Nemažos užsienio investicijos vos per dvejus metus, aštuonios rinkos ir nekuklus, bet pagrįstas siekis tapti tokiu pat dideliu kaip „Airbnb“, „Etsy“ ar „Twitter“. Taip dabar atrodo 2008 m. startavęs drabužių mainų portalas „Vinted“ (tada dar vadinosi „Mano drabužiai“). Vienas jo įkūrėjų Justas Janauskas sutiko papasakoti apie šio verslo subtilybes, tikslus, prioritetus ir priemones, kurias taikydami jie nori pakeisti daugumos žemiečių požiūrį į drabužių pirkimą. Tarptautinio masto lyderiu siekiantis tapti „Vinted“ viliasi, kad drabužių, batų ar aksesuarų ieškantys žmonės ateityje pirmiausia važiuos ne į prekybos centrą, o užsuks į jų portalą. Jų misija – pakeisti pasaulio apsipirkimo įpročius. Raketos greičiu į viršų besistiebiantis vartotojų skaičius įvairiose rinkose demonstruoja, kad kol kas jiems sekasi puikiai. Jeigu jauno kolektyvo vizija taps realybe, lietuviškasis Vilniuje idėjas generuojantis „Vinted“ atsidurs milijardinės vertės garsiausių planetos socialinių tinklų sąraše.

Vokietiją jau paėmė, dabar metas JAV

Eksponentinis vartotojų skaičiaus augimas, kuris tęsiasi ne mėnesį, bet kelerius metus, anot J. Janausko, ir yra ta priežastis, kuri nulėmė užsienio investuotojų susidomėjimą jų verslu. Į „Vinted“ investavę fondai renkasi brandos stadijos nepasiekusias, bet žaibišką augimą fiksuojančias bendroves. Tokios bendrovės labai rizikingos: arba sudegs kaip Ikaras, arba investicijos atsipirks dešimtimis, o gal net šimtus kartų. Per dvejus metus „Vinted“ augimas pasiekė 1 000 proc., dabar šis portalas veikia ne tik Lietuvoje, bet ir Vokietijoje, Prancūzijoje, Austrijoje, Didžiojoje Britanijoje, JAV, Lenkijoje ir Čekijoje. Švelniai tariant, kaip pradžiai visai pakenčiama.

2014 metus „Vinted“ komanda dedikavo Jungtinėms Valstijoms, nes visi prioritetai buvo skiriami produkto plėtrai šioje rinkoje. Jauni startuoliai dar anaiptol nesijaučia lyderiais, todėl ir šiuo metu dedamos visos pastangos, kad JAV „Vinted“ taptų pirmuoju, nes tik tuo atveju bus galima daryti drąsias prielaidas, kad šis produktas sėkmingai veiks ir kitose šalyse. „Esi JAV – esi globalus. Jeigu esi tik Europoje – nebūtinai toks esi“, – įsitikinęs J. Janauskas. JAV – viena konkurencingiausių rinkų, jos vartotojai labai išrankūs, nes produktų pasirinkimas milžiniškas. Be to, visi pagrindiniai „Vinted“ konkurentai įbridę būtent ten. Šiuo metu JAV – antra pagal dydį „Vinted“ rinka. „Su investuotojų pagalba ten pavyko daug nuveikti, – sako J. Janauskas. – Tačiau vis tiek ir toliau daugiausia orientuosimės į JAV rinką. Norime, kad produktas taptų patrauklus vartotojui ir kad efektyviai patenkintų jo poreikius. Kaip ir 2014-aisiais, taip ir šiais metais daug dėmesio žadame skirti rinkodarai JAV.“ Paklaustas, ar nebaisu, kad šalyje, kurioje išsipildo visos svajonės, gali atsirasti tokių, kurie šią šaunią drabužių mainų ir pardavimo idėją nukopijuos, J. Janauskas atsakė: „Žinoma, kad yra tokia rizika ir tikimybė. Žinant JAV rinkos specifiką, nekyla abejonių, kad gali atsirasti įmonių, kurios labai greitai gali gauti daug daugiau pinigų, nei turime mes. Todėl orientuosimės į geriausio produkto sukūrimą vartotojams, kad jį nukopijuoti būtų sunku.“

Iš visų užsienio rinkų „Vinted“ geriausiai sekasi Vokietijoje, nes tai viena seniausių rinkų, produkto vartojamumas joje kol kas didžiausias. Vokietijoje drabužių mainų portalas pagal vartotojų skaičių yra beveik 10 kartų didesnis nei Lietuvoje, nes gimtoji žemė – pati mažiausia šio projekto rinka.

