I. Lukauskienė. Panašūs įmonių pavadinimai: kuo rizikuojate?

 (1)
Įmonės pavadinimas – ne tik jos vizitinė kortelė, vardas, pagal kurį ji bus atpažįstama tarp konkurentų, bet šiais laikais – dar ir emocinį ryšį su klientu kuriantis ir tam tikras asociacijas keliantis simbolis. Nors kuriant verslą reikia išspręsti daugybę klausimų, pasitaiko nemažai atvejų, kai verslo kūrimo pradžia apkarsta būtent dėl netinkamai parinkto įmonės pavadinimo.
Inga Lukauskienė
Inga Lukauskienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Dažnai paaiškėja, kad jau pradėjusios veikti įmonės pavadinimas yra klaidinamai panašus į kito juridinio asmens pavadinimą. Nors teismų praktika šiuo klausimu gana vienareikšmiška, ginčai dėl juridinių asmenų pavadinimų kyla gana dažnai. Įmonėms tokie nesusipratimai gali sukelti nemažai problemų ir vėliau baigtis privalomu juridinio asmens pavadinimo keitimu.

Kodėl įregistuojami panašūs pavadinimai

Seniai veikiančios įmonės su nostalgija prisimena laikus, kai panašių pavadinimų atsiradimas buvo praktiškai negalimas – steigiant naujas įmones, jų pavadinimą turėjo įregistruoti LR Valstybinis patentų biuras, prieš tai atlikęs visapusišką pavadinimo ekspertizę – t. y. įvertinęs, ar įmonės pavadinimas atitinka reikalavimą nebūti tiesiogiai aprašomuoju ar nusakančiu įmonės veiklą, bet ir ar toks pavadinimas nepažeis anksčiau įregistruotų įmonių ar prekių ženklų savininkų teisių dėl panašumo į kitų juridinių asmenų pavadinimus ar prekių ženklus. Svarbu ir tai, kad pavadinimų panašumas būdavo vertinamas pagal tuos pačius kriterijus, kaip ir prekių ženklų panašumas, taigi tikimybė, kad rinkoje susidurs konkurentai su panašiais pavadinimais, buvo labai minimali.

Šiuo metu pastebima, kad steigiant naujas įmones Civiliniame kodekse numatyto reikalavimo, sudarant pavadinimą vengti jo panašumo į kitų juridinių asmenų pavadinimus ir prekių ženklus, yra nesilaikoma. Dažniausiai pasitaiko tokie panašumo atvejai: pavadinimas yra sudaromas iš dalies prekių ženklo žodinės dalies, prie kito juridinio asmens pavadinimo ar prekių ženklo pridedama galūnė, priesaga ar priešdėlis, taip pat gali būti, jog kito asmens pavadinimas ar prekių ženklas papildomas aprašomuoju žodžiu. Kiekvienas juridinių asmenų su tokiu pavadinimu steigėjas neturėtų būti ramus, netgi priešingai – jis turėtų būti pasiruošęs sulaukti ieškinio ar bent jau pretenzijos.

AUTOMODUS ir INTER KRASTA ginčas

Su minima problema susidūrė ir UAB „Automodus“, kuriai dėl teisių į prekių ženklą pažeidimo ieškinį pareiškė UAB „Inter Krasta“. Bendrovė nurodė, kad jai priklauso prekių ženklo „am automodus“ registracija. Dėl sutampančio pagrindinio elemento „automodus“ UAB „Inter Krasta“ kreipėsi į teismą su ieškiniu UAB „Automodus“, prašydama įpareigoti įmonę ne vėliau kaip per 30 dienų po teismo sprendimo įsiteisėjimo pakeisti juridinio asmens pavadinimą.

Tiek apygardos, tiek apeliacinis teismas patenkino UAB „Inter Krasta“ ieškinį ir konstatavo, kad minėtas prekių ženklas ir juridinio asmens pavadinimas yra itin panašūs vizualiai ir fonetiškai bei tapatūs semantiškai, taigi UAB „Automodus“ pavadinimas pagal bendrą suvokimo įspūdį yra klaidinamai panašus į UAB „Inter Krasta“ prekių ženklą „am automodus“. Taip pat dėl lyginamųjų žymenų panašumo ir UAB „Automodus“ veiklos tapatumo prekių ženklu žymimoms paslaugoms egzistuoja vartotojų suklaidinimo galimybė. Be to, buvo pripažinta, kad šios įmonės yra konkurentės – abi užsiima su prekyba automobiliais susijusia veikla, taigi vartotojas gali būti suklaidintas dėl teikiamų paslaugų kilmės.

