Rugsėjo 16-22 dienomis Europoje pirmąkart surengta akcija “Judrioji savaitė” sulaukė prieštaringų vertinimų. Akcijos šalininkai teigia, kad tokie renginiai miestiečiams primena galimybę į darbą važiuoti dviračiu ar visuomeniniu transportu, tuo tarpu skeptikai įsitikinę, kad tai - tik vairuotojų įpročių nepakeisiantis šou.
Automobiliai, parkavimas
© DELFI
Judrioji savaitė yra bandymas pratęsti ankstesnį kasmetinį renginį - Dieną be automobilio, sumanytą Prancūzijoje 1998-aisiais.

Renginio, kurį parėmė Europos Komisija, metu visiems Europos piliečiams buvo siūloma atsisakyti asmeninių automobilių ir vaikščioti pėsčiomis arba naudotis viešuoju transportu, važiuoti dviračiais. Visą savaitę populiarinti gyvenimą be automobilio nusprendė daugiau kaip 300 Europos miestų, tarp jų ir 13 mūsų šalies savivaldybių.

Pavyzdį rodė valdininkai

Lietuvoje šį renginį kuravo Aplinkos ministerija. Prie jos pastato sostinės centre, kur anksčiau Nukelta stovėjo gamtos sergėtojų asmeniniai automobiliai, buvo įkurdinti vazonai su gėlėmis - ministerijos vadovai savo pavaldiniams nurodė savaitę iškentėti be mašinų.

Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Klaipėdoje, Alytuje ir kituose miestuose bei rajonuose buvo rengiami pasivažinėjimai dviračiais, matuojama oro tarša, vienur kitur gamtosaugininkai tikrino, ar automobiliai neišmeta daugiau teršalų negu leidžia normos.

Akciją palaikęs Šiaulių meras Vaclovas Volkovas iš tarnybinio „Mercedes-Benz" persėdo ant mieste pagaminto dviračio ir lydimas būrelio vaikų bei šiauliečių šypsenų mynė iš įstaigos į įstaigą. Tačiau didesnio žmonių susidomėjimo ši akcija nesukėlė. Automobilių Lietuvos miestų gatvėse tą savaitę nesumažėjo, o dviratininkų - nepadaugėjo.

Dviratininkai liko nuvilti

„Šio renginio mūsų gatvėse nepastebėjau ", - nusivylęs „Lietuvos rytui" sakė aplink pasaulį dviračiais apkeliavusių žygeivių komandos vadovas Sigitas Kučas. Anot jo, tokie renginiai, kuriais šalies valdininkai tik teoriškai pademonstruoja palaiką europines gamtosaugos idėjas, negali atstoti svarbiausio darbo.

„Olandijos vyriausybė dviračiams, jų infrastruktūrai plėtoti skyrė daug lėšų ir tai darė planingai, ne vienerius metus. O mūsų valdžiai tai kol kas nerūpi", - mano S.Kučas. Jo kolegos Vilniaus dviratininko Algirdo Ragausko nuomone, Lietuvoje tokia akcija patrauklesnė būtų pavasarį, o ne orams atvėsus.

Neleido mašinų į miesto centrą

„Diena be automobilio? Visa savaitė? Ką jūs - net negirdėjau apie tai", - nusišypsojo žavi blondinė, kurią policininkas mostu privertė apsisukti ir važiuoti atgal: Berlyno centras užtvertas. Europos Sąjungos akcijoje dalyvavo 75 Vokietijos miestai. Jie visi įsipareigojo neįsileisti automobilių į miesto centrą ir reklamuoti visuomeninį bei alternatyvų transportą.

Pavyzdžiui, Hamburge sekmadienį visuomenei buvo pristatyti saulės energija varomi automobiliai. Milijardinių skolų slegiamame Berlyne savaitgalį buvo galima nemokamai važiuoti ir metro, autobusu, tramvajumi, ir greituoju miesto traukiniu.

Deklaruodama solidarumą su kitais Europos miestais, Berlyno transporto įmonė kartu ėmėsi rinkotyros: juk svarbu žinoti, kiek žmonių naudojasi nemokama paslauga.

Gatvės tuščios buvo neilgai

Diena be automobilio pasinaudojo Berlyno dviratininkai: pakviesti Vokietijos dviračių klubo, 5 tūkst. jų vidurdienį susirinko prie Brandenburgo vartų. Demonstruodami laisvę, jie važiavo visų Berlyno gyvenamųjų rajonų pagrindinėmis gatvėmis ir sugrįžę smagiai šventė iki vakaro. Prie dviratininkų demonstracijos prisidėjo berlyniečiai su riedučiais, važiavę pagrindinėmis rytinio Berlyno gatvėmis.

Tačiau ar po akcijos berlyniečiai vairuotojai dažniau užleis kelią dviratininkams ir riedutininkams? Vargu. Apsidžiaugę, kad kelias vėl laisvas, jie ir toliau mėgausis kelione automobiliu - tuo neabejoja netgi akcijos rengėjai.

Vargu ar vairuotojai suvokė, jog dviratininkų ir riedutininkų demonstracijos primena, jog sekmadienis - Diena be automobilio. Berlyne panašios demonstracijos vyksta kiekvieną savaitgalį, kiekvieną kartą sustabdomas eismas kai kuriomis Berlyno gatvėmis, dažnai - pagrindinėmis.

