Per valandą Lietuvoje vidutiniškai įvyksta dešimt eismo įvykių. Per parą keliuose žūva du žmonės, kas valandą vienas asmuo sužalojamas. Tokią šiurpią statistiką paskelbė šalies policija, kurios vadovai pripažįsta, kad kol kas kruvinas karas keliuose tęsiasi.
Avarija apsnigtame Vilniuje
© DELFI skaitytojo nuotr.
Negailestinga statistika

Iš viso Lietuvoje 2006 metais buvo užregistruoti 6 tūkst. 773 eismo įvykiai, kuriuose žuvo 759 žmonės, dar 8 tūkst. 495 buvo sužeisti. Nors pernai startavo akcija prieš karą keliuose, tačiau jos rezultatų kol kas nematyti: palyginti su 2005-aisiais pernai eismo nelaimių nesumažėjo, sužalota 29 asmenimis daugiau, laimė, žuvo 14 asmenų mažiau.

Kas trečia avarija įvyko susidūrus transporto priemonėms, dar tiek pat - užvažiavus ant pėsčiųjų.

Dauguma avarijų - beveik 5 tūkst. - įvyko dėl vairuotojų kaltės. Šiuose įvykiuose žuvo 508 žmonės, ir 6 tūkst. 798 asmenys sužaloti.

Šiek tiek pavyko sutramdyti neblaivius vairuotojus, kurie pernai sukėlė 761 eismo įvykį, t.y. 117 avarijų mažiau nei 2005 m. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės nutrūko 66 asmenų gyvybė, 1 tūkst. 151 žmogus buvo sužalotas.

Labiausiai nesaugu pernai keliuose buvo pėstiesiems - jų iš viso žuvo 241, t.y. 32 proc. visų aukų. Daugiau kaip pusė žuvusių pėsčiųjų po ratais pateko tamsiu paros metu.

Įvykus eismo nelaimėms vairuotojų pernai žuvo 230 (30 proc. žuvusiųjų). Dar 201 avarijų auka tapo keleiviai.

Pažeidėjų - šimtai tūkstančių

Tradiciškai daugiausia avarijų įvyksta didžiosiose šalies apskrityse. Pernai 1 tūkst. 686 eismo įvykių užregistruota Vilniaus apskrityje, 1 tūkst. 487 - Kauno apskrityje, 813 - Klaipėdos, 686 - Šiaulių apskrityje. Labiausiai avaringumas šoktelėjo Kauno ir Panevėžio apskrityse.

Daugiausia žmonių žuvo Kauno (160) ir Vilniaus (150) apskrityse.

Policijos pareigūnų teigimu, tyrimai liudija, kad nuolatinė eismo dalyvių kontrolė avaringumą mažina 15-20 proc. Kol kas statistikos kreivė žemyn nesileidžia taip sparčiai, kaip norėtųsi, nors policija rengia vis daugiau prevencinių akcijų ir patikrinimų.

Pernai iš viso išaiškinta beveik 392 tūkst. Kelių eismo taisyklių pažeidimų (užpernai - 355 tūkst.). Leistinas greitis viršytas 93 tūkst. kartų (2005 m. - 81 tūkst.), neblaivių vairuotojų sučiupta 31 tūkstantis (užpernai - 29,7 tūkst.).

Nors policijai dažnai priekaištaujama, esą pareigūnai baudžia vos minimaliai greitį viršijusius vairuotojus, tačiau statistika liudija, kad iki 10 km/val. leistiną greitį viršijusių pažeidėjų pernai nustatyta 70 proc. mažiau nei užpernai. Tuo tarpu įkliūva vis daugiau vairuotojų, kurie greitį viršija net 30-50 km/val.

Pareigūnai sugeba per parą vidutiniškai užfiksuoti daugiau kaip tūkstantį Kelių eismo taisyklių pažeidimų, tarp jų - 85 neblaivius vairuotojus ir 12 taisyklių nesilaikančių pėsčiųjų.

Važinėja neturintys teisės

Apžvelgdamas praėjusių metų eismo saugumo statistiką, Lietuvos policijos generalinis komisaras Vytautas Grigaravičius nemėgino švelninti grėsmingos situacijos keliuose.

“Nors pernai žuvo mažiau žmonių, sumažėjo avarijų, kurias sukėlė neblaivūs vairuotojai, tačiau nematyti, kad esama padėtis greitai pasikeistų į geresnę pusę. Statistika negerėja ir pirmosiomis šių metų savaitėmis”, - apgailestavo šalies policijos vadovas.

V.Grigaravičius teigė akivaizdžius rezultatus matąs tik paskelbtoje kovoje su neblaiviais vairuotojais. Pernai buvo rengiama nemažai akcijų bei reidų, tad metų pabaigoje neblaivių vairuotojų sukeltose avarijose nukentėjusiųjų buvo penktadaliu mažiau nei užpernai.

Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis taip pat pripažino negalįs džiaugtis avaringumo situacija Lietuvos keliuose, tačiau tam tikrus gerėjimo ženklus vis dėlto matąs.

“Pernai pirmą kartą per penkerius metus avarijose žuvo mažiau žmonių. Tai jau šis tas. Eismo įvykių skaičius taip pat neaugo”, - teigė S.Skvernelis.

Vis dėlto policijos vadovams tenka pripažinti, kad iki šiol taip ir nepavyksta sumažinti žuvusių pėsčiųjų skaičiaus, kuris ypač šoktelėjo paskutiniais šių metų mėnesiais.

Dar daug eismo įvykių sukelia neturintys teisės vairuoti vairuotojai. Pernai tokie asmenys padarė 578 avarijas - beveik kas dešimtą eismo įvykį.

Anot S.Skvernelio, eismo įvykių padariniai skaudūs ne tik dėl nepasirinkto saugaus greičio.

“Vis dar daug eismo dalyvių ignoruoja reikalavimą prisisegti saugos diržais. Pernai tokių pažeidėjų nustatyta net 38 tūkst. Akivaizdu, kad žmonės savęs nesaugo. Be to, ir sankcija - 20 litų bauda - nedaro tokios įtakos, kurią turėtų daryti”, - įsitikinęs Eismo priežiūros tarnybos viršininkas.

Griežtesnės sankcijos atidėtos

Šalies policijos vadovai jau nebe pirmi metai ragina politikus sugriežtinti pažeidėjams taikomas sankcijas. Tokie prašymai grindžiami užsienio kaimynų patirtimi, kur taisyklių nepaisantys vairuotojai net gali prarasti savo automobilius. Latvijoje sugriežtinus atsakomybę už KET pažeidimus, žuvusiųjų sumažėjo 40 proc.

Praėjusią savaitę Seimas svarstė Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pataisas, pagal kurias griežtesnės bausmės buvo siūlomos 50 km/val. ir daugiau greitį gyvenvietėse pažeidusiems vairuotojams, taip pat siūlyta griežtinti atsakomybę asmenims, sėdusiems prie vairo be vairuotojo pažymėjimo. Tarp siūlymų buvo įtraukta galimybė konfiskuoti automobilį iš tų asmenų, kurie antrą kartą pagaunami prie vairo neblaivūs.

Tačiau tokioms pataisoms Seimas nepritarė ir grąžino įstatymo projektą patobulinti.

Policijos vadovas V.Grigaravičius neslėpė nusivylęs dėl tokio politikų abejingumo.

“Šios siūlomos sankcijos yra griežtos, tačiau, esant dabartinei situacijai, būtinos. Jeigu padėtis pasikeis, žmonės taps sąmoningesni, įstatymus bus galima pakeisti”, - teigė vyriausiasis policijos komisaras ir vylėsi, kad Seimo narius dar pavyks įtikinti.

Policijos pareigūnai jau ne kartą akcentavo, kad esama sankcijų ir baudų skyrimo tvarka nėra efektyvi. Esama pažeidėjų, kuriems jau skirta baudų už daugiau kaip 30 tūkst. litų Tokie vairuotojai net neketina mokėti pinigų ir važinėja toliau. Skolininkų negąsdina net ir antstolių atakos, mat jie dažniausiai neturi jokio turto, o viešuosius darbus vietoj baudų gali dirbti tik tuomet, jeigu patys sutinka to imtis.

Skolų nemokantys asmenys gali atsidurti ir už grotų. Kai kurie pažeidėjai sutinka už grotų “pailsėti” valstybės sąskaita, ypač žinodami, kad 30 parų areštinėje “nubraukia” 6 tūkst. litų baudą.

Jaunoji karta ignoruoja taisykles

Už griežtesnes sankcijas pažeidėjams pasisako ir Kauno miesto vyriausiojo policijos komisariato Eismo priežiūros tarnybos vadovas Alfonsas Tarasevičius.

“Mano nuomone, padėtį keliuose pagerintų eismo dalyvių sąmoningumas, o ne baudos. Tačiau vien policijos pastangų nebeužtenka avaringumui sumažinti. Keliuose padaugėjo etatinių pažeidėjų, cinikų, kurie nepripažįsta jokių taisyklių. Ypač daug tokių asmenų tarp jaunosios kartos atstovų. Beje, jaunuoliai nuo 18 iki 27 metų dažniausiai sukelia avarijas”, - teigė A.Tarasevičius.

Kauno mieste pernai avaringumo rodikliai buvo dar prastesni nei 2005-aisiais: daugiau užregistruota eismo įvykių, daugiau žuvusiųjų ir sužeistųjų. Pernai žuvo ir keturi vaikai.

