10 000 litų alga gyvenimą gali paversti nesibaigiančiu chaosu. Prostitutės, nuolatinė baimė įkliūti dėl kontrabandos, reti pasimatymai su šeima – taip gyvena tolimųjų reisų vairuotojai. Ar kalbos apie pasakiškus tolimųjų reisų vairuotojų uždarbius yra tikri? Ar vilkikų vairuotojai veža kontrabandą, pardavinėja sutaupytus degalus, ar naudojasi prostitučių paslaugomis?
Vilkikas
© DELFI (A.Žukauskaitės nuotr.)
Pagaliau, ar vairuotojai patenkinti darbu, kuris siūlomas gausybėje skelbimų ir net reklaminiuose stenduose šalia greitkelių.

Į šiuos klausimus nusprendė atsakyti „Vilniaus dienos“ žurnalistas. Jis su trijų sunkvežimių kolonos vairuotojais Dainiumi, Algiu ir Audriumi (vardai pakeisti – red. past.) per mažiau nei keturias paras iš Lietuvos per visą Europą nuvažiavo daugiau kaip 2200 km ir pasiekė Didžiąją Britaniją.

Į Didžiąją Britaniją, kurią lietuviai vairuotojai vadina tiesiog sala, kasdien išvažiuoja maždaug 50–60 pakrautų sunkvežimių. Iš viso Lietuvoje yra maždaug 6 tūkst. pervežimą organizuojančių firmų. Tiesa, dauguma jų nedidukės, turi iki dešimties sunkvežimių.

Kolona, kuria keliavo ir dienraščio korespondentas, į britų žemę vežė medienos gaminius. Grįždami į Lietuvą visi jie buvo pakrauti dėvėtų drabužių, kaip sako vairuotojai – skudurų.

Iš lovos pakėlė skambutis

Ankstų rytą netoli Kalvarijos pasienio posto susirinkę sunkvežimių vairuotojai irzlūs ir pikti, dažnas jų neišsimiegojęs. „Namie tik vieną parą buvau. Paskambino iš firmos ir liepė važiuoti pasikrauti kelionei į salą“, – nervingai rūkė Audrius.

Bet kai reikia sėsti prie vairo, nuovargio, regis, nė kvapo nelieka. Ir taip visą dieną. Vakare, kai viduryje Lenkijos reikia sustoti aikštelėje pirmai nakvynei, vairuotojai dar turi pakankamai jėgų sulipti į vieną kabinų ir prie alaus butelio, degtinės ar kitų stipresnių gėrimų taurelės dar valandą kitą pabendrauti.

Algis – aistringas medžiotojas. Bet laiko medžioklei nedaug teturi, nes vis prie vairo. „Visai neseniai bebrą nušoviau. Ragaukit“, – siūlo jis kolegoms. Visi paragauja, tačiau nė vienas nėra sužavėtas kietos ir kažkokį specifinį žuvies kvapą turinčios mėsos skonio.

Lietuvių – 12 kanalas

Sunkvežimių iš Lietuvos pilnos Europos magistralės. Tai rodo beveik nenutrūkstami pokalbiai lietuvišku racijos kanalu. Racijomis aprūpintos visi automobiliai. Kiekvienos valstybės atstovai turi savo kanalą, kuriuo susišneka tarpusavyje. Lietuviams priklauso dvyliktasis.

Racija veikia maždaug 5–7 km spinduliu, todėl ja nesunkiai susisiekia visi viena kolona (dviem ir daugiau sunkvežimių) važiuojantys vairuotojai.

Automobiliai įvairūs – „Scania“, „Mercedes-Benz“, „Renault“, MAN, „Volvo“. Pačiu geriausiu ir patogiausiu vairuotojai laiko naujausio modelio DAF. „Jį galima atskirti pagal tokias įkypas lempas ant stogo“, – paaiškina Dainius. „Tame sunkvežimyje daugiau vietos, viskas patogiau išdėstyta, daug visokių malonių priedų. Tikri apartamentai“, – šypsosi vairuotojas.

Apskritai vilkikų kabinos gana panašios. Tuoj už vairuotojo ir keleivio sėdynių yra dviaukščiai gultai, dėžė daiktams susidėti, nedidelis šaldytuvas.

Beveik visuose sunkvežimiuose yra greičio ribotuvai, todėl išspausti daugiau nei 90–95 km/val. net ir labai norint nepavyktų. Vairuotojai stengiasi laikytis kelių eismo taisyklių ir daryti taip, kaip nurodo kelio ženklai. Tačiau ne visada tai pavyksta. Pavyzdžiui, neretai tenka drebėti važiuojant po kokiu nors žemesniu viaduku, mat per aukšta priekaba gali tiesiog po juo įstrigti.

Kontrabanda – kasdienybė

Visi arba beveik visi vilkikų vairuotojai į Angliją veža vadinamąsias pypkes, t. y. cigarečių blokus. Vieną bloką, kuris Lietuvoje kainuoja apie 50 litų, britų juodojoje rinkoje galima parduoti už 100–120 litų, nes parduotuvėje blokas cigarečių atsieina apie 230 litų.

Vežant cigaretes galima užsidirbti iki 1400 litų. Tai padengia absoliučiai visas asmenines kelionės išlaidas, lieka pinigų ir lauktuvėms.

Dėl kontrabandos vairuotojai labiausiai bijo muitininkų patikros. Ypač Anglijoje. Vos persikėlus keltu į Doverio uostą išvažiuojančių automobilių laukia visas pulkas Jos Didenybės muitinės pareigūnų. Jų akylas ir skvarbus žvilgsnis įvaro baimės daugeliui vairuotojų, atvykusių iš Rytų Europos, nes bene kiekvienas gabena didesnį ar mažesnį nelegalų rūkalų kiekį.

Nervingai sukiodamas vairą Dainius stengiasi atrodyti ramus ir nesudominti britų muitininkų. „Vežu tik kelis blokus, bet ir už tai gali smarkiai nubausti. Ką jau kalbėti apie tai, kad nemaloni patikros procedūra užtruks kelias valandas. Tai visiškai sugriaus visus mano planus ir kelionės grafiką“, – pradėjo nerimauti lietuvis.

10 muitinės pareigūnų, daugiausia griežtai atrodančios moterys, apspito kelią iš uosto. Dainiaus nesustabdė. „Viskas – prašokome“, – patenkintas vairuotojas paspaudžia greičio pedalą. Dainiaus kolegų šįkart irgi nesustabdė. Nors, regis, bent vienas jų vežėsi 20 dėžių (kiekvienoje po 10 blokų) cigarečių. Pardavus tokį kiekį galima ir visą mėnesio atlyginimą užsidirbti.

Siaubas – vokiečių pareigūnai

Pareigūnų rengiamos patikros yra didžiausias sunkvežimių vairuotojų galvos skausmas. Nemėgstamiausi lenkų ir vokiečių pareigūnai. Pastarųjų surengtą reidą teko matyti ir šioje kelionėje.

„Tuoj už Lenkijos ir Vokietijos pasienio, prie „Shell“ degalinės, jūsų pusėje vyksta totalus vokiečių patikrinimas“, – per raciją praneša į Lietuvą grįžtantis vairuotojas, kai iki sienos lieka vos keliolika kilometrų.

Mūsų kolonos vairuotojai išbąla. „Man reikia sustoti susitvarkyti“, – praneša vienas. Sustojome visi, palaukėme, kol anas iškaišios savo vežamas pypkes.

„Jeigu vokiečiai sustabdo, tai lauk išsamaus patikrinimo. Paprastai tokiuose reiduose dalyvauja ir policijos, ir transporto inspekcijos, ir muitinės pareigūnai. Kiekvienas darys savo darbą – išsamiausią patikrinimą“, – antrina Dainius.

Mūsų nestabdė. Bet pravažiuodami matėme išties gana kraupų vaizdą: šalia „Shell“ degalinės stovi daugybė policijos bei kitų tarnybų automobilių su švyturėliais, aplink zuja dešimtys uniformuotų pareigūnų. Jie tikrina kelis sustabdytus sunkvežimius. Priekabos atidarytos, prekės iškrautos ant žemės. Išstuksenamas kiekvienas sunkvežimio milimetras, ieškant nelegalių prekių slėptuvių.

