Žiniasklaida skatina nusižudyti?

 (71)
Laikraščiai
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

1988 metais Vokietijos mokslininkai tyrinėjo serialo, kuriame buvo rodoma devyniolikmečio savižudybė, poveikį kai kurių žmonių psichikai. Pastebėta, kad per 70 dienų nuo šio epizodo parodymo nusižudė 62 vyrai nuo 15 iki 29 metų. Taip savižudžių skaičius padidėjo 86 procentais.

Atrodo, istorija kartojasi. Per pastaruosius trylika mėnesių Didžiosios Britanijos Pietų Velso Bridžendo mieste nusižudė 17 jaunuolių nuo 15 iki 27 metų. Spėjama, kad jie atsisveikino su gyvybe, kai susipažino su kai kuriais žiniasklaidoje išplatintais vaizdais ir pranešimais.

Bent jau taip mano "neaiškiomis aplinkybėmis" žuvusių jaunuolių tėvai ir kai kurie mokslininkai. Bene daugiausia priekaištų žiniasklaida sulaukė po šių metų vasario 19-osios - tąkart netoli Bridžendo pasikorė 16-metė Jenna Parry.

Oksfordo universiteto Psichiatrijos departamento specialistai neabejoja, kad visos savižudybės įvyko, kai aukos per televiziją pamatė šiurpą keliančių kadrų, perskaitė ne itin korektiškų pranešimų ar vadinamąjį vadovėlį savižudžiams. Oksfordo savižudybių tyrimų centro koordinatorė Sue Simkin teigia, jog yra labai aiškių įrodymų, kad savižudžių būrį didina žiniasklaidos pranešimai, kuriuose išsamiai aprašomi nusižudymo būdai, užuojautose ir nekrologuose idealizuojami velioniai.

Kaip atskleidžia tyrimai, savižudžių padaugėja, kai žmonėms rodomas aukos portretas arba vieta, kurioje įvyko ši "sensacinga nelaimė". Atsiranda norinčiųjų tai pakartoti.

Oksfordo savižudybių tyrimų centras apibendrino 90 tarptautinių tyrimų, per kuriuos mėginta įvertinti žiniasklaidos priemonių įtaką savižudybėms, duomenis. 30 tyrimų nagrinėjo galimą dienraščių įtaką, 21 nustatė, kad savižudybių padaugėdavo, kai spaudoje pasirodydavo pranešimų šia tema. 10 tyrimų atskleidė tiesioginį ryšį tarp pranešimų apie savižudžius ir savižudybių, įvykusių po šių pranešimų.

Specialistų manymu, paprastai bando žudytis tie, kuriems nusižudęs asmuo yra artimas, pavyzdžiui, dėl panašaus amžiaus, lyties ar tautybės. Savižudžius vilioja ir "15 minučių šlovės" naujienų puslapiuose ar internete.

Nustatyta, jog žmones labiausiai skatina žudytis žiniasklaidoje platinami vaizdai, kai išsamiai aiškinama savižudybės eiga. Ekspertai ypač nerimauja dėl to, kad spauda pernelyg daug dėmesio skiria nusižudžiusioms įžymybėms. Jų nuomone, žiniasklaida turėtų daugiau kalbėti apie tuos, kurie sugeba konstruktyviai valdyti emocinį sielvartą, o ne savižudžius. Tai įžiebtų viltį ir norą gyventi, atskleistų, kad žmonės, nors ir pagalvojantys apie savižudybę, niekada nepasiduoda jausmams ir sugeba rasti išeitį.

Tuo metu pranešimai, kuriuose savižudybė pateikiama kaip natūralus ir savaime suprantamas atsakas į problemas, tokias kaip nesugebėjimas pasiekti svarbių tikslų, sudėtingi santykiai su artimaisiais ar finansinė krizė, stumia žmogų į savižudybę. Tokį pat efektą turi ir savižudybės prilyginimas tragiškam ar herojiškam veiksmui, kurį įvykdo tas, kuriam gyvenime galbūt nieko netrūko. Todėl žiniasklaida neturėtų vaizduoti savižudybės taip, kad asmuo, sugalvojęs atimti sau gyvybę, manytų, jog šitaip jis kažkam atkeršys, ras ramybę ar net pelnys simpatijų. Didžiosios Britanijos nusiskundimų spauda komisija jau paragino žmones pranešti apie visus straipsnius, kuriuose, jų manymu, pernelyg išsamiai pasakojama apie savižudžius.