Dažniausios eismo nelaimių priežastys - pavojingas manevravimas, nepasirinktas saugus greitis, neblaivūs vairuotojai prie vairo. Nemažai kauniečių pernai nukentėjo pėsčiųjų perėjose. Tačiau policijos pareigūnai nelinkę visą kaltę suversti vien tik vairuotojams.

“Pats ne kartą įsitikinau, kaip lengvabūdiškai ir neatsargiai gatvėje elgiasi patys pėstieji. Prieš įžengdami į perėją jie pirmiausiai turi įvertinti situaciją. Tačiau nemažai pėsčiųjų net nestabteli apsižvalgyti”, - apgailestavo A.Tarasevičius.

Gaudys chuliganus

Šiemet ypatingą dėmesį policija žada skirti neatsargiai važinėjantiems ir grėsmę kitiems eismo dalyviams keliantiems vairuotojams. Chuliganais vadinami vairuotojai pavojingai manevruoja, lenkia iš dešinės, pažeisdami taisykles važiuoja per sankryžas.

S.Skvernelis tikino, kad šiemet policijos pareigūnai stengsis reguoti į kiekvieną pranešimą apie chuliganišką vairavimą.

“Reaguosime į pranešimus ir telefonu, ir internetu. Jeigu trūks įrodymų tokį asmenį nubausti, kviesimės jį pokalbiui. Chuliganiškas vairavimas vieną kartą turi baigtis”, - sakė Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos vadovas.

Nebus mojama ranka ir į pėsčiųjų atsainų elgesį gatvėse. Pernai beveik 15 tūkstančių pėsčiųjų buvo skirtos baudos, tačiau teigiamų pokyčių pareigūnai nepastebi.

“Tolerancijos laikas pasibaigė. Nė vienas patrulis nepravažiuos pro pėstįjį, pažeidžiantį Kelių eismo taisykles”, - žadėjo S.Skvernelis.

Policija iš anksto įspėja, kad švietimo ir prevencijų akcijų laikas baigėsi ir saugos diržų nesisegantiems vairuotojams bei keleiviams, sėdintiems tiek priekyje, tiek gale.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelionių planuotojai įspėja apie esminius „Wizzair“ pasikeitimus (23)

Pigių skrydžių bendrovei „ Wizzair “ nuo rugpjūčio 15 d. pakeitus savo taisykles, vien tik...

Traukiniu iš Kauno į Vilnių – greičiau nei per valandą (58)

Nuo šiol greičiausiu traukiniu nuvykti iš Kauno į Vilnių netruks nė valandos. „Lietuvos...

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (7)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Top naujienos

A. Čekuolio receptas ilgam ir energingam gyvenimui (60)

Palikęs televiziją, žurnalistas, rašytojas Algimantas Čekuolis toliau rašo knygas ir beria...

Ekonomikos žvaigždė: rusų oligarchai į užsienį išvežė pusę šalies turto (80)

Turtingi rusai ofšoruose laiko tiek pat turto, kiek visi Rusijos gyventojai turi šalies viduje kartu...

T. Janonis. „Valstiečiai“, apsidairykite, kas vyksta jums už nugaros (50)

Valdantiesiems šokinėjant iš laimės, kad pavyko pradėti urėdijų reformą, urėdai laiko...

Artėjančio rudens prognozė: šalnos ir šalčiai – dar rugsėjį (87)

Rugsėjį jau galime sulaukti šalnų ir šalčių, tiesa, bent sniego tikimybė, laimei, išlieka...

Ketvirtadalis balsavusiųjų už „Brexit“ mano, kad buvo apmauti (8)

Naujausia apklausa atskleidė, kad jei referendumas dėl „Brexit“ vyktų dabar – Jungtinė...

Gyvai / Po sproginėjančių baterijų skandalo grįžta „Samsung Note“ gyvai nuo 18 val. (21)

Trečiadienio vakarą JAV, Niujorke, pristatomas naujausias „Samsung“ telefonas, tai...

Greitai paruošiama vakarienė: kepame žuvį (2)

Kai pietų ar vakarienės norisi čia ir dabar, puikiausia išeitis – greitai paruošiama...

Uždaromas ir „Swedbank“ skyrius Vilniaus centre (24)

Sostinės Gedimino prospekte ilgus metus veikęs vieno iš didžiausių šalies komercinių bankų...

„Iš viršaus“: kas laimėjo „Cavaliers“ ir „Celtics“ mainuose?

Pastarąją naktį įvykę Klivlando „Cavaliers“ ir Bostono „Celtics“ mainai iššaukė...

Kosmetologė patarė, kokia turėtų būti ideali kasdienė odos priežiūra (11)

Trečiadienio popietę DELFI TV Gyvai konferencijoje viešėjusi „ Sothys “ partnerė...