Galbūt šiuo metu šį straipsnį skaitote sėdėdami būtent ant „Ikea“ sofos, o gal kavą geriate būtent iš ten įsigyto puodelio, o ant stalo dega iš ten atkeliavusi kvepianti žvakė. Ši Švedijos bendrovė – didžiausia baldų ir interjero elementų pardavėja, kiekvienais metais jos pardavimai siekia milijardus dolerių.

Didžiulėse parduotuvėse darbas vyksta sklandžiai ir be menkiausio chaoso – tuo rūpinasi daugiau nei 150 tūkst. „Ikea“ darbuotųjų visame pasaulyje. Žurnalistai nusprendė juos pakalbinti ir iškvosti įdomių detalių apie darbo specifiką. Sužinojo labai daug įdomių dalykų, kuriais ir dalijasi šiame straipsnyje,skelbia mentalfloss.com.

1) „Ikea“ labirintas turi savo kodinį pavadinimą

Niekam ne paslaptis, kad klaidų labirintą primenančios „Ikea“ ekspozicijos skirtos tam, kad potencialūs pirkėjai pamatytų viską – nuo virtuvės iki vonios kambario.

„Tarsi nematoma „Ikea“ ranka tave stvertų ir imtų vesti per visą parduotuvę taip, kad nusipirktumėte kuo daugiau prekių“, – knygoje „The Truth About Ikea“ rašo „Ikea“ veteranas Johanas Stenebo.

Šis klaidus kelias per visą parduotuvę darbuotojų vadinamas „Ilguoju laukiniu keliu“ arba „Ilguoju džiunglių taku“. Kaip teigiama 2011 metais „New Yorker“ pasirodžiusiame straipsnyje, kurį parašė Lauren Colllins, šis takas kas 15 metrų siūlo posūkį – tokia strategija pasirūpina, kad pirkėjams netaptų nuobodu.

2) „Ikea“ labirinte yra slaptų trumpųjų kelių

Jums reikia atsidurti skyriuje, kur rastumėte užtiesalą lovai, tačiau visai nenorite keliauti per tekstilės skyrių, vonios kambarį ir svetainę? O galbūt esate antrame aukšte ir norite skubiai atsidurti pirmajame? Rinkitės slaptą trumpąjį kelią.

Parduotuvėje yra ne vienas toks trumpiausias kelias – tiek dėl saugumo, tiek siekiant supaprastinti prekių išdėstymo procesą. Be to, jais gali naudotis ir pirkėjai (aišku, jeigu apie juos žino). Niekas apie juos neskelbia, tad reikia atidžiai dairytis galimybių sutrumpinti kelionę. Dažniausiai jos atrodo kaip jokiais specialiais ženklais nepažymėtos durys personalui.

„Jeigu tik žinosite, kur žiūrėti, būtinai juos pamatysite“, – teigia Paula, metus dirbusi „Ikea“ parduotuvėje Hiustone.

Jos parduotuvėje būta trumpojo kelio, kuris prasidėdavo nuo nepažymėtų durų netoliese eskalatoriaus. „Niekas jūsų nepuls stabdyti – nebent brausitės pro duris, ant kurių tiesiai šviesiai parašyta „Tik personalui“. Kartais verta atidaryti paslaptingas duris – kaip reikiant nustebsite“, – sako ji.

„Tiesiog dievinu „Ikea“, bet kartais reikia susisukti per 20 minučių“, – sako bendrovėje net 11 metų išdirbusi Marie. Jeigu tikrai neturite laiko, drąsiai paprašykite personalo parodyti, kaip greitai rasti, ko ieškote – niekas neatsisakys jums padėti.

3) Neįpraskite prie tų ypatingų trumpesnių kelių

„Jie nuolat keičiasi. Taip daroma dėl gana paprastos priežasties – nesinori, kad žmonės įprastų prie tokių lengvesnių kelių ir imtų jais naudotis. Juk pagrindinis tikslas priversti žmones kuo daugiau laiko praleisti parduotuvėje ir įsigyti kuo daugiau prekių“, – sako dešimt metų Kanados parduotuvėje išdirbęs Paulas Robertsonas.

