G. Rimkūnaitė-Manke. Išskirtinis parduotuvės apstatymas gali tapti prekės ženklu

 (16)
Europos Sąjungos Teisingumo teismas (ESTT) patvirtino, kad parduotuvės apstatymą vaizduojantis piešinys gali būti registruojamas kaip prekės ženklas.
© Bendrovės nuotr.

Toks sprendimas buvo priimtas 2014 m. liepos 10 d. byloje dėl Apple Inc." reprezentacinių parduotuvių (angl. flagship stores) apstatymo teisinės apsaugos.

Jungtinėse Amerikos Valstijose Apple" parduotuvių dizainas yra saugomas kaip prekės ženklas jau keletą metų. Šio ženklo registracijos pagrindu Apple" prašė suteikti teisinę apsaugą ir kitose valstybėse. Vokietijos patentų ir prekių ženklų tarnybai atsisakius registruoti ženklą, Apple" kreipėsi į teismą Vokietijoje, kuris paprašė ESTT paaiškinti kai kurias prekės ženklus reglamentuojančias ES direktyvos nuostatas.

Prekių ženklai yra skirti prekėms ar paslaugoms žymėti. Esame įpratę, kad jie yra sudaryti iš įmonės, prekės ar paslaugos pavadinimo, šūkio, logotipo ar kitokio žodžių, grafinių vaizdų derinio. Yra žinoma ir teismų patvirtinta, kad tam tikrais atvejais prekės ženklą gali sudaryti vien spalva ar spalvų derinys. 

Tačiau šis ESTT sprendimas atveria duris tokiu būdu apsaugoti parduotuvių išskirtinius apstatymus taip pat ir Lietuvoje veikiantiems prekybininkams.
G. Rimkūnaitė-Manke

Prekių ar kitų gaminių formos gali būti saugomos kaip kita intelektinės nuosavybės rūšis – dizainas. Tuo tarpu prekės ženklo, vaizduojančio parduotuvės ar kitos patalpos išdėstymą, registracija Lietuvoje ir kitose Europos valstybėse kol kas nebuvo žinoma.

Apple byloje ESTT nuosekliai išnagrinėjo esminius prekės ženklui keliamus reikalavimus, ir patvirtino, kad visus juos gali atitikti ir parduotuvės apstatymą vaizduojantis piešinys. Piešinys neabejotinai yra grafiškai pavaizduotas žymuo, todėl atitinka dvi prekės ženklui keliamas sąlygas. 

Trečioji sąlyga yra ta, kad toks žymuo turi leisti atskirti vienos įmonės prekes ar paslaugas nuo kitų įmonių prekių ar paslaugų. Būtent parduotuvės dizaino atitikimas šiai sąlygai ir yra lemiantis veiksnys. 

Teismas išaiškino, jog tik išskirtinis apstatymas, kuris nėra būdingas kiekvienai ar daugeliui parduotuvių, galėtų būti registruojamas kaip prekės ženklas. Vertinant išskirtinumą, turėtų būti lyginamos panašių prekių parduotuvės. Taip pat turėtų būti atsižvelgiama į tai, ar vartotojams toks parduotuvės apstatymas irgi atrodo išskirtinis.

Ar Apple" parduotuvių dizainas yra pakankamai išskirtinis ir atitinka šį reikalavimą, galutinai spręs Vokietijos teismas bei prekių ženklus registruojančios institucijos kitose šalyse.

Tačiau šis ESTT sprendimas atveria duris tokiu būdu apsaugoti parduotuvių išskirtinius apstatymus taip pat ir Lietuvoje veikiantiems prekybininkams. Parduotuvės vaizdo, kaip prekės ženklo, registracija suteiktų parduotuvės savininkui teisę reikalauti, kad toje teritorijoje, kurioje ženklas registruotas, kitų tokių pačių ar panašių prekių parduotuvės nebūtų įrengiamos tapačiai arba klaidinamai panašiai.

Tikėtina, kad prekių ženklų registratoriai, vertindami paraiškas registruoti patalpos apstatymo (įrengimo) prekės ženklą, jų išskirtinumui taikytų aukštus reikalavimus ir parduotuvės įrengimas turėtų ryškiai išsiskirti iš kitų. 

Tačiau reikėtų nepamiršti, kad jeigu bendras parduotuvių vaizdas nepasižymi aukšto lygio išskirtinumu, tai dar nereiškia, kad jam negali būti taikoma teisinė apsauga ir savininkas negali ginti savo teisių. 

Atskiri parduotuvės įrengime naudojami elementai, jeigu jie yra originalūs, gali būti autorių teisių objektas. Tokiai teisinei apsaugai nereikalinga registracija. Tačiau jeigu dizainą ar atskirus elementus sukūrė samdomas architektas, dizaineris ar kitas paslaugų teikėjas, parduotuvės savininkas turėtų pasirūpinti, kad su juo būtų sudaryta tinkama sutartis ir savininkui pereitų visos autorių turtinės teisės į dizainą ir jo atskirus elementus.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Medija

„Financial Times“ atleis 3 proc. redakcijos darbuotojų (1)

Verslo dienraštis „Financial Times“ (FT), kurį 2015 metais už 1,29 mlrd. dolerių sutiko įsigyti Japonijos leidėjas „Nikkei“, naikina 20 redakcijos darbo vietų, siekdamas sumažinti išlaidas, nes pastaruoju metu pastebimai mažėja pajamos iš spausdinimo darbų, informuoja „Bloomberg“, remdamasi šaltiniais, artimai susipažinusiais su situacija.

Dinamiškas trileris: profesionalios DELFI žurnalistų komandos darbo užkulisiai

Pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams pristato naują vaizdo klipą, kuriame atsiskleidžia profesionalios žurnalistų komandos darbo užkulisiai.

Už I. Valinskienės koncerto reklamą LRT laidoje - beveik 2 tūkst. eurų bauda (15)

LRT laidai „Auskinis balsas“ dėl eteryje transliuotos informacijos apie atlikėjos Ingos Valinskienės koncertą pažeidžiant įstatymus skirta 2 tūkst. eurų bauda.

Konkurencijos taryba apskundė teismo sprendimą dėl „Eesti Meedia“ veiksmų (2)

Konkurencijos taryba apskundė teismo sprendimą, kuriuo buvo įpareigota atlikti papildomą tyrimą dėl bendrovės „Eesti Meedia“ veiksmų, dėl kurių, kaip įtariama, Lietuvos skelbimų rinka galėjo būti monopolizuota.

Rusijos transliuotojo TVC paprašyta pasiaiškinti (62)

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) Rusijoje registruoto transliuotojo TVC prašo pasiaiškinti dėl sausį parodytos laidos, kurioje tendencingai pateikiami 1991 metų sausio įvykiai Lietuvoje, įžvelgiamas galimas neapykantos kurstymas.