Sausio 28 dieną Prahoje įvyko Lietuvos ir Čekijos civilinės aviacijos administracijų (CAA) delegacijų susitikimas, kurio metu buvo pasirašyta sutartis dėl orlaivių tinkamumo skraidyti abipusio pripažinimo procedūrų supaprastinimo.
Sklandytuvas
Lietuvai atstovavo CAA direktorius Kęstutis Auryla ir Skrydžių saugos departamento direktorius Virgilijus Danilevičius.

Sutartimi abi šalys patvirtinto, kad jų orlaivių tinkamumo skraidyti reikalavimai, orlaivių ir jų įrangos gamybos standartai yra panašūs.

Kartu buvo nutarta tobulinti ir diegti atestavimo tvarką ir normas, pripažįstant iš kitos šalies importuotų orlaivių ir jų įrangos techninius vertinimus, bandymų rezultatus, patikras, tinkamumo skraidyti pažymėjimus, kuriuos išdavė pasirašiusiosios šalies civilinės aviacijos valdžia.

CAA direktoriaus K.Aurylos manymu, sutartis turėtų paskatinti bendradarbiauti bei sumažinti ekonominę aviacijos pramonės ir vežėjų papildomų techninių vertinimų, bandymų ir tikrinimų naštą. Nesant panašaus susitarimo, šios procedūros turi būti atliekamos kiekvieną kartą, kai tik šalys kreipiasi viena į kitą dėl orlaivių ar jų įrangos techninių standartų pripažinimo.

Kaip teigiamą sutarties aspektą K.Auryla pažymėjo ir tai, kad nuo šiol šalys ne tik pagelbės viena kitai pratęsiant orlaivių tinkamumo skraidyti galiojimą, bet ir keisis informacija apie šalyse taikomus orlaivių, aplinkos apsaugos, atestavimo sistemų standartus.

Panašios sutartys 1998 metais jau buvo pasirašytos su Lenkija ir Ukraina.

Iniciatoriai

Dvišalės sutarties atsiradimą paskatino vienintelės Lietuvoje sklandytuvų gamintojos – akcinės bendrovės “Sportinė aviacija” siekis savo gaminamus sklandytuvus LAK 17A įteisinti Europoje.

Kaip informavo susitikime Prahoje dalyvavęs V.Danilevičius, Europos Sąjungos valstybėse sklandytuvo tipo sertifikatas pripažįstamas automatiškai, jeigu jis atitinka europinius Jungtinės aviacijos administracijos (JAA) reikalavimų JAR-22 “Sklandytuvai ir motorizuoti sklandytuvai” standartus. Lietuva kol kas tėra kandidatė į šios organizacijos nares, todėl jai sertifikavimas užsienyje – gana sudėtinga ir ilga procedūra.

Tokiais atvejais šalies, į kurią kreipiamasi su prašymu pripažinti vienokią ar kitokią aviacinę produkciją, atsakingosios tarnybos pačios vertina gaminių atitikimą Europos reikalavimams, o kartais gali paprašyti atlikti dar ir papildomus bandymus bei tyrimus. Šis procesas supaprastėja, esant išankstiniam šalių susitarimui.

Jungtinėse Amerikos Valstijose sklandytuvai LAK 17A kol kas registruojami kaip eksperimentiniai, todėl juos sertifikuoti ten nereikalaujama.

Tarptautinis pripažinimas

Net trys lietuviški sklandytuvai – LAK-12, LAK-17A ir LAK-19 – turi Lietuvos CAA administracijos patvirtintus tipo sertifikatus. LAK-12 sklandytuvo sertifikatas galioja Lenkijoje, Ispanijoje, Portugalijoje ir Australijoje.

Praėjusiųjų metų lapkritį “Sportinės aviacijos” gaminamo sklandytuvo LAK-17A tipo sertifikatą antroji po Portugalijos patvirtino Austrijos CAA.

Pripažindamos, kad mūsų gaminiai atitinka Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 8-ojo priedo tinkamumo skraidyti reikalavimus, šios šalys leidžia juos įtraukti ir į savo orlaivių registrą.

Faktą, kad lietuviškuosius sklandytuvus patikimais laiko penkios didelės Europos valstybės, galima vertinti kaip išties svarbų.

Perspektyvos

Gan aukšta lietuviškų sklandytuvų vieta tarptautinėje patikimumo skalėje kartu įpareigoja išlaikyti pasiektą kokybę. Orlaivio tipo sertifikato pripažinimas – ne vien garbės reikalas. Tai ir gamintojo atsakomybė už paleisto į pasaulį gaminio tobulinimą, nuolatinį techninės dokumentacijos atnaujinimą, direktyvų, biuletenių platinimą, su orlaivio naudojimu susijusių įvykių tyrimą, pastebėtų trūkumų šalinimą ir pan.

Šalys, pripažinusios ir įregistravusios orlaivį tai pat įsipareigoja laikytis visų gamintojo nustatytų reikalavimų.

CAA specialistų tvirtinimu, artimiausiais metais Lietuvai tapus JAA nare, mūsų šalyje išduoti orlaivių gamybos, techninės priežiūros pažymėjimai Europoje bus pripažįstami automatiškai. Bus sutaupyta nemažai laiko ir lėšų, kurios iki šiol buvo eikvojamos gan ilgoms sertifikavimo procedūroms.