„Tu tik pažiūrėk! Na, jie ir duoda! Žiauriai čia vokietukai dirba!“, – Dainius su kitais vairuotojais per raciją dalijasi įspūdžiais. Vakare, jau sustojus ir prie alaus aptarinėjant dienos rezultatus, Audrius (tas, kuris vežė gausybę cigarečių) prisipažino: „Jau senokai nebuvau taip į kelnes pridėjęs. Drebėjau kaip epušė važiuodamas pro tuos vokiečius.“

Lenkai itin priekabūs

Ne daug mielesni ir lenkų pareigūnai. Jie kažkodėl ypač nemėgsta lietuvių sunkvežimių ir jų vairuotojų. Nors jau kiek laiko gyvename Šengeno erdvėje, kurioje pasienio punktų patikros nelikę, tuojau už tuščio Kalvarijos-Budzisko posto stovi net keli policijos ekipažai ir akylai stebi pravažiuojančius sunkvežimius, taikydamiesi kurį nors sustabdyti.

„Galima neabejoti – jeigu lenkų policininkas ar transporto inspekcijos pareigūnas tave sustabdys, tikrai ras už ką nubausti“, – sako Dainius.

Vairuotojai pasakoja vieną už kitą baisesnes istorijas, kad lenkams sumokėtos įspūdingo dydžio baudos. „Vienas vyrukas sumokėjo 16 tūkst. zlotų (apie 16 tūkst. litų). Lenkai jam prikišo ne tik darbo režimo pažeidimus, bet ir nepakankamai gerą techninę mašinos būklę ir kitokias smulkmenas“, – energingai mostaguodamas rankomis piktinasi Audrius.

„O kitam vairuotojui teko sumokėti 1200 eurų (apie 4140 litų) vien už tai, kad jis penkiomis minutėmis viršijo darbo dienos režimą. Dirbo ne 10 valandų, bet 10 valandų ir 5 minutes“, – pridūrė vairuotojas.

Lenkai iš tiesų labai kruopščiai tikrina tachografų rodmenis, ar vairuotojai nepažeidę darbo ir poilsio laiko reikalavimų. Lenkų transporto inspekcijos pareigūnams tenka parodyti bent dviejų savaičių tachografo diagramas. Jeigu bus aptikta bent vienos dienos keliomis minutėmis ilgesnės darbo valandos, gresia tūkstantinės baudos.

Tolimųjų reisų sunkvežimio vairuotojas gali per dieną dirbti ne ilgiau kaip 10 valandų. Kas 3–4,5 valandas turi būti daromos 30–45 minučių pertraukėlės. Bendras vairavimo ir poilsio laikas per parą turi sudaryti ne daugiau kaip 15 valandų. Paskui vairuotojui būtina 9 valandas ilsėtis. Kas kelias paras ilgojo poilsio laikas turi būti ne mažiau 11 valandų.

Nespjauna į meilę kabinoje

Be sekso temos neapsieina nė viena kelionė. Vyrai pasakoja istorijas, kaip pavyko vieną ar kitą kartą „padalyvauti“ su pakelės merginomis.

„Yra tokia viena gera Vika iš Ukrainos, ji dirba Lenkijoje, stovėjimo aikštelėje „Europa“. Ir figūra gera, ir amžius tinkamas, ir lovoje profesionalė. Dar ir lietuviškai pramokusi, nes nemažai lietuvių aptarnavusi. Sykį teko netgi eilėje stovėti, kol sulaukiau ir aš“, – Algis varvina seilę pasakodamas apie garsiąją prostitutę.

„Lenkės negeros. Ima 50 zlotų ir reikia per 20 minučių susitvarkyti. Ir tai ne viską galima daryti“, – atvirauja Dainius. Todėl, pasak jo, reikia „imti“ ukrainietes, ruses, žodžiu, tik ne lenkes.

Kai mes sustodavome, aikštelėse parsiduodančios merginos nesibastė. Ir pro pagarsėjusią „Europą“, kur dirba ukrainietė Vika, nevažiavome.

Bet Lenkijos pakelėse šalia keliukų į miškus matėme stoviniuojančias ir klientų laukiančias plaštakes. „Pažiūrėkite dešinėje. Anava, stovi viena dažyta. Ne mano skonio“, – Algis per raciją iškart įvertina pakelės merginas, nes kolonoje važiuoja pirmas. „Aha, netinkama“, – nukerta Dainius. Su jais sutinka ir Audrius.

Vakare sustoję aikštelėje ir gurkšnodami alų vyrai papasakoja turintys meilužes Lietuvoje, nors visi yra vedę. „Sykį, kai buvau Šiauliuose, daviau skelbimą internete, kad norėčiau su mergina susipažinti. Tai sulaukiau gaidžio siūlymo. Pasiunčiau jį kuo toliau“, – pasakoja Algis besijuokiantiems draugams.

