Kita vertus, austrus ir belgus vienija šiek tiek nemalonus dalykas. Abi tautos gyvena savotiškame savo didelių kaimynių šešėlyje. Austrai – vokiečių, o belgai – prancūzų. Didieji kaimynai iš mažųjų neretai pasišaipo. Tačiau, ko gero, be reikalo.

Austrija ir Belgija Vokietijai ir Prancūzijai nelabai kuo nusileidžia. Abiejų šalių ekonomikos stiprios, jose netrūksta visame pasaulyje žinomų įmonių. Taigi šiek tiek atidžiau pažvelkime į šių šalių verslo etiketą ir ypatumus.

AUSTRIJA

Stereotipai ir mitai

Kai pagalvojame apie Austriją, prieš akis tuojau pat stoja kalnų peizažas ir bohemiškos Vienos gatvės. Taip, tikra tiesa, kad kalnų slidinėjimas yra didžiulė Austrijos kultūros dalis ir dargi nemenkas pajamų šaltinis. Visgi paslidinėti į šalį kasmet atvyksta daugybė turistų. Visgi tikrai ne kiekvienas austras savo garaže laiko kalnų slidžių porą. Lygiai taip pat ir ne kiekvienas austras yra bohemos atstovas. Taip, Austrija žinoma dėl savo kompozitorių, bet gebėjimas skaityti natas nėra įgimtas kiekvienam eiliniam austrui.

Tiek versle, tiek kasdieniame gyvenime austrams būdingas punktualumas ir atsakomybė. Jie nemėgsta stumdytis eilėse ar ginčytis. Kuo austro gyvenime daugiau aiškumo ir pastovumo – tuo jis geriau jaučiasi.

Austrai savo adresu neretai išgirsta ir įžeidžiančių juokelių. Ne paslaptis, kad žmogus, save vadinęs Hitleriu, buvo būtent austras, todėl ir pati Austrija kartais susiejama su netolerancija, antisemitizmu. XX a. Austrijai iš tikrųjų buvo audringas. Iš pradžių ji prarado savo imperijos statusą, po to puolė į ultranacionalizmą, o po Antrojo pasaulinio karo ieškojo savo naujo identiteto. Tiesa ta, kad šiandien Austrija kaip reta atvira ir tolerantiška šalis, kurioje vietos atsiras kiekvienam.

Verslo kultūros ypatumai

Neatsiejama Austrijos verslo kultūros dalis – organizaciniai gebėjimai. Šalis organizuoja ir daugybę konferencijų. Verta pastebėti, kad sostinėje Vienoje veikia ir vieni iš trejų Jungtinių Tautų rūmų. Taigi Austrija yra puikus pavyzdys, kaip maža šalis gali būti labai aiškiai matoma visame pasaulyje. Įvairūs kongresai, susirinkimai reiškia, kad šalyje apsilanko šimtai ar net tūkstančiai turistų. Taigi austrai turi gerus komunikacinius įgūdžius. Jie siekia abipusės naudos, bet mainais tikisi atvirumo ir žodžio laikymosi.

Austrija ir Vokietija gana panašios šalys. Abi tautos mėgsta tvarką, pastovumą ir renkasi evoliucijų, o ne revoliucijų kelią. Jeigu jau turite patirties Vokietijoje, tai neturėtų būti sunku dirbti ir Austrijoje. Tačiau austrai dažnai pavadinami „minkštaisiais vokiečiais“. Tai iš dalies teisingas apibūdinimas. Jeigu vokietis pasako, kad kaina yra šimtas eurų, tai ji ir bus šimtas eurų. Su austrais dar būtų galima derėtis. Lietuviai, kaip žinoma, pasiderėti irgi mėgsta, todėl su austrais surasti bendrą kalbą mums būtų gal net paprasčiau.

Austrija išsiskiria ir gilia, dideles tradicijas puoselėjančia kultūra. Čia gyveno ir kūrė daugybė pasaulyje žinomų kompozitorių, dailininkų, rašytojų, filosofų. Nenuostabu, kad išsilavinusių austrų verslininkų banalybėmis per daug nesudominsi. Susitikus su potencialiu partneriu, apie orą geriau nesikalbėti. Suraskite kokią įdomesnę temą. Jeigu apie meną nelabai ką nusimanote, tiesiog paklausinėkite apie gamtą, slidinėjimą ar futbolą.

Verslo etiketas

Kaip ir Vokietijoje, Austrijoje labai vertinamas punktualumas. Tiek atėjimas per anksti, tiek vėlavimas paprastai suvokiamas kaip nepagarba kito žmogaus laikui. Jeigu jau matote, kad niekaip nesuspėsite į susitikimą atvykti laiku, paskambinkite ir praneškite apie savo situaciją.

Austrijoje nėra įprasta savo partnerius apdovanoti dovanomis. Tai gali būti suprasta visai ne taip, kaip jūs norėjote ir tikėjotės. Ką nors dovanoti derėtų nebent per gimtadienius arba pažymint bendradarbiavimo sukaktį. Visgi net ir tokiais atvejai dovanos turėtų būti kuklios. Geriausia dovana tokia, kuri austrui papasakotų apie Lietuvą ir būtų vertinga savo simboliškumu.

