“Ar galima išmokti plaukti stovint ant kranto?” - klausimu į klausimą atsakė keletas kalbintų pedagogų ir trenerių, pasiteiravus nuomonės apie įvairaus lygio vairavimo simuliatorius bei kompiuterinius žaidimus, sukuriančius automobilio vairavimo iliuziją.
© Corbis
Aiški skepticizmo gaidelė jų balsuose, ko gero, paaiškina faktą, kodėl Lietuvoje kol kas nėra nė vieno profesionalaus vairavimo treniruoklio.

Latvių eksperimentas

Šią savaitę apie ambicingo projekto įgyvendinimo pradžią paskelbė kaimynai latviai. Siekiant, kad būsimi vairuotojai išmoktų vairuoti automobilį esant nestandartinėms situacijoms, Latvijos automobilių vairavimo mokyklose užsimota įrengti elektroninius vairavimo simuliatorius.

Su vienu tokių įrenginių automobilių vairavimo mokyklų atstovai buvo supažindinti praėjusį trečiadienį Saugaus kelių eismo direkcijos (SKED) Rygos skyriuje. Pirmieji prie simuliatoriaus vairo atsisėdo ir jį išmėgino vidaus reikalų ministras Erikas Jekabsonas, susisiekimo ministras Ainaras Šleseris, SKED direktoriaus pavaduotojas Ivaras Krauklis ir Kelių policijos biuro viršininkas Edmundas Zyvtinis.

Pasak SKED viešųjų ryšių skyriaus viršininko Janio Aizpuoro, ketinama naudoti JAV bendrovėje “L3 communications” pagamintus simuliatorius. Jie yra beveik autentiški automobilio imitatoriai, galintys padėti įgyti ir patikrinti įvairiausius vairavimo įgūdžius - vairavimą esant rūkui, kalnuose, slidžiame ir užpustytame kelyje, susprogus padangai, mėginant išvengti avarijos, netikėtai pasirodžius kelyje žmogui, vejantis bėgantį nusikaltėlį, su sunkiu kroviniu. Įrenginys, priklausomai nuo to, kokio jis modelio, gali imituoti tai, kas būdinga vairuojant daugiau kaip 20 rūšių transporto priemonių.

Pavyzdžiui, sunkvežimį ir lengvąjį automobilį, autobusą, ugniagesių automobilį, policijos automobilį, taip pat esant automatinio ir rankinio vairavimo sistemai.

Tokie įrenginiai pasaulyje naudojami mokant gelbėjimo tarnybų darbuotojus ir būsimuosius automobilių vairuotojus, taip pat tikrinant jų įgūdžius.

Vairuotojai, įgiję įgūdžių vairuodami simuliatorius, būna geriau pasirengę nestandartinėms ir pavojingoms kelių eismo situacijoms, o automobilių vairavimo mokyklos, įsigijusios tokius įrenginius, galės padėti geriau užtikrinti saugų eismą Latvijos keliuose.

Šių simuliatorių kaina kol kas nėra skelbiama.

Meškos paslauga

Tuo tarpu didžiausiu saugaus ir sportinio vairavimo mokymo autoritetu Lietuvoje tituluojamas kaunietis treneris Jonas Dereškevičius, kalbėdamas apie elektroninius simuliatorius sakė negalįs vienareikšmiškai vertinti jų įtakos.

“Tam tikras psichomotorines reakcijas, svarbias vairuojant automobilį, iš tiesų galima suformuoti naudojant simuliatorių ar kompiuterinį ralio žaidimą. Mūsų vairavimo meistriškumo mokykloje yra įrengta viena improvizuota sportinio automobilio kabina, tačiau joje nėra imituojamos išcentrinės jėgos ar vibracija, realiame gyvenime padedantys vairuotojui priimti teisingus sprendimus. Tarkim, mes šią programą naudojame mokydami sportininką sudaryti kelio stenogramą - galima “važiuoti” nedilinant padangų ir nedeginant kuro įvairiomis trasomis ir pratintis vertinti kelio konfigūraciją, tikrinti matymo ir mąstymo schemas. Tačiau labai svarbu atkreipti dėmesį į vieną grėsmę - pernelyg įsijautus į žaidimą, pamažu formuojasi nebaudžiamumo net už pačias grubiausias klaidas jausmas. Kompiuterio ekrane gali važiuoti itin agresyviai ir viename virtualiame greičio ruože keletą kartų “sudaužyti” mašiną, pats likdamas sveikas. Realiame gyvenime viskas kitaip, todėl šiuos žaidimus derėtų dozuoti, kad nekiltų pagundų kompiuterinių įgūdžių tikrinti keliuose. Juo labiau kad realiame pasaulyje skirtingų klasių, dydžių, komponuočių automobiliai elgiasi labai skirtingai”, - samprotavo J.Dereškevičius.

Trenerio manymu, kompiuterinius vairavimo ar lenktyniavimo žaidimus naudoti pradedančiųjų vairuotojų įgūdžių šlifavimui galima, tačiau jis abejojo, ar tai padėtų sumažinti stresą ir priimti teisingus sprendimus realiame eismo sraute.

“Gatvėje visuomet gausu papildomų ir neprognozuojamų dirgiklių, kurie pakerta nepatyrusio automobilininko pasitikėjimą savo jėgomis. Mano manymu, geriausia mėginti pažinti technikos elgesį ir reakcijas į vairuotojo veiksmus tikrame autodrome ar erdvesnėje uždaroje aikštelėje”, - sakė “J.Dereškevičiaus vairavimo centro” vadovas.

Programuotojai žada naujovių

Komentuodami situaciją kompiuterinių žaidimų rinkoje bendrovės “Akelotė ir Ko” direktoriaus pavaduotojas Algirdas Dobrovolskis teigė, jog šiuo metu populiariausi virtualūs Pasaulio ralio čempionato bei žiedinių lenktynių formulėmis ir kėbuliniais automobiliais žaidimai.

“Tačiau tai tik žaidimai. Būsimiesiems vairuotojams skirtų profesionalių mokymo programų kol kas nebuvo siūloma. Galbūt iš dalies pavyks šią spragą užpildyti išleidus du naujus produktus. Kovo mėnesį turėtų pasirodyti lietuviška programa “Mokomės vairuoti”, o balandį - Rusijoje sukurtas ir Lietuvai adaptuotas produktas “Vairavimo meistriškumas 2”. Pastarasis žaidimas pristatomas kaip dinamiška ir efektinga mokomoji priemonė, padedanti pradedančiajam vairuotojui suformuoti tiesingus įgūdžius, įvertinti svarbiausius važiavimo saugumą lemiančius faktorius bei laikytis Kelių eismo taisyklių. Patyrę vairuotojai su šia programa gali pasitikrinti teorines ir praktines žinias, pamėginti išlaikyti egzaminą ir t.t. Be to, čia pateikiama tam tikrų avarinių situacijų susidarymo analizė, pateikiama filmuota medžiaga iš realaus gyvenimo”, - pasakojo A.Dobrovolskis.

Vairuotojų kalvės tyli

Komentuodami Lietuvoje veikiančių vairavimo mokyklų veiklą, būsimuosius vairuotojus egzaminuojančios valstybinės įmonės “Regitra” transporto ekspertas Liucijus Suslavičius bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai teigė, kad kol kas mūsų šalyje niekas rimtai nesvarsto galimybių mokymo procese naudoti treniruoklių.