Saugių atsiskaitymų paslauga tautiečiams dar neplanuojama

Kol kas „Vinted“ dirba nuostolingai. Tačiau komanda dėl to nė kiek nesisieloja, nes investicijos, anot jų, gautos ne tam, kad paverstų juos turtingais, o tam, kad būtų galima tęsti produkto tobulinimą ir toliau demonstruoti spartų augimą. „Lietuvoje „Vinted“ yra gerai žinomas prekių ženklas, o globaliu mastu mes dar labai maži. Tie 7 mln. vartotojų – menkas skaičius, palyginti su „Airbnb“, „Etsy “ ar „Twitter“, į kuriuos lygiuojamės. Mūsų tikslas – ir toliau auginti produktą aktyviai naudojančių vartotojų bazę“, – sako J. Janauskas. „Vinted“, kaip ir kai kurių kitų startuolių, specifika išsiskiria tuo, kad planuoti galima daugiausia pusei metų arba metams į priekį, nes aplinka keičiasi per daug greitai. Dėl šios priežasties „Vinted“ penkmečio planų nekuria. Kadangi komanda šiuo metu yra susitelkusi ties JAV rinkos nulinčiavimu, o 2014 m. sausį gauta 20 mln. eurų vertės investicija dar nėra visa panaudota, apie tolesnių investicijų pritraukimą kol kas nėra galvojama. J. Janauskas atskleidė, kad yra įvairių finansų institucijų, kurios domisi investavimu į jų verslą, ir komanda atvira įvairiems pasiūlymams, tačiau šiuo metu, anot jo, papildomų investicijų pritraukimas nėra prioritetas.

„Vinted“ kol kas laikosi vien iš investuotojų kišenės, tačiau bendrovė jau turi verslo modelį, kuris ateityje turėtų uždirbti pinigus, o vartotojui užtikrinti saugų ir garantuotą prekės pristatymą į namus. Šiandien aktyviai dirbama su saugia atsiskaitymo sistema, kurios idėja ta, kad pirkėjui suteikiamos nemokamos papildomos saugumo garantijos, o pardavėjas už tai sumoka nedidelį mokestį už parduotus drabužius. Šis modelis jau pasiteisino JAV, kur drabužius vartotojai dažniausiai perka per „Vinted“ mobiliąsias programėles: savo kortelės duomenis nurodęs vartotojas vieno mygtuko paspaudimu išsirenka prekes, o tada gali švilpaudamas laukti spintos papildymo arba bendrauti su prekės pardavėju pirkdamas. Dabar toks modelis veikia ir Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje bei Vokietijoje. Tokiai sistemai sukurti reikia daug laiko ir investicijų, todėl Lietuvoje apie jos įvedimą kol kas nėra galvojama. Anot J. Janausko, Lietuva nėra prioritetas ne tik dėl to, kad mūsų šalis – mažiausia „Vinted“ rinka, bet dar ir todėl, kad Rytų Europoje vartotojai į komisinį mokestį žiūri daug skeptiškiau. J. Janauskas sako, kad „Amerikoje ir Didžiojoje Britanijoje žmonės mąsto kapitalistiškiau, todėl jie noriai naudojasi mūsų sukurta saugaus mokėjimo sistema, nors mes ir neverčiame vartotojo jos rinktis. Tose rinkose žmonės uoliai šneka apie pinigus ir būdus juos uždirbti, o vartotojai supranta, kad už tam tikrą paslaugą sumokėti normalu ir priimtina.“ Anot jo, šis mokestis Vokietijoje mokamas jau ne taip noriai kaip JAV ar Didžiojoje Britanijoje, o Rytų Europoje į pardavėjų edukaciją reikėtų investuoti daug laiko ir pastangų siekiant parodyti, kad apmokestinę pardavimą nedideliu mokesčiu pardavėjai pritrauktų dar daugiau pirkėjų ir ši sistema jiems būtų finansiškai naudinga.

„Vinted“ rinkas į tris grupes galima skirstyti ir pagal kitą pjūvį: JAV ir Jungtinėje Karalystėje daugiau kaip 90 proc. „Vinted“ naudotojų šiuo portalu naudojasi per mobiliąsias programėles, Vakarų Europoje – 80 proc., o Rytų Europoje – kol kas tik 25 procentai.

Kodėl jie netepa slidžių į Silicio slėnį?

