Šiuo tyrimu Komisija siekė išsiaiškinti, kokios konkurencijos problemos gali kilti Europos elektroninės prekybos rinkose, apimančiose vartojimo prekes (drabužiai, buitinė elektronika, kosmetika, sporto prekės ir kt.) ir skaitmeninį turinį (audiovizualiniai produktai, muzika ir kt.).

Tyrimo metu Komisija surinko duomenis iš beveik 1 900 įmonių iš visų Europos Sąjungos valstybių narių, taip pat išanalizavo apie 8 000 platinimo ir licencinių sutarčių.

Tyrimo rezultatai parodė, jog itin daug vartojimo prekių gamintojų savo produkciją yra nusprendę pardavinėti patys tiesiogiai vartotojams per internetines mažmenines parduotuves, taip konkuruodami su savo platintojais.

Tuo pačiu gamintojai vis dažniau savo produkciją į rinką pateikia pasirinktinio platinimo kanalais, kuomet įgalioti platintojai yra pasirenkami pagal iš anksto nustatytus kriterijus (techninius, kvalifikacijos ir kt.).

Konkurencijos problemos kyla tada, kai gamintojai, siekdami geriau kontroliuoti prekių platinimą ir mažinti konkurenciją tarp savo prekių platintojų, pradeda taikyti įvairius sutartinius apribojimus, vienu ar kitu būdu varžančius platintojų veikimo laisvę rinkoje.

Plačiausiai paplitusios praktikos yra kainų rekomendacijos ar kiti kainų nustatymo apribojimai, taip pat geografinio blokavimo priemonės, ribojančios ar panaikinančios vartotojų galimybes įsigyti prekes iš kitų valstybių.

Plačiai paplitusi ir draudimo prekiauti elektroninėse prekyvietėse (tokiose kaip Ebay, Amazon Marketplace, Etsy ir kt.) praktika, kurią dažnai siekiama pateisinti nesuderinamumu su platinimo strategija ir prekės ženklo reputacija.

Visgi, Komisijos požiūriu, draudimas prekiauti elektroninėse prekyvietėse negali būti prilyginamas absoliučiam draudimui prekiauti internetu ar reikšmingam tokio prekybinio kanalo apribojimui, todėl jis savaime neturėtų būti laikomas sunkiu konkurencijos ribojimu ir kiekvienu atskiru atveju turi būti vertinama tokio ribojimo suderinamumas su ES konkurencijos taisyklėmis.

Toks atvejis jau buvo tiriamas Vokietijoje, kur konkurencijos priežiūros institucija nustatė pažeidimą, sportinės avalynės gamintojui ASICS ribojant platintojų galimybes prekiauti elektroninėse prekyvietėse.

Atlikto tyrimo išvados patvirtino, jog geografinio blokavimo priemonių taikymo praktika yra dažna ir skaitmeninio turinio rinkose. Autorių teisių turėtojai ir skaitmeninio turinio teikėjai sutartyse nustato, kokiose konkrečiose teritorijose leidžiama teikti skaitmeninį turinį, dėl ko galiausiai nukenčia vartotojai, negaunantys prieigos prie norimų produktų.

Europos konkurencijos komisarė Margrethe Vestager juokauja, kad ji pati nukentėjo nuo tokios praktikos, kai iš Danijos atvyko dirbti į Briuselį ir nebegalėjo žiūrėti Danijoje užsiprenumeruoto skaitmeninio turinio. Juokai virto sektoriaus tyrimu ir konkrečiomis teisėkūros iniciatyvomis, kurių pasekoje tokio pobūdžio ribojimų turėtų sumažėti.

Kokią praktinę reikšmę rinkai turi šis tyrimas? Manome, kad labai didelę, dėl kelių priežasčių. Pirma, jis atliko prevencinę funkciją.

Dar iki tyrimo galutinės ataskaitos paskelbimo, savo platinimo praktikas peržiūrėjo ir pakeitė drabužių pramonės įmonės „Mango“ , „Oysho“, „Pull & Bear“, „Dorothy Perkins“ ir „Topman“, kavos virimo aparatų gamintojas „De Longhi“ ir fotografijos įrangos gamintojas „Manfrotto“.

Daugelis įmonių, to nepadariusių iki šiol, suskubs tą padaryti artimiausiu metu. Vien šios aplinkybės lems, kad konkurenciją ir platinimo galimybes ribojusių praktikų sumažės, o vartotojai įgis daugiau ir platesnių galimybių įsigyti prekes iš visos Europos Sąjungos valstybių jiems palankiausia kaina.

Antra, tyrimas nubrėžė ES konkurencijos taisyklių įgyvendinimo ir prioritetų taikymo gaires tiek Komisijos, tiek ir mūsų Konkurencijos tarybos praktikoje. Komisija aiškiai nurodė, kad sutelks didelį dėmesį į efektyvų ES konkurencijos taisyklių įgyvendinimą elektroninės prekybos sektoriuje ir kreips kur kas didesnį dėmesį į iš rinkos gaunamus signalus apie konkurenciją ribojančias platinimo praktikas.

Taip pat Komisija suaktyvins bendradarbiavimą su nacionalinėmis konkurencijos priežiūros institucijomis, siekiant užtikrinti vienodą ES konkurencijos taisyklių taikymą. Tai reiškia, jog ateityje galimai padaugės tyrimų dėl konkurencijos taisyklių pažeidimų e-prekybos sektoriuje ne tik tarptautiniu, tačiau ir nacionaliniu lygmeniu.

Primintina, kad dar vasarį Europos Komisija pradėjo tris atskirus galimų konkurencijos pažeidimų tyrimus elektroninių vartojimo prekių, kompiuterinių žaidimų ir viešbučių sektoriuose. Lietuvoje kol kas tokio pobūdžio tyrimų neturime, tačiau gavusi nepatenkintų konkurentų ar vartotojų skundus Konkurencijos taryba juos vertins dar skrupulingiau. Vis didesnį pagreitį įgauna ir atleidimo nuo baudos programa, kai apie sunkiausius konkurencijos pažeidimus praneša ir nuo baudos yra atleidžiamas pats susitarimo dalyvis.

Šioje vietoje turėtų suklusti ne tik gamintojai ar autorių teisių turėtojai, bet ir atitinkamų vartojimo prekių platintojai, skaitmeninio turinio teikėjai.

Konkurencijos priežiūros institucijai nustačius, jog šalys sudarė konkurenciją ribojantį susitarimą, atsakomybė gali kilti abiems tokio susitarimo šalims, kaip tai buvo įvykę 2014 metais, kuomet Konkurencijos taryba nubaudė UAB „Mantinga“ ir UAB „Maxima LT“ už UAB „Mantinga“ tiekiamos produkcijos perpardavimo kainų nustatymą.

Primintina, jog už konkurenciją ribojančio susitarimo sudarymą ūkio subjektams gali grėsti baudos, siekiančios iki 10 proc. bendrųjų metinių pajamų.

Po Komisijos atlikto tyrimo įmonėms patartina peržiūrėti sudarytas platinimo sutartis ir įsivertinti jų atitiktį ES konkurencijos taisyklėms dar prieš pasibeldžiant konkurencijos prievaizdui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją