Didėjančios išlaidos degalams, vilkikams, draudimui, atlyginimams bei mokesčiams vežėjų sąnaudas kitąmet padidins 15–20 mln. Lt. Vežėjai neslepia, jog jų paslaugos turėtų brangti, tačiau kartu baiminamasi, kad nuožmesnė konkurencija ES rinkoje ar įstatymų pakeitimai gali neleisti didinti paslaugų įkainių.
Trucks
  • Degalai brangs
  • Panaikins PVM lengvatas
  • Vilkikams – didesni mokesčiai
  • Draudimas brangsta

    Seimui patvirtinus Akcizų įstatymo pakeitimus, pagal kuriuos nuo kitų metų pradžios didėja akcizai benzinui ir dyzelinui, vidutinė mažmeninė benzino litro kaina padidės apie 6 ct – 2,6 proc., o dyzelino – 0,14 ct, atitinkamai apie 6,9 proc. Patvirtintos Akcizų įstatymo pataisos degalams kitąmet šalies biudžetą turėtų papildyti apie 1,4 mln. Lt. Į užsienį prekes ir krovinius gabenantiems vežėjams šis sprendimas didelės įtakos neturės, tačiau keleivinio transporto ir vietinių krovinių vežėjų sąnaudas ši įstatymo pataisa paveiks tiesiogiai.

    Finansų ministerijos Mokesčių departamento direktorė Ingrida Šimonytė patvirtino, jog akcizas didinamas atsižvelgiant į Europos Sąjungos šalyse narėse esančius akcizus degalams. Dėl tos pačios priežasties kitąmet žadama panaikinti ir iki šiol netaikytą PVM tarifą biodegalams, kurie ekspertų skaičiavimu rinkoje paprastai kainuoja mažiau už tradicinius. „Iki narystės ES mes dar galėjome taikyti vienokias ar kitokias išlygas, tačiau tai tebuvo laikinos priemonės. Pataisytame įstatymo projekte jų lieka tiek, kiek leidžia ES direktyvos“, – teigia I. Šimonytė.

    Degalai brangs

    Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas, teigia, jog jau ne pirmus metus brangstant degalams valstybė nesiima jokių priemonių, kurios nors iš dalies kompensuotų degalų brangimą. Pasak jo, šiais metais, kaip niekad, akivaizdžios degalų brangimo neigiamos pasekmės. „Smarkiai sumažėjusios degalų realizacijos apimtys sąlygojo biudžeto pajamų iš akcizų už degalus surinkimo problemas, – tikina jis. – Pažymėtina, kad labai išaugo degalų kainos skirtumas tarp trijų Baltijos valstybių. Asociacijos duomenimis, kainų skirtumas siekia iki 50 ct. Dėl to tranzitinis transportas, važiuojantis į Latviją per Lietuvą, mūsų šalyje nebeperka degalų.“

    Degalų realizacija sumažėjo ir dėl Lenkijos sprendimo apriboti leistiną įvežti į šia šalį degalų kiekį vilkikų bakuose. Dėl šio Lenkijos sprendimo, kuris pažeidžia Lietuvos ir Lenkijos 1992 m. kovo 18 d. pasirašytą sutartį dėl tarptautinių pervežimų automobiliais, mūsų šalis nesiėmė jokių veiksmų.

    Panaikins PVM lengvatas

    Patvirtinus šį įstatymo projektą PVM lengvatų neliks ir tarptautiniam keleivių vežimui, nors vietiniam keleivių vežimui siūloma palikti 5 proc. PVM tarifą. „Nors ir kalbama, kad degalų brangimas gali padidinti prekių kainas, nesusimąstoma, jog jas tiesiogiai didina ir kiti vežėjams kraunami mokesčiai“, – piktinasi Algimantas Kondrusevičius, vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas.

    Šį pasiūlymą lydi ir Kelių finansavimo programai skiriamoms pajamoms didinti priimta įstatymo pataisa, sakanti, jog 2004 m. sausio 1 d. tam tikslui bus pervedama 40 proc. pajamų iš akcizo mokesčio už degalus. Vežėjams ši suma išaugs 2 proc. Valstybės kontrolė taip pat yra rekomendavusi Lietuvos automobilių kelių direkcijai imtis žygių didinti šį mokestį vežėjams, nes esą ne visi dabar pajamų mokesčio dalį Kelių fondui skiriantys asmenys naudojasi keliais. Esą galima būtų dar didinti gaunamas pajamas iš degalų akcizo. Vežėjams šis siūlymas atrodo nelogiškas, nes, jų manymu, lengviausia perkelti mokesčių naštą nuolat keliuose dirbantiems vežėjams ir vairuotojams, tuo tarpu keleiviai ar kiti keliais besinaudojantys asmenys bus priversti mokėti tuos pačius mokesčius netiesiogiai – brangiau mokėdami už vežėjų paslaugas.

