinskas pastebėjo, kad Rusija pakankamai priklausoma nuo pieno produktų importo: iš viso importuojama 43 proc. sūrių, parduodamų šalyje. Tuo metu varškės ir šviežio sūrio segmente importas siekia 10 proc., rūgštaus pieno produktų sektoriuje – 8 proc.

Skaičiuojant nebrandintų sūrių importo Rusijoje apimtis, AS Marketing duomenimis, pirmoje vietoje atsiduria „Pieno žvaigždės“ (14 proc.), už nugaros palikdamos „Arla Foods Amba“, „Hochland Deutschland GmbH“ ir „Valio Oy“.

Pasigirti Lietuvos pieno perdirbėjai galėtų ir eksportuojamų į Rusiją lydytų sūrelių skaičiumi. Čia jie užima trečią vietą po Suomijos ir Vokietijos.

Lietuvos statistikos departamentas skaičiuoja, kad per šių metų pirmąjį pusmetį į Rusiją iš Lietuvos buvo įvežta sūrių už 271 mln. Lt (24 proc. augimas).

Vis dėlto „Creditreform International“ ekspertai tiki, kad lietuviams kuriam laikui praradus Rusijos rinką ši turi pakankamai išteklių ir atsargų, kad amortizuotų draudimą įvežti produkciją. Pabrėžiama, kad didžiausių Lietuvos pieno perdirbimo įmonių nemokumo galimybė maža, jos yra stabilios.

Didžiausi pieno gamintojai Lietuvoje

ĮmonėApyvarta, euraisDarbuotojų skaičius
AB „Pieno žvaigždės“222 743 570314
AB „Rokiškio sūris“209 667 5161 044
AB „Žemaitijos pienas141 815 0491 235
UAB „Marijampolės pieno konservai104 784 233591
AB „Vilkyškių pieninė“85 657 727546
UAB „Rokiškio pienas“75 851 329347

Didžiausių pieno produktų gamintojų Rusijoje dešimtukas

Įmonė (kapitalas)ApyvartaDarbuotojų skaičius
Vimm-Bill-Dann (JAV)1 759 765 00010 076
Danon industrija (Prancūzija)771 876 0001 125
Hochland Russland (Vokietija)147 143 000263
Kampina (Olandija)122 615 000193
Ostankinskii moločnyi kombinat114 581 000978
Ehrmann (Vokietija)111 841 000241
Moločnyi produkt101 749 000320
Korenovski moločno-konservnyi zavod99 082 0001 115
Molprom Moskva90 738 000111
Sankt-Peterburgskii moločnyi zavod Piskarevskii87 687 0001066

Vakarų rinkos gerokai sumažintų pelnus

Rimantas Rudzkis
Ekonomistas Rimantas Rudzkis skaičiuoja, kad iš visų Lietuvos maisto produktų eksporto apie 30 proc. keliauja į Rusiją.

„Tie patys pramonininkai sako, kad Rusijoje pelningumas didesnis negu kitur. Jei tą rinką prarastume, būtų skausminga“, - tiki analitikas.

Pasak ekonomisto, Rusija Lietuvos gamintojams gali pasiūlyti didesnį pelną nei kitos rinkos dėl didesnės rizikos bei mažesnio konkurencingumo.

„Be to, yra toks dalykas kaip artumas. Pelningumas susideda ir iš transporto kaštų, ir žinomumo. Šiais laikais pagaminti yra lengviau nei parduoti, o norint parduoti reikia investuoti į reklamą, pasiekti, kad pirkėjas žinotų produktą. Lietuvos produktas Rusijoje yra žinomas nuo seno. Taigi, tai susitaupo mums lėšų, kurios kitaip turėtų būti skirtos skverbimuisi į naują rinką“, - komentavo R. Rudzkis.

Ekonomistas neatmetė galimybės, kad prireikus Lietuvos pieno produktų gamintojai galėtų persiorientuoti ir į Vakarų rinkas. Tiesa, tai sumažintų pelnus.

„Galima neieškoti ir naujų rinkų, tiesiog galima pradėti didinti pardavimus, pavyzdžiui, tose ES rinkose, kuriose jau parduodama. Tik konkurencija ten aštri, žaibiškai to nepadarysi. Tai užims laiko. Norint išstumti tiekėją, reikia pasiūlyti geresnes sąlygas“, - kalbėjo R. Rudzkis.

Kitur eksportuoti būtų sunkiau

Aleksandras Izgorodinas
Kalbėdamas apie Rusijos rinkos įtaką Lietuvos pieno perdirbimo įmonėms, Lietuvos pramonininkų konfederacijos analitikas Aleksandras Izgorodinas patarė nepamiršti šalių geografinio artumo. Todėl, jo nuomone, Lietuvos gamintojams persiorientuoti į tolimesnes ar svetimas rinkas nebūtų lengva.

„Įvertinkime tai, kad didelė pieno pramonės gaminių dalis yra trumpo galiojimo prekės, todėl pasaulyje apie 90 proc. produkcijos įprastai parduodama vietos arba artimiausiose rinkose ir valstybės pavadinimas čia neturi didelės reikšmės“, - teigė jis.

A. Izgorodinas priminė, kad į tolimesnes rinkas patekti yra sunku dėl specifinių vartotojų įpročių: „Tuo metu Rusijos ir Lietuvos pieno produktų vartojimo įpročiai yra panašūs, o didelis Rusijos vartotojų lojalumas Lietuvos gamintojų produkcijai suteikia mūsų įmonėms galimybes turėti savo nišą 140 mln. vartotojų rinkoje“.

Pasak analitiko, Europos sąjungos pieno produktų rinka yra ypač konkurencinga, todėl Rusijoje lietuviams dirbti lengviau. Čia pieno produktų rinka labiau priklausoma nuo importo. Vietiniai pieno gamintojai patenkina tik apie 70 proc. visos paklausos, todėl trečdalį produkcijos rusams tenka importuoti.

Pristabdė greitai gendančių pieno produktų gamybą

VšĮ „Versli Lietuva“ duomenimis, Lietuvos pienų produktų eksportas į Rusiją šiais metais kas mėnesį vidutiniškai sudarė apie 55 mln. Lt.

67 proc. sudarė sūris, 21,9 proc. - nenokinami ir nekonservuojami sūriai ir varškė, 4,7 proc. - jogurtas, pasukos, grietinė, kefyras ir pan., 2,9 proc. - pienas ir grietinėlė.

Analitikas Vadimas Ivanovas pastebi, kad greitai gendantys produktai bendroje pieno produktų eksporto struktūroje į Rusiją sudarė kiek mažiau nei trečdalį viso pieno produktų eksporto.

„Įmonės nustojo gaminti greitai gendančius produktus Rusijos rinkai ir padidino sūrių gamybą, kurių galiojimo terminas daug ilgesnis. Nuostolius šiai dienai paskaičiuoti sunku, kadangi neaišku, kokiomis kainomis pavyks realizuoti produkciją kitose rinkoje. Taip pat neaišku, kiek tęsis Rusijos blokada“, - kalbėjo specialistas.

Po Rusijos daugiausia lietuviškų sūrių ir varškės pernai buvo eksportuota į Italiją, Latviją, Jungtinę Karalystę, Vokietiją, Nyderlandus, Estiją.

„Versli Lietuva“ skaičiuoja, kad Lietuvos dalis bendrame Rusijos pieno produktų importe pernai siekė 5,9 proc.

Iš visų į užsienį išvežamų lietuviškų pieno produktų į Rusiją patenka 28,9 proc.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (766)