Stebina net ir patyrusius specialistus

Orlaivių pramonė – nedidelė visos Lietuvos pramonės dalis, tačiau, aviacijos specialistų nuomone, ji imli mokslo ir technikos naujovėms, nereikalauja daug žaliavų, joje dirba daug kvalifikuotų specialistų. Lietuvoje susikūrė viena iš geriausių aviacijos infrastruktūrų Baltijos šalyse, sukaupta nemaža orlaivių konstravimo ir gamybos patirtis. Nemaža aviacijos informacinė ir technologinė bazė padeda kuriant bei įgyvendinant naujų orlaivių projektus.

“Sportinė aviacija“, kaip patvirtinta aviacijos gamybos organizacija, pradėjo veikti 1997-aisiais. Persiorientavusi į Vakarų aviacijos rinką, ji įdiegė Europos standartus atitinkančią projektavimo, gamybos, bandymų ir kokybės procesų valdymo sistemą, kuri leido gaminti šiuolaikinius, pasaulyje galinčius konkuruoti sklandytuvus. Gamyklos sąskaitoje – jau beveik 700 įvairių tipų bemotorių orlaivių. Po nepriklausomybės atkūrimo Lietuvoje sukurtas ir serijiniu būdu gaminamas lietuviškas 15–18 metrų klasės sklandytuvas LAK-17A savo techninėmis charakteristikomis stebina net ir patyrusius specialistus.

Lietuvoje gaminamų sklandytuvų skrydžių geografija nepaneigiamai plati – jie eksportuojami į beveik 30 pasaulio šalių, žinomi ir vertinami ne tik Europoje, bet ir Amerikoje, Australijoje, Afrikoje, NVS šalyse.

Lietuva garsi ne tik kaip sklandytuvų gamintoja. Pats sklandymo sportas čia taip pat populiarus. Lietuvos sklandymo sporto federacijai priklauso 13 aeroklubų ir vien tik sklandytuvai sudaro trečdalį visų Respublikos civilinių orlaivių registre esančių orlaivių.

Įdomu tai, kad Lietuva yra vienintelė šalis, kurioje skraidyti mokomi 10–16 metų vaikai, tai daroma atsakingai ir profesionaliai. Vaikų sklandymo būreliai, klubai ir mokyklos, kuriuos lanko apie 200 jaunųjų sklandytojų, įsteigti daugelyje Lietuvos miestų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dėl teroro aktų Ispanijoje atpigusios aviakompanijų akcijos nusitempė žemyn visą Europos akcijų rinką (1)

Europos vertybinių popierių rinka penktadienį smuktelėjo, nes dėl Ispanijoje įvykdytų kelių...

Pertvarkoma Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (3)

Pertvarkoma Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ( VVTAT ): jai perduodamos Europos...

Krintant svarui, toliau daugėja Didžiąją Britaniją lankančių turistų skaičius (5)

Didžiąją Britaniją birželį aplankiusių turistų skaičius, palyginti su tuo pačiu 2016 m....

B. Bradauskui priklausantis „Lamantinas“ šiemet uždirbo 471 tūkst. eurų pelno (34)

Lietuvos ne gyvybės draudimo bendrovė „Lamantinas“ pirmąjį šių metų pusmetį uždirbo 471...

Apklausa: 6 iš 10 pažįstamiems atskleidžia, kokią algą gauna (14)

Dauguma darbuotojų sutinka, kad darbo užmokesčio duomenys yra privatus klausimas ir labai jautri...

Top naujienos

Į populiarumo viršūnes braunasi primiršta šventė: išleidžia tūkstančius eurų (20)

Jei anksčiau prabangiausia šeimos švente buvo įvardijamos vestuvės , tai pastaruoju metu į...

Hobis tapo antrąja profesija (5)

Garsiausiame Pietų Dzūkijos turguje, veikiančiame Lazdijų rajono Veisiejų miesto pakraštyje,...

Orai: įspūdingą karštį nuplaus liūtys (1)

Panašu, kad šį savaitgalį vėl sulauksime panašios karščio kulminacijos kaip ir praėjusį:...

Laisvalaikio veikla lietuviui atnešė milijonus: atskleidė sėkmės formulę (22)

Vienas iš „ Vinted “ įkūrėjų Justas Janauskas , atsimindamas studijų laikus Vilniaus...

Sutemus į „Karklę“ sugūžėjo minios: konfiskuoja ir alkoholį, ir narkotikus papildyta 23:40 (71)

Penktadienio vidurdienį duris atvėrusio festivalio „ Karklė “ apsaugos darbuotojai nesnaudžia...

Ekspertai kai kuriuos Laisvės aikštės pertvarkos projektus pavadino isteriškais (23)

Dailės galerijoje aptarus 10 pateiktųjų projektų, kaip atnaujinti Laisvės aikštę ir jos...

Kai katės pervertina savo galimybės: bando įsirangyti į kelis kartus mažesnes vietas (8)

Yra vienas dalykas, kurį katės mėgsta daryti labiau nei valgyti ir tinginiauti - bandyti sutilpti...

Socialiniame tinkle paatviravo apie sekso metu patirtus sužalojimus (17)

Seksas turėtų būti malonus dalykas, bet kartais jis pasisuka priešinga linkme ir tampa…...

Šiltesni nei įprasta orai išsilaikys ne tik rugpjūtį, bet ir rugsėjį (11)

Pagal dabar turimą informaciją, ne tik rugpjūčio pabaiga, bet ir rugsėjo pradžia turėtų būti...

Joniškio rajone iš voljero pabėgo meška (75)

Penktadienį Joniškio rajone esančiame Kirnaičių kaime iš kavinėje „Plūgo broliai“ esančio...