G. Rimkūnaitė-Manke. Išskirtinis parduotuvės apstatymas gali tapti prekės ženklu

 (16)
Europos Sąjungos Teisingumo teismas (ESTT) patvirtino, kad parduotuvės apstatymą vaizduojantis piešinys gali būti registruojamas kaip prekės ženklas.
G. Rimkūnaitė-Manke. Išskirtinis parduotuvės apstatymas gali tapti prekės ženklu
© Bendrovės nuotr.

Toks sprendimas buvo priimtas 2014 m. liepos 10 d. byloje dėl Apple Inc." reprezentacinių parduotuvių (angl. flagship stores) apstatymo teisinės apsaugos.

Jungtinėse Amerikos Valstijose Apple" parduotuvių dizainas yra saugomas kaip prekės ženklas jau keletą metų. Šio ženklo registracijos pagrindu Apple" prašė suteikti teisinę apsaugą ir kitose valstybėse. Vokietijos patentų ir prekių ženklų tarnybai atsisakius registruoti ženklą, Apple" kreipėsi į teismą Vokietijoje, kuris paprašė ESTT paaiškinti kai kurias prekės ženklus reglamentuojančias ES direktyvos nuostatas.

Prekių ženklai yra skirti prekėms ar paslaugoms žymėti. Esame įpratę, kad jie yra sudaryti iš įmonės, prekės ar paslaugos pavadinimo, šūkio, logotipo ar kitokio žodžių, grafinių vaizdų derinio. Yra žinoma ir teismų patvirtinta, kad tam tikrais atvejais prekės ženklą gali sudaryti vien spalva ar spalvų derinys. 

Tačiau šis ESTT sprendimas atveria duris tokiu būdu apsaugoti parduotuvių išskirtinius apstatymus taip pat ir Lietuvoje veikiantiems prekybininkams.
G. Rimkūnaitė-Manke

Prekių ar kitų gaminių formos gali būti saugomos kaip kita intelektinės nuosavybės rūšis – dizainas. Tuo tarpu prekės ženklo, vaizduojančio parduotuvės ar kitos patalpos išdėstymą, registracija Lietuvoje ir kitose Europos valstybėse kol kas nebuvo žinoma.

Apple byloje ESTT nuosekliai išnagrinėjo esminius prekės ženklui keliamus reikalavimus, ir patvirtino, kad visus juos gali atitikti ir parduotuvės apstatymą vaizduojantis piešinys. Piešinys neabejotinai yra grafiškai pavaizduotas žymuo, todėl atitinka dvi prekės ženklui keliamas sąlygas. 

Trečioji sąlyga yra ta, kad toks žymuo turi leisti atskirti vienos įmonės prekes ar paslaugas nuo kitų įmonių prekių ar paslaugų. Būtent parduotuvės dizaino atitikimas šiai sąlygai ir yra lemiantis veiksnys. 

Teismas išaiškino, jog tik išskirtinis apstatymas, kuris nėra būdingas kiekvienai ar daugeliui parduotuvių, galėtų būti registruojamas kaip prekės ženklas. Vertinant išskirtinumą, turėtų būti lyginamos panašių prekių parduotuvės. Taip pat turėtų būti atsižvelgiama į tai, ar vartotojams toks parduotuvės apstatymas irgi atrodo išskirtinis.

Ar Apple" parduotuvių dizainas yra pakankamai išskirtinis ir atitinka šį reikalavimą, galutinai spręs Vokietijos teismas bei prekių ženklus registruojančios institucijos kitose šalyse.

Tačiau šis ESTT sprendimas atveria duris tokiu būdu apsaugoti parduotuvių išskirtinius apstatymus taip pat ir Lietuvoje veikiantiems prekybininkams. Parduotuvės vaizdo, kaip prekės ženklo, registracija suteiktų parduotuvės savininkui teisę reikalauti, kad toje teritorijoje, kurioje ženklas registruotas, kitų tokių pačių ar panašių prekių parduotuvės nebūtų įrengiamos tapačiai arba klaidinamai panašiai.

Tikėtina, kad prekių ženklų registratoriai, vertindami paraiškas registruoti patalpos apstatymo (įrengimo) prekės ženklą, jų išskirtinumui taikytų aukštus reikalavimus ir parduotuvės įrengimas turėtų ryškiai išsiskirti iš kitų. 

Tačiau reikėtų nepamiršti, kad jeigu bendras parduotuvių vaizdas nepasižymi aukšto lygio išskirtinumu, tai dar nereiškia, kad jam negali būti taikoma teisinė apsauga ir savininkas negali ginti savo teisių. 

Atskiri parduotuvės įrengime naudojami elementai, jeigu jie yra originalūs, gali būti autorių teisių objektas. Tokiai teisinei apsaugai nereikalinga registracija. Tačiau jeigu dizainą ar atskirus elementus sukūrė samdomas architektas, dizaineris ar kitas paslaugų teikėjas, parduotuvės savininkas turėtų pasirūpinti, kad su juo būtų sudaryta tinkama sutartis ir savininkui pereitų visos autorių turtinės teisės į dizainą ir jo atskirus elementus.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Medija

Inovatyviojoje „Apple TV” bus rodoma DELFI TV (17)

Populiariausias portalas Lietuvoje DELFI – pirmasis internetinės žiniasklaidos kanalas Lietuvoje, kurio turinį bus galima matyti ir naudojantis „Apple TV” įrenginiais. Žiūrovų čia lauks svarbiausių pasaulio įvykių video užkulisiai, tiesioginės transliacijos, originalūs reportažai, svarbiausios dienos naujienos ir vertinga kasdienė informacija.

„Maxima LT“ palieka komunikacijos vadovė R. Saulytė (245)

Prekybos tinklą „Maxima“ valdančią bendrovę „Maxima LT“ nuo šių metų rugpjūčio 1 dienos palieka trejus metus komunikacijos vadovės pareigas ėjusi Renata Saulytė, kuri buvo ir pagrindinis bendrovės atstovas ryšiams su žiniasklaida, rašoma bendrovės pranešime spaudai.

„MG Baltic Media“ pardavė leidybos bendrovės „UPG Baltic“ akcijas (8)

Koncernui „MG Baltic“ priklausanti žiniasklaidos grupė „MG Baltic Media“ už neskelbiamą sumą pardavė 50,005 proc. leidybos bendrovės „UPG Baltic“ akcijų bendrovei „Redakcija“, rašoma išplatintame pranešime spaudai.

Savaitraščio „Veidas" vyriausiuoju redaktoriumi paskirtas E. Labanauskas (8)

24 metus skaičiuojančio savaitraščio „Veidas" vyriausiuoju redaktoriumi paskirtas Evaldas Labanauskas, ligšiolinis žurnalo interneto svetainės redaktorius.

Lietuvos radijo ir televizijos komisija išrašė protokolą Lietuvos radijui ir televizijai (21)

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) dėl reklamos per Euroviziją surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą Lietuvos radijui ir televizijai.