Pasaulis pakraupęs: įprastinį skrydį vykdantis „Germanwings“ lėktuvas antradienį sudužo Alpėse ir nusinešė 144 žmonių gyvybes. Dvidešimt metų sportiniais orlaiviais skraidantis aviatorius Vidas Kaupelis pasakoja, kodėl, tikėtina, įvyko baisusis scenarijus – niekas negalėjo sustabdyti vieno valdymo kabinoje likusio piloto kėslų.
© AFP/Scanpix

Pradėjus aiškėti pirmoms detalėms apie nelaimės aplinkybes buvo iškeltos dvi versijos – likęs kabinoje vienas pilotas sunegalavo ir nebegalėjo saugiai suvaldyti lėktuvo arba antrasis pilotas specialiai daugiau nei šimtą žmonių skraidinusį lėktuvą nukreipė į nebūtį.

Lėktuvas nebūtų nukritęs Alpėse

V. Kaupelis pirmąją versiją atmeta. Pasak jo, pilotų kabinų durų užraktai yra sugalvoti taip, kad į ją nepatekti galima tik kažkam sąmoningai neleidžiant to padaryti.

„Savo namus yra lengva apsaugoti nuo išorės vagystės, bet sunku apsisaugoti, kad tavęs neapvogtų šeimos narys. Šiuo atveju buvo padarytas „vidinis teroro aktas“, - įsitikinęs specialistas.

Piloto teigimu, kruiziniame aukštyje skrendantis lėktuvas yra valdomas autopilotu. Pilotai tik stebi skirtingus prietaisus, meteorologines sąlygas, palaiko ryšį su dispečeriais, užsiima navigacija.

„Jei likęs kabinoje pilotas būtų sunegalavęs, tai lėktuvas būtų ir toliau tiesiai skridęs ten, kur jam reikia, būtų įsijungęs laukimo režimas ir jis būtų vėliau sukęs ratus, kol būtų pasibaigęs kuras“, - komentavo specialistas.

Piloto teigimu, atsižvelgus į žinomas aplinkybes ir kabinos pokalbių įrašymo įrenginio informaciją, dėliojasi vienintelis scenarijus - lėktuvo kapitonas išėjo į tualetą, antrasis pilotas užrakino duris, kad niekas negalėtų įeiti, ir tada nukreipęs lėktuvą į žemę gana sparčiu žemėjimo tempu įjungė autopilotą.

„Jau dabar paviešinta, kad įraše girdisi, kaip likęs kabinoje pilotas ramiai kvėpuoja. Nors nesu medikas, bet kai ištinka širdies smūgis, sakykime, kvėpavimas būna neritmingas“, - argumentavo pašnekovas.

Aiškina, kaip veikia pilotų kabinos užraktas

V. Kaupelio teigimu, versija, kad pilotas sąmoningai nieko neįsileido į kabiną, labiausiai tikėtina.

Aviacijos specialistas teigė, kad sudėtingi užraktai lėktuvuose yra padaryti taip, kad viduje likęs pilotas gali visiškai kontroliuoti patekimą į kabiną.

Lietuvis pilotas apie „Germanwings“ nelaimę: tai buvo „vidinis teroro aktas“
© AFP/Scanpix

„Jei pilotas nenori, kad kas nors patektų, jis turi visas galimybes tai padaryti. Durys yra šarvuotos, neperšaunamos. Be to, duryse yra sudėtingas užraktas, turintis keletą režimų, kurie užtikrina, kad jei išorėje yra blogų norų vedamų žmonių, į kabiną niekas nepateks“, - teigė pašnekovas.

Pilotas modeliuoja situaciją, kas būtų, jei visgi vienam kabinoje likusiam pilotui pasidarytų bloga: „Tokiu atveju yra avarinis įėjimo kodas, su kuriuo galima patekti į kabiną“.

Jei kabinoje sėdintis pilotas nenori įsileisti nieko iš kitos durų pusės, jis taip pat turi sprendimą – gali įjungti režimą, kuris blokuoja įėjimą su avariniu kodu.

Kaip pasakojo pašnekovas, įjungus tokį režimą, šis yra suprogramuotas taip, kad po kelių minučių vėl grįžtama į padėtį, kai galima patekti į vidų su avariniu kodu.

„Taigi, ta versija, kad gal pilotas išėjo į tualetą, o likusįjį ištiko širdies smūgis ir niekas negalėjo įeiti, atmestina. Tokie atvejai numatyti ir pilnai išsprendžiami“, - tęsė pašnekovas.

Taigi, pasak V. Kaupelio, tikėtina, kad kabinoje likęs pilotas pakartotinai įjungdavo režimą, neleidžiantį į kabiną patekti niekam su avariniu kodu.

„Be to, dar yra ir mechaninis užrakinimas. Jei pilotas mato, kad jau laužia duris ar iš kito piloto pridėjus ginklą ištraukiamas avarinis kodas, galima užblokuoti duris taip, kad jokia elektronika neveiktų ir kabina taptų kaip seifas, - kalbėjo pašnekovas.

Mano, kad bus griežtinama patikra

Dvidešimt metų patirtį turintis pilotas tiki, kad vis dėlto „Germanwings“ lėktuvo nelaimės atveju buvo kalta kabinoje likusio piloto psichinė būklė. Pasak jo, istorijoje yra buvę atvejų, kai pilotas savo pasirinkimu visą lėktuvą nukreipia į nebūtį.

V. Kaupelis teigė, kad pilotų sveikata tikrinama kas metus, vyresnio amžiaus – ir kas pusmetį.

„Prieš priimdamos į darbą oro linijos turi įvairiausių patikrinimų, bet tokie atvejai rodo, kad, matyt, nepakankamai griežtų ir nepakankamai dažnai“, - svarstė aviatorius.

Lietuvis paminėjo, kad dažniausiai didžiulės tragedijos aviacijoje turi pasekmių ir aviacijos valdyme.

„Manau, šito įvykio pasekmės bus tos, kad pilotų sveikata bus dažniau ir kruopščiau tikrinama. Bus imtasi griežtesnių procedūrų, kad būtų užkirstas tokių atvejų pasikartojimas“, - pridėjo jis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (6)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Vidurio, pietvakarių ir pietryčių Lietuvoje eismo sąlygas sunkina rūkas

Antradienio rytą šiaurės rytų Lietuvoje dėl buvusio arba besitęsiančio lietaus valstybinės...

„Lietuvos geležinkeliai“ ketina sujungti dvi antrines įmones (7)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ketina reorganizuoti antrines įmones Geležinkelio...

Top naujienos

Ministerija nenori tylėti apie 404 eurų algą mokytojams: uždirba kur kas daugiau (104)

Po to, kai DELFI paviešino skaičius, kiek mokytojų Lietuvoje trūksta iki mokslo metų pradžios...

1 euras Odesoje – per dideli pinigai: parodė, ką galima nusipirkti uz centus (14)

Pigiau nei Odesoje – sunku surasti. Šiame Ukrainos kurorte už centus galite važinėti viešuoju...

K. Girnius. Ar lietuviai buvo sovietų genocido auka? (30)

Mėnesio pradžioje JTO tyrimo komisija dėl Sirijos pareiškė, kad Islamo valstybė jau trejus metus...

Bankas įspėja – daliai klientų paslaugų įkainiai didės (98)

Pristatant šiemetinę naujovę – pagrindinių bankinių paslaugų krepšelį – buvo žadama, kad...

Policija ieško į susišaudymą Vilniuje, kaip įtariama, įsivėlusio O. Pikul-Jasaitienės brolio (6)

Pirmadienio vakarą Vilniuje , Antakalnio gatvėje, aidėjo šūviai. Policijos duomenimis,...

9 patarimai, į ką atkreipti dėmesį renkantis būstą (3)

Tobulo būsto nėra – kiekvienas turi didesnių ar mažesnių trūkumų. Vis dėlto geriau apie juos...

Pasigedusi iššūkių metė pelningą profesiją: naują darbą būtų sutikusi dirbti už dyką (1)

Lietuvoje ryškėja nauja nemaloni tendencija, skelbiama, kad jau pradeda trūkti kvalifikuotų...

Nacionalinio parko saugotojai savo kieme nepastebėjo nelegalaus statinio: iki tragedijos buvo vienas žingsnis (61)

Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) valdomame Užutrakio dvare vos per plauką išvengta...

„Via Baltica“ rekonstrukcija: kelininkai ir gyventojai iškasė karo kirvį (29)

Planas rekonstruoti „ Via Baltica “ kelyje esančias sankryžas sukėlė didelį kai kurių...

Vasarinės spūstys bando vilniečių nervus: įvardijo problematiškiausias vietas (23)

Kamščiai keliuose daugumą vairuotojų varo iš proto ir tampa rimtu kantrybės išbandymu, o užvis...