Socialiniame tinkle „Facebook“ stilistės Agnės Jagelavičiūtės paskelbtas įrašas, kuriuo reklamuojama viena paskolų bendrovė, sulaukė ne tik Lietuvos banko, bet ir internautų susidomėjimo: ar tokia reklamos forma yra teisėta?
© DELFI / Karolina Pansevič

Socialinių tinklų lyderių (ang. influencers) rinkodara – nauja, tačiau internete greitai išpopuliarėjusi rinkodaros sritis. Iš pirmo žvilgsnio, jos veikimo principas gana paprastas: didelį sekėjų skaičių turinčios socialinių tinklų žvaigždės dalinasi teigiama informacija apie tam tikrus prekės ženklus, pasidalina nuoroda į užsakovo puslapį ar nufotografuoja produktą, taip supažindindamos savo gerbėjus su tuo prekės ženklu, o už tai gauna sutarto dydžio honorarą.

Neseniai leidinyje „The Economist“ buvo paskelbtos vidutinės tokių įrašų kainos užsienio rinkoje: vieno pranešimo kaina gali svyruoti nuo 6 tūkst. JAV dolerių (turint apie 100–500 tūkst. sekėjų) iki 187 tūkst. JAV dolerių (turint per 7 mln. sekėjų).

Remiantis skirtingų šaltinių duomenimis, Lietuvoje šie įrašai atsieina apie 500–1000 eurų. Taigi, tokios reklamos nauda tiek verslui, tiek socialinių tinklų lyderiams neabejotina.

Vis dėlto, vadovaujantis Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymu, bet kokia forma skleidžiama informacija apie gamintoją ar paslaugos teikėją, jo pavadinimą ar veiklą, prekių ženklą, laikoma paslėpta reklama, jei yra pateikiama taip, kad reklamos vartotojas gali nesuprasti, kad tai reklama, arba gali suklysti dėl pateiktos reklamos tikrojo tikslo.

D. Ulickas. Ar A. Jagelavičiūtė teisėtai reklamavo paskolų bendrovę?
© Asmeninis albumas

Toks informacijos pateikimas visais atvejais laikomas paslėpta reklama, kai už ją sumokama ar kitaip atsilyginama (pvz., nemokamu produktu).

Taigi, žymių asmenų įrašai, propaguojantys konkrečius prekės ženklus, ypač, jei už tai jie gauna atlygį, atitinka įstatyme apibrėžtą paslėptos reklamos sąvoką.

Reklamos įstatymo 3 straipsnyje yra nurodytas vienas iš pagrindinių reklamos principų: reklama turi būti aiškiai atpažįstama. To paties įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtintas paslėptos reklamos uždraudimas.

Už uždraustos reklamos skleidimą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse numatyta bauda iki 500 eurų; pakartotinis pažeidimas užtraukia baudą iki 3 tūkst. eurų.

Vadinasi, socialinių tinklų žvaigždėms, platinančioms nepažymėtus reklaminius pranešimus apie prekes arba paslaugas, gali kilti reali administracinė atsakomybė. Reklamuojamo prekės ženklo savininkas – reklamos davėjas, kuris neįrodo, kad toks pažeidimas buvo atliktas ne dėl jo kaltės, gali sulaukti baudos nuo 289 iki 8 688 eurų.

Pagal Reklamos įstatymą, minėto straipsnio priežiūrą ir baudas dėl paslėptos reklamos skiria Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Visgi neteko girdėti, kad bent vienas socialinių tinklų lyderis būtų gavęs baudą už paslėptą reklamą, nors socialiniuose tinkluose galima atrasti tikrai didelį tokios medžiagos kiekį.

Dėl šios priežasties VVTAT turėtų imtis daugiau iniciatyvos vykdydama savo pareigas, įtvirtintas Reklamos įstatyme.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad vidutinis vartotojas gali ir nesuvokti, jog prekė yra reklamuojama ir tai gali jį klaidinti. Vartotojai gali pamanyti, kad jų mėgstamas žmogus tiesiog dalijasi rekomendacijomis apie išbandytus ir patikusius produktus ar kviečia dalyvauti įdomiame renginyje.

