Gyventojus šiurpinę naktinėmis automobilių lenktynėmis mieste nelegalių varžybų organizatoriai ieško būdų legalizuotis, tačiau valdininkai ir verslininkai neskuba uždegti jaunimui žalią šviesą. Nors policijos vadai ir miesto politikai neprieštarauja jaunimo iniciatyvai, nugalėti biurokratinius barjerus rengėjams kol kas nesiseka. Siekdami išspręsti šią problemą, keli uostamiesčio „dragų“ lenktynių entuziastai kreipėsi ir į „Klaipėdą“.
© DELFI
Pastarųjų metų avarijos privertė visuomenę prabilti apie pavojingų naktinių pasivažinėjimų gatvėse problemą. Žibalo į ugnį įpylė praėjusių metų balandžio 16-ąją Liepojos gatvėje mirtinai partrenktas pravažiuojančio automobilio 24-erių kariškis.

Kadangi pusvalandį iki šio įvykio Liepojos gatvėje buvo surengtos nelegalios automobilių lenktynės, kalbėta, jog kariškį sužalojo būtent lenktynininkai. Vėliau, tiesa, ši versija nepasitvirtino. Tačiau neigiamas naktinių lenktynininkų įvaizdis liko.

Blogą „dragų“ reputaciją paskleidė ir kelios šiemetinės avarijos. Naktį iš balandžio 23-iosios į 24-ąją prieš pat lenktynes Pramonės gatvėje įvyko avarija, kurios metu buvo apgadinti šeši automobiliai, sužeistas žmogus.

Atvykusi policija išvaikė dalyvius ir žiūrovus. Tai buvo šeštosios „dragų“ lenktynės nuo sezono atidarymo, prasidėjusio kovo 20 dieną surengtomis lenktynėmis, kurios taip pat buvo nutrauktos policijos. Apie planuojamas varžybas pareigūnai sužinodavo iš internete pasirodančių skelbimų ir atvykdavo prieš jų pradžią. Nepaisant to, lenktynės dažnai įvykdavo kitose vietose.

LEZ prieš

Šių metų vasarą savivaldybėje buvo bandyta spręsti nelegalių automobilių lenktynių Klaipėdoje problemą. Saugaus eismo komisijos posėdyje Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos (LEZ) valdymo bendrovė prašė uždrausti nelegalias automobilių lenktynes Pramonės gatvėje. Buvo siūloma surasti kitą vietą, kur galėtų rinktis „dragų“ aistruoliai.

Tada savivaldybės Transporto tarnybos vedėjas Saulius Gudavičius sakė, kad uostamiestyje nėra nė vienos tinkamos vietos, kur būtų galima organizuoti tokias automobilių lenktynes. Buvo ieškoma specialios uždaros teritorijos, kurioje būtų įrengti specialūs atitvarai nuo žiūrovų, kad „dragų“ lenktynės taptų saugios.

Neradus jokių alternatyvų, nuspręsta automobilių lenktynes Klaipėdoje ir toliau drausti. LEZ atstovai sakė sutarę su saugos tarnybomis bei policijos pareigūnais, kad šie nedelsiant vyktų pagal iškvietimus, vos tik bus pranešta apie Pramonės gatvėje besirenkančius „dragų“ mėgėjus.

LEZ reakcija galėjo būti ir švelnesnė, jei po kiekvienos lenktynių nakties „drageriai“ nepaliktų krūvas šiukšlių, kurių išvežimu turėjo rūpintis pati bendrovė.

Dar viena avarija

Rugsėjo 10-osios vakarą Klaipėdoje surengtose nelegaliose „dragų“ lenktynėse vėl nepavyko išvengti skaudžios nelaimės. Ji įvyko apie 22.10 val. į Tarptautinę jūrų perkėlą vedančioje Perkėlos gatvėje.

Devyniolikmečio klaipėdiečio Martyno P. vairuojama „Audi 100“ išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrė su atvažiuojančiu automobiliu „Opel Calibra“. Po smūgio „Audi“ kelis kartus vertėsi ir atsitrenkė į pravažiuojančią „Mitsubishi Lancer“. Per avariją „Audi“ vairuotojui buvo sumušta galva, sužeistos ir kartu važiavusios dvi nepilnametės keleivės. „Mitsubishi“ keleiviui buvo sumušta krūtinės ląsta. Tą vakarą Perkėlos gatve pravažiuoti suspėjo tik du automobiliai. Sužinoję apie lenktynes, netruko pasirodyti policininkai, kurie jas nutraukė. Po kelių minučių įvykusi avarija dar labiau pablogino ir taip pašlijusią „dragerių“ reputaciją.

Atėjo į redakciją

Į „Klaipėdos“ redakciją kreipėsi keli uostamiesčio „dragų“ lenktynių entuziastai bei organizatoriai. Kadangi dienraštis reagavo į visus su jais susijusius įvykius ir bandė svarstyti “dragų” problemą, jaunuoliai prašė padėti rasti išeitį iš susidariusios situacijos.