4) „Ikea“ parduotuvių sienos mobilios

Kaip sako Paula, pertvaros, skiriančios skirtingus ekspozicinius kambarius, yra su ratukais ir lengvai perstumiamos iš vienos vietos į kitą.

„Jos vietoje įtvirtinamos specialiu užraktu, kad žmonės negalėtų jų tiesiog stumdyti. Pasibaigus darbo dienai, tvarkytis trukdančias sienas sėkmingai perstumiame. Be to, taip gerokai paprasčiau permodeliuoti ekspozicijas“, – teigia Paula.

5) Žmonės perka ekspozicijų kambarius

Kalbant apie ekspozicinius kambarius, neretai pirkėjams jie taip patinka, kad jie ima ir užsisako viską.

„Tikrai buvo ne vienas pirkėjas, kuris panoro įsigyti viską, kitaip tariant, tokį kambarį“, – savo darbą prisimena Paula.

6) „Atverk piniginę“ salelės

Parduotuvėse daugybė praktiškai panaudojamų smulkmenų – tiesą sakant, jos siūlomos ant kiekvieno kampo. Tokie skyriai vadinami itin paprastai „atverk piniginę“.

„Ten siūloma pačių įvairiausių naudingų smulkmenų, pavyzdžiui, vazelių, šlepečių, rankšluosčių ir kitų. Pirkėjai skatinami pirkti. Juk svarbiausia pirkti“, – straipsnyje „New Yorker“ rašo L. Collins.

Kaip teigia dvejus metus „Ikea“ išdirbęs Robas, šie smulkmenų skyriai dažniausiai įrengiami laiptų apačioje pirmame parduotuvės aukšte.

„Tikslas labai paprastas – impulsyvūs pirkiniai. Pigios smulkmenos, kurios iš pirmo žvilgsnio atrodo naudingos buityje ir reikalingos. Daiktai, kurių jums reikia, bet jūs apie tai tiesiog iki šios akimirkos dar nesusimąstėte“, – pasakoja Robas.

Nieko keisto, kad per kelias akimirkas geltoname pirkinių maiše atsiduria pakuotė žvakių metaliniuose indeliuose, kelios pakabos ar virtuvinių rankšluosčių rinkinys.

7) „Bulla bulla“ metodas

Dar vienas metodas, skirtas paskatinti žmones pirkti – nebūtinai reikalingus daiktus. Didžiulės dėžės ir konteineriai grūste prigrūsti pačių įvairiausių smulkmenų, „kuriančių gausos įspūdį – toks įspūdis nesąmoningai perša mintį, kad visa tai praktiškai beveik nieko nekainuoja“, – sako L. Collins.

„Jie labai mėgsta tokią strategiją – tą gausos įspūdį, tiesiog dievina. Vos tik pamatę, kad dėžės nebėra perpildytos, nedelsiant pasistengia klaidą ištaisyti. Svarbu, kad jos būtų užpildytos su kaupu, tik tada pasiekiamas norimas rezultatas. Klientai mano, kad jiems pasisekė pasinaudoti ypatingai taupiu pasiūlymu“, – pabrėžia ji.

8) Taip, jūs galime prigulti ir prisėsti ekspozicijose...

„Taip, ekspozicijos skirtos būtent tam, kad potencialūs pirkėjai jas liestų, išbandytų ir patirtų, ką reiškia turėti tokius daiktus. Pabandytų bent trumpai su jais susigyventi. Jeigu norite prigulti ant „Ikea“ lovos ar patogiai išsidrėbti krėsle, pirmyn. To iš jūsų ir tikimasi. Galima prigulti ir prisėsti, tačiau, jeigu iš vietos nepajudate dvi ar tris valandas, personalas būna priverstas ateiti ir tokius kaip namie pasijutusius klientus pažadinti“, – teigia Paula.

Tokia pirkėjų praktika labiausiai paplitusi Kinijoje, kur tokių miegalių pasitaiko kiekvieną mielą dieną.