Jauni, klestintys ir perspektyvūs, tačiau užuot vykę laimės ieškoti į užjūrius jie savo veiklą vykdo iš Vilniaus, kur ir gimsta pagrindiniai „Vinted“ likimą lemiantys sprendimai. Kodėl? Anot J. Janausko, viskas susiklostė istoriškai – Lietuvoje gimė idėja, Lietuvoje susibūrė komanda. Nors didžiausias trūkumas užsiimant globaliu verslu mūsų šalyje yra tam tikrų specialistų stygius, visa kita – kaip sviestu patepta. J. Janauskas priduria, kad „Lietuvoje darbo užmokesčio sąnaudos mažesnės nei Vakarų Europoje ar JAV. Be to, kadangi čia esame the hottest tech. gig in the town, į savo komandą galime pritraukti pačius geriausius žmones.“

Tačiau tam tikrų specialistų, pavyzdžiui, pasaulinės rinkodaros ir viešųjų ryšių arba tų, kurie gerai išmanytų amerikiečių drabužių rinkos, elektroninės prekyvietės specifiką Didžiojoje Britanijoje bei Prancūzijoje, tarptautinių prekės ženklų kūrimo peripetijas, Lietuvoje tiesiog nėra. Jie čia neegzistuoja, nes tokio poreikio nėra. Tačiau net ir tai neužkerta kelio sėkmingam verslui gimtoje žemėje: su tokiais specialistais iš kitų sėkmingų pasaulio startuolių, tokių kaip „Facebook“ ar „Airbnb“, „Vinted“ susipažino investuotojų dėka, todėl komanda turi su kuo pasikonsultuoti. Visas kitas tarptautinio verslo subtilybes kolektyvas kol kas mokosi įgyvendinti savo rankomis.

„Vinted“ sėkmė įrodo, kad pasaulinio verslo plėtojimas iš Lietuvos – įmanoma misija. Šio greitai išpopuliarėjusio prekių ženklo pavyzdys, tikėtina, įkvėps ir kitus talentingus bei perspektyvius jaunuolius stengtis ir kurti čia, Lietuvoje. Belieka viltis, kad tarptautinę platformą sukūrusi komanda yra tik žemas startas, kad po jo pasipils ir daugiau kūrybiškų bei sėkmingų lietuviškų projektų.

Viską pradėjo moteriškos problemos

Dabar jau tarptautinio drabužių mainų portalo „Vinted“ idėja gimė kultūros vadybos studijas baigusiai Mildai Mitkutei. Kraustydamasi iš Kauno į Vilnių ji susidūrė su dažna moterų problema – suprato, jog drabužių savo spintoje turi tiek daug, kad nors vežimu vežk. Nežinodama, ką su visais šiais turtais daryti ir kur juos dėti, nes kai kurie drabužiai buvo visiškai nauji, net nenešioti, jai kilo paprasta, bet geniali idėja, kuri dabar skaičiuoja daugiau kaip 25 mln. eurų (86 mln. litų) investicijas. Vakarėlyje pasišnekučiavusi su informatiką studijavusiu draugu Justu Janausku, ji pasiūlė suburti erdvę internete, kurioje merginos galėtų mainytis ir prekiauti savo nenešiojamais drabužiais. Šiais laikais tokių turi kiekviena mergina, tai universali ir dažna problema, kurią kažkaip reikėjo spręsti. J. Janauskas šia idėja susigundė ir ėmėsi programuoti – taip 2008 m. gimė portalas manodrabužiai.lt.

M. Mitkutė į šį verslą iš pradžių žvelgė kaip į socialinį projektą, kuris vartojimą paverčia atsakingu – nereikalingi daiktai ne išmetami, o perduodami į kitas rankas. Genialios idėjos autorė nesitikėjo, kad šis paprastas sumanymas pakvips milijoninėmis investicijomis. Vėliau pavadinimą į „Vinted“ pakeitęs portalas šiuo metu veikia Lietuvoje, JAV, Didžiojoje Britanijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Lenkijoje, Čekijoje ir Austrijoje. 2013 m. bendrovė pasirašė 5 mln. eurų vertės investicijų sutartį su Londono technologijų fondu „Accel Partners“, tačiau tuo sėkmė nesibaigė. 2014 m. pradžioje projektas pritraukė pačią didžiausią investiciją Baltijos šalių interneto produktų srityje: „Vinted“ nusižiūrėjo JAV fondas „Insight Venture Partners“ ir į lietuvišką idėją investavo 20 mln. eurų.

Be investicijų fondų, „Vinted“ akcininkų sąrašas gana netrumpas: akcininkai yra šio projekto įkūrėjai Milda Mitkutė, Justas Janauskas, Mantas Mikuckas, penki įkūrėjai iš Vokietijos ir Čekijos, daugybė akcijų opcionus turinčių įmonės darbuotojų. Tačiau pagrindinius sprendimus priima keturi žmonės, sudarantys „Vinted“ valdybą. Anot J. Janausko, toks valdymo modelis efektyvus ir pasiteisinantis. Šiuo metu šešiuose „Vinted“ biuruose dirba apie 140 žmonių.