Prie „apskrito stalo“ buvo pakviesti didžiausio „dragerių“ priešo - policijos vadai: viešosios policijos viršininkas Romas Mačiulaitis bei Eismo priežiūros skyriaus komisaras Saulius Švėgžda. Trečiąja puse diskusijoje tapo uostamiesčio tarybos Socialinių reikalų komiteto pirmininkas Vytautas Grubliauskas. „Dragerių“ interesams atstovavo keturi jaunuoliai, dar neįregistruoto klubo „Street race team“ nariai ir lenktynių rengėjai: Artiomas Blinovas, Jevgenijus Krasilnikovas, Denisas Žavoronkovas ir Andrejus Bažutkinas.

Valdininkai „už“

Policijos pareigūnai kalbėjo, kad jie nėra priešiškai nusiteikę prieš „dragų“ lenktynes, tačiau šiuo metu rengiamos varžybos prieštarauja Kelių eismo taisyklėms: smarkiai viršijamas greitis, keliama grėsmė eismo saugumui ir žiūrovams. Naktinės lenktynės miesto gatvėmis gali baigtis rimta tragedija. Dėl to pareigūnai sakė jokių išlygų nedarys. Vienintelė, jų manymu, išeitis - kurti organizaciją, gauti visus leidimus ir vesti legalias varžybas.

Tuomet policija taps pagalbininke: užtikrins kelių apsaugą, prižiūrės viešąją tvarką. Kartu su ja netoliese budės ugniagesių mašina, medikai. Policijos darbuotojai galės patikrinti dalyvius alkotesteriu, įsitikins, kad automobiliai atitinka techninius reikalavimus.

Pareigūnams antrino ir miesto tarybos narys V.Grubliauskas. Jo manymu, negalima užmerkti akių prieš reiškinį, juolab jo uždrausti. Reikia kalbėti apie šios problemos sprendimo būdus. Tačiau organizatoriai tikino, jog be nuotykių pasibaigusių varžybų buvo gerokai daugiau. Vadinasi, tinkamai organizavus, šis renginys taptų dar saugesnis.

Politikas stebėjosi, kad savivaldybės administracija į organizatorių kreipimąsi pažiūrėjo formaliai. Jo nuomone, nereikėtų išradinėti dviračio ir pasiremti kitų miestų patirtimi. Vienintelė užduotis - rasti rungtynėms tinkamą vietą.

Buvo svarstomi variantai: kelias į LEZ teritoriją, aviaeskadrilė bei kitos. Tačiau tinkamos neatsirado. Dėl vienų prieštarauja savininkai, kitos priklauso Klaipėdos rajonui. Politikas pasiūlė derėtis su tiesioginiais valdytojais, siūlėsi tarpininkauti.

Įkūrus „dragerių“ klubą, situacija pasikeistų. Tai būtų juridinis subjektas, kuris prisiimtų įsipareigojimus bei atsakomybę, turėtų savo sąskaitą, tad galima būtų ieškoti rėmėjų, dalyvauti konkursuose, gauti lėšų iš užsienio fondų. Galiausiai tai duotų naudos ir miestui: sumažėtų avarijų grėsmė, atsirastų daugiau įdomių renginių, būtų populiarinamas Klaipėdos vardas.

Miesto švenčių metu jau buvo parodomųjų „dragų“ varžybų Klaipėdoje, Palangoje, ir visos jos susilaukė gausių žiūrovų susidomėjimo.

Siekia viešumos

Vienas iš „dragų“ entuziastų A.Bažutkinas sakė, jog nenorėtų, kad jo draugai patektų į policijos suvestines dėl avarijų ar nelaimingų atsitikimų. „Dragų“ organizatoriai siekia, kad galėtų veikti legaliai, tačiau jiems iki šiol nepavyko rasti bendros kalbos nei su savivaldybe, nei su potencialiais trasų savininkais. Kartą nedideliame Veiviržėnų žemės ūkio paskirties aerodrome turėjo įvykti varžybos, tačiau atvažiavo policininkai ir visus išvaikė, nors žemės savininkas tam neprieštaravo. Panašiai jie būdavo sutinkami ir kitose vietose.

„Dragų“ entuziastai kupini idėjų ir vilčių, nes jų pamėgta sporto šaka yra demokratiška, prieinama kiekvienam vairuotojui, nereikalaujanti didelių investicijų ir pakankamai saugi.

Vilniečiai - pirmi

„Drag Race“ (pagreičio lenktynių) pradininkais laikomas Vilniuje įsikūręs „Autos“ klubas. Jis įėjo į Lietuvos automobilių sporto istoriją kaip pirmųjų lenktynių 1999 metais organizatorius. Metais vėliau buvo įkurta „Dragon Racing“ - nedidelė „Autos“ klubo narių grupelė, pradėjusi jungti visos šalies „dragerius“.

„Drag Race“, kaip lenktynių rūšis, į Lietuvą iš JAV atkeliavo visai neseniai. Tai rungtis, kurioje sportininkai stengiasi kaip galima greičiau įveikti nustatyto ilgio, dažniausiai 1/4 (apie 400 m) arba 1/8 mylios, tiesią kelio atkarpą. Populiariausi lenktynėse dalyvaujantys automobiliai: “VW”, “Honda”, BMW ir “Audi”.