Todėl VVTAT vertinimas turėtų būti orientuotas į tai, ar vidutinis vartotojas sugebėtų atpažinti reklamą kiekvienu konkrečiu atveju.

Praktikoje toks vertinimas yra pakankamai sudėtingas, nes objektyvių kriterijų tam nėra. Todėl geriausia išeitis būtų pasinaudoti užsienio šalių patirtimi ir visus reklaminius įrašus žymėti grotažymėmis #sponsored, #ad, #reklama, #apmokėta ar panašiai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

E. Džiugytė. Londonas praranda pasaulio finansų centro vardą (10)

Jungtinei Karalystei ir Europos Sąjungai ( ES ) dėliojant skyrybų planą, pasigirsta vis daugiau...

T. Poviliauskas. Ką verslui reiškia silpnesnis JAV doleris?

Nuo metų pradžios euras sustiprėjo JAV dolerio atžvilgiu 10 proc., tad mūsų šalies...

J. Markauskas. Sveikas gyventojų pajamų augimas – tikslas, o ne pavojus Lietuvai (14)

Rugpjūčio mėn. pradžioje Europos centrinis bankas ( ECB ) paskelbė komentarą , kuriuo įvertino...

V. Labanauskas. Mirusiesiems į užsienį patekti vis dar lengviau nei gyviesiems (3)

Kalbėti apie laidojimo paslaugų verslą – vis dar nemažas iššūkis, mat, kaip simboliškai tai...

J. Baltrušis Baltrušaitis. Kylanti grėsmė Lietuvos eksportuotojams į Jungtinę Karalystę (2)

Pastaruosius 10 metų turėjau galimybę dirbti keliose didžiausiose Europos komercinių baldų...

Top naujienos

Traukinys Maskva-Vladivostokas: lietuviai juo vyko, tikėdamiesi nuotykių ir problemų (24)

Šią vasarą aš – Tadas, ir mano brolis Mantas, atostogoms nusprendėme pasirinkti kiek...

Sezoninį darbą pasirinko dėl neįprastos priežasties: šis įdarbinimas buvo pats svarbiausias (6)

Dauguma jaunuolių sezoninį darbą renkasi dėl paprastų priežasčių, vieni nori užsidirbti...

Rusijos propagandos gniaužtuose atsidūrusios šalies atstovė: žmonės mąsto, emigruoti ar dar palaukti (245)

Jauna moteris, buvusi kandidatė Moldovos prezidento rinkimuose Maia Sandu yra pasiryžusi...

Eksperimentas: 7 absoliutaus pritarimo vyrui dienos (7)

Kas bus, jei ištisą savaitę pamėginsime pritarti bet kokiam vyro sprendimui? Eksperimentas, kurį...

Tris kartus už nuosavus tvirtesni dantys – per parą (15)

„ Dantys per vieną valandą – dantys vienai valandai“, – anksčiau ironizuodavo...

Žvaigždžių gretos byra: Europos čempionatas – be būrio elitinių žaidėjų (6)

Savaitgalį vos per 24 valandas iš Europos krepšinio čempionato žaidėjų sąrašo buvo...

Į susišaudymo Vilniuje sūkurį pateko ir S. Stavickis-Stano (85)

Pirmadienio vakarą Vilniuje , Antakalnio gatvėje, aidėjo šūviai. Policijos duomenimis, tarp...

Vilniuje esančioje Antakalnio gatvėje aidėjo šūviai papildyta 20.44 (75)

Šiandien Vilniuje aidėjo šūviai. Antakalnio gatvėje esančioje kavinėje tarp susipykusių...

Vilniaus viešnamiuose – meilės pažinčių svetainėse ieškančios užsienietės (46)

Iš jaunų merginų prostitucijos pralobti užsigeidę sutuoktiniai nutarė eiti lengviausiu keliu –...

Duonos gamintojai pasišovė išsaugoti lietuviškos ruginės duonos tradicijas (16)

Lietuva nuo seno visame pasaulyje garsėja ruginės duonos gamybos tradicijomis. Vis dėlto...