Prieš savaitę Skandinavijos aviacijos bendrovė „Scandinavian Airlines“ įvykdė pirmąjį komercinį reisą, kurio metu lėktuvas didesnę dalį kelio iki pat nusileidimo buvo vedamas pasitelkiant vadinamąją keturių dimensijų kontrolės sistemą, sakoma ryšių su visuomene agentūros „Taip!“ pranešime.
© Corbis
Ši naujausia lėktuvų skrydžio ir nusileidimo valdymo technologija, apjungianti tris erdvės dimensijas ir laiką, buvo pirmą kartą išbandyta lėktuve „Boeing 737-800“, kuris skrido reguliariu SAS reisu Švedijoje – tarp Lulėjo miesto ir sostinės Stokholmo.

Skrydžio metu Stokholmo Arlandos oro uosto skrydžių kontrolės centras specialiu duomenų perdavimo tiltu nuolat palaikė ryšį su lėktuvu. Remiantis gaunamais skrydžio parametrais, „keturmatė“ skrydžio valdymo sistema itin preciziškai sumodeliavo lėktuvo nusileidimo trajektoriją. Tikslus laikas, kai lėktuvo važiuoklė palies nutūpimo taką, buvo nustatytas likus net 42 minutėms iki nusileidimo. Po to pilotai ir antžeminės skrydžio valdymo tarnybos tiksliai žinojo, kuriame erdvės taške bus lėktuvas bet kurią akimirką iki kol pasieks nusileidimo taką.

Keturių dimensijų kontrolės sistema užtikrino lėktuvo nusileidimą optimalia trajektorija, beveik nenukrypstant nuo numatyto nutūpimo laiko: „Boeing 737-800“ nusileidimo taką palietė nepažeisdamas iš anksto nustatytos 2 sekundžių paklaidos.

„Naujoji „keturmatė“ skrydžio valdymo sistema leidžia optimaliai sumodeliuoti lėktuvo kelią ir nusileidimą. Tai buvo įrodyta šio skrydžio metu, ir rezultatai yra labai daug žadantys“, – sakė Peteris Larssonas, šiame projekte vadovaujantis SAS Švedijos padalinio specialistų komandai.

Naujoji technologija, leidžianti itin tiksliai nustatyti lėktuvo leidimosi oro uoste laiką ir trajektoriją, dar vadinama „žaliąja“, nes ji sudaro sąlygas sumažinti lėktuvo degalų sąnaudas, išmetamų dujų kiekį ir keliamą triukšmą.

„Keturmatė“ skrydžių valdymo technologija iš pradžių bus diegiama Švedijoje – mažiau apkrautuose SAS reisuose, kurie aptarnaujami lėktuvais „Boeing 737“. Tikimasi, kad iki pavasario pabaigos naujoji technologija bus visapusiškai išbandyta. Vėliau ji bus taikoma vis dažniau, tuo pačiu plečiant ir skrydžių geografiją.

Ši technologija bus viešai demonstruojama specializuotoje aviacijos kontrolės ir valdymo parodoje Mastrichte (Olandija) vasario mėnesį bei pristatymo renginyje Stokholme balandį.

Stokholmo Arlandos oro uoste diegiama keturių dimensijų lėktuvų kontrolės sistema yra dalis didelės programos, kuri pavadinta NUP2+. Šioje programoje, be SAS, dalyvauja dar 2 šalių aviacijos bendrovės, lėktuvų gamintojai, specializuotą techninę ir programinę įrangą aviacijai tiekiančios bendrovės ir kiti partneriai. Programos, kurią iš dalies finansuoja Europos Komisija, tikslas – didinti oro transporto efektyvumą ir skrydžių saugumą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kinija vėl paleis kursuoti greičiausius pasaulyje traukinius (2)

Kinija ruošiasi vėl paleisti kursuoti greičiausius pasaulyje traukinius, išvystančius iki 350...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (55)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Slaptas policijos reidas: už posūkio nerodymą gresia teisių atėmimas (260)

Penktadienį popiet, važiuojant nuo Varnių tilto, link Utenos g. viaduko, Kauno policija vykdė...

Rekonstruojant Vilniaus oro uostą skrydžių Kaune padaugėjo penkis kartus (21)

Vykstant Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijai, Kaune skrydžių skaičius išaugo...

Velomaratono metu bus ribojamas eismas Vilniuje (11)

Vilniaus miesto savivaldybė praneša, kad rugpjūčio 20 d. (sekmadienį) Vilniuje vyks dviračių...

Top naujienos

VGT uždegė žalią šviesą: į kovą su „Islamo valstybe“ stos Lietuvos specialiosios pajėgos (4)

Pirmadienį posėdžiavusi Valstybės gynimo taryba aptarė ne tik krašto apsaugos sistemos...

Didžiausi atlyginimai: dešimtuke – netikėti naujokai (59)

Birželio mėnesį buvo tik viena įmonė, kurios darbuotojų atlyginimų vidurkis buvo...

G. Nausėda apie prezidento rinkimus: prie šito klausimo bus galima sugrįžti labai rimtai (67)

SEB banko prezidento patarėjas, ekonomistas Gitanas Nausėda neneigia dalyvausiąs 2019 metų...

N. Vasiliauskaitė. Terorizmas pasaulį jau pakeitė (49)

„Net jeigu islamistai sugebėtų surengti Europoje po teroristinį aktą kiekvieną dieną, tai...

Barselonos išpuolio mikroautobuso vairuotojas nustatytas, jo ieškoma visoje Europoje (10)

Ispanijos policija pirmadienį paskelbė nustačius asmens, praeitą ketvirtadienį nukreipusio...

Artėja visiškas Saulės užtemimas: milijonai plūsta jo stebėti (9)

Į Jungtinių Valstijų miestus, įskaitant Čarlstoną Pietų Karolinoje, suplūdo milijonai...

Draugo gedėjusi kalytė pagaliau laiminga: įveikti sielvartą padėjo kačiukai (1)

Kai kalytės Floros šeima priglaudė 20-metį katiną Dexter'į, energinga malamutė kaipmat...

Holivudas gedi vieno garsiausių visų laikų komikų J. Lewiso (3)

Sulaukęs 91-erių mirė vienas žinomiausių visų laikų komikų ir šou pasaulio atstovų Jerry...

Išbandymas alkotesteriu: kodėl pareigūnai vengia antro karto (148)

Socialiniuose tinkluose garsiai nuskambėjo istorija, kai viena vairuotoja pasiskundė, jog policijos...