Merginų ir sekso tema yra viena pagrindinių. Gausiai papildydami keiksmažodžiais vairuotojai pasakoja įvairias linksmas istorijas iki vėlumos. Nesuprasi ir nepatikrinsi, kurios iš jų yra tikros, o kurios – tik pramanai.

Teko mesti kario tarnybą

Vairuotojas Dainius, kurio mašinoje važiavau, buvo profesionalus kareivis, tačiau daugiau kaip prieš metus metė tarnauti tėvynei ir nuėjo ten, kur galima gerokai daugiau uždirbti. Juk šiam trisdešimtmečiui reikia išlaikyti šeimą – žmoną ir du vaikus.

Per du mėnesius Dainius išsilaikė C, E vairuotojo kategoriją ir gavo teisę vairuoti sunkvežimį su didele priekaba. Paklaustas, ar darbas patinka, linkteli galvą. „Patinka. Jeigu dar kamščių nebūna, tai išvis pats malonumas vairuoti. Ne bėda, kad tik kas dešimtą dieną pas šeimą sugrįžtu ir pabūnu su ja vos kelias dienas, nes paskui vėl į reisą reikia. Užtat pinigus neblogus užsikalu“, – šypsosi Dainius.

Kai pirmą kartą atsisėdo prie tolimojo reiso sunkvežimio vairo, Dainius važiavo kolonoje su patyrusiais vairuotojais, šie detaliai pasakojo naujokui, kaip kur vairuoti ir elgtis.

Bendras bruožas – taupumas

Lietuviai taupo visur, kur tik įmanoma. Stengiasi pakeliui niekur nepirkti maisto, nebent užtinka labai pigią krautuvę.

Beveik visose degalinėse sunkvežimių vairuotojams priklauso maisto talonai, jeigu jie toje degalinėje įsipila kuro arba jos aikštelėje nakvoja, iš firmos skirtų pinigų sumokėję už stovėjimą. Bet tas „taloninis“ maistas nelabai gardus. „Toks prigamintas, atrodytų, kelioms dienoms į priekį ir dalijamas vairuotojams“, – skundžiasi Dainius.

Lenkijoje paprastai stovėjimo aikštelės nemokamos, Vokietijoje už naktį reikia mokėti 6 eurus (apie 21 litą). Didžiojoje Britanijoje tai kainuoja net 17–20 svarų sterlingų (apie 74–87 litus), todėl „saloje“ stengiamasi apsistoti kur nors netoli draugų ar pažįstamų ir nakvoti pas juos, sunkvežimį palikus kelkraštyje.

Stovėjimo aikštelėse yra tualetai, neretai nemokami arba už simbolinį mokestį. Bet vairuotojai įpratę nebėgti kelių dešimčių metrų iki tualeto ir paprastai šlapinasi tiesiog tarp sunkvežimių, po ratais. Todėl rytais iš tų vietų sklinda toli gražu ne gaivus kvapas. Vairuotojai beveik visą kelią nesiprausia ir nesiskuta, tik rytais išsivalo dantis ir veidą pašlaksto vandeniu. Vakariečių vairuotojai kruopštesni – jie kasdien prausiasi degalinių dušuose, už tai negaili sumokėti 2–3 eurų (apie 7–10 litų). O mūsiškiai taupo nežiūrėdami asmeninės higienos. Jie pasinaudoja tik nemokamu dušu keltuose iš Prancūzijos į Angliją.

Keltai įspūdingi – 6–9 aukštų, juose telpa apie 100 sunkvežimių ir dar tiek pat lengvųjų automobilių. Kavinės, barai, valgykla, poilsio zonos su televizoriais, kazino, nemokama kava ir arbata, belaidis internetas, netgi vietinis mobilusis telefono ryšys, kad vairuotojai galėtų susisiekti, kol keltas jūroje, tolokai nuo krantų.

Užsidirba ir kitais būdais

Sunkvežimių vairuotojų atlyginimai svyruoja nuo 3 iki 10 tūkst. litų per mėnesį į rankas. Jie priklauso nuo to, ar važinėji tik po Lietuvą, ar važiuoji į Europą arba Rusiją, Kazachstaną, nuo vežamo krovinio dydžio ir tipo, nuo to, kaip dažnai būna reisai.

