A. Maliauskaitė. Kam priklauso „LinkedIn“ kontaktai – Jums ar Jūsų darbdaviui?

 (16)
Ar profesinio tinklo „LinkedIn“ kontaktai, kuriuos prijungėte prie savo tinklo po verslo pusryčių, susitikimų su klientais ar verslo renginių (en. networking event) yra jūsų? Ar galite šiuos kontaktus pasilikti sau, kai nutrūksta darbo santykiai?
Aušra Maliauskaitė
Aušra Maliauskaitė
© R. Šeškaičio nuotr.

Paprastai laikoma, jog „LinkedIn“ kontaktai priklauso asmeniui, kuris savo vardu sukūrė „LinkedIn“ profilį bei valdo, naudojasi ir disponuoja prisijungimo slaptažodžiu. Tačiau esama situacijų, kai galima būtų laikyti, kad „LinkedIn“ kontaktai priklauso darbdaviui. Vertinant situaciją, svarbu atsižvelgti į aplinkybes, kaip buvo užmegzti kontaktai, t.y. darbo tikslais ar asmeniniais, socialiniais tikslais. Taip pat reikėtų atsižvelgti ir į tai, ar darbdavys ėmėsi priemonių tokiai informacijai apsaugoti.

Teisinėmis priemonėmis būtų laikoma „LinkedIn“ kontaktų įtraukimas į darbdavio komercinių paslapčių ir konfidencialios informacijos sąrašą, šio sąrašo patvirtinimas teisės aktų nustatyta tvarka bei rašytinis darbuotojo supažindinimas su šiuo sąrašu. Taip darbdavys konstatuoja, kad „LinkedIn“ kontaktinė informacija darbdavio yra laikoma konfidencialia ir kad darbdavys ėmėsi teisinių priemonių jai apsaugoti.

Svarbu nepamiršti ir techninių priemonių. Darbdavys gali darbuotojui sukurti „LinkedIn“ profilį (ir prisijungimo slaptažodį) darbo tikslais. Tokiu atveju darbdavio vidaus norminiuose teisės aktuose (vidaus darbo tvarkos taisyklėse, pareiginiuose nuostatuose, kt.) reikėtų reglamentuoti, jog darbuotojas neturi teisės „LinkedIn“ slaptažodžio pakeisti arba turi teisę jį pakeisti tik esant išankstiniam rašytiniam darbdavio sutikimui bei privalo informuoti darbdavį apie naują slaptažodį. Kitas būdas - periodiškai kopijuoti duomenis i darbdavio duomenų bazę. Tačiau ir tai negarantuoja visiško darbdavio saugumo.

Jei darbdavys sukuria „LinkedIn“ profilį darbuotojui darbo tikslais, tačiau darbuotojas disponuoja slaptažodžiu, jis gali bet kuriuo metu slaptažodį pakeisti ir su kontaktine informacija elgtis savo nuožiūra. Todėl darbdaviui rekomenduotina numatyti darbdavio vidaus norminiuose teisės aktuose naudojimosi profesiniu tinklu „LinkedIn“ tvarką, o savavališką slaptažodžio pakeitimą, informacijos (kontaktų) naudojimą savo ar kitų asmenų naudai įtvirtinti kaip šiurkštų darbo pareigų (darbo drausmės) pažeidimą, dėl ko darbuotojas galėtų būti atleidžiamas be įspėjimo (bei prarandant teisę i išeitinę išmoką), o darbdavys galėtų reikalauti žalos atlyginimo.

Vis dėlto, nepaisant darbdavio pastangų apsaugoti konfidencialią informaciją, gali kilti klausimas, ar kontaktas yra darbo, ar asmeninis? Kaip vertinti tokią situaciją, jei kontaktas buvo įtrauktas į „LinkedIn“ po verslo renginio (en. networking event), kurį organizavo darbdavys, o darbuotojas pradinį kontaktą buvo užmezgęs anksčiau kitame socialiniame (ne darbo) renginyje? Arba jeigu verslo pusryčių metu užmezgamas kontaktas dėl to, jog sutiktas asmuo yra giminaičio kolega? Arba asmeniu, kuris tapo darbdavio klientu, nes yra asmeninis darbuotojo pažįstamas?

Siekiant išvengti dviprasmiškų situacijų, patartina aiškiai apibrėžti darbdavio vidaus norminiuose teisės aktuose, jog visi kontaktai užmegzti „LinkedIn“ profilyje darbo santykių metu yra laikomi darbo kontaktais ir darbuotojas neturi teisės prijungti asmeninių kontaktų į „LinkedIn“. Taip pat patartina numatyti, jog, pažeidus šį įsipareigojimą (t.y. jei asmeniniai kontaktai darbuotojo pasirinkimu būtų prijungiami į „LinkedIn“), darbuotojas negali remtis aplinkybe, jog kontaktai buvo asmeniniai.

Iki šiol Lietuvoje neužfiksuota teisminių ginčų šiuo klausimu, o darbdaviai į šį reiškinį žiūri gana atlaidžiai bei palieka savireguliacijai. Žala darbdaviui gali kilti tuomet, jei darbuotojas, nutrūkus darbo santykiams, imtų laisvai disponuoti „LinkedIn“ esančiais kontaktais (klientų, tiekėjų, verslo partnerių kontaktine informacija) savo ar kitų asmenų naudai. Bendro pobūdžio įsipareigojimas neatskleisti darbdavio komercinių paslapčių ir konfidencialios informacijos galėtų būti nepakankamas saugiklis, jei darbuotojas laikytųsi pozicijos ir įrodinėtų, jog „LinkedIn“ profilyje esanti kontaktinė informacija priklauso jam, o ne darbdaviui ir tai yra darbuotojo privataus gyvenimo dalis.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Naujienos

Ispanija nebesusidoroja su turistų srautu ir svarsto apie mokesčius

Vis ilgesnės saulėtos dienos, šiltesni paplūdimiai vilioja atostogauti. Dėl teroro aktų pavojaus ne tokie patrauklūs Vidurio Rytų maršrutai, daugiau turistų traukia į Portugaliją ir Ispaniją. Tai gelbėjimosi ratas finansinių sunkumų išgyvenančioms šalims nors ne visi jose sveikina didesnį turistų srautą.

Pietų Afrikos vynuogynus gelbėja kovingai nusiteikusios antys bėgikės (2)

Pietų Afrikoje esančiame Stelenboso mieste esančiame vynuogyne kilo rimtų bėdų – į derlių ėmė kėsintis sraigės ir kiti kenkėjai. į kovą su jomis mestos gausios ypatingos veislės naminių ančių pajėgos.

Turistai aplenkia Turkiją (65)

Dėl didėjančios Ankaros įtampos su Rusija ir pastarųjų teroro atakų turistai aplenkia Turkiją. Kaip rodo penktadienį paskelbti Turkijos turizmo ministerijos duomenys, balandį Turkijoje apsilankė 28 proc. mažiau užsieniečių nei pernai. Tai yra didžiausias sumažėjimas per septyniolika metų. Ketvirtąjį šių metų mėnesį Turkiją aplankė 1,8 mln. užsienio turistų, arba beveik 700 tūkst. žmonių mažiau nei tą patį praėjusių metų mėnesį.

Ukraina užginčijo Rusijos ieškinį dėl skolos (159)

Ukraina pateikė į Aukščiausiąjį Londono teismą pretenzijas dėl Rusijos ieškinio, susijusio su 3 mlrd. dolerių išieškojimu, informuoja BBC.

Apklausa: lietuviai nebijo įsidarbinti neseniai įsikūrusioje įmonėje (3)

Net 95 proc. lietuvių nepabijotų įsidarbinti neseniai įsisteigusioje įmonėje, nors po pirmųjų veiklos metų iš dešimties tokių verslų gyvi lieka mažiau nei šeši. Tokias įžvalgas pateikia specialistų paieškos portalo cvmarket.lt analitikai, rašoma bendrovės pranešime spaudai.