„Mums tai tikrai neatrodo problema. Esame laimingi, kad žmonės mūsų parduotuvėse pasijaučia kaip namie, toks ir yra mūsų tikslas. Taip, tai sudaro papildomų problemų personalui, tačiau tai išskirtinai praktinės smulkmenos. Kita vertus, tokia strategija padeda parduoti daugiau – šiuo atveju tai ir yra svarbiausia“, – „The Wall Street Journal“ teigia bendrovės atstovas Josefinas Thorellis.

9) Greičiausiai to pirkti jau nebenorėsite

Kaip teigia Jana, „Ikea“ darbuoja iš Teksaso, jos parduotuvėje ekspozicijų pagalvės ir antklodės keičiamos kartą per mėnesį, o užvalkalai keičiami pastebėjus, kad susitepė.

Ta pati taisyklė galioja ir antklodėms bei lovų užtiesalams. „Vakar pakeičiau nemažai lovos užtiesalų, kurie jau atrodė pakankamai prastai. Vos tik pamatę, kad jie praradę prekinę išvaizdą, skubiai pakeičiame naujais“, – sako Jana.

10) „Ikea“ personalas nuolankiai prašo – liaukitės atidarinėję pakuotes

„Potencialūs pirkėjai visada viską atidarinėja. Viską, ką tik įmanoma, viską, ką pamato ekspozicijose. Galite viską netrukdomi liesti, pajusti, prigulti, priglausti, bet dėl kažkokios nesuvokiamos priežasties žmonės atidaro pakuotes ir jas tiesiog palieka. Jie nesupranta labai paprasto dalyko – jeigu atplėšėte ar atidarėte pakuotę, mes to daikto parduoti nebegalėsime“, – pirkėjų supratingumo prašo Jana.

11) „Ikea“ darbuotojai specialiai mokomi įkyriai nesiūlyti pagalbos

Jeigu šioje parduotuvėje nekantriai laukiate progos, kada galėsite į vietą pastatyti įkyrų konsultantą, panašu, kad teks nusivilti. Parduotuvių darbuotojai gauna specialių nurodymų nelįsti į akis ir laukti, kada žmogus pats prieis ir paprašys pagalbos ar patarimo. „Mes klientams galime padėti tik tais atvejais, kai jie patys to paprašo. Sako, kad čia skandinaviškas pardavimo stilius“, – teigia Robas.

Ta pati taisyklė galioja ir sandėlio zonoje, kur iš pirkėjų tikimasi, kad savo pirkinius ras ir pasiims patys.

12) Knygos ekspozicijoje – darbuotojų nuosavybė

„Ikea“ ekspozicijose neretai galima aptikti nemažai knygų – sutikite, tuščios lentynos tikrai neatrodytų patraukliai. Dėl šios priežasties neretai darbuotojų paprašoma iš namų atnešti nebereikalingų knygų, kurios užpildytų tuščias erdves.

„Visos tos knygos kadaise buvo mūsų, darbuotojų“, – šypsosi Robas.

Dažniausiai prašoma atsinešti tam tikros spalvos ir atspalvių knygų. Ir jokiais būdais jokių prieštaringai vertinamų knygų.

„Reikia mąstyti logiškai. Savaime suprantama – jokio rasistinio ar pornografinio turinio“, – pabrėžia „Ikea“ darbuotojas.

13) Populiariausios prekės...

Knygų lentyna BILLY ir stalas LACK.

14) Serijos numeriai – iškalbingi informacijos šaltiniai

Kaip papasakojo P. Robertsonas, aštuonių skaičių kodai prie „Ikea“ prekių pateikiami ne šiaip sau.

„Kai ten dirbau, žinojau, kad paskutiniai du skaičiai nurodo prekės spalvą. Tarkim, jeigu serijos numeris baigiasi 40, tai reiškia, kad daiktas mėlynos spalvos. 4 reiškia mėlyną spalvą, tad 41 galėtų būti šviesiai mėlyna, o 42 – tamsiai mėlyna“, – paaiškina jis.

Dauguma pavadinimų taip pat pasirinkti ne atsitiktinai. Kaip teigia L. Collins, „dažniausiai „Ikea“ knygų lentynų pavadinimai pasirenkami pagal profesijas, užuolaidoms tinka matematinės sąvokos, o vonios kambario interjero detalėms – upių ir ežerų pavadinimai“.

15) „Ikea“ darbuotojai tampa daugybės konfliktų liudininkais

„Jeigu norite išbandyti savo santykių su antrąja puse tvirtumą, nuvažiuokite į „Ikea“ parduotuvę ir ką nors nusipirkite“, – su šypsena rekomenduoja Jana.

„Manau, kad dažniausiai pribloškia parduotuvės dydis. Prisimenu porą, kuri niekaip negalėjo apsispręsti dėl apkloto – jis ėjo iš proto, o ji sunkiai tramdė ašaras. Galiausiai paaiškėjo, kad to apkloto, kurį jie galiausiai išsirinko, tuo metu nebeturėjome, tad situacija tapo dar sudėtingesnė“, – pasakoja Jana.

„Ikea“ parduotuvėse poros pykstasi taip dažnai, kad personalas tokius konfliktus įvardija kaip kasdienybę. Įdomus faktas: vienas psichologas yra viešai prisipažinęs, kad savo pacientams liepia surinkti „Nornas“ kavos staliuką – anot specialisto, tai puikus santykių stiprinimo pratimas poroms. Viena „Ikea“ dizaino specialistė Jungtinėms Valstijoms teigia, kad penkerius metus dirbo su ekspozicijomis, tad netgi buvo parengusi savotišką instrukciją į parduotuvę norinčioms atvykti poroms, kaip maksimaliai sumažinti galimą stresą apsipirkinėjant.

16) „Ikea“ personalas bendrauja kodais

Kai vidinio ryšio telefonu nuskamba „Kodas 22“, tai reiškia, kad prie kasų nusidriekia eilės ir prireikia pastiprinimo.

Jana sako, kad šis kodas dažniausiai girdimas piko valandomis arba savaitgaliais.

Jeigu po parduotuvę slampinėja daug vaikų (taip nutinka gana dažnai), Jana sako, kad vadybininkai naudoja „Kodą 99“, kuris reiškia, kad visi darbuotojai turi būti atidesni ir budresni.

„Juk ten tiek spintų ir palovių, kur galima pasislėpti. Jeigu vaikas norėtų pasislėpti, nebūtų jokių problemų. Problemų kiltų jo ieškant“, – atskleidžia Marie.

17) Po darbo valandų prasideda linksmybės

„Po darbo, naktimis, kai keičiamos ekspozicijos, išstumdomos visos pertvaros. Toje didžiulėje tuščioje erdvėje neretai vyksta tikrai beprotiški dalykai. Žaidžiame gaudynių“, – prisimena Paula.

Be to, kur dar galima taip smagiai pažaisti slėpynių, jeigu ne didžiulėje kelių aukštų parduotuvėje-labirinte, kur idealių vietų pasislėpti net daugiau nei reikia.

„Turėjau vieną kolegą, kuris po darbo valandų visada sugebėdavo nukreipti mano dėmesį, o tada imdavo ir pasislėpdavo. Taigi turėdavau užbaigti visus darbus ir vaikštinėti po parduotuvę, žinodama, kad bet kurią akimirką jis iššoks man prieš akis ir kone mirtinai išgąsdins – jam visada pavykdavo“, – prisimena „Ikea“ darbuotoja.

18) „Ikea“ darbuotojai gauna kalėdinių dovanų

„Ikea“ garsėja meile savo darbuotojams, kurią išreiškia įvairiais priedais. Labiausiai tai pasijunta prieš Kalėdas, kai bendrovė savo personalą pradžiugina tikrai dosniomis dovanomis – pradedant elektronika ir baigiant lėktuvų bilietais.

„Kai tik pradėjau dirbti, Kalėdoms dovanų gavau dviratį. Šiais metais dovanojo „Roku 2“ žaidimų sistemą“, – sako Paula ir patikslina, kad ypatingai vertinami ir nusipelnę darbuotojai turi galimybę laimėti lėktuvo bilietus į bet kurį pasaulio kampelį.

19) „Pinterest“ ir augantys pardavimai

„Ikea“ darbuotojai gali drąsiai pasakyti, kad projektas „Pinterest“ – tikra aukso kasykla. Kartais ten pasirodanti idėja gali paskatinti kaip ant mielių augti vienos ar kitos prekės pardavimus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (54)