Vieningo šifro nėra

Su šia problema buvo susidūrusi ir Vilniuje gyvenanti Galina. Mergina, kuriai vienoje parduotuvėje teko įsigyti sudžiuvusį blakstienų tušą, pasakojo, kad kartą pabandžius iššifruoti produkto pagaminimo datą susidūrė su sunkumais: „Tų savaičių skaičiavimai – tikrai labai sudėtinga. Aš bandžiau iššifruoti kodą, rasti, ką reiškia skaičiai, bet kaip tai padaryti paskui vis tiek pamiršau. Jeigu būtų parašyta normali data, būtų žymiai paprasčiau“, - sakė mergina, informacijos apie tai ieškojusi internete.

Paaiškėjo, kad norint individualiai išsiaiškinti, kada parduotuvės lentynoje esantys produktai buvo pagaminti, iš tiesų galima užtrukti. Vadovaujantis Lietuvos higienos normomis „Kosmetikos gaminiai: bendrieji reikalavimai, draudžiamos ir ribojamos medžiagos“ be kitos vartotojui aktualios informacijos ant pakuotės turi būti aiškiai pateikiamas minimalus gaminio tinkamumo terminas, kai gaminys tinkamas vartoti mažiau nei trisdešimt mėnesių, arba specialus ženkliukas nurodantis, kiek laiko galima vartoti gaminį atidarius pakuotę, bei gaminio pagaminimo partijos numeris ar kitas žymuo, pagal kurį galima identifikuoti gaminį (nustatyti gaminio pagaminimo datą ir vietą). Visgi, paaiškinimas, kaip jį iššifruoti, nėra būtinas.

Deja, vieningų oficialių skaičiuoklių, kuriose galima sužinoti, ką reiškia ant visų prekių ženklų pakuočių nurodytas žymuo, nėra. Tai patvirtino ir Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos (VVSPT) Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Lina Biekštaitė. Jos teigimu, esant reikalui, tokią informaciją VVSPT privalo suteikti atsakingas asmuo (gamintojas ar importuotojas). Tuo atveju, kai produktas galioja daugiau nei trisdešimt mėnesių ir galiojimo data nenurodyta, bet norima sužinoti, ar produktą dar tinkamas naudoti, specialistė sakė, jog inspekcija kreipiasi laboratoriją. „Jei yra abejonių dėl gaminio tinkamumo naudoti kontroliuojanti institucija - Valstybinė ne maisto produktų inspekