Vyriškoji planetos dalis, kalbėdama apie automobilius, dažniausiai apsiriboja dviem temomis: kaip greit važiuoja jų turimi keturračiai ir kokie taupūs jie yra.

Automobilinės dujos, automobilinių dujų kolonėlė
© Žurnalas "Kelias"
Šiose kalbose tiesos lygiai tiek, kiek žvejo pasakojimuose apie sugautą laimikį. Realybė santūresnė - spidometras meluoja, automobilių gamintojų deklaruotos degalų sąnaudos taip pat prasilenkia su tikrove. Jos nustatomos pagal specialią metodiką, o ne bandytojui važiuojant mieste, kaip kam atrodo.

Deklaracijos ir realybė

Šį kartą aptarsime ne gamintojų naudojamas degalų sąnaudų nustatymo metodikas, o apie tai, kaip jas lemia realios važiavimo sąlygos. Vis dėlto, neatitikimai visada egzistuoja, nes gamintojas degalų sąnaudas matuoja varikliui dirbant palankiausiu, t.y. nusistovėjusiu režimu (pastovaus greičio imitacija), mašinos ratams monotoniškai sukant specialaus stendo būgnus. Panašiai imituojamas ir miesto ciklas.

Nieku gyvu iš seno automobilio nesitikėkite tokių sąnaudų, kokios yra nurodytos pageltusioje eksploatacijos instrukcijoje. Pakartosime, ką jau minėjome daugelį kartų, - pretenduoti į taupumą gali tik techniškai tvarkingas automobilis. Atpildas už rūpestį, pasirodo, egzistuoja - tvarkingas vairuotojas sutaupo degalų, tuo tarpu apsileidėlis turi pakrapštyti piniginę.

Nesvarbu, kokį pasitikėjimo laipsnį mūsų akyse įgavęs degalų lygio bake matuoklis, jis yra tik apytikslis matavimo prietaisas. Preliminariai nustatant degalų sąnaudas beveik be išimties elgiamasi standartiškai: bakas sklidinai pripilamas degalų, pasižymimi odometro parodymai arba jis atstatomas į nulinę padėtį ir važinėjama, kol bakas ištuštėja. Tiksliai, kol užsidegs raudona signalinė lemputė, pranešanti apie kritinį degalų likutį bake. Pagal eksploatacijos instrukciją tereikia nustatyti garantuotą likučio dydį (litrais arba galimu nuvažiuoti atstumu). Pabaigoje atliekami skaičiavimai - bako talpa padalijama iš nuvažiuoto atstumo, o gautas rezultatas padauginamas iš 100.

Šioje tipinėje veiksmų sekoje slypi keletas netikslumų. Pirmiausia, spidometro ir odometro parodymams įtakos turi tokie dalykai kaip slėgis padangose, nestandartinių matmenų ratai (dėl jų kartais netgi paplatinamos ratų arkos). Jiems įtakos turi net protektoriaus aukštis! Protektoriaus griovelių gyliui sumažėjus iki mažiausio leistino gali atsirasti 3 proc. ir didesnė spidometro parodymų paklaida. Juo didesnis vadinamasis efektyvusis padangos spindulys (atstumas nuo ašies iki kelio paviršiaus mašinai riedant), juo automobilis važiuoja greičiau, o nuvažiuotas kelias - ilgesnis.

Paklaidų pasaulis

Bako talpa, nurodyta eksploatacijos instrukcijoje, ir talpa, sklidinai, iki pat įpylimo angos jį užpildžius, taip pat skiriasi. Kada nors, atiduodant automobilį į sąvartyną, patikrinkite tai. Pripylę pilną baką skysčio, išleiskite jį į tiksliai sugraduotą indą. Menkniekis? Ne toks jau mažas, koks atrodo iš pirmo žvilgsnio, - šie du veiksniai įveda 5-10 proc. paklaidą.

Yra ir kitų priežasčių, kurios įvardijamos važiavimo arba eksploatacijos sąlygomis. Net degalus pildamiesi toje pačioje degalinėje su pilnu baku niekada nenuvažiuosite vienodo atstumo. Priežasčių daug: sezoniškumas (žiema ar vasara), aplinkos temperatūros ir oro drėgnio skirtumai, variklio paleidimų ir sustabdymų skaičius, variklio darbo tuščiąja eiga trukmė, vidutinis važiavimo greitis, kelio paviršiaus būklė (nuo jos priklauso riedėjimo pasipriešinimas), padangų tipas (žieminės, universalios ar vasarinės), papildomų vartotojų (oro kondicionieriaus/klimato kontrolės, garso sistemos, cigarečių pridegiklio, žibintų) naudojimo trukmė, automobilio apkrova (važiuojate vienas ar su keleiviais ir bagažu) ir pan. Kiekvieną kartą šių veiksnių santykis bus kitoks. Įtaka degalų sąnaudoms - taip pat.

Žmogiškasis faktorius

Degalų sąnaudoms vairuotojas įtakos turi ne mažiau. Vieną dieną jis gerai nusiteikęs, praleidžia pėsčiuosius ir neviršija leistino greičio. Kitą rytą jis lekia lyg galvą pametęs, tachometro rodyklę laikydamas ties didžiausių sūkių riba. Psichologai siūlo labai rimtai atsižvelgti į nuotaikų kaitą ir jos lemia žmogaus elgseną.