“Deja, vairavimo mokyklose vis dar didžiausias dėmesys skiriamas egzaminui, o ne vairavimui sudėtingomis sąlygomis. Į mane pernai bent trejetą kartų kreipėsi žmonės ne ieškodami pažinčių, o klausdami patarimo, į kokią mokyklą ar instruktorių kreiptis, norint išmokti gerai vairuoti. Kita vertus, tikrai geras treniruoklis kainuoja labai brangiai. Mano žiniomis, netgi tokioje turtingoje šalyje kaip Vokietija tik viena kita vairavimo mokykla turi simuliatorius, o sunkvežimių vairuotojams skirtas treniruoklis veikia tik Berlyne”, - sakė L.Suslavičius.

Ekspertas svarstė, kad galbūt latviai naudos kokius nors paprastesnius įrenginius ir sakė nekantriai lauksiąs, kokius “dividendus” duos šios naujovės.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos “Linava” generalinis sekretorius Valdas Gylys, kalbėdamas apie latvių paskelbtą iniciatyvą teigė, jog simuliatoriaus įsigijimo galimybės yra kruopščiai svarstomos.

“Kliūtis realizuoti šias idėjas - pinigai. Sunkvežimių vairuotojams skirtas tikrai geras treniruoklis kainuoja beveik 4 mln. eurų. Mes baigiame atlikti galimybių studiją ir po to ketiname rengti projektą ES paramai gauti. Jei pasiseks, jei sulauksime valstybės palaikymo ir paramos - toks įrenginys bus ir Lietuvoje”, - dėstė V.Gylys.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (6)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Vidurio, pietvakarių ir pietryčių Lietuvoje eismo sąlygas sunkina rūkas

Antradienio rytą šiaurės rytų Lietuvoje dėl buvusio arba besitęsiančio lietaus valstybinės...

„Lietuvos geležinkeliai“ ketina sujungti dvi antrines įmones (7)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ketina reorganizuoti antrines įmones Geležinkelio...

Top naujienos

Mama parodė, ką Turkijoje siaučiantis virusas padarė jos vaikui: oda luposi gabalais (21)

Turkij os turizmui – neramios dienos. Nuo liepos vidurio nesiliauja pranešimai apie Koksaki...

1 euras Odesoje – per dideli pinigai: parodė, ką galima nusipirkti uz centus (89)

Pigiau nei Odesoje – sunku surasti. Šiame Ukrainos kurorte už centus galite važinėti viešuoju...

O. Pikul-Jasaitienė – apie susišaudymu įtariamą ir paieškomą brolį: tikiuosi, kad čia nesusipratimas (3)

Pirmadienio vakarą Vilniuje , Antakalnio gatvėje, aidėjo šūviai. Antradienio popietę...

Ministerija nenori tylėti apie 404 eurų algą mokytojams: uždirba kur kas daugiau (314)

Po to, kai DELFI paviešino skaičius, kiek mokytojų Lietuvoje trūksta iki mokslo metų pradžios...

„WikiLeaks“ atsisakė publikuoti slaptą informaciją apie Rusijos valdžią (37)

Pačiame pernykštės JAV prezidento rinkimų kampanijos įkarštyje nutekintą medžiagą...

Atskleistos susišaudymo Vilniuje aplinkybės: paskelbta O. Pikul-Jasaitienės brolio J. Barono paieška (18)

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininkas Saulius Gagas pakomentavo...

Išnarpliojo, ką slepia politikų apranga (6)

Statistinis šiuolaikinio politiko portretas – vidutinio amžiaus vyras, vilkintis kuklų,...

„Oze“ vietoj „Prismos“ įsikurs „Maxima“ (30)

Lietuviškas prekybos tinklas „ Maxima “ laimėjo derybas dėl iš Lietuvos pasitraukusio prekybos...

Niekada nesiskolinusią moterį užgriuvo solidi skola (5)

Viena Raguvėlės miestelio gyventoja gyvena kaip ant adatų. Dar liepos pabaigoje ji gavo...

Bankas įspėja – daliai klientų paslaugų įkainiai didės (126)

Pristatant šiemetinę naujovę – pagrindinių bankinių paslaugų krepšelį – buvo žadama, kad...