Atšilus orams į gatves pradėjo plūsti įvairiausio amžiaus dviratininkai, tuo sukeldami ne vieno automobilio vairuotojo įtūžį. Pastebėti juos sunku, apvažiuoti – kartais dar sudėtingiau. Kelių eismo specialistai pastebi, kad kartais dviratininkai neskiria net jų taką žyminčių ženklų, nežino, kad šaligatviu važiuoti jiems negalima. Tuo tarpu pareigūnai teigia, kad pastarieji jiems kelia mažiausiai problemų.
Dviratis senamiestyje
© K.Šatūno nuotr.
Pareigūnai palaiko dviratininkus

Anot Vilniaus miesto Eismo priežiūros tarnybos viršininko Vytauto Černevičiaus, dabar didžiųjų miestų gatvėse tokios eismo sąlygos, kad norint pravažiuoti greitai teks ieškoti tanko.

„Pats pastebėjau, kad gatvėje gerbiama tik didelė mašina. Kai važiuoju džipu, visi laikosi per atstumą. Tačiau kai persėdu į mažesnę mašiną, niekas į ją nekreipia dėmesio“, - pusiau juokais, pusiau rimtai tikino pašnekovas.

Vis dėlto pareigūnas teigė, kad dviratininkai, lyginant su pėsčiaisiais, motorolerių ir motociklų vairuotojais, kelia policijai mažiau problemų, o ir jų vairavimo kultūra, atsižvelgiant į bendrą kontekstą, visai nebloga.

„Gal todėl, kad jų mažai. Aš ir pats važiuočiau dviračiu į darbą, bet Vilniaus kraštovaizdis kalnuotas, todėl nepatogu. Berlyne, pavyzdžiui, visiškai lygu, todėl ten dviratininkų labai daug. Nėra pas mus ir tinkamos dviračių takų infrastruktūros. Kažkas daroma, tvarkoma, bet ne tokiais tempais, kad visiems viskas tiktų“, - teigė V. Černevičius.

Ne paslaptis, kad dviratininkai ir automobilių vairuotojai kelyje nuo seno yra didžiausi priešai, tačiau pats pareigūnas labiau palaiko dviratininkų pusę.

„Jei mūsų vairuotojai nepastebi net mažesnės transporto priemonės, ką jau kalbėti apie dviratininką. Nepagarba dviratininkui – gana didelė. Nors jie taip pat pažeidžia taisykles. Važiuodami per sankryžą ne visada nulipa nuo dviračio, per kamščius laviruoja tarp automobilių. Jei motociklą vairuotojas dar išgirs, dviračio tikrai gali nepastebėti“, - vardijo pareigūnas.

Kova dėl šalmų

„Didžiausia problema su dviratininkais – miesteliuose ir kaimuose. Mieste jie drausmingesni – ir šalmus užsideda, ir atšvaitus įsigyja, o ir jų dviračiai ne prieškariniai, tvarkingesni, - sakė pašnekovas. – Tuo tarpu mopedų ir motociklų sezonui ruošiamės aktyviai: slapti filmavimai, jau žinome daugumą jų susibūrimo bei chuliganiško vairavimo vietų“.

Anot pareigūno, didžiausi kelių chuliganai – vadinamieji „britvistai“. „Baikeriai“ – normalūs eismo dalyviai, tačiau jie nemėgsta dėvėti šalmų. „Jiems būtina važiuoti be šalmo, kad visi pasigėrėtų, koks jis šaunus ir gražus. Tačiau kai veidą chirurgai rinks iš atskirų dalių, jau niekas nesigėrės“, - piktinosi pašnekovas.

Bene labiausiai V. Černevičius stebisi „džentelmenais“, kurie, lėkdami pašėlusiu greičiu, patys šalmus užsideda, o merginą užpakalyje pasisodina be šalmo. „Tikras kavalierius nuo savęs šalmą nusiimtų ir uždėtų damai, nors negalima nei taip, nei taip“, - juokavo pareigūnas.

Gatvė – ne cirko arena

Nuo liepos 1 d. šalmus privalės užsidėti ir visi dviratininkai. Tamsiu paros metu jiems bus būtinos šviečiančios liemenės. Taip pat 2 metais bus padidintas amžiaus cenzas, nuo kada vaikas gali išvažiuoti į gatvę. Šiuo metu tai leidžiama jau 10-mečiui, jeigu jis išlaikęs saugaus eismo egzaminą ir turi dviratininko pažymėjimą. Nuo 12 metų tokio pažymėjimo nebereikalaujama. Ateityje pažymėjimo nereikės tik 14-mečiams.

Tiesa, Saugaus eismo mokyklos direktorė Laima Grigaliūnienė iš vaikų dažnai girdi, kad dviratininko pažymėjimas jiems nereikalingas, nes gatvėje jų vis tiek niekas netikrina. „Bandome juos įtikinti, kad žinoti kelių eismo taisykles būtina jų pačių labui. Neretai kelių eismo taisyklių neišmano net 15-metis. Gal vaikams būtų didesnis akstinas mokytis, jei būtų tikrinami griežčiau“, - įsitikinusi pašnekovė.