    Pažymėtina, kad Latvijoje ir Estijoje akcizų tarifai bus didinami tik nuo kitų metų gegužės 1 d., šioms šalims tapus ES narėmis. Taip pat Lietuva yra įsipareigojusi per trumpesnį laikotarpį sukaupti didesnį kiekį degalų atsargų, nei jos kaimynės Latvija ir Estija.

    M. Palijanskas 2004 m. pradžioje prognozuoja smarkų degalų kainos augimą dėl akcizo tarifo padidėjimo, taip pat dėl kitų Vyriausybės sprendimų. „Asociacijos narių nuomone, tai gali labai neigiamai atsiliepti ne tik naftos bendrovėms, bet ir kitoms įmonėms, kurių prekių ir paslaugų savikaina, gali atitinkamai išaugti, – sako jis. – Esant tokiam kainos šuoliui, valstybės biudžetas gali ne tik negauti planuojamų papildomų lėšų, bet ir neteks tų pajamų, kurias gauna dabar“

    Vilkikams – didesni mokesčiai

    Šiuo mokesčių padidėjimu vežėjų naujų išlaidų sąrašas dar nesibaigia. Nuo kitų metų Lietuvoje įregistruotų transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokestis krovininiams automobiliams, kurių bendroji masė viršija 12 t, didėja nuo 150 iki 200 Lt. O vilkikams ir sunkvežimiams, sveriantiems 17–18 t, jis didėja nuo 440 iki 480 Lt. Sunkvežimiams, kurių masė siekia 24–25 t, jis didės nuo 820 iki 840 Lt.

    Vežėjų asociacijos „Linava“ sekretorius Algirdas Baranauskas teigia, kad be to, iki 2005 m. paliekamas galioti ir žadėtas mažinti 0,48 proc. pajamų mokestis už kiekvieną registruotą krovininį automobilį. „Mokesčių našta vežėjams didėja, todėl „Linava“ siekia, jog būtų panaikintas pajamų mokestis. Mūsų skaičiavimais, dėl didėjančių kelių mokesčių kitąmet vežėjai turės sumokėti 2,31 mln. Lt daugiau mokesčių į Kelių fondą“, – skaičiuoja specialistas.

    Skaičiuojama, jog nuo kitų metų didinant kelių mokesčius ir degalų akcizą, vežėjams mokesčių našta didės maždaug 14,19 mln. Lt. Naujuosius mokesčius papildo ir dar rudenį skandalingai pagarsėjęs atlyginimų didinimas, kuris Finansų ministerijos buvo pasiūlytas kaip kompromisas derybose dėl dienpinigių apmokestinimo. Vežėjams sutikus mokėti darbuotojams minimalius atlyginimus, kilo problemų, nes Mokesčių inspekcijos pareigūnai nevienodai interpretavo Vyriausybės nutarimą. „Vieni aiškina, kad dienpinigiai į užsienio šalis neapmokestinami tada, kai darbuotojo darbo užmokestis lygus minimaliai mėnesinei algai, t.y. 450 Lt, kiti – kad dienpinigiai į užsienio šalis neapmokestinami, kai darbuotojo mėnesinė alga yra didesnė už minimalią mėnesinę algą, t.y. 450 Lt ir dar bent 1centas“, – teigia „Linavos“ specialistai.

    Dėl gana kurioziškos situacijos „Linavos“ specialistai rekomendavo vežėjams nustatyti darbuotojams mėnesinį darbo užmokestį didesnį už minimalią mėnesinę algą nors vienu centu arba vienu litu. Tačiau 450 Lt netapo ta riba, kurią pasiūlė ministerijos pareigūnai, nes tuoj pat buvo pasiūlyta nuo kitų metų minimalų mėnesinį atlyginimą didinti iki 500 Lt.

    Draudimas brangsta

    Dar viena neatsiejama vežėjų darbo dalis – draudimas – taip pat brangsta. Nors teigiama, kad nuo spalio 15 d. Lietuvoje parduodamos žaliosios kortos kainos yra vienos mažiausių Europoje, vežėjai nesutinka, jog privalomasis Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės (TPVCA) draudimo biuro rekomenduotos 1600 Lt į metus įmokos vilkikams ir 3 tūkst. Lt autobusams yra mažesnės už kitose šalyse platinamų žaliųjų kortelių. Algimantas Križinauskas, TPSVCA draudimo biuro vadovas, tikina, jog vežėjai, kurių anksčiau įsigyta žalioji korta galioja ilgiau nei iki spalio vidurio, galės turimu draudimu naudotis iki baigsis jo terminas.

