„Lėčiau lėčiau!“ – sušuko Arnoldas Švarcnegeris, kai pirmąsyk sėdo į elektromobilį „Tesla Roadster“ ir perkrovimas įsibėgėjant prispaudė jį prie sėdynės. Tokio komplimento dar nėra gavęs nė vienas elektromobilis. Laikai, kai panašios transporto priemonės sukeldavo aplinkiniams šypsenėles, liko praeityje. Superautomobilis „Roadster“, kurį pagamino Kalifornijoje (JAV) įsikūrusi kompanija „Tesla Motors“, debiutuoja Amerikos rinkoje jau šiais metais. Kompanija pavadinta genialaus serbų inžinieriaus Nikola Tesla (1856–1943) vardu. Manoma, kad būtent jis išrado kintamosios srovės variklį.
© Reuters/Scanpix
„Tesla Roadster“ neturi nieko bendro su įprastiniais elektriniais „vežimėliais“, kurie, jau išvystę 80 kilometrų per valandą greitį, lėtėja ir, be to, negali nuvažiuoti nuo elektros tinklo lizdo daugiau nei 100 kilometrų. „Tesla Roadster“ – tai tikras sportinis automobilis (jo variklio galingumas yra 250 arklio jėgų, jis gali neįtikėtinai greitai įsibėgėti, o jo važiavimo nuotolis ne mažesnis kaip 400 kilometrų). Kadangi šis automobilis kainuoja apie 75 500 eurų (maždaug 257 000 Lt) ir yra prikimštas inovacijų, „Tesla Roadster“ vertas ne ką mažiau negu jo konkurentas „Porsche Boxter S“.

Interneto gigantų parama

„Tesla Roadster“ gimimo vieta Santa Klara, esanti Kalifornijos Silikono slėnyje, tapo neatsitiktinai. Beveik visi projekto dalyviai turi kokį nors ryšį su vietinėmis informacinių technologijų kompanijomis. „Tesla Motors“ įkūrėjas Martinas Eberhardas pirmąjį milijoną iš savo 187 milijonų dolerių uždirbo kompanijoje „Nuovo Media“, kuri užsiima elektroninių knygų prekyba.

Elonas Muskas, tapęs milijardieriumi po to, kai sukūrė mokėjimo sistemą „PayPal“, pradinėje projekto stadijoje „Roadster‘iui“ paaukojo 27 mln. JAV dolerių. Kiek investavo „Google“ įkūrėjai Sergey‘us Brinas ir Larry‘is Page‘as, tiksliai nežinoma. Bet kuriuo atveju jie tikriausiai nenorėjo atsilikti nuo aukcionų milžinės „eBay“ pirmojo direktoriaus Jeffrey‘io Skollo ir daugelio kitų įžymių, turtingų asmenybių bei investicinių fondų, kurie taip pat prisidėjo prie projekto, tikėdamiesi sulaukti šlovės ir pasakiško pelno.

Nešiojamojo kompiuterio akumuliatoriai – 250 arklio jėgų

Elektromobilio „Tesla Roadster“ motorą, kurio galia – 250 arklio jėgų, maitina įkraunamų baterijų komplektas, kurį sudaro 6831 ličio jonų elementas. Motoro apsukos – iki 13 500 kartų per minutę. Šis variklis, gaminamas Taivanio gamykloje, kuri priklauso „Tesla Motors“, ir šiuo metu yra geriausias rinkoje kintamosios srovės variklis.

Akumuliatorių komplektas visiškai įkraunamas per 3,5 valandos, jų talpos (įskaitant papildomą krovimą stabdant) pakanka nuvažiuoti apie 400 kilometrų. Tai beveik tris kartus daugiau, negu gali nuvažiuoti įprastinis elektromobilis.

Tokie rodikliai tapo įmanomi aktyviai plėtojant technologijas, kurios naudojamos akumuliatorių, skirtų buitinei elektronikai ir nešiojamiesiems kompiuteriams, gamyboje. Šiuolaikinių ličio jonų elementų energijos tankis yra kelis kartus didesnis negu tradicinių švino akumuliatorių. Taip pat yra kita priežastis, dėl ko „Tesla Motors“ inžinieriai pasirinko būtent tokius elementus. Jų kasmetinė gamyba skaičiuojama milijardais vienetų, todėl vieno elemento kaina sudaro tik keletą centų. Bet kaip parodė neseniai kilę skandalai dėl kompanijų „Sony“ ir „Dell“ gaminių, didelės energijos tankis daro šiuos ličio jonų elementus gana pavojingus.