Taip pat vaikus tenka įtikinėti, kad gatvė nėra cirko arena, kai šie pradeda girtis moką važiuoti ant vieno rato. Jiems kartais sunku suvokti, kad gatvėje svarbesni važiavimo kultūros įgūdžiai, o ne akrobatika.

Kasmet saugaus eismo kursą išklauso apie 200 moksleivių, kuriuos paprastai atveda tėvai. „Siūliau ministerijai, kad būtų įvesta tvarka, pagal kurią saugaus eismo kursas būtų privalomas visiems ketvirtokams. Taip yra, pavyzdžiui, Vokietijoje“, - sakė L. Grigaliūnienė.

Ką būtina žinoti

Vilniaus miesto Eismo priežiūros tarnybos pareigūnė Aistė Dijokaitė, dirbanti prevencinį darbą saugaus eismo klasėje, taip pat pastebi, kad vaikų žinios apie dviratininkų saugų eismą – skurdokos. Todėl pamokose tenka pradėti nuo abėcėlės – nuo kokio amžiaus leidžiama važiuoti dviračių keliais, kur gali važinėti vaikai, koks turi būti dviratis, kokios spalvos atšvaitai, kur jie tvirtinasi.

Supažindinama ir su ženklais, žyminčiais dviračių ir pėsčiųjų takus. Pareigūnai pastebi, kad juos painioja net suaugę žmonės. Primenama, kad šaligatviu važiuoti draudžiama, jei nėra pažymėto dviračių tako, nes dviratininkas kelia grėsmę pėstiesiems. Pagal taisykles jis turi judėti važiuojamąja kelio dalimi pagal eismo kryptį – kuo arčiau dešiniojo kelio krašto. „Kai vaikai patys viską pačiupinėja, susimąsto, kam tie atšvaitai ar šalmas reikalingi. Pradeda suprasti, kad nuo dviračio ne ant šieno kupetos kris, nes važiuoja ne pieva, - pasakojo pašnekovė. -Atėjus pavasariui tėvai su džiaugsmu įteikia vaikams dviračius, o pastarieji važiuoja, kaip išmano, kur nori ir kada nori.

Tėvams reiktų suprasti, kad dviratis kelia grėsmę vaiko, kito žmogaus ar turto saugumui. Todėl tėvus, kurie kalbasi su vaikais apie saugų eismą, netgi stengiamės paskatinti prizais. Tokie vaikai išsiskiria iš bendros masės“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

D. Buta pradėjo dirbti Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmuose

Buvęs Valstybinės mokesčių inspekcijos komunikacijos vadovas Darius Buta trečiadienį pradėjo...

Po rekonstrukcijos atidaromas Vilniaus oro uostas (39)

Ketvirtadienį Vilniaus oro uostas atnaujina savo veiklą po 35 dienas trukusios kilimo ir tūpimo...

V. Putinas spaudžia Baltarusiją dėl Baltijos šalių (576)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas didina spaudimą Baltarusijai nukreipti naftos krovinių...

Ėmė griežčiau tikrinti remontuojamus kelius: už broką skyrė baudų (67)

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos griežtina kokybės...

Ketvirtadienį po rekonstrukcijos atidaromas Vilniaus oro uostas (6)

Vilniaus oro uostas ketvirtadienį atnaujina savo veiklą po 35 dienas trukusios kilimo ir tūpimo...

Top naujienos

Kaimynų prekybos tinklas ruošiasi galingam spurtui Lietuvoje (16)

Latvijos statybinių medžiagų ir buities prekių parduotuvių tinklo „ Depo “ prekybos tinklas...

Perspėja: šių specialistų Lietuvoje jau ieškoma masiškai (589)

Nors valdžios atstovai vis kartoja, kad mokytojų skaičius Lietuvoje turi mažėti, situaciją darbo...

Turkijoje siaučia pavojingas virusas: vienas iš simptomų – pykinimas (17)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) informuoja apie šių metų liepos ir rugpjūčio...

DELFI startuoja naujas kanalas Būstas (1)

Pagrindinis naujienų portalas DELFI skaitytojams pristato dar vieną gerą žinią. Jau nuo...

K. Girnius. Ar reikėtų „perkrauti“ santykius su Baltarusija? (29)

Pastarosiomis dienomis vis labiau rašoma apie Baltarusiją . Michailas Saakašvilis pasakė...

Archeologai patvirtino: pajūryje iš tiesų rastas kuršių piliakalnis

Archeologiniai tyrimai patvirtina, kad praėjusią vasarą Pajūrio regioniniame parke, vos už kelių...

Tragiška avarija Trakų rajone: susidūrė trys automobiliai, žuvo žmogus papildyta 10.11 (117)

Ketvirtadienį 06.41 valandą ryte Bendrajame pagalbos centre skubios pagalbos telefono numeriu 112...

Elito karai Rusijoje: eksministras tėškė kaltinimus V. Putino bendražygiui (52)

Rusijos valdžios elitų tarpusavio karai, apie kuriuos iki šiol kalbėjo tik stebėtojai, netikėtai...

Sumaištis Olandijoje: radijo stoties pastate buvo laikomi įkaitai atnaujinta 11.07 (13)

Olandų radijo stotyje 3FM keli žmonės buvo paimti įkaitais. Apie tai ketvirtadienį pranešė...