PAGALBOS TELEFONAI

Psichologinės pagalbos tarnybaTelefono numerisDarbo laikas
Vaikų linija www.vaikulinija.lt8 800 11111Kasdien 11.00-21.00
Jaunimo linija www.jppc.lt8 800 28888I-V 16.00-7.00

VI-VII visą parą

Vilties linija, psichologinė pagalba suaugusiems www.kpsc.lt8 800 60700Visą parą
Pagalbos moterims linija8 800 66366I-V 16.00-21.00
Dingusių žmonių šeimų paramos centras8 800 26161

8 5 2773135

I-V 8.00-16.00

Visą parą

Panevėžio paguodos telefonas8 45 500965I-V 20.00-8.00
Vilniaus moterų namų krizių centras8 800 22008I-V 9.00-17.00
Pokalbiai 8-800 linija yra nemokami

PAGALBA INTERNETU

Vaikų linijaRegistruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.ltAtsako per dvi dienas
Jaunimo linijaRašyti svetainėje: http://jppc.lt arba kaunojl@hotmail.comAtsako per savaitę
Vilties linijaRašyti svetainėje: http://www.kpsc.lt//klausimai-atsakymaiAtsako per tris-penkias dienas
Šiaulių jaunimo linijaRašyti: kasnutiko@yahoo.comAtsako per tris dienas
 
71
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Media

Prancūzų satyriniam žurnalui atsirūgo juodaodės ministrės palyginimas su beždžione (11)

2014 spalio mėn. 30 d. 20:25
Prancūzijos ultradešiniųjų pažiūrų satyrinis žurnalas „Minute“ ketvirtadienį buvo nubaustas 10 tūkst. eurų bauda dėl juodaodės ministrės Christiane Taubira palyginimo su beždžione.

Reklamos apimtys augo 4,5 proc. (1)

2014 spalio mėn. 29 d. 10:12
Rinkos ir žiniasklaidos tyrimų kompanijos TNS LT atlikta reklamos monitoringo analizė parodė, kad 2014 m. sausio-rugsėjo mėnesiais bendros reklamos apimtys Lietuvoje paaugo 4,5 proc., lyginant su 2013 m. analogišku laikotarpiu.

Populiariausios Lietuvos Y kartos medijos – TV ir internetas (4)

2014 spalio mėn. 28 d. 10:54
Vadinamoji Millenium arba Y karta (18-34 m.) Lietuvoje, kuriai bene daugiausiai dėmesio skiria tiek gamintojai, tiek reklamdaviai, su medija kanalais praleidžia daugiau laiko nei vidutinis gyventojas – 7 val. 50 min. Iš beveik 8 valandų, praleistų su įvairiais medija kanalais, 3 val. 41 min. Y karta skiria televizijai ir 3 val. 14 min. internetui.

V. Žukienė. Jeigu turi šautuvą, juo reikia šaudyti (10)

2014 spalio mėn. 28 d. 08:10
Tam, ką šiandien įvardijame propagandiniu karu, Rusija ruošėsi iš anksto. Dar 1989 m. priimta „Europos konvencija dėl Televizijos be sienų“ retransliavimo srityje siekė užtikrinti, kad ES valstybių narių televizija turėtų kuo didesnę auditoriją, todėl dokumente skatinama teisės aktus sutvarkyti taip, kad visų ES valstybių TV programos be kliūčių būtų platinamos visoje ES teritorijoje.

Lietuvis kreipėsi į „Bloomberg“ dėl nevykusio Lietuvos istorijos priminimo (126)

2014 spalio mėn. 27 d. 16:16
Į Klaipėdos uostą įplaukęs suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivas sulaukė didelio pasaulio žiniasklaidos dėmesio. Svarbų Lietuvos energetinei nepriklausomybei įvykį aprašė ir viena didžiausių verslo ir finansų naujienų agentūrų „Bloomberg“. Tačiau ne visiems lietuviams patiko, kaip visame pasaulyje žinomas žiniasklaidos kanalas savo straipsnyje pristatė Lietuvą.