Konkurencija baigėsi, kai pasuko į tarptautines rinkas

Dar tuomet kai apie „PM Screen“ įkūrimą net nebuvo svajojama, keli išradingi į komandą susibūrę žmonės ėmėsi įgyvendinti ambicingus vaizdo projekcijų projektus. Per porą metų jie sukūrė vienas įspūdingiausių Lietuvoje vaizdo ir šviesos instaliacijų. Net sugebėjo įtikti įnoringajam SEL'ui, kurio koncertus papuošė Antano su kolegomis sukurti įspūdingi reginiai.

„Tuomet buvome labai nedideli, bet jau jautėme, kad užčiuopėme tvaraus verslo gyslą. Todėl ryžomės rizikuoti ir ieškojome papildomos investicijos vien tam, kad galėtume įgyvendinti gautus didelius užsakymus. Tada jiems neturėjome užtektinai apyvartinių lėšų. Šią problemą padėjo išspręsti investuotojas Vytautas Olšauskas ir jo bendrovė „Vilniaus kapitalas“, kuri investuoja į pradedančius startuolius. Vytautas patikėjo mūsų sėkme ateityje ir padėjo išspręsti tuometinius finansinius klausimus“, – verslo pradžią prisiminė pašnekovas.

Laikui bėgant „PM Screen“ pradėjo paslaugas teikti ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse valstybėse. Pavyzdžiui, Baltarusijoje, kur padėdavo surengti įspūdingus prekybos centrų atidarymus, o savo projekcijomis džiugino net Pasaulio ledo ritulio čempionato žiūrovus.

Pasak Antano, po didžiųjų projektų Lietuvoje ir kaimyninėse valstybėse buvo nutarta, kad „PM Screen“ turi didesnį potencialą, kurį reikia realizuoti iškart keliose didžiulėse rinkose – JAV ir Artimuosiuose Rytuose. Todėl nuo 2014 metų rugsėjo startuolis pradėjo siūlyti savo paslaugas amerikiečiams, o šių metų kovą ir Omano bei Jungtinių Arabų Emyratų (JAE) gyventojams.

„Pradėjus dirbti tarptautinėje erdvėje pasikeitė daug dalykų. Pavyzdžiui, baigėsi konkuravimas su kitomis lietuvių įmonėmis teikiančiomis panašaus pobūdžio paslaugas. Tiesa, jis niekada nebuvo aršus, nes vieni kitus gerai pažįstame. Tačiau išėjus į užsienio rinkas atsirado tiek daug galimybių, kad nebuvo reikalo dairytis vieniems į kitus. Svarbiau buvo patenkinti klientų poreikius“, – tikino Antanas.

Nori padėti verslui – keliauk pas klientus

„PM Screen“ nuo pat veiklos pradžios praktikavo vieno agento modelį, kai įmonė savo atstovybės veiklą svečioje šalyje patiki vienam žmogui, kuris mezga ryšius ir parduoda paslaugas. Toks sprendimas, anot Antano, padėjo greičiau įtikinti pirkėjus ir efektyviau pristatyti teikiamas paslaugas.

„Svarbiausios mums rinkos neturime. Visos jos svarbios. Tik į vienas žengėme anksčiau, o į kitas, tarkime Artimuosius Rytus, atėjome visai neseniai. Bet visas jas vienija svarbus bruožas – privalai akis į akį susitikti su potencialiu pirkėju. Tik taip pavyks išjudinti ten besikuriantį verslą“, – pabrėžę pašnekovas.

Jo teigimu, asmeninis bendravimas ypač svarbus arabams, kuriems ir anksčiau buvo bandoma parduoti startuolio paslaugas, tačiau nesėkmingai. Dažniausiai tenykščiai nelinkę įsitrauki į kūrybinį procesą ir nori iškart pamatyti rezultatą. Jei jis patinka – rankomis dėl sandorio gali būti sukertama iškart.

„Sprendimą vykti į Artimuosius Rytus su kolegomis priėmiau po pirmojo mano vizito Omane. Jis įvyko vasarį. Tuomet, kartu su diplomatine-verslo misija, kuriai vadovavo premjeras Algirdas Butkevičius, keliavau tiek aš, tiek ir kiti suinteresuoti verslininkai iš Lietuvos. Vizito tikslas buvo suteikti galimybę dviejų šalių verslininkams užmegzti ryšį ir imtis bendro darbo. Mano atveju tai padaryti pavyko, todėl grįžęs iš Omano per penkias dienas nusprendžiau ten vėl važiuoti. Tik šį kartą ilgam laikotarpiui – keliems mėnesiams“, – prisiminė Antanas.