„Tesla Roadster“ kūrėjai aktyviai kovojo su šia problema. Akumuliatorių komplektą sudaro vienuolika modulių, kurie atskirai supakuoti, kruopščiai izoliuoti ir sudaryti iš 621 elemento. Jame sumontuota daugybė jutiklių, kurie kartu su temperatūra, srove bei įtampa kontroliuoja automobilio pagreitį ir padėtį žemės atžvilgiu. Sistemos sudėtyje, be to, yra daugybė mikrovaldiklių, kurie, esant mažiausiai klaidai, atjungia visą sistemą arba atskiras jos dalis. Visa tai daro šį junginį pačia saugiausia pasaulyje elektrobaterija.

Greitėjant radijo neįjungsi

Sportinių elektromobilių eros aušra
© Reuters/Scanpix

Modelio „Roadster“ sportinės savybės visiškai atitinka jo sportinę išvaizdą. Norint įsibėgėti iki 100 kilometrų per valandą, šiam elektromobiliui reikia tik 4,2 sekundės. Benzinu varomas „Porsche Carrera ST“ (variklio galingumas 612 arklio jėgų) pasiekia šį greitį ne ką greičiau (per 3,9 sekundės). Be to, „Porsche“ automobilyje šešios pavaros, o elektromobilis turi tik dvi pavaras. Pirmoji pavara naudojama esant greičiui nuo 0 iki 100, o antroji pavara skirta greitesniam nei 100 km/h važiavimui.

„Roadster“ įsibėgėja taip greitai, kad „Tesla Motors“ vairuotojai, kurie atlieka bandomuosius važiavimus su klientais, pasiūlo gana įdomų pokštą. Kai potencialus pirkėjas įsitaiso priekinėje automobilio sėdynėje, jam siūloma įjungti radiją. Keleivis ištiesia ranką į priekį. Tuo momentu vairuotojas iki dugno paspaudžia greičio pedalą. Keleiviui tenka keletą sekundžių kovoti su pagreičiu tol, kol jam pavyksta paspausti radijo įjungimo mygtuką.

Sportinis automobilis (jo ilgis 3,95 metro, o aukštis – tik 1,13 metro) turi atitinkamą įrangą: dvi oro pagalves, važiavimo kontrolę, kondicionierių, jo salonas odinis, sėdynės šildomos.

„Tesla Motors“ automobilio reklaminis šūkis yra ,,Burn rubber, not gasoline“ („Deginkite gumą, ne benziną“ – red. past.). Pasirodo, kad palankumas galingiesiems motorams ir dėmesys ekologijai kartais gali žingsniuoti kartu. Dabar niekas Amerikoje nesistebi tuo, kad „Hummer“ visureigio gerbėjas Arnoldas Švarcnegeris ruošiasi savo žmonai pirkti elektromobilį. Aktorius George‘as Clooney‘is išrašė reikiamo dydžio čekį tuoj po pirmojo bandomojo važiavimo. Europos įžymybėms teks šiek tiek palaukti – iš pradžių „Tesla Motors“ kuria platintojų ir aptarnavimo tinklą tik JAV. Stambūs autokoncernai lūkuriuoja, todėl neaišku, kokius sportinius automobilius išvysime Europos keliuose po penkerių metų.

Europos automobilių pramonė taip pat aktyviai kuria hibridinius automobilius. „Mercedes“ ir BMW pirmenybę teikia vandeniliu varomiems automobiliams. Tuo tarpu gaminti „grynų“ elektromobilių niekas neplanuoja. Bet „Citroen“, vienas iš nedaugelio elektromobilių tiekėjų Europos rinkai (žinomas jo modelis „Berlingo Electrique“), nebijo „Tesla“ konkurencijos. Stambūs autokoncernai užsiėmę savo pačių problemomis. Todėl visa tai suteikia realių galimybių mažesnėms kompanijoms. Štai Anglijoje „Lightning Car Company“ ruošia pardavimui modelį „GT“ – tai Europos atsakymas į bendrovės „Tesla“ „Roadster‘į“. Žadama, kad šis elektromobilis bus tobulesnis techniniu atžvilgiu, bet ir kainuos net 220 000 eurų (apie 754 000 Lt).