Kaip nesuklysti

Aprašytas ginčas – tik vienas iš daugybės atvejų, iliustruojančių, kaip klaidinamai tapatus įmonės pavadinimas gali privesti prie bylinėjimosi teismuose bei įpareigojimo keisti juridinio asmens pavadinimą.

Siekiant išvengti nemalonumų, ir šioje srityje yra taikytina patarlė – „devynis kartus pamatuok, o dešimtą kirpk“. Toks „prisimatavimas“ yra būtinas ne tik įvertinant, ar pavadinimas atitinka lietuvių kalbos taisykles, bet ir siekiant išvengti ginčų dėl panašumo į ankstesnius prekių ženklus ir juridinių asmenų pavadinimus.

Reikėtų suprasti, kad „netapatus“ dar nereiškia „nepanašus“, todėl vienos raidės skirtumas ar papildomas žodis gali neeliminuoti rizikos sulaukti ieškinio ar pretenzijos. Gaila, bet tikslaus recepto, kaip įvertinti, ar pasirinktas pavadinimas nepažeis kieno nors teisių, nėra. Nors panašumas visuomet yra vertintinas ir subjektyvus dalykas, siekiant nesuklysti, šiuo klausimu visuomet gali padėti profesionalai – patentiniai patikėtiniai ar advokatai, teikiantys paslaugas intelektinės nuosavybės srityje.

Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Naujienos

Krizės apimtas Italijos bankas kurpia gelbėjimosi planą (2)

Nepavydėtinoje situacijoje atsidūręs Italijos bankas „Monte dei Paschi“ ketina 5 mlrd. eurų padidinti savo kapitalą ir parduoti savo 10 mlrd. eurų siekiančias neveiksnias paskolas, praneša „Frankfurter Allgemeine Zeitung“. Visgi Italijoje abejojama, ar tokį planą pavyks įgyvendinti.

„Deutsche Bank" po „Brexit" atrado konkurencingumo nišą

Vieno didžiausių Vokietijos komercinių bankų „Deutsche Bank“ valdytojas Johnas Cryenas teigė, kad „Brexit“ įvykių fone ši finansinė institucija turi konkurencinį pranašumą. „Bloomberg“ pažymi, kad tokį teiginį jis grindžia tuo, kad svarbiausios „Deutsche Bank“ būstinės įsikūrusios tiek Londone, tiek Frankfurte. Esą todėl vykstant deryboms dėl Didžiosios Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES), bankas galės lanksčiau teikti paslaugas savo klientams, o jie galės rinktis, kurio padalinio paslaugomis naudotis.

PPO vadovas pareiškė nesivelsiąs į diskusijas su D. Trumpu (6)

Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) vadovas Roberto Azevedo trečiadienį pareiškė neketinantis veltis į diskusijas su JAV respublikonų partijos kandidatu į šalies prezidentus Donaldu Trumpu, kuris neseniai pareiškė JAV gali pasitraukti iš PPO.

Pasiūlymas pavargusiems nuo Karibų – ekskursija į naftos platformą

Pabodo paplūdimiai su palmėmis ir žydras jūros vanduo? Gali būti, kad jus sudomins ekskursija į naftos platformas Šiaurės jūroje. Tik ką baigėsi pirmą kartą surengtas toks kruizas prie Norvegijos krantų.

„Twitter" bandys pritraukti daugiau pinigų iš reklamos (1)

Šią savaitę pasaulis prisiminė, kas nutinka sušlubavusio populiarumo interneto bendrovėms, pavyzdžiui, kadaise interneto žvaigždyne žibėjusi „Yahoo“ atsiliko nuo „Google“ bei „Facebook“ ir galop jai teko tapti tik dar vienu „Verizone“ padaliniu, o štai dabar „The New York Times“ atkreipia dėmesį į dar vieną potencialią atkaklios kovos dėl vietos po saule internete auką – „Twitter“.