Senovinių automobilių entuziastai siekia, kad jų transporto priemonės būtų pripažintos kultūros vertybėmis. Istoriniais siūloma laikyti senesnius nei 30 metų automobilius. Nors pirmasis prieš šimtą metų Lietuvoje pasirodęs automobilis Žemaitijos kaime sukėlė paniką, šiandien „retromobilių“ savininkai prašo nesibaiminti jų kelyje, bet imti pavyzdį, kaip reikia rūpintis ir prižiūrėti mašinas.
retromobile.lt
Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacijos „Retromobile“ duomenimis, šiuo metu šalyje registruota 2,4 tūkst. transporto priemonių, kurios yra senesnės nei 50 metų. Iš jų važiuojančios – vos kelios dešimtys.

Būtent tokius automobilius, kurie yra originalūs ir prižiūrėti taip, kad jais dar galima važiuoti, entuziastai siūlo skelbti kilnojamosiomis kultūros vertybėmis. Jiems prašoma išduoti specialius numerius.

Remiantis užsienio šalių praktika, istoriniais siūloma laikyti pagamintus vėliau kaip prieš 25 arba 30 metų automobilius.

Retai išrieda į gatves

Senovinis automobilis

„Jeigu Lietuvoje įteisinus istorinę techniką būtų pasiremta Vokietijos pavyzdžiu, kur buvo priimtas įstatymas, leidžiantis istorinei technikai nevaržomą ir neapmokestinamą patekimą į senamiesčių teritorijas - kiekviename mieste savaitgaliais mes galėtume išvysti važinėjančius technikos paminklus, kurie džiugintų visų mūsų akis“, - teigia Vytauto Didžiojo universiteto Teisės instituto direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Bilius.

Jis ragina nesibaiminti, kad krūva 30 metų senumo automobilių užplūs gatves: jais važinėsis arba suprantantys „retromobilių“ vertę asmenys, arba kartu su automobiliu pasenę jų savininkai. Abiejų šių grupių atstovai į gatves išrieda mažiau nei tris kartus per savaitę ir per metus pravažiuoja palyginti nedaug kilometrų.

Senovinis automobilis

Tačiau net ir retai naudojamus automobilius jų savininkai šiuo metu privalo drausti, kas dvejus metus atlikti techninę apžiūrą.

Asociacijos „Retromobile“ prezidentas Ramūnas Kardelis mano, kad tai – neteisinga.

„Pasaulinė praktika rodo, kad istorinė technika yra ne grėsmė eismo saugumui, o kaip tik pavyzdys kitiems vairuotojams tvarkingo ir saugaus važiavimo. Todėl valstybė turi apsispręsti ar ji nori, kad istorinė technika būtų išsaugota, ar ne. Teigiamai atsakius į šį klausimą turi būti imtasi veiksmų, kurie skatintų žmones saugoti, laikyti tokios rūšies techniką, o ne apkrauti juos papildomais suvaržymais ar kitokiais biurokratiniais sunkumais”, - sako R. Kardelis.

Kurs įstatymų projektus

Senovinis automobilis

Lietuvos kilnojamųjų kultūros vertybių registre šiuo metu nėra nei vienos istorinės transporto priemonės. Pagrindas istorinei transporto priemonei atsirasti registre yra numatytas Kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatyme, tačiau „retromobilių“ savininkai įsitikinę, kad, remiantis šiuo metu galiojančiais teisės aktais, istorinės transporto priemonės įrašymas į šį registrą jiems suteiktų daugiau bėdos, nei naudos.

Savininkas, norėdamas parduoti transporto priemonę, privalėtų informuoti būsimą pirkėją apie transporto priemonės buvimą registre, informuoti Kultūros paveldo departamentą apie savininkų pasikeitimus. Šį departamentą taip reikėtų informuoti ir norint išvykti už Lietuvos ribų.

Senovinis automobilis

Senovinių automobilių entuziastai laukia liepos 1 d., kai įsigalios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimas, kuriame bus įtvirtintas antikvarinės motorinės transporto priemonės apibrėžimas: įrašytą į registrą antikvarinį automobilį bus galima eksploatuoti ir su vairu dešinėje pusėje.

Siekdami daugiau privilegijų, visų Lietuvoje veikiančių istorinės technikos klubų atstovai sutarė sudaryti darbo grupę, kuri rengs būsimos įstatyminės bazės projektą.

Žemaičio automobilis kėlė paniką

Senovinis automobilis

Lietuvoje nuo 1980 metų veikė tik vienas senovinės automoto technikos klubas „Rieduva" (pirmiau sugalvoto klubo pavadinimo „Lituanica" neleido vartoti to meto valdžia), o įvairiuose miesteliuose egzistavo šio klubo atstovybės. Pasak istoriko K. Pletkaus, steigti daugiau klubų neleido tarybinė valdžia.

