Naujasis žymėjimas informuos apie tai, kaip padangos sukimba su drėgnu paviršiumi, koks yra pasipriešinimo riedėjimui koeficientas bei triukšmo lygis.

Padangų žymėjimas, įsigaliosiantis 2012 m., yra labai panašus į buitinių prietaisų žymėjimą. Dabar labai panašius žymėjimus galime rasti, pirkdami šaldytuvus, skalbimo mašinas, mikrobangų krosneles, dulkių siurblius ir kitą buitinę techniką.

Kodėl tai būtina?

Pagrindinis naujų padangų žymėjimo standartų diegimo tikslas – informuoti pirkėją apie svarbiausius produkto niuansus, susijusius su saugumu, veiksmingumu ir poveikiu aplinkai.

Taip tikimasi padidinti saugumą keliuose, ekonominius bei ekologinius transporto rodiklius, skatinti racionalesnį kuro vartojimą bei mažinti triukšmo lygį keliuose.

Kad ši informacija pasiektų vartotoją, bus įpareigoti trys svarbiausi žaidėjai padangų gamyboje ir pardavime: padangų gamintojai (ir vietiniai, dirbantys ES, ir importuotojai), padangų pardavėjai, naujų automobilių gamintojai ir pardavėjai.

Gamintojai privalės pateikti informaciją apie padangas brošiūrose, techniniuose padangos dokumentuose bei savo internetinėje svetainėje.

Pardavėjai turės užtikrinti, kad klientui ta informacija būtų žinoma prieš perkant padangą (lipdukai, konsultacijos). Informacija taip pat turės būti pateikiama kartu su padangų pirkimo čekiu arba atspausdinta ant jo.

Mašinų pardavėjai privalės pateikti informaciją apie padangas, esančias ant perkamo automobilio, o taip pat jeigu yra galimybė, konsultuoti apie kitus galimus padangų variantus perkamam modeliui, prieš pirkimo procesą.

Kas ir kaip bus žymima?

Lietaus piktograma nurodys padangos tinkamumą saugiam vairavimui. Parametras nurodys padangų sukibimą su kelio danga, kai ši yra šlapia. Kuo geresnis sukibimas ir trumpesnis stabdymo kelias, tuo raidė bus arčiau abėcėlės pradžios.

Prasčiausiai įvertintos padangos bus žymimos G raide, tačiau atitiks minimalius keliamus reikalavimus. Europos Komisija nustatė griežtus bandymų standartus gamintojų padangoms. Šiuo metu standartizuojama bandymų tvarka. Kol kas tai yra numatyta tik lengviesiems automobiliams, komercinių ir krovinių vežimo vertinimo metodai bus nustatyti kiek vėliau.

Degalinės piktograma nurodys pasipriešinimo riedėjimui koeficientą, kuris turi tiesioginės įtakos degalų sąnaudoms. Šis rodiklis rodo, ar padanga yra ekonomiška ir ekologiška, ar nelabai.

Mažas pasipriešinimo riedėjimui koeficientas reiškia mažesnes degalų sąnaudas, taigi ir sumažėjusį išmetamų C02 dujų kiekį. Numatomas kiekis nuo A (didžiausias efektyvumas) iki G (mažiausias, bet atitinkantis minimalius reikalavimus).

Garso kolonėlės ženklas nurodys padangų triukšmo lygį ir vairavimo komfortą. Šis rodiklis žymi akustinio komforto triukšmo lygį, kai vyksta kontaktas tarp padangos ir kelio paviršiaus. Jis bus žymimas ne raidėmis, o bangomis. Viena banga atitiks minimalius triukšmo rodiklius ir geresnį akustinį komfortą, trys bangos bylos apie prastas akustines sąlygas.

Iš esmės šie reikalavimai bus taikomi beveik visoms padangoms, pardavinėjamoms ES:

• Restauruotoms;
• Bekelės;
• Lenktyninėms;
• Dygliuotoms;
• Atsarginėms;
• Naujoms nuo R10 iki R25 skersmens;
• Padangoms kurių greičio indeksas iki 80 km/h.

Kaip ir visi kiti ES teisės aktai, taip ir šis galios visoje ES. Neabejojama, kad tokia tvarka atsiras ir Norvegijoje bei Šveicarijoje.

Pagrindinės tokių reikalavimų priežastys, kad gamintojai didintų savo atsakomybę prieš vartotojus ir šie būtų mažiau klaidinami, t.y., esant būtinybei, galėtų išsirinkti geriausias padangas už tam tikrą joms pirkti skirtą sumą.

Tikimasi, kad tai taip pat padidins padangų gamintojų konkurenciją ir šie, siekdami didesnės rinkos dalies, dar labiau tobulins padangas, kad jos būtų prieinamos plačiajai visuomenei už kuo mažesnę kainą. Nauji standartai taps svariu argumentu renkantis saugias, ekonomiškas ir patikimas padangas.

Didelių pokyčių nesitiki

Ne visi kalbinti padangų gamintojų atstovai žinojo apie jau kitąmet įsigaliosiančią naujovę. Tie, kurie apie tai žino, laikosi pozicijos, kad padangų žymėjimas bus veiksmingas tik tuomet, jei bus taikoma kontrolė. „Jeigu į tai Lietuvoje kas nors kreips dėmesį, tai gerai. Jei tikrins keliuose, tai tikėtina, kad žmonės rinksis žymėtas padangas. Jei nebus kontrolės, tai bus tik moralinis veiksmas – žiūrėkite štai aš važiuoju su tyliomis, ekologiškomis padangomis. Jei skirsis kaina ir niekas nekontroliuos, tai, aišku, visi rinksis padangas be specialių ženklų“, - įsitikinęs UAB „Autotrade“ Vilniaus atstovybės vadovas Arvydas Sinkevičius.

Kol kas dar yra laiko ir daug neatsakytų klausimų, pavyzdžiui, kokios įtakos padangų žymėjimas turės kainai.