O renginių Vokietijos sostinėje ir taip netrūksta. Atrodo, berlyniečių dėmesį labiau negu Diena be automobilio patraukė netgi Vaikų diena Potsdamo aikštėje.

Balsuoti – automobiliu

Atrodo, kad panašiai abejingai į Dieną be automobilio reagavo dauguma Vokietijos gyventojų - kaip ir praėjusiais bei 2000 metais. Šiemet jiems svarbiausia buvo nukeliauti prie balsadėžių ir nuspręsti, kas valdys Vokietiją artimiausius ketverius metus.

Nors ir atstumas iki rinkimų apygardų Vokietijoje sudaro vidutiniškai 1,5 kilometro, daugiau kaip 10 proc. apklaustų rinkėjų praėjusią savaitę sakė, jog važiuos balsuoti automobiliu. Automobilizmo ekspertai apskaičiavo, kad taip 60 mln. rinkėjų sudegino 1,5 mln. litrų benzino. „Eikite balsuoti pėsčiomis -sutaupysite benzino ir nervų, pamiklinsite kojas ir sustiprinsite širdį, be to, apsaugosite gamtą nuo išmetamųjų dujų", - ragino vokiečius profsąjungoms artimas automobilininkų klubas ACE.

Kiek rinkėjų lietingą rinkimų sekmadienį pasinaudojo šiuo patarimu, nepranešama. Tuo nebesirūpino ir rinkimų kovos nualinti politikai.

Paryžiuje - neįprasta tyla

Diena be automobilio Paryžiuje ir kituose šalies didmiesčiuose jau tapo tradicija, bet tai nereiškia, kad akciją visuomet lydi sėkmė. Rugsėjo 22-ąją centriniai Prancūzijos sostinės rajonai atrodė neįprastai. Miestiečiai į gatves pasipylė su dviračiais, riedučiais arba pėsčiomis. Prie variklių triukšmo pripratusiai ausiai nuo tylos, kurią vietomis trikdė tik skardūs vaikų balsai, darėsi nejauku.

Nuo 9 iki 19 valandos į vadinamąsias „švarias zonas", aštuonis iš dvidešimties sostinės rajonų, galėjo įvažiuoti tik visuomeninio transporto priemonės, greitosios pagalbos automobiliai ir taksi. Tačiau ir jiems buvo draudžiama viršyti 30 km/val. greitį. Nuo visų kitų vairuotojų Paryžiaus centrą saugojo 145 policijos barjerai ir 480 policininkų.

"Lietuvos rytas"
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Slaptas policijos reidas: už posūkio nerodymą gresia teisių atėmimas (251)

Penktadienį popiet, važiuojant nuo Varnių tilto, link Utenos g. viaduko, Kauno policija vykdė...

Rekonstruojant Vilniaus oro uostą skrydžių Kaune padaugėjo penkis kartus (18)

Vykstant Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijai, Kaune skrydžių skaičius išaugo...

Velomaratono metu bus ribojamas eismas Vilniuje (11)

Vilniaus miesto savivaldybė praneša, kad rugpjūčio 20 d. (sekmadienį) Vilniuje vyks dviračių...

Pristatė traukinio maršrutus, kuriais nemokamai veš dviračius (2)

Keleiviams pristatomi traukinių maršrutai į 5 regioninius parkus, o visomis šiomis kryptimis...

Vilniaus oro uoste po rekonstrukcijos nusileido pirmasis keleivinis lėktuvas (27)

Vilniaus oro uoste po daugiau nei mėnesį trukusios kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijos...

Top naujienos

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (83)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (98)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis (12)

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...

Po lietaus dalis sostinės gyventojų liko be elektros (63)

Į DELFI redakciją šeštadienio vakarą kreipėsi vilnietis, kurio teigimu, pusė sostinės...

Pridarytas klaidas išvardijęs D. Adomaitis pasiūlė priprasti prie tokio L. Lekavičiaus žibėjimo specialiai Krepšinis.lt iš Rygos (149)

Lietuvos krepšininkai galėjo savo kailiu patirti, kokį potencialą turi ši „auksine karta“...

Nematomi žvalgybininkų karai, pinigai ir naujas ginklas – moterys (109)

Mečys Laurinkus – pirmasis Nepriklausomos Lietuvos žvalgybos vadas. Koks šio profesionalo...

Latvijos talentų nesulaikiusi Lietuvos rinktinė kapituliavo Rygoje (1172)

Kontrolinėse rungtynėse Rygoje Europos čempionatui besirengianti Lietuvos rinktinė pralaimėjo...

Kaip iš siaubo filmo: Baltimorės monstras pardavinėjo aukų kūnus užkandinėje (71)

Neseniai mirė žudikas maniakas Josephas Roy’us Metheny’is, dažnai vadinamas Baltimorės...

Siekiama patikslinti Tarybų Sąjungos Lietuvai padarytą žalą (162)

Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras neranda mokslininko, kuris už vidutinį centro...

Priežastys, kodėl apsilankius tualete vargina nemalonūs pojūčiai (2)

Deginimo pojūtis šlapinimosi metu yra vienas nemaloniausių dalykų. Štai kodėl svetainė...