Eismo saugumo specialistas, vienas iš lietuviškų Kelių eismo taisyklių kūrėjų Alfonsas Augaitis teigia, kad važinėjant Lietuvos miestų gatvėmis, susidaro įspūdis, esą lietuviai – nuolat skubančių žmonių arba lenktynininkų tauta.
Automobiliai
© Corbis
– Dažnai laidos „Ne vienas kelyje“ pašnekovai pastebi, kad Lietuvos keliuose skubama labiau nei Amerikos ar Vakarų Europos valstybių keliuose. Gal tiesiog lietuviai yra geresni vairuotojai nei vakariečiai, todėl jie ir gali sau leisti važiuoti greičiau?

Alfonsas Augaitis: Jei lietuviai būtų geresni vairuotojai, ir rezultatai būtų geresni, o kol kas matome visiškai priešingą vaizdą: Lietuva ES pagal visus eismo saugumo duomenis bene paskutinėje vietoje – daug avarijų, daug žuvusių, daug sužeistų. Taigi, atrodo, lietuviai nėra geri vairuotojai.

– Gal blogą statistiką sukuria tie lietuviai, kurie prie vairo sėda neblaivūs? O jei vairuotojas blaivus, gal jis, įvertinęs situaciją, gali šiek tiek ir spustelėti?

Alfonsas Augaitis: Statistika nerodo, kad daugiausiai avarijų įvyksta dėl neblaivių vairuotojų. Neblaivūs, žinoma, blogai, tačiau aš manyčiau, kad greitis yra vienas iš faktorių, kuris bene labiausiai turi įtakos eismo saugumui. Kiekvienas vairuotojas turėtų įsisąmoninti ir nė akimirką nepamiršti, kad jis valdo didelę jėgą ir ta jėga priklauso nuo greičio. Kuo didesnis greitis, tuo didesnė ir jėga, tuo didesnis smūgis, tuo didesnės nelaimės ir pasekmės.

– Vadovybės apsaugos departamento vadovas pareiškė, kad jo vyrai žino, kokiu greičiu jiems yra saugu vežti valstybės vadovus, ir Kelių eismo taisyklės jiems šiuo atveju negalioja. Galbūt ne tik šie vyrai yra geri vairuotojai. Gal ir daugiau lietuvių mano esantys geri vairuotojai ir patys galintys nuspręsti, kokiu greičiu jiems saugu važiuoti?

Alfonsas Augaitis: Aš nekomentuosiu kai kurių organizacijų meistriškumo. O štai gatvėse matyti, kad mūsų vairuotojai arba visą laiką skuba, arba yra gimę lenktynininkais. Štai kur problema.

O juk galėtume prisiminti, kad Lietuva yra viena iš labiausiai automobilizuotų šalių. Turime apie 2 mln. automobilių. Automobilizacijos lygis – apie 500 automobilių 1000 gyventojui. Ir ką mes matome? Vilniuje, pavyzdžiui, vien spūstys, spūstys ir spūstys. Tai kokia prasmė kur nors skubėti? Jau seniai įrodyta, kad iš taško A į tašką B greičiausiai nuvažiuojama dviračiu.

Lekiame, skubame, aplenkiame, kam nors sutrukdome, o paskui privažiuojame, stovime, laukiame, žiopsome prie šviesoforo. O juk tas, kuris važiavo normaliu greičiu, atvažiavo prie to paties šviesoforo. Ką mes galime padaryti kiekvienas dėl eismo saugumo? Pirmiausia kiekvienas, ypač vilniečiai, galėtume apsiraminti ir suprasti, kad niekur mes nenuskubėsime – tik iki pirmos sankryžos, iki pirmos spūsties. Jeigu tokią filosofiją mes pradėtume įsisąmoninti kiekvienas, gal kas nors ir pradėtų keistis.

Pažiūrėkim, kaip Vokietijoje važiuoja: visi ramūs, orūs, atrodo, kad niekas niekur neskuba ir visi turi labai daug laiko. O mes lekiame kaip išprotėję.

– O jūs pats niekada nesate viršijęs leistino greičio?

Alfonsas Augaitis: Aišku, esu viršijęs. Jeigu aš, pavyzdžiui, važiuoju 60 km/h greičiu mieste, kur leistinas greitis 50 km/h, visi mane lenkia. Aš jau beveik esu kliūtis kitiems. Mūsų miestuose srauto greitis yra gana didelis. Jeigu jis šiek tiek kristų, visi važiuotų ramiau. Vis dėlto aš nežinau, kaip sureguliuoti srauto greitį.