Saviįtaiga - ne mažiau svarbus faktorius. Yra nustatyta, kad, į variklį įpylus alyvos savybes gerinančių priedų, kurie realiai jokio efekto neduoda, arba įsirengus kokį gudrų, ekonomiškumą užtikrinantį įtaisą, variklis pradeda dirbti lyg ir tyliau, o degalų sąnaudos sumažėja. Iš tikrųjų taip ir yra. Vairuotojas atidžiau spaudžia akceleratoriaus pedalą, įsiklausydamas į tariamai pakitusią variklio “melodiją”, arba akylai stebi momentines degalų sąnaudas laukdamas stebuklo. Ir jis įvyksta! Tačiau tai susiję ne su genialiais techniniais sprendimais, o su psichologine vairuotojo būsena, nusistatymu ir koncentracija.

Neverta už gryną pinigą priimti pažįstamo, važinėjančio analogišku automobiliu, nurodytų degalų sąnaudų. Nenuliūskite, jei pas jus sąnaudos didesnės - dar kartą atkreipkite dėmesį į gausų sąrašą veiksnių, tarp jų ir vairuotojo individualias savybes bei nusiteikimą. Du vienodos markės, modelio ir net pagaminimo metų automobiliai gali būti labai skirtingi. Pavyzdžiui, - technine būkle.

Jei nuolatos važiuojate vienu ir tuo pačiu maršrutu, o ir režimas skiriasi nedaug, pabandykite degalų sąnaudas kurį laiką registruoti. Surinktus duomenis panaudosite vėliau.

Įtarus, kad degalų sąnaudos padidėjo, bet nežinote kiek, pakartokite bandymą iš naujo, o gautą rezultatą palyginkite su jau turimais dydžiais. Degalų sąnaudų skirtumas verčia susimąstyti? Teks keliauti į servisą ir ieškoti gedimo.

Anksčiau pateikti pastebėjimai rodo, kad nustatyti degalų sąnaudas - labai nedėkingas užsiėmimas. Reikia ne tik patikrinti slėgį padangose ir nuolat jį sekti, bet ir nuolat treniruotis, siekiant ekonomiško važiavimo meistriškumo.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelionių planuotojai įspėja apie esminius „Wizzair“ pasikeitimus atnaujinta (32)

Pigių skrydžių bendrovei „ Wizzair “ nuo rugpjūčio 15 d. pakeitus savo taisykles, vien tik...

Traukiniu iš Kauno į Vilnių – greičiau nei per valandą (60)

Nuo šiol greičiausiu traukiniu nuvykti iš Kauno į Vilnių netruks nė valandos. „Lietuvos...

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (7)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Top naujienos

Orai: paskutinį vasaros savaitgalį – šioks toks pagerėjimas (2)

Antroje savaitės pusėje orai bus vėjuotesni, vieną šalies pusę lietus merks labiau nei kitą....

Liūdna žinia: L. Lekavičius dėl traumos priverstas praleisti Europos čempionatą (80)

Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad per rungtynes su Islandija Lukas Lekavičius patyrė sunkesnę...

Individualių statybininkų įkainiai priartėjo prie įmonių tarifų (175)

Būsto rinkos aktyvumas didina statybininkų darbo įkainius. Nors individualiai dirbantys meistrai...

Metė gerai apmokamą darbą Škotijoje ir grįžo į Lietuvą: nežinau, kur žmonės mato tiek negatyvo (171)

Agnė Butautaitė iš emigracijos grįžo pernai ir iškart ėmėsi veikti – Panevėžio centre,...

Atsarginį variantą jau paruošęs D. Adomaitis pyko: taip ir įvyksta kvailos traumos (18)

Sausakimšoje „Šiaulių“ arenoje Lietuvos rinktinė be didesnio vargo 84:62 susitvarkė su...

Be susižeidusio L. Lekavičiaus likusi Lietuvos rinktinė pranoko Islandiją (217)

Europos čempionatui besirengianti Lietuvos krepšinio rinktinė kontrolinėse rungtynėse Šiauliuose...

Jaunasis filosofas įvardijo, ko trūksta šiuolaikinei kartai (24)

Klasikinių mokslų magistro studijas Kembridže ( Jungtinė Karalystė ) su pagyrimu baigęs ir šiuo...

Nustebsite pamatę: dizaineris sukūrė išskirtinius vandens mylėtojų kostiumus (6)

Žmonėms, kuriems vanduo, jūros bangos ir smėlis yra visas gyvenimas, mados dizaineris Thomas...

Įspūdingomis asmenukėmis išgarsėjęs vaikinas visose savo nuotraukose slepia žinutę vienam žmogui (3)

Natūralu, kad tėvai paprastai nerimauja, kai jų vaikams tenka vykti į užsienį. Tad norėdamas...

Šį bruožą turintys žmonės labiau linkę į neištikimybę (23)

Visi, kurie būna neištikimi savo antrajai pusei, turi vieną bendrą bruožą. Tokią išvada...