    Taksi bendrovės ir gausų lengvųjų automobilių parką turinčios logistikos įmonės taip pat turėtų numatyti didesnes išlaidas privalomajam Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimui, nes Lietuvai stojant į ES nuo kitų metų balandžio šio draudimo sumas siūloma padidinti iki 100 tūkst. EUR turtui ir 0,5 mln. EUR žalos atlyginimą asmens sveikatai. Dabar mūsų šalyje galioja kur kas mažesnės draudimo bendrovių atlyginamos sumos – 30 tūkst. Lt turtui ir 30 tūkst. Lt asmens sveikatai. Draudikai jau skaičiuoja, jog įmokos už žymiai didesnes draudimines garantijas padidės apie 3 kartus.

    Jau dabar neabejojama, kad visi minėti mokesčiai apsunkins vežėjų darbą, privers didinti paslaugų įkainius, o tai tiesiogiai atsilieps Lietuvos bendrovių konkurencingumui ES rinkoje. Vežėjai primena, jog daugelyje kaimyninių šalių darbo sąlygos lengvesnės, tad neatmeta galimybės, kad savo antrines bendroves ar vilkikus galės perregistruoti kitose šalyse, taip sumažindami mokesčių naštą.

  • Parašykite savo nuomonę
    arba diskutuokite anonimiškai čia
    Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
    Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

    Kauno oro uosto direktorius: liūdime (117)

    Po mėnesį trukusių rekonstrukcijos darbų atsidarius Vilniaus oro uostui, Kauno oro uosto...

    Nuo penktadienio 88 ir 88N maršrutų autobusai vėl užsuks į Vilniaus oro uostą

    Vilniaus miesto savivaldybės įmonė „ Susisiekimo paslaugos “ praneša, jog užbaigus Vilniaus...

    „Ryanair“ skelbia aštuonis naujus jungiamuosius skrydžius iš Vilniaus (9)

    Europoje pirmaujanti aviakompanija „Ryanair“ paskelbė aštuonis naujus jungiamuosius skrydžius...

    Į Vilnių sugrįžta skrydžiai (44)

    Vilniaus oro uoste ketvirtadienį po rekonstrukcijos atidarytas kilimo ir tūpimo takas. Pirmasis...

    Metro: mitologinė būtybė ar panacėja vilniečiams? (203)

    Vilniaus metropoliteno projektas – ekonomiškai negyvybingas, o valstybė turi daug svarbesnių...

    Top naujienos

    Ispanijoje įvykdyta dar viena ataka, penki teroristai nušauti yra sužeistų

    Ispanijos pajūrio kurorte Kambrilse penktadienį paryčiais automobiliui „Audi“ įsirėžus į...

    Orai: po tikros karščio bangos vėl teks ieškotis megztinio (10)

    Vasara tempo nemažina ir jau artimiausiomis dienomis vėl sulauksime tikros karščio bangos: oras...

    „Lietuvos įtakingiausieji 2017“: žurnalistai

    Ir šalies elitas, ir visuomenė vieningai sutaria dėl įtakingiausių šalies žurnalistų. Sąrašo...

    Teroristinis išpuolis Barselonoje: aukų skaičius dramatiškai išaugo nuolat pildoma (777)

    Turistų pamėgto Ramblos rajono pagrindinėje gatvėje Barselonoje, į žmonių minią įvažiavo...

    Išpuolis Barselonoje: sulaikyti du įtariamieji (265)

    Ispanijos saugumo tarnybos paskelbė įtariamojo, kurio vardu išnuomotas incidente panaudotas...

    Liudininkas apie kraupų išpuolį Barselonoje: jis per žmonių minią lėkė visu greičiu, nė nebandė stabdyti (29)

    Ketvirtadienio vakarą Barseloną sukrėtė kraupi teroro ataka – į minią žmonių įsirėžė...

    Barselonos centre gyvenantis lietuvis: nejauku ir pikta, bet tenka priimti tokią realybę (43)

    Apie šešerius metus Katalonijos sostinėje Barselonoje gyvenantis kaunietis Eduardas Žigunovas...

    „Sūduva“ po pertraukos neatlaikė Bulgarijos čempionų spaudimo (174)

    Bulgarijos čempionai parodė savo meistriškumą. Paskutinio UEFA Europos lygos atrankos varžybų...

    Lietuvoje pristatyta įspūdinga aukštosios mados Indijos kolekcija (15)

    Vilniuje ketvirtadienio vakarą įvyko neeilinis mados renginys. Indijos nepriklausomybės dienos...