– Turbūt daugelis vairuotojų yra įsitikinę, kad jie saugiai važiuoja net ir tuo šiek tiek didesniu nei didžiausias leistinas greičiu. Juolab policija nė nefiksuoja tokių pažeidimų.

Alfonsas Augaitis: Gali būti, kad vairuotojai yra įsitikinę, bet įsitikinimas tikrai nėra teisingas.

Žinoma, daugeliui viskas baigiasi gerai. Jei pradėsime statistiškai žiūrėti, matysime, kad į eismo nelaimes pakliūva ne tokia didelė dalis vairuotojų.

Policijos duomenimis, pernai išaiškinta vidutiniškai 260 greičio viršytojų per dieną. O kiek automobilių ir kiek vairuotojų? Šis procentas niekingai mažas, todėl gali važinėti, viršyti greitį ištisus metus, ir niekas tavęs nesustabdys. Jeigu nėra atsakomybės jausmo ir suvokimo, kad tai negerai, jokia policija neprivers.

Kiekvienas vairuotojas pats turėtų suprasti, kad jau toliau nėra kur, ir stengtis kiek įmanoma važiuoti lėčiau. Aš nežinau, ar tai realu, bet tikiuosi, kad žmonės vis dėlto darosi sąmoningesni.

„Ne vienas kelyje“ – per „Žinių radiją“ kiekvieną darbo dieną 6.30 val., kartojama 7.30, 16.15 ir 18.30 val.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelionių planuotojai įspėja apie esminius „Wizzair“ pasikeitimus atnaujinta (32)

Pigių skrydžių bendrovei „ Wizzair “ nuo rugpjūčio 15 d. pakeitus savo taisykles, vien tik...

Traukiniu iš Kauno į Vilnių – greičiau nei per valandą (60)

Nuo šiol greičiausiu traukiniu nuvykti iš Kauno į Vilnių netruks nė valandos. „Lietuvos...

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (7)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Top naujienos

Orai: paskutinį vasaros savaitgalį – šioks toks pagerėjimas (2)

Antroje savaitės pusėje orai bus vėjuotesni, vieną šalies pusę lietus merks labiau nei kitą....

Liūdna žinia: L. Lekavičius dėl traumos priverstas praleisti Europos čempionatą (80)

Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad per rungtynes su Islandija Lukas Lekavičius patyrė sunkesnę...

Individualių statybininkų įkainiai priartėjo prie įmonių tarifų (175)

Būsto rinkos aktyvumas didina statybininkų darbo įkainius. Nors individualiai dirbantys meistrai...

Metė gerai apmokamą darbą Škotijoje ir grįžo į Lietuvą: nežinau, kur žmonės mato tiek negatyvo (171)

Agnė Butautaitė iš emigracijos grįžo pernai ir iškart ėmėsi veikti – Panevėžio centre,...

Atsarginį variantą jau paruošęs D. Adomaitis pyko: taip ir įvyksta kvailos traumos (18)

Sausakimšoje „Šiaulių“ arenoje Lietuvos rinktinė be didesnio vargo 84:62 susitvarkė su...

Be susižeidusio L. Lekavičiaus likusi Lietuvos rinktinė pranoko Islandiją (217)

Europos čempionatui besirengianti Lietuvos krepšinio rinktinė kontrolinėse rungtynėse Šiauliuose...

Jaunasis filosofas įvardijo, ko trūksta šiuolaikinei kartai (24)

Klasikinių mokslų magistro studijas Kembridže ( Jungtinė Karalystė ) su pagyrimu baigęs ir šiuo...

Nustebsite pamatę: dizaineris sukūrė išskirtinius vandens mylėtojų kostiumus (6)

Žmonėms, kuriems vanduo, jūros bangos ir smėlis yra visas gyvenimas, mados dizaineris Thomas...

Įspūdingomis asmenukėmis išgarsėjęs vaikinas visose savo nuotraukose slepia žinutę vienam žmogui (3)

Natūralu, kad tėvai paprastai nerimauja, kai jų vaikams tenka vykti į užsienį. Tad norėdamas...

Šį bruožą turintys žmonės labiau linkę į neištikimybę (23)

Visi, kurie būna neištikimi savo antrajai pusei, turi vieną bendrą bruožą. Tokią išvada...