Dar 1999 metų gruodį klubo nariams kilo mintis tiesioje kelio atkarpoje išbandyti jėgas mažai kam žinomose pagreičio varžybose. Pirmasis pasivažinėjimas buvo spontaniškas, kelio atkarpa - varžyboms nepritaikytas apsnigtas laukas. Tačiau po ilgų ieškojimų tikrasis „dragas“ galiausiai persikėlė į saugesnes ir tam labiau tinkamas trasas. Nuo 2001 metų lenktynės vyksta laikinose, bet gerai paruoštose trasose, vadovaujantis taisyklėmis ir prižiūrint valdžiai.

Beveik tuo pačiu metu išpopuliarėjo „slalomai“ - rungtis, kurioje dalyviai turi kaip galima greičiau įveikti sudėtingos konfigūracijos trasą. Iš pradžių tai buvo pramoga proginiuose renginiuose, automobilių ir firmų pristatymuose. Ilgainiui pasikeitė į savarankišką ir labai populiarią rungtį.

Kainuoja daug

Per pastaruosius trejus metus Lietuvoje savo nišą atrado ir autosprintas, ir kalnų lenktynės. Sprintas - tai pagreičio lenktynės, kuriose startuoja po vieną automobilį. Kalnų lenktynes galima būtų pavadinti „mini raliu“ - tai kelių kilometrų ilgio asfalto greičio ruožas su keliais posūkiais. Dažniausiai organizuojamos kalvoto landšafto vietovėje.

„Autos“ klubo valdybos pirmininkas Šarūnas Gustainis „Klaipėdai“ pasakojo, kad „dragai“, kaip ir bet koks automobilių sportas, yra brangus užsiėmimas. Čia neapsieinama su keliais tūkstančiais litų, nes varžybų organizatoriai turi pasirūpinti žmonių bei trasos apsauga, matavimo įranga, prizais. Draugijos nariai moka mokesčius, tačiau jų užtenka tik buhalteriui ir prezidentui išlaikyti. Draugija turi „dragerių“ komandą, kuri dalyvauja šalies ir užsienio varžybose.

Š.Gustainis sakė, kad jis pažįsta kelis uostamiesčio entuziastus, tačiau kol kas nelaiko jų rimtais konkurentais. Pašnekovas neslėpė, kad kitų automobilių sporto šakų atstovai, pavyzdžiui, ralių dalyviai, žiūri į „dragus“ skeptiškai ir nelaiko rimta sporto šaka. Jie sako, kad nuvažiuoti tiese kelis šimtus metrų didelio meistriškumo nereikia, tačiau pabandę tai įrodyti visada pralaimi.

„Autos“ draugija neturi savo trasų ir nuomojasi jas iš savininkų, kurie iš to pelnosi. Ši aplinkybė komplikuoja situaciją, nes rengti kas savaitę visavertes varžybas tampa per brangu. Tuomet rengiami pasivažinėjimai su mažesniu dalyvių skaičiumi, kada lengviau laikytis tvarkos.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (29)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Slaptas policijos reidas: už posūkio nerodymą gresia teisių atėmimas (258)

Penktadienį popiet, važiuojant nuo Varnių tilto, link Utenos g. viaduko, Kauno policija vykdė...

Rekonstruojant Vilniaus oro uostą skrydžių Kaune padaugėjo penkis kartus (21)

Vykstant Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcijai, Kaune skrydžių skaičius išaugo...

Velomaratono metu bus ribojamas eismas Vilniuje (11)

Vilniaus miesto savivaldybė praneša, kad rugpjūčio 20 d. (sekmadienį) Vilniuje vyks dviračių...

Pristatė traukinio maršrutus, kuriais nemokamai veš dviračius (2)

Keleiviams pristatomi traukinių maršrutai į 5 regioninius parkus, o visomis šiomis kryptimis...

Top naujienos

Neseniai po rekonstrukcijos atidarytoje „Maximoje“ – sujudimas: evakuojami pirkėjai (146)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (59)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (29)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1216)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Šešis ne savo vaikus auginanti moteris: dabar apsisukti ir išeiti negaliu (6)

Pasibeldus į vieno iš „ SOS vaikų kaimo “ namelio duris, pirmasis mane lojimu pasitinka prie...

R. Valatka. Pagonišką nuotykių ilgesį aitrina nedegantys kumečių laiškai iš praeities (339)

Aksominis sezonas. Turėjo baigtis su Žoline. Bet nesibaigė. Užplūdusi šiluma ir akivaizdžiai...

Nematyta Anykščių pusė: daug netikėtų atradimų – vos per vieną dieną (33)

Anykščiai – miestas siurprizas. Tarp ežerų ir miškų įsikūręs nedidelis miestelis jau nuo...

Ar žinote, kuo gali baigtis per trumpos atostogos? (4)

Sakoma, dar­­bas iš bež­džio­nės pa­da­rė žmo­gų. O ką dar­bas be po­il­sio...

6 stiliaus patarimai moterims su didele krūtine (18)

Bičiulės su mažesne krūtine kas kartą varto akis, kai skundžiatės savo apvaliomis formomis? Jos...