Austrai mėgsta rengtis tvarkingai ir skoningai. Kalbantis su potencialiu partneriu austru, reikia atrodyti atitinkamai. Net ir neformalioje aplinkoje derėtų vengti ekstravagantiškumo. Verslo aplinkoje austrai mėgsta konservatyvią, klasikinę aprangą. Vyrui derėtų vilkėti tamsius verslo kostiumus, klasikinių spalvų kaklaraištį, baltus marškinius. Moteriai irgi geriausiai tinka konservatyvios suknelės ar kostiumėliai. Išskirtinė apranga gali akimirksniu atbaidyti austrą.

BELGIJA

Stereotipai ir mitai

Štai jums visiškai lietuviškas stereotipas apie Belgiją ir jos gyventojus: „Ramus kaip belgas.“ Daugelis belgų apie jį sužino tik atvykę į Lietuvą ir patys klausia lietuvių, kokia jo kilmė. O iš tikrųjų šis priežodis yra autentiškai lietuviškas. Jo kilmė siekia tarpukario Lietuvą. Maždaug tada Žemaitijoje paplito ardėnų veislės arkliai. Šie labai stambūs, storomis kojomis arkliai buvo veisti Belgijoje, Ardėnų aukštumoje, ir išsiskyrė savo ramumu. Tiesa, patiems belgams ši savybė nelabai būdinga. Na, bent jau tikrai ne būdingesnė nei kitoms tautoms.

Apie belgus stereotipų mums netrūksta. Pavyzdžiui, tai, ką mes vadiname „prancūziškomis bulvytėmis“, iš tikrųjų yra belgiškos kilmės patiekalas. Sakoma, kad belgai jas valgo kasdien ir nepraleidžia progos užsieniečiams papasakoti apie šią istorinę neteisybę.

Belgai turi didžiulę alaus gamybos pramonę ir gamina tūkstančius skirtingų rūšių alaus. Todėl ir alus čia liejasi laisvai. Bent jau taip atrodo dažnam užsieniečiui.

Sakoma, kad belgai nemėgsta savo kaimynų olandų. Tai ne visai tiesa. Šios kaimynės netgi sutaria visai neblogai. Daug daugiau nesutarimų kyla pačioje Belgijoje tarp olandiškai kalbančio Flandrijos regiono ir prancūzakalbės Valonijos.

Verslo kultūros ypatumai

Belgai kasdieniame ir profesiniame gyvenime yra gana dideli individualistai. Istoriškai susiklostė, kad belgai įprato pirmiausia pasikliauti patys savimi, o ne laukti malonės iš kitų. Šitai reikėtų labai gerai atsiminti bendraujant su belgų verslininkais. Nuolatinis tikrinimas, klausinėjimas, perdėtas noras padėti belgui tikriausiai visai nepatiks ir duos priešingą rezultatą, nei buvo norima. Jeigu belgui ko nors reikės iš jūsų – jis pats kreipsis.

Belgai rimtai žiūri hierarchiškumą. Belgų darbuotojai nelabai noriai išsako pastabas savo viršininkams, net jeigu jiems kažkas ir nepatinka. Tai gali šiek tiek apsunkinti bendravimą su jais, nes kartais jums gali tekti pačiam bandyti suprasti, kas yra negerai, užuot tiesiog paklausus ir gavus atsakymą.

Visgi belgų santūrumas nėra toks didelis kaip, tarkim, vokiečių. Profesiniai ryšiai su belgu gali išvirsti į asmeninę draugystę. Vokietijoje to tikėtis būtų sunkiau. Tiesa, ir Belgijoje šis procesas užtruktų. Profesiniame gyvenime belgai yra pragmatiški, orientuoti į rezultatą ir darbštūs.

Verslo etiketas

Belgai nėra tokie griežti ir mėgstantys taisykles kaip austrai, bet tam tikras nuostatas reikėtų gerbti. Pavyzdžiui, trumpas pavėlavimas atsiprašius Belgijoje bus atleistas, bet tuo piktnaudžiauti tikrai nederėtų. Ypač Flandrijos regione.

Belgai – mandagūs žmonės ir to paties tikisi iš jūsų. Į menkai pažįstamą žmogų nederėtų neformaliai kreiptis vardu. Tam labiau tinka pavardė (pavyzdžiui, pone X, ponia X ar panele X). Žinoma, „tujintis“ irgi nedera. Belgai nemėgsta ir tokių dalykų kaip tapšnojimas per nugarą, apsikabinimai, kišenėse sugrūstos rankos, spjaudymaisi ar gumos žiaumojimas. Asmeniniai klausimai irgi turėtų būti palikti ne verslo erdvei. Čia turima omeny tokie dalykai kaip šeima, religija, politiniai įsitikinimai ir t.t.

Aprangos kodas irgi ne toks griežtas kaip Austrijoje. Kostiumas nebūtinas – užteks ir švarko. Tačiau dera išlikti tvarkingam, vengti ekstravagancijos. Visada geriau apsirengti pernelyg oficialiai, o ne per daug neformaliai.

Naujame „BZN start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie tai kaip „Daumantai LT“ įkūrėjas Saulius Grinkevičius milijono vertės verslą užmaišė emaliuotame kibire. Numeryje pristatoma apklausa apie tai, nuo ko priklauso verslininkų inovatyvumas? Taip pat pristatomos verslininkų klaidos, TOP turtingiausi, startuoliai su naujomis ambicingomis idėjomis, verslo pradžios žingsniai, finansavimas, patarimai. Pamatysite kūrybingiausias pasaulio reklamas, sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.