Žiniasklaida skatina nusižudyti?

 (71)
Laikraščiai
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

1988 metais Vokietijos mokslininkai tyrinėjo serialo, kuriame buvo rodoma devyniolikmečio savižudybė, poveikį kai kurių žmonių psichikai. Pastebėta, kad per 70 dienų nuo šio epizodo parodymo nusižudė 62 vyrai nuo 15 iki 29 metų. Taip savižudžių skaičius padidėjo 86 procentais.

Atrodo, istorija kartojasi. Per pastaruosius trylika mėnesių Didžiosios Britanijos Pietų Velso Bridžendo mieste nusižudė 17 jaunuolių nuo 15 iki 27 metų. Spėjama, kad jie atsisveikino su gyvybe, kai susipažino su kai kuriais žiniasklaidoje išplatintais vaizdais ir pranešimais.

Bent jau taip mano "neaiškiomis aplinkybėmis" žuvusių jaunuolių tėvai ir kai kurie mokslininkai. Bene daugiausia priekaištų žiniasklaida sulaukė po šių metų vasario 19-osios - tąkart netoli Bridžendo pasikorė 16-metė Jenna Parry.

Oksfordo universiteto Psichiatrijos departamento specialistai neabejoja, kad visos savižudybės įvyko, kai aukos per televiziją pamatė šiurpą keliančių kadrų, perskaitė ne itin korektiškų pranešimų ar vadinamąjį vadovėlį savižudžiams. Oksfordo savižudybių tyrimų centro koordinatorė Sue Simkin teigia, jog yra labai aiškių įrodymų, kad savižudžių būrį didina žiniasklaidos pranešimai, kuriuose išsamiai aprašomi nusižudymo būdai, užuojautose ir nekrologuose idealizuojami velioniai.

Kaip atskleidžia tyrimai, savižudžių padaugėja, kai žmonėms rodomas aukos portretas arba vieta, kurioje įvyko ši "sensacinga nelaimė". Atsiranda norinčiųjų tai pakartoti.

Oksfordo savižudybių tyrimų centras apibendrino 90 tarptautinių tyrimų, per kuriuos mėginta įvertinti žiniasklaidos priemonių įtaką savižudybėms, duomenis. 30 tyrimų nagrinėjo galimą dienraščių įtaką, 21 nustatė, kad savižudybių padaugėdavo, kai spaudoje pasirodydavo pranešimų šia tema. 10 tyrimų atskleidė tiesioginį ryšį tarp pranešimų apie savižudžius ir savižudybių, įvykusių po šių pranešimų.

Specialistų manymu, paprastai bando žudytis tie, kuriems nusižudęs asmuo yra artimas, pavyzdžiui, dėl panašaus amžiaus, lyties ar tautybės. Savižudžius vilioja ir "15 minučių šlovės" naujienų puslapiuose ar internete.

Nustatyta, jog žmones labiausiai skatina žudytis žiniasklaidoje platinami vaizdai, kai išsamiai aiškinama savižudybės eiga. Ekspertai ypač nerimauja dėl to, kad spauda pernelyg daug dėmesio skiria nusižudžiusioms įžymybėms. Jų nuomone, žiniasklaida turėtų daugiau kalbėti apie tuos, kurie sugeba konstruktyviai valdyti emocinį sielvartą, o ne savižudžius. Tai įžiebtų viltį ir norą gyventi, atskleistų, kad žmonės, nors ir pagalvojantys apie savižudybę, niekada nepasiduoda jausmams ir sugeba rasti išeitį.

