Šeši iš dvylikos – lygiai pusė. Tik tiek pretendentų tapti sostinės taksi automobilių vairuotojais trečiadienį išlaikė privalomą profesinės kvalifikacijos įskaitą. Kas antrą trečiadienį Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmuose renkasi grupelė visokio amžiaus vyrų. Jų kompaniją tik retkarčiais paįvairina viena kita moteris. Visų jų tikslas vienas – gauti taksi vairuotojo kvalifikacinės įskaitos išlaikymo pažymėjimą. Tik po to jie galės sėsti prie taksi automobilio vairo ir vežioti keleivius.
Taksi
© DELFI (J.Markevičiaus nuotr.)
Pretendentai dirbti taksi vairuotojais į šį patikrinimą žvelgia nevienodai. Vieni savaitę studijuoja jiems prieš įskaitą pateiktą literatūrą, kiti kliūtį bando peržengti pasikliaudami tik sėkme. „Ką skaitei?“ „Nieko.“ „Tai kaip išlaikysi?“ „Iš bendro išsilavinimo.“ Tokį trumpą dviejų pretendentų pokalbį prieš įskaitą nugirdo „Vilniaus dienos“ žurnalistas.

Perdėtas pasitikėjimas savo „bendruoju išsilavinimu“ neretai pakiša koją. „Vairuotojo pažymėjimą turiu jau trisdešimt metų, tačiau į klausimą apie automobilio stabdymo kelio ilgį negalėjau teisingai atsakyti. Kai toks ilgas vairuotojo stažas, viską prie vairo jau darai automatiškai, metrų ant asfalto neskaičiuoji“, – po įskaitos skundėsi vienas pretendentas.

Nuo istorijos iki psichologijos

Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmai šį egzaminą rengia pagal susitarimą su miesto savivaldybe, ji rūmams patikėjo taksi vairuotojų parengimo ir profesinės kvalifikacijos tikrinimo pareigas.

Įskaita – tai kompiuteriu atliekamas testas, susidedantis iš trisdešimties klausimų. Patikrinimas laikomas įveiktu, jeigu padaromos ne daugiau kaip šešios klaidos. Pirmą kartą į įskaitą galima ateiti pasirengus savarankiškai. Po pirmos nesėkmės ją galima perlaikyti dar du kartus.

Jeigu ir toliau pretendentas daro per daug klaidų, jam privalu baigti porą savaičių trunkančius kursus, po jų vėl leidžiama laikyti įskaitą. Pirmas perlaikymas kainuoja 70 litų, visi kiti – po pusšimtį litų.

Prie kompiuterio atsisėdę būsimi taksi vairuotojai turi pademonstruoti, kaip išmano miesto topografiją, ką žino apie miesto istoriją ir jo kultūros objektus, ar gali susikalbėti užsienio kalbomis, ar gerai moka Kelių eismo taisykles ir taksi paslaugas reglamentuojančius įstatymus. Į testą taip pat įtraukti klausimai iš lietuvių kalbos kultūros ir psichologijos sričių.

Moterys išlaiko iškart

„Daugelis tų klausimų iš esmės nėra labai sudėtingi. Pavyzdžiui, reikia žinoti, kokiame miesto rajone yra viena ar kita gatvė, kada pakrikštyta Lietuva, kada paskutinį kartą rekonstruota Katedra, kokiose Vilniaus bažnyčiose vyksta pamaldos lenkų, ukrainų ar kitomis kalbomis. Reikia sugebėti angliškai ir vokiškai atsakyti klientui, jeigu jis klausia, kaip nuvažiuoti į vieną ar kitą vietą ir kiek jam tai kainuos“, – „Vilniaus dienai“ sakė egzaminavimo komisijos pirmininkė Regina Petrukienė.

Ji pripažino, kad komisija atlaidžiai žiūri į lietuvių ir užsienio kalbų klaidas: „Jeigu žmogus padarė kokia viena klaida per daug, o tarp jų yra kalbos klaidų, jis gali rašyti apeliaciją, kuri veikiausiai bus patenkinta. Kas kita, jeigu, pavyzdžiui, suklystama atsakant į klausimus iš Kelių eismo taisyklių – čia jokių nuolaidų būti negali. Taksi vairuotojas juk yra atsakingas už savo keleivių gyvybes.“

R.Petrukienė yra pastebėjusi, kad rusų ir lenkų tautybės pretendentams įskaitą laikyti sekasi sunkiau – koją kiša prastas lietuvių kalbos, kuria surašyti testo klausimai ir atsakymai, mokėjimas.

Moterys – tiesa, jų nėra daug – įskaitą dažniausiai išlaiko iš pirmo karto. Vyriausias egzaminuojamasis buvo 80-metis senukas, kuris testą taip pat įveikė iškart.

Penktą kartą nebandys

„Ar klausimai sunkūs? Na, Kelių eismo taisykles moku gerai, tačiau štai keli klausimai iš lietuvių kalbos – gėda prisipažinti – pasirodė sunkūs, reikėjo pagalvoti“, – sakė įskaitą išlaikęs 57 metų Edmundas.

Vyriškis padarė šešias klaidas ir buvo vos per plauką nuo antros nesėkmės – pirmą kartą įskaitos išlaikyti jam nepavyko. „Miestą reikia gerai pažinoti. Praėjusį kartą susipainiojau, kuriame rajone yra Tuskulėnų gatvė – Šnipiškėse ar Lazdynuose.“

Edmundas sakė dar nežinąs, ar dirbs taksistu: „Dabar esu verslininkas, dirbu maitinimo srityje, o įskaitą laikiau dėl visa pikta. Kitaip tariant, pasiruošiau atsarginį variantą.“

Vieni vairuotojai, neperžengę kvalifikacinės įskaitos barjero, bando vis iš naujo. Kiti po kelių nesėkmių numoja ranka ir palaidoja sumanymą pradėti anaiptol nepelningą ir sunkią taksi vairuotojo karjerą.