Lietuva, Latvija ir Estija tuometinėje Tarybų Sąjungoje buvo istorinės technikos judėjimo lyderės, o į Rygoje vykusius renginius suvažiuodavo transporto priemonės iš visos Sąjungos.

VGTU Automobilių transporto katedros dėstytojo dr. Vigilijaus Sadausko teigimu, pirmasis automobilis Lietuvoje pasirodė 1912 metais. Žemaitis Marcijonas Janovičius už sunkiai Rusijoje uždirbtus rublius (buvo baigęs mokslus Peterburge ir dirbo inžinieriumi-miškininku) iš Berlyno į Gelučių kaimą, dabartiniame Kelmės rajone, parsigabeno „Adler“ markės kabrioletą.

Kartu su automobiliu jis atsivežė vairuotoją ir mechaniką, ūsuotąjį Karlą.

Vienas iš to nepaprasto įvykio liudytojų Giedrys pasakojo savo patirtus įspūdžius Marcijono anūkui Leonui Janovičiui: „Marcijonas važiavo su savo mašina šen ir ten, o vaikai bėgo rėkdami: velnias, velnias“.

Giedrys prisiminė, kaip pamatę tą „velnio mašiną“, arkliai stojo piestu, o moterys be paliovos žegnojosi.

Senovinis automobilis

Tose vietose iki šiol pasakojamas anekdotas, kaip ūsuotasis Karlas mokė Marcijoną vairuoti automobilį: „Pirmasis žemaičių vairuotojas užmiršo apie stabdį ir, norėdamas sulaikyti automobilį, abiem rankom traukė į save vairą, rėkdamas: „Prrr!“ Aišku, ekipažas kartu su vairuotoju žioplių džiaugsmui įvažiavo į bulvieną“.

Panašių linksmų nutikimų yra buvę ir užsienyje. Visi konservatyvūs anglai, išskyrus vairuotojus, buvo įsitikinę, kad priešpriešinis vėjas kenkia plaučiams, o moterys, greičiui pasiekus 30 km/h, visos kaip viena puola isterikon. Netgi rimti mokslo vyrai teigė, kad 80 km/h – mirtina žmogaus organizmui riba.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (7)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Vidurio, pietvakarių ir pietryčių Lietuvoje eismo sąlygas sunkina rūkas

Antradienio rytą šiaurės rytų Lietuvoje dėl buvusio arba besitęsiančio lietaus valstybinės...

„Lietuvos geležinkeliai“ ketina sujungti dvi antrines įmones (7)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ketina reorganizuoti antrines įmones Geležinkelio...

Top naujienos

Orai: vasara pasiduoda (6)

Artimiausiomis dienomis vasara nepažers jokių staigmenų: dangumi vis plauks debesų virtinės, tad...

3 milijardų apyvartą valdančios bendrovės prezidentė: pinigus pradėjau uždirbti vos 12 metų (29)

Iš Glazgo kilusi Allison Kirkby – nedidutė, tvirto sudėjimo šviesiaplaukė valdo kompaniją,...

Lietuviškos kainos galioja ne visiems: pasiūlė mokėti gerokai brangiau (39)

Lietuvoje įdarbinus profesionalę iš užsienio, paaiškėjo labai nemalonus dalykas: visus leidimus...

Akušerė-ginekologė: šlapimo pūslės uždegimas gali turėti baisių pasekmių (11)

„Daugeliu atveju, negydomas šlapimo pūslės uždegimas gali praeiti savaime, be gydymo, jei tik...

M. Kuzminskas įsikūrė D. Sabonio ir V. Mačiulio kaimynystėje (22)

Aistringas Lietuvos krepšinio gerbėjas iš Rygos (Latvija) Normundas Macis papildė savo asmeninę...

Dėl planų griauti pajūrio tualetus ginklus surems teisme: tai – absurdas (98)

Rugpjūčio pradžioje naujieji Palangos paplūdimio tualetai buvo pripažinti neteisėtais...

„Napoli“ sulaužė Nicos įtvirtinimus ir žengė į UEFA Čempionų lygos grupių etapą džiaugiasi škotai, slovėnai, graikai ir ispanai

Į UEFA Čempionų lygos grupių varžybų etapą užtikrintai žengė Italijos vicečempionė...

Tiesiog atėmė žadą: 70 eurų kainavusio bilieto pareikalavo ir iš 4 mėnesių kūdikio (500)

DELFI skaitytoja Virginija pasakoja patekusi į absurdišką situaciją – už galimybę stebėti...

Kuriantiems savo namus – vertingi interjero architektės patarimai (19)

Nemažai apie savo būsto interjerą galvojančių žmonių vis dar iki galo nesupranta, ko gali...

Vyro išradingumas stebina: internautai pametė galvas dėl kambario šuniui (6)

Vienas vyras sumąstė savo šuniui įrengti kambarį po laiptais. Kai jis pasidalino nuotraukomis...