„Yra ir tokių, kurie kaip jūreiviai – išvyksta keliems mėnesiams iš Lietuvos ir malasi po visą Europą, vežiodami krovinius. Tie uždirba daugiausia, – pasakojo vairuotojas. Bet šeimos jų praktiškai nemato.“

Vairuotojai sugeba užsidirbti ir papildomai. Čia gelbsti ne tik kontrabandinės prekės, pirmiausia cigaretės, bet ir kiti būdai. Vienas labiausiai paplitusių – taupant degalus.

Pavyzdžiui, sunkvežimis sudegina mažiau dyzelino, nei priklauso pagal normatyvus. Vietoj 31 litro per 100 km sunaudojama, tarkim, 26–27 litrai. Vairuotojas gali šį skirtumą pasiimti sau ir parduoti kolegoms. „Parduodu malkas“, – pasigirsta balsas racijoje. „Malkos“ yra degalai. „Vadinasi, turi papildomai mažiausiai 100 litrų dyzelio. Nesunkiai ras pirkėją“, – įsitikinęs Dainius. Tačiau lietuvių vairuotojai skundžiasi, kad juos po truputį išstumia mažesnių atlyginimų prašantys rumunai, bulgarai, ukrainiečiai, moldavai. „Labai reikėtų, kad kaip nors apribotų jiems galimybę įsidarbinti tolimųjų reisų vairuotojais ir taip dempinguoti atlyginimus“, – burbteli Audrius.

„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:

Elgetų pasaulyje – savos taisyklės

Žirmūnų kaimas vis dar gyvas

Seksualinės prievartos bažnyčia

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Slaptas policijos reidas: už posūkio nerodymą gresia teisių atėmimas (238)

Penktadienį popiet, važiuojant nuo Varnių tilto, link Utenos g. viaduko, Kauno policija vykdė...

Rekonstruojant Vilniaus oro uostą skrydžių Kaune padaugėjo penkis kartus (12)

Vykstant Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijai, Kaune skrydžių skaičius išaugo...

Velomaratono metu bus ribojamas eismas Vilniuje (8)

Vilniaus miesto savivaldybė praneša, kad rugpjūčio 20 d. (sekmadienį) Vilniuje vyks dviračių...

Pristatė traukinio maršrutus, kuriais nemokamai veš dviračius (1)

Keleiviams pristatomi traukinių maršrutai į 5 regioninius parkus, o visomis šiomis kryptimis...

Vilniaus oro uoste po rekonstrukcijos nusileido pirmasis keleivinis lėktuvas (27)

Vilniaus oro uoste po daugiau nei mėnesį trukusios kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijos...

Top naujienos

Atgijęs Latvijos krepšinis: auksinė karta – pakeliui į šlovės olimpą specialiai Krepšinis.lt iš Rygos (19)

Latvija prieš Lietuvą. Rungtynės Rygos arenoje, į kurias bilietai ištirpo akimirksniu. Akistata,...

Vilniaus oro uosto atidarymo laukė dėl įdomios priežasties – pomėgiu užkrėtė ir žmoną (8)

Petras Kaukėnas yra avionikos specialistas . 26 metų vaikinui tenka dažnai atsakinėti į...

Lietuje pabudusi „Karklė“ tęsia linksmybes vienam rytas baigėsi komisariate (18)

Šeštadienio rytą festivalininkai „ Karklėje “ prabudo nuo lietaus lašų barbenimo į...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (70)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Elitinėje vietoje – gėdingas vaizdas (117)

Išklypusios plytelės ir išlūžę latakai, daug metų neveikiantis apgriuvę fontanas. Taip jau ne...

Lietuviai rado dar vieną apsipirkimo maršrutą (228)

Europos statistikos agentūros „Eurostat“ duomenimis, Lietuvoje šiemet prekių ir paslaugų...

Karščiausioje Žemės vietoje gyvybė rasta rūgštyje (2)

Siurrealistinių spalvų peizaže dominuoja ryškiai žalia ir geltona, burbuliuoja karštas vanduo,...

Vienas šuolis į vandenį pakeitė šeimos gyvenimą istorija sujaudino tūkstančius (84)

Birželio 10 d. vilnietis Aurimas Vėbra patyrė labai sudėtingą traum ą – kaklo penkto...

Pirmą „Lietuvos ryto“ treniruotę surengęs R. Kurtinaitis palinkėjo A. Gudaičiui parvežti medalį susipažino su asistentu (20)

Vilniaus „Lietuvos ryto“ komanda šeštadienio rytą surengė pirmą treniruotę, kurią,...