Šios sutarties dėka antradienio vakarą prie "Klaipėdos naftos" krantinių prisišvartavo Liberijoje registruotas tanklaivis, į Singapūrą išgabensiantis rekordinį kiekį mazuto - 107,5 tūkst. tonų. Tiesa, jei Klaipėdos uoste būtų didesnė leistina grimzlė, šis 274 m ilgio tanklaivis galėtų išgabenti net 160 tūkst. tonų krovinio.

"Sutartis – naudinga"

"Klaipėdos nafta" vadinamąją "imk arba mokėk" ("take or pay") sutartį su "Litasco S.A" pasirašė dar 2012 m. rugpjūtį. Nors ji įmonei garantavo stabilius finansinius srautus, kai kurie politikai, uosto atstovai bei "Lietuvos geležinkeliai" buvo pradėję reikšti pretenzijas esą ji yra nenaudinga ir šiems subjektams, ir bendrai visai valstybei.

Pasak "Klaipėdos naftos" generalinio direktoriaus Roko Masiulio, nors įmonė šiemet per septynis mėnesius perkrovė ketvirtadaliu mažiau naftos produktų, jų srautai iš Baltarusijos yra nesumažėję.

"Krova krenta dėl sunkios Mažeikių naftos perdirbimo gamyklos padėties. Rusiškų produktų mes, kaip ir kiti Baltijos jūros uostai netekome dar anksčiau, nes visi jų srautai buvo nukreipti į Ust Lugą. Sutartis su "Litasco" mums leidžia išlaikyti stabilias baltarusiškų krovinių apimtis. Jei iki 2012-ųjų juos per mūsų terminalą veždavo įvairūs tarpininkai, kurie tik susitardavo su Baltarusijos gamyklomis, tai dabar to ėmėsi "Litasco". Produkcija ta pati, pasikeitė tik tarpininkas, garantavęs geresnes sąlygas mūsų kompanijai", - aiškino R. Masiulis.

Pasak jo, kaip ir anksčiau, dabar vidutiniškai per mėnesį yra perpilama apie 130-140 tūkst. balatarusiškų naftos produktų. Pagal iki 2015 m. spalio galiosiančią sutartį "Litasco S.A" turėtų patiekti perkrovai iki 2,7 mln. tonų tamsiųjų naftos produktų per metus.

"Ši sutartis užtikrina stabilias pajamas, net ir tuo atveju, jei klientas tam tikru momentu krautų per bendrovės terminalą mažesnį naftos produktų kiekį. Įvertinus sudėtingą situaciją pasaulinėje naftos produktų rinkoje, tokio pobūdžio sutarties pratęsimas leidžia Lietuvos valstybei išsaugoti tam tikrą pajamų dalį iš naftos produktų krovos Klaipėdos uoste. Be to, esame apskaičiavę, kad dėl šios sutarties visi - ir "Klaipėdos nafta", ir "Lietuvos geležinkeliai", ir uostas gauna kur kas daugiau pajamų nei esant ankstesnių sutarčių sąlygoms", - sako R. Masiulis.

Balandį Klaipėdoje lankęsis premjeras Algirdas Buktevičius taip pat buvo išreiškęs paramą tokiai sutarčiai.
"Šiandien tos sąlygos, kurios yra sutartyje, "Klaipėdos naftai" užtikrina finansinį tvarumą, ji gali dirbti pelningai ir pelną nukreipti į suskystintųjų gamtinių dujų terminalą", - tada sakė premjeras.

Uostui - 300 tūkst. litų

Rekordinis tanklaivis - 2000-aisias pagamintas ir Monrovijoje registruotas "HS Alcina" - prie "Klaipėdos naftos" krantinių, anot jo kapitono ruso Vadimo Denisovo, antradienio vakare atplaukė iš Prancūzijos Le Havro uosto. Jo 22 žmonių įgulą sudaro rusai, ukrainiečiai ir filipiniečiai.

Kur dar pasikraus krovinio, kad laivas pasiektų maksimalią grimzlę, o talpose būtų apie 160 tūkst. tonų mazuto, kapitonas vakar dar nežinojo, nes nebuvo gavęs atitinkamo nurodymo. Pasak R. Masulio, "Litasco" produktus krauna įvairiuose uostuose, artimiausias jų – Ventspilis.

Galutinis per "Klaipėdos naftą" pakrauto baltarusiško mazuto (krova truks apie 52 valandas) tikslas - Singapūras. Iki jo, anot V. Denisovo, bus plaukiama apie mėnesį.

Pasak jūrininko, turinčio 5 metų kapitono patirtį, tokiam tanklaiviui įplaukti į Klaipėdos uostą nebuvo sudėtinga, bet ir nelengva.

"Įplaukimo kanalas nėra iš lengvųjų, tačiau locmanai čia dirba labai profesionaliai, apsisukome be jokių problemų", - sakė kapitonas.

Beje, šis tanklaivis bus rekordinis ne tik dėl išplukdytos produkcijos kiekio. Anot Uosto direkcijos atstovės ryšiams su visuomene Dovilės Skabickaitės, jei iš tiesų į tanklaivį bus pakrauta šiek tiek daugiau nei 100 tūkst, tonų mazuto, direkcija gaus apie 334 tūkst. litų rinkliavų. Tai esą būtų rekordas.