Elektromobilio „Tesla Motors Roadster“ pagrindinės charakteristikos

Technologijos

„Tesla Motors“ inžinieriai trejus metus kūrė pagrindinio elektromobilio „Roadster“ komponento (akumuliatorių komplekto, kurio svoris 450 kg) technologiją. Nors jo visa energija atitinka 8 litrų benzino energiją, elektromotoro naudojamos energijos naudingumo koeficientas labai didelis (86 proc.). Tuo tarpu benzino variklių šis koeficientas yra nuo 18 iki 28 proc.

Akumuliatorių komplektas

Darbinė įtampa yra 380 voltų, o aliuminio korpusas patikimai saugo elementus nuo perkaitimo.

Elektromotoras

Kintamosios srovės variklis, kurio galingumas 250 arklio jėgų, sukasi 13 500 kartų per minutę greičiu.

Elektroninis valdymas

Reguliuoja motoro srovę ir stabdant kontroliuoja akumuliatorių įkrovimą.

Pavaros

Numatytos tik dvi priekinės pavaros. Važiuojant atbulai, elektromotoras sukasi priešinga kryptimi.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus oro uoste po rekonstrukcijos nusileido pirmasis keleivinis lėktuvos (7)

Vilniaus oro uoste po daugiau nei mėnesį trukusios kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijos...

Kauno oro uosto direktorius: liūdime (120)

Po mėnesį trukusių rekonstrukcijos darbų atsidarius Vilniaus oro uostui, Kauno oro uosto...

Nuo penktadienio 88 ir 88N maršrutų autobusai vėl užsuks į Vilniaus oro uostą

Vilniaus miesto savivaldybės įmonė „ Susisiekimo paslaugos “ praneša, jog užbaigus Vilniaus...

„Ryanair“ skelbia aštuonis naujus jungiamuosius skrydžius iš Vilniaus (9)

Europoje pirmaujanti aviakompanija „Ryanair“ paskelbė aštuonis naujus jungiamuosius skrydžius...

Į Vilnių sugrįžta skrydžiai (44)

Vilniaus oro uoste ketvirtadienį po rekonstrukcijos atidarytas kilimo ir tūpimo takas. Pirmasis...

Top naujienos

Ispanijoje įvykdyta dar viena ataka: nušauti penki teroristai, vilkėję mirtininkų liemenes sužeisti septyni žmonės (133)

Ispanijos pajūrio kurorte Kambrilse penktadienį paryčiais automobiliui „Audi“ įsirėžus į...

Antiglobalizmas – naujasis kvailių socializmas (39)

Remiantis nusistovėjusia ekonomikos teorija, globalizacija „pakelia visas valtis“ ir turi...

Orai: po tikros karščio bangos vėl teks ieškotis megztinio (16)

Vasara tempo nemažina ir jau artimiausiomis dienomis vėl sulauksime tikros karščio bangos: oras...

Lėktuvnešio apsauga kelia abejonių: ant jo nutūpęs dronas liko nepagautas (25)

„HMS Queen Elizabeth“ lėktuvnešis – naujas, modernus ir didelis Jungtinės Karalystės...

Įtampa Vokietijoje auga: prieš rinkimus – spaudimas automobilių gamintojams (3)

Vokietijos pastangos atsitiesti po vadinamojo „dyzelgeito“ skandalo gali labai greitai virsti...

Vilniaus oro uoste po rekonstrukcijos nusileido pirmasis keleivinis lėktuvos (7)

Vilniaus oro uoste po daugiau nei mėnesį trukusios kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijos...

Teroristinis išpuolis Barselonoje: 13 žmonių žuvo, apie 100 sužeisti sunkvežimiui taranavus minią atnaujinta 6:54 (805)

Turistų pamėgto Ramblos rajono pagrindinėje gatvėje Barselonoje, į žmonių minią įvažiavo...

Siūlo iššūkį: 30 dienų be cukraus ar kavos ką galima pasiekti (50)

30 dienų be cukr aus, miltų ar kav os. 30 dienų iš eilės nueiti po 8 tūkst. žingsnių ar...

Už vadovų atlyginimų slėpimą siūlo bausti

Kai kurių valstybės įmonių ir bendrovių vadovų atlyginimams esant po devyniais užraktais,...