Sunkiai pakeliama našta, su kuria kas mėnesį susiduria kas antras lietuvis

 (347)
Beveik pusė lietuvių mokesčiams už komunalines paslaugas kas mėnesį išleidžia nuo 11 iki 30 proc. visų savo išlaidų, rodo DELFI užsakymu bendrovės „Spinter tyrimai“ atlikta gyventojų apklausa. Asmeninių finansų ekspertės sutaria, kad tai yra didelė našta.
Sunkiai pakeliama našta, su kuria kas mėnesį susiduria kas antras lietuvis
© DELFI (Š.Mažeikos nuotr.)

Į klausimą, kiek jūsų namų ūkio mėnesio išlaidų sudaro mokesčiai už komunalines paslaugas, 15,5 proc. gyventojų atsakė, kad iki 10 proc. Tiek dažniausiai sumoka 18–35 metų amžiaus, didžiausias pajamas gaunantys, didmiesčių gyventojai.

46,9 proc. respondentų nurodė, kad už komunalines paslaugas atiduoda 11–30 proc. savo išlaidų.

31–60 proc. savo išlaidų už komunalines paslaugas sumoka 26,9 proc. gyventojų. Dar 1,5 proc. apklaustųjų nurodė, kad už komunalines paslaugas sumoka 61 proc. ir daugiau savo mėnesio išlaidų. Tiek dažniausiai sumoka vyriausio amžiaus, didmiesčių gyventojai.

Swedbank“ Asmeninių finansų instituto vadovė Odeta Bložienė DELFI teigė, kad jeigu išlaidos už komunalines paslaugas sudaro 30 proc, tai yra didelė našta.

„Dėl mažų pajamų būsto išlaikymas yra problema, ypač žiemos sezonu. Gyventojai dar nėra įpratę pasirinkti už šildymą mokėti visus metus. Tiesa, komunalinių paslaugų kaina Lietuvoje nėra kosminė, bet kadangi gyventojų pajamos yra mažos, tai tampa nemenka našta“, – sakė ji.

Odeta Bložienė
Odeta Bložienė
© DELFI (Š.Mažeikos nuotr.)

Panašios pozicijos laikėsi ir SEB banko šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė: „Be to, Lietuvoje didelė gyventojų pinigų dalis skiriama maistui. Ne dėl to, kad jis pas mus labai brangiai kainuoja, bet dėl to, kad pajamos yra mažos“.

Pašnekovė taip pat nurodė, kad lyginant su kitomis šalimis, lietuvių išlaidos pragyvenimui vidutiniškai yra pakankamai mažos, tačiau taip yra dėl to, kad tik maža dalis gyventojų būstą nuomojasi.

Stengiasi susimokėti laiku

Vis dėlto, tik nedidelei daliai Lietuvos gyventojų yra tekę už komunalines paslaugas įsiskolinti. Net 76 proc. nurodė, kad jiems įsiskolinti netenka.

6,9 proc. apklaustųjų teigė, kad įsiskolina reguliariai ir 17,1 proc. – kad kartais. Dažniausiai už komunalines paslaugas įsiskolina 35–55 metų, vidutinio išsimokslinimo, vidutinių ir mažesnių pajamų atstovai.

O. Bložienė sakė, kad žmonės dažniausiai įsiskolina dėl dviejų priežasčių: nesureguliuoja savo finansinių srautų arba neturi finansinės disciplinos.

„Tiesiog jie apmokėjimo už sąskaitas nelaiko prioritetu, leidžia sau vėluoti. Negebėdami suvaldyti visų savo išlaidų, mano, kad tai yra paprasčiausias būdas pasiskolinti pinigų ir finansuoti kitas savo išlaidas“, – DELFI sakė ji.

Asmeninių finansų ekspertės manymu, dalis gyventojų įsiskolina ne dėl to, kad jiems trūksta pinigų, bet dėl to, kad jie nemano, jog sumokėti laiku yra svarbu – vėluoja, galvoja, kad susimokės už kelis mėnesius.

J. Varanauskienė pastebėjo, kad Lietuvoje žmonės už komunalines paslaugas dažniausiai įsiskolina žiemą.

Julita Varanauskienė
Julita Varanauskienė
© DELFI (M.Ažušilio nuotr.)

„Vasarą ir žiemą sąskaitos už komunalinius patarnavimus gali skirtis kartais. Žmonėms, kurie neplanuoja, neturi kažkokių piniginių atsargų, žiemą apmokėti visą sąskaitą yra sudėtinga“, – DELFI sakė ji.

Delspinigiai – retenybė

Neįsiskolindami, lietuviai retai moka ir delspinigius. 75,2 proc. apklaustųjų teigė, kad jų mokėję nėra.

Dažnai delspinigius moka 1,7 proc. respondentų, 7 proc. – yra mokėję kelis kartus, 9,1 proc. – vieną ar du kartus. Delspinigius dažniau teko mokėti moterims, 18–45 metų respondentams. Vyrai nurodė paprasčiausiai to nežinantys.

Elektroninę sąskaitą renkasi išsilavinę

Paklausti, kada įprastai moka už praėjusio mėnesio komunalines paslaugas, 17,9 proc. apklaustų sakė, kad iškart, kai tik gauna sąskaitą. 13,1 proc. gyventojų teigė, kad susimoka iki mėnesio vidurio, 27,8 proc. – antroje mėnesio pusėje, 15,9 proc. – paskutinėmis mėnesio dienomis. Iškart apmokėti sąskaitas dažniau linkusios moterys bei vyriausio amžiaus respondentai.

18,5 proc. respondentų nurodė, jog už komunalines paslaugas susimoka nereguliariai. Dar 2,2 proc. atsakė, jog sumoka kas kelis mėnesius. Nereguliariai sąskaitas apmoka jaunesnio amžiaus (18–35 metų) respondentai, vyrai, aukštesnių pajamų atstovai.

Kad naudojasi elektroninės sąskaitos paslauga, kuri leidžia sąskaitas apmokėti automatiškai, atsakė 4,6 proc. gyventojų. Tai – dažniausiai didžiausių pajamų, aukštą išsimokslinimą turintys respondentai, didmiesčių gyventojai.

J. Varanauskienės manymu, taip yra todėl, kad aukštasis išsilavinimas apskritai atveria galimybes ir tada žmonės nebijo, mokosi, yra imlesni naujovėms.

„Mažesnes pajamas gaunantys gyventojai šia paslauga nesinaudoja todėl, kad nori labai tiksliai ir labai aiškiai visą laiką žinoti už ką jie sumokėjo. Nors iš tikrųjų tai labiau panašu į savęs apgaudinėjimą“, – sakė ji.

O. Bložienė sakė, kad aukštesnes pajamas gaunantys ir aukštesnį išsilavinimą turintys žmonės ieško paprastesnių sprendimų, yra labiau susipažinę su technologijomis, su galimybės palengvinti atsiskaitymo procesą.

„Jie yra modernesni ir turi geresnes žinias, todėl dažniausiai renkasi tokius būdus. Kai mažesnių miestų gyventojai ir žemesnio išsilavinimo žmonės galbūt renkasi gan paprastus būdus – eina į paštą ar parduotuvę. Jie mano, kad tai jiems yra patogu“, – komentavo pašnekovė.

Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“ šių metų 2016 metų sausio 20-27 dienomis, naujienų portalo DELFI užsakymu, atliko visuomenės nuomonės apklausą. Tyrime dalyvavo gyventojai nuo 18 iki 75 metų. Apklausa buvo atliekama standartizuoto interviu metodu.

Tyrimas vyko visoje Lietuvos teritorijoje, iš viso 65 atrankiniuose taškuose, išdėstytuose taip, kad reprezentuotų visą šalies teritoriją. Tyrimo metu buvo apklausta 1004 respondentai. Tyrimo dalyvių pasiskirstymas proporcingas gyventojų skaičiui šalies regionuose. Tyrimo rezultatų paklaida 3,1 proc.

CITUOJANT NUORODA Į DELFI IR „SPINTER TYRIMUS“ BŪTINA!

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 
Naujienų prenumerata

Mano eurai

Nelaukia nurodymo: bankai suskubo pasiūlyti naujovę anksčiau (74)

Jau nuo kitų metų vasario Lietuvos bankas įpareigoja komercinius bankus ir kredito unijas klientams pasiūlyti pagrindinę mokėjimo sąskaitą, kurioje būtiniausios mokėjimo paslaugos būtų suteiktos už ne didesnę nei Lietuvos banko nustatytą kainą. Tuo metu komerciniai bankai nelaukia įsigaliosiančios prievolės ir panašias paslaugas jau pradėjo siūlyti klientams.

Ką daryti nusipirkus nekokybišką prekę: ar žinote savo teises? (23)

Įpusėjus vasarai redakcijos priimamajame susikaupė klausimų apie nekokybišką aptarnavimą parduotuvėse ir kavinėse. Jų darbuotojai klientui ne visada pasiūlo tinkamą sprendimą, dažnai patys nežino, kaip elgtis kilus konfliktui.

Ž. Grigaitis Palangoje rado šaltibarščius už 7 eurus (188)

Vasara rieda į pabaigą, o diskusijos apie lietuviškas atostogas nesibaigia. Nepaisant to, kad vasara neapdovanojo šiltais orais ir saule, iki šiol netyla diskusijos, kad poilsis Lietuvos kurortuose tampa prabanga, rašoma LNK televizijos pranešime spaudai.

A. Užkalnis restorane užsisakė tiek, kad po pietų vos rado automobilį (349)

Gal jau esu pasakojęs apie tokį savo draugą Vytautą, kuris mane paprotino apie dienos pietus restorane, kuriame nėra dienos pietų, ir yra tik didkepsniai, kainuojantys nuo keturiasdešimties eurų.

Lietuvoje – naujas atsiskaitymo būdas (140)

Lietuvoje pristatomas naujas atsiskaitymo būdas – bekontaktės mokėjimų kortelės. Šią naujovę pristato „Swedbank“.