Tuo metu pranešimai, kuriuose savižudybė pateikiama kaip natūralus ir savaime suprantamas atsakas į problemas, tokias kaip nesugebėjimas pasiekti svarbių tikslų, sudėtingi santykiai su artimaisiais ar finansinė krizė, stumia žmogų į savižudybę. Tokį pat efektą turi ir savižudybės prilyginimas tragiškam ar herojiškam veiksmui, kurį įvykdo tas, kuriam gyvenime galbūt nieko netrūko. Todėl žiniasklaida neturėtų vaizduoti savižudybės taip, kad asmuo, sugalvojęs atimti sau gyvybę, manytų, jog šitaip jis kažkam atkeršys, ras ramybę ar net pelnys simpatijų. Didžiosios Britanijos nusiskundimų spauda komisija jau paragino žmones pranešti apie visus straipsnius, kuriuose, jų manymu, pernelyg išsamiai pasakojama apie savižudžius.

PAGALBOS TELEFONAI

Psichologinės pagalbos tarnybaTelefono numerisDarbo laikas
Vaikų linija www.vaikulinija.lt8 800 11111Kasdien 11.00-21.00
Jaunimo linija www.jppc.lt8 800 28888I-V 16.00-7.00

VI-VII visą parą

Vilties linija, psichologinė pagalba suaugusiems www.kpsc.lt8 800 60700Visą parą
Pagalbos moterims linija8 800 66366I-V 16.00-21.00
Dingusių žmonių šeimų paramos centras8 800 26161

8 5 2773135

I-V 8.00-16.00

Visą parą

Panevėžio paguodos telefonas8 45 500965I-V 20.00-8.00
Vilniaus moterų namų krizių centras8 800 22008I-V 9.00-17.00
Pokalbiai 8-800 linija yra nemokami

PAGALBA INTERNETU

Vaikų linijaRegistruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.ltAtsako per dvi dienas
Jaunimo linijaRašyti svetainėje: http://jppc.lt arba kaunojl@hotmail.comAtsako per savaitę
Vilties linijaRašyti svetainėje: http://www.kpsc.lt//klausimai-atsakymaiAtsako per tris-penkias dienas
Šiaulių jaunimo linijaRašyti: kasnutiko@yahoo.comAtsako per tris dienas
 
71
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Media

Kas antras Lietuvos mobiliojo interneto vartotojas savo telefone skaito DELFI (47)

2014 liepos mėn. 23 d. 11:31
Pagrindinis naujienų portalas DELFI dominuoja ir mobiliuosiuose telefonuose: kas antras Lietuvos mobilaus interneto vartotojas savo telefone skaito DELFI.

Svarbiausias dienos naujienas 320 tūkst. Lietuvos gyventojų sužino DELFI (50)

2014 liepos mėn. 22 d. 17:14
Pagrindiniam naujienų portalui DELFI birželis buvo sėkmingas – DELFI užtikrintai lyderiauja tarp naujienų portalų ir smarkiai lenkia artimiausius konkurentus.

Naujoji „Ikea“ reklama – lovos danguje (4)

2014 liepos mėn. 20 d. 14:00
Naujoji „Ikea“ reklama – lovos danguje
youtube.com
Londone įsikūrusi reklamos agentūra „Mother“ pristatė naująją „Ikea“ reklamą, kurioje išvysite daug dangaus bei lovų. Pagrindinė reklamos idėja – niekur neišsimiegosite taip gerai, kaip namuose.

Litų keitimas į eurus: ką sako DELFI komentatoriai (233)

2014 liepos mėn. 18 d. 21:36
Litų keitimas į eurus: ką sako DELFI komentatoriai
DELFI (K.Čachovskio nuotr.)
Latviai nuo šių metų skaičiuoja nebe latus, o eurus, tad skaitine išraiška jie gauna didesnius atlyginimus, bet ir daugiau moka parduotuvėse. Prekeivių įspūdžiai iš Ventspilio paskatino DELFI skaitytojus komentaruose prisimininti, kaip jie atsiskaitinėjo „vagnorkėmis“, dalintis patarimais.

J. Šalkauskas gavo naują tarnybą (23)

2014 liepos mėn. 16 d. 12:25
Pavasarį LRT palikęs diktorius Juozas Šalkauskas pensija nesimėgaus – jis tapo Vilniaus rotušės ceremonmeisteriu.