54 metų Česlovui nepasisekė jau ketvirtą kartą. Po vakarykščio pralaimėjimo jis tvirtino daugiau nebebandysiąs laikyti įskaitos.

„Nesąmonė ta įskaita. Į testą įtraukti klausimai, kurių net nėra toje knygelėje, kurią mums davė skaityti. Ką reikia žinoti taksistui? Iš kur paimti keleivį, kaip jį gražiai pasodinti ir nuvežti į reikiamą vietą. Viskas! O dabar įtraukta daug juridinių klausimų, kurių dirbant visiškai nereikia, pavyzdžiui, kiek kainuoja draudimas. Kai man prireiks, nueisiu į draudimo bendrovę ir sužinosiu“, – nusivylęs kalbėjo vyriškis.

Faktai ir skaičiai

Vilnius kol kas yra vienintelis miestas Lietuvoje, kur norintieji dirbti taksi vairuotojais turi išlaikyti profesinės kvalifikacijos įskaitą. Šią tvarką miesto savivaldybė nustatė remdamasi 1997 m. Vyriausybės nutarimu ir susisiekimo ministro įsakymu.

Būsimų taksi vairuotojų žinių patikinimas vykdomas nuo 2005 m. Dabar kasmet įskaitą laiko apie 200 asmenų. Numatyta, kad kiekvienas taksi vairuotojas po penkerių metų turės iš naujo pasitikrinti savo žinias.

Iš viso mieste yra registruota apie 70 taksi paslaugas teikiančių bendrovių. Realią veiklą vykdo tik kiek daugiau nei pusšimtis jų. Miesto gatvėmis važinėja apie pusantro tūkstančio taksi automobilių.

„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:

Šilta žiema išbaidė slidžių pirkėjus

Namui – nuodų dozė

Po darbo biure – grumtis su liepsnomis

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lords LB Asset Management” fondas įsigijo Lenkijos „City Parking Group“

Investicijų valdymo bendrovės „ Lords LB Asset Management “ valdomas fondas „Energy and...

Ragina prigriebti mokesčio vengiančius užsieniečius

Garsus Jungtinės Karalystės teisininkas ragina kur kas griežčiau persekioti vairuotojus iš...

„Lietuvos geležinkeliai“ nuomosis daugiau vagonų grūdų transportavimui (7)

Lietuvos grūdų perdirbėjams ir eksportuotojams skundžiantis, kad grūdų vežimo vagonų eismas...

Vidurio, pietvakarių ir pietryčių Lietuvoje eismo sąlygas sunkina rūkas

Antradienio rytą šiaurės rytų Lietuvoje dėl buvusio arba besitęsiančio lietaus valstybinės...

„Lietuvos geležinkeliai“ ketina sujungti dvi antrines įmones (7)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ketina reorganizuoti antrines įmones Geležinkelio...

Top naujienos

Orai: vasara pasiduoda (9)

Artimiausiomis dienomis vasara nepažers jokių staigmenų: dangumi vis plauks debesų virtinės, tad...

3 milijardų apyvartą valdančios bendrovės prezidentė: pinigus pradėjau uždirbti vos 12 metų (29)

Iš Glazgo kilusi Allison Kirkby – nedidutė, tvirto sudėjimo šviesiaplaukė valdo kompaniją,...

Lietuviškos kainos galioja ne visiems: pasiūlė mokėti gerokai brangiau (45)

Lietuvoje įdarbinus profesionalę iš užsienio, paaiškėjo labai nemalonus dalykas: visus leidimus...

Akušerė-ginekologė: šlapimo pūslės uždegimas gali turėti baisių pasekmių (11)

„Daugeliu atveju, negydomas šlapimo pūslės uždegimas gali praeiti savaime, be gydymo, jei tik...

M. Kuzminskas įsikūrė D. Sabonio ir V. Mačiulio kaimynystėje (23)

Aistringas Lietuvos krepšinio gerbėjas iš Rygos (Latvija) Normundas Macis papildė savo asmeninę...

Dėl planų griauti pajūrio tualetus ginklus surems teisme: tai – absurdas (101)

Rugpjūčio pradžioje naujieji Palangos paplūdimio tualetai buvo pripažinti neteisėtais...

„Napoli“ sulaužė Nicos įtvirtinimus ir žengė į UEFA Čempionų lygos grupių etapą džiaugiasi škotai, slovėnai, graikai ir ispanai

Į UEFA Čempionų lygos grupių varžybų etapą užtikrintai žengė Italijos vicečempionė...

Tiesiog atėmė žadą: 70 eurų kainavusio bilieto pareikalavo ir iš 4 mėnesių kūdikio (504)

DELFI skaitytoja Virginija pasakoja patekusi į absurdišką situaciją – už galimybę stebėti...

Kuriantiems savo namus – vertingi interjero architektės patarimai (22)

Nemažai apie savo būsto interjerą galvojančių žmonių vis dar iki galo nesupranta, ko gali...

Vyro išradingumas stebina: internautai pametė galvas dėl kambario šuniui (10)

Vienas vyras sumąstė savo šuniui įrengti kambarį po laiptais. Kai jis pasidalino nuotraukomis...