Vadina genijumi

Komunistų valdomoje Kinijoje 1995 m. kompaniją BYD („Bild Your Dream“, liet. – įgyvendink savo svajonę) įsteigusį Vangą Čuanfu tėvynėje vadina genijumi, kinų Edisonu, rašo žurnalas „Autopanorama“.

1995 m. jo firmoje dirbo 20 darbuotojų. Dabar „BYD Electronic“ yra antrojoje vietoje pasaulyje pagal ličio jonų akumuliatorių mobiliesiems telefonams gamybą. Kompanijos gamyklose dirba 120 tūkst. žmonių, o 25 proc. mobiliųjų telefonų pasaulyje pakraunami BYD produkcija. Tarp kompanijos partnerių tokie garsūs gamintojai kaip „Nokia“ ir „Motorola“. Tačiau pono Vango Čuanfu svajonėse – ne tik baterijos.

Įsigijo bankrutavusią įmonę

2003 m. BYD įsigijo bankrutavusią valstybinę kompaniją „Tsinchuan“, už kurios pečių – automobilių gamybos dešimtmečiai. Beje, nereikia manyti, jog Kinijoje egzistuoja visiška verslo laisvė. Firmų, kurioms leidžiama gaminti autotransporto priemones, skaičių griežtai kontroliuoja partija ir valstybė. Kinijoje vyrauja užsienio prekės ženklų automobiliai, turbūt todėl BYD kompanija negailėjo lėšų žinomam prekės ženklui įsigyti.

Kinijos valdžia greitai suprato padariusi klaidą, ir dabar tokie sandoriai šalyje uždrausti.

Taip gimė kompanija „BYD Auto“. Kaip palikimas iš „Tsinchuan“ jai atiteko „Flyer“ modelis. Šis auomobilis gaminams iki šiol, nors jo parduodama palyginti nedaug – tik po 100 vienetų per mėnesį.

Ambicingi planai

Tikru kompanijos proveržiu tapo sedanas F3, atiduotas į gamybą 2005 m. Šių automobilių kas per mėnesį pagaminama iki 10 tūkst. 2007 m. kompanija jau pardavė daugiau kaip 100 tūkst. modelių ir užėmė ketvirtąją vietą tarp Kinijos automobilių gamintojų. Dabar „BYD Auto“ tikslas – iki 2015 m. tapti pirmąja.

Artimiausiu metu kompanija ketina įdiegti keletą naujovių, kurios leistų įgyvendinti ambicingus planus.

Neseniai kompanija pristatė keletą naujų modelių. Tarp jų F3 modifikaciją – hečbeką F3R ir sedaną F6, kurio serijinė gamyba pradėta pernai. Tai D klasės mašina (šiam didelių automobilių segmentui priklauso „Audi 8“, „Buick Lucerne“, „Cadillac DTS“, „Chrysler 300C“ ir kiti).

Neprilygsta Vakarams

BYD automobiliai atrodo gana moderniai. Šiuo požiūriu kinų automobilių pramonė gana konkurencinga. Tačiau interjeras ne toks puikus kaip pripažintų prekės ženklų automobilių. Salono detalių surinkimas ir medžiagų kokybė kol kas neprilygsta vakarietiškiems modeliams. Komplektacijos pasirinkimas taip pat ne itin platus. Pavyzdžiui, BYD gali būti įdiegta navigacija, automobilio statymo pagalbininkas ir net skaitmeninis spidometras (informaciją galima stebėti ant priekinio stiklo), tačiau nė vienas modelis neturi elektroninės stabilizavimo sistemos (išskyrus ABS). Dėl to šių automobilių valdymas posūkiuose ir esant sudėtingoms klimato sąlygoms kelia problemų. Nepriekaištingai dirba tik variklis ir pavarų dėžė. Tai nenuostabu, nes F3R modelyje įtaisytas 106 AG „Mitsubishi“ motoras ir japoniška automatinė dėžė. Japoniška įranga įmontuota ir F6 modelyje su 2,4 l darbinio tūrio 165 AG „Mitsubishi“ varikliu, tačiau galima rinktis ir kinų gamybos 2 l tūrio 140 AG variklį su mechanine pavarų dėže.

BYD savarankiškai gamina 60-70 proc. įrangos, kaip antai veidrodėlius, šviestuvus ir žibintus, prietaisų skydelius, mechanines pavarų dėžes, tačiau Kinijoje gaminamos įrangos dalis nuolat didėja.

Kopijuoja žinomus modelius

Savos gamybos varikliu bus varoma ir kita naujiena – miesto mažylis F1. Jis atrodo gana simpatiškai, tačiau primena 2005 m. japonų ir prancūzų sukurtą „Toyota Aygo“. Į priekaištus BYD atkerta iš anksto paruoštomis frazėmis: „Mūsų kompanijoje labai gerbia autorines teises. Automobilių su tokiu dizainu Kinijoje neįregistruota“.

Šiuo požiūriu įdomus ir kitas BYD gaminys – pirmasis kinų kabrioletas F8. Pikti liežuviai kalba, kad „Mercedes-Benz“ atstovai dabar iš nevilties kramto nagus, nes nesiteikė Kinijoje įregistruoti savojo CLK modelio.

Kinai vadovaujasi sava logika. Pirmiausia jie siekia, kad tėvyninių automobilių išorė atitiktų geriausius automobilių modelius: BYD įdiegė ispanišką štampavimo liniją, japonišką – suvirinimo, vokišką – dažymo įrangą, o dizainą kopijuoja iš viso pasaulio. Todėl kinų automobiliai gražūs pažiūrėti, o ir važiuoti jais visai įmanoma.

Kuria elektrinį automobilį

Tačiau pono Čuanfu svajonių automobilis – BYD F3e. Kinų inžinierių neslegia tradicijos. Jiems patiktų išvengti sudėtingų elektronikos ir transmisijos sistemų kūrimo ir vienu mostu nuo pakylos nustumti visus automobilių pramonės lyderius. Logiškiausias būdas tai pasiekti – elektromobilis.

Mintis apie akumuliatoriais varomą transportą prezidentui, valdančiam juos gaminančią kompaniją, turėtų ypač patikti. Ne veltui elektrinių automobilių gamybos skyrius BYD buvo sukurtas dar tuomet, kai kompanija neužsiėmė automobilių gamyba. Manoma, jog būtent dėl to Vangas Čuanfu ir pasuko į automobilių pramonę.

Bandomojo elektrinio modelio salonas nesiskiria nuo įprasto automobilio. Automatinė pavarų dėžės perjungimo svirtis įjungia ir išjungia elektrą. Automobiliui įsibėgėjant – nei triukšmo, nei dūmų. Projekto pagrindas – slaptas akumuliatorius, kuriam sukurti paaukota dešimt metų. Jis pakraunamas 2 tūkst. kartų arba atlaiko 600 tūkst. km ridą. Vieną kartą pakrovus galima nuvažiuoti iki 400 km. Iki 100 km/val. automobilis įsibėgėja per 10 sek., maksimalus greitis – 160 km/val.

Akumuliatorius buitine 220 V srove pakraunamas per 7–9 val., pramonine – per 10 min. Ateityje BYD ketina elektrifikuoti visus savo modelius, sukurti įvairius hibridus – varomus elektra ir benzinu, dyzelinu ar dujomis. Žadama, jog pirmieji modeliai pasirodys prekyboje jau šiemet.