Perkopus didelį slenkstį – plačios galimybės

Pagrindinė Antano užduotis šiuo metu – parduoti ar bent pristatyti „PM Screen“ paslaugas kuo didesniam Omano ir JAE verslininkų būriui bei surasti tinkamą verslo partnerį. Jis yra būtinas, nes to reikalauja vietiniai įstatymai.

„Pasirodo, norint ten įkurti įmonę, būtina turėti vietinį partnerį, kuriam priklausytų daugiau nei pusė atstovybės akcijų. Dėl šio reikalavimo beveik kiekvienas Artimųjų Rytų verslininkas susitikus klausia ar jau turime partnerį. Galima įsivaizduoti, kiek turime pasiūlymų, todėl pasirinkti išties gana sudėtinga. Reikia rasti tokį, su kuriuo būtų nebaisu susisieti ilgam laikui, ir kuris nuoširdžiai padėtų auginti verslą“, – atskleidė pašnekovas.

Tai sudėtingas ir daug laiko bei pastangų reikalaujantis darbas. Todėl nenuostabu, kad Antanui prireikė dar daugiau investicijų. Jos būtinos ne tik daug kainuojančiam vietinės bendrovės steigimui, bet ir pragyvenimui, kuris Dubajuje (JAE) bei Maskate (Omanas) yra ypač brangus.

Tačiau turėdamas Vytauto Olšausko, investuojančio į „PM Screen“ plėtrą Artimuosiuose Rytuose, užnugarį Antanas apie įmonės ateitį kalba optimistiškai ir sako, kad ten jau pradėti įgyvendinti pirmieji projektai. Visgi kol darbai nėra baigti, pašnekovas nepanoro detalizuoti jų. Tik nurodė, kad „PM Screen“ Artimuosiuose Rytuose labiausiai domina telekomunikacijų bendrovės, prekybos centrų valdytojai ir valstybinės įstaigos bei įmonės.

Paklaustas, kaip jis mezga ryšius su vietiniais verslininkais, pašnekovas sakė, kad tam naudoja visas pasitaikančias progas – dalyvauja renginiuose, parodose, konferencijose ir išnaudoja pažįstamų rekomendacijas. Be to, jis nepamiršta vietiniams paminėti savo kilmės šalį.

„Arabai europiečius vertina. O tai, jog esu iš Lietuvos – šalies, kurioje tik 3 mln. gyventojų ir jie kalba savo kalbą – juos maloniai stebina ir domina. Tai padeda išsiskirti iš masės kitų verslininkų, kurie taip pat medžioja galimybes“, – sakė Antanas ir pridūrė, kad kiekvienas susitikimas su klientu turi būti kone tobulas. Taip pat ir teikiamos paslaugos.

„Ten gauni vieną galimybę. Jei jos neišnaudoji – daugiau greičiausiai ir negausi. Tose šalyse beveik viskas paremta šeima. Giminės bendrauja su kitomis giminėmis ir žodis apie gerus arba blogus dalykus keliauja itin greit. Todėl jei pasirodai gerai – tave, tikėtina, klientas pristatys ir savo giminaičiams ar draugams. Bet jei nuvilsi jį – žinia apie tai žaibu aplėks visus, o tada beliks susikrauti mantą ir keliauti namo“, – paaiškino vienas iš „PM Screen“ įkūrėjų.

Šiuo metu Antanas įžvelgia daug galimybių Maskate, kur pramogų industrija dar nėra tokia išvystyta. Tuo tarpu Dubajuje, nors rinka mažiausiai dešimt kartų didesnė, bet ji pasižymi labai konkurencinga aplinka. Tačiau pašnekovas neabejoja, kad per ateinantį sezoną, iki kitos vasaros, jam pavyks įtvirtinti „PM Screen“ pozicijas Artimuosiuose Rytuose.

„Mūsų neriboja galimybės. Jei reikėtų, galėtume uždengti „Burdž kalifa“ (aukščiausias pastatas pasaulyje – aut. past.) ir ant jo sienų rodyti medijų šou. Tačiau daugiau vilčių dedame į interaktyvias, virtualios ar papildytos realybės technologijas. Manome, kad tai yra mūsų veiklos pamatas“, – ateities viziją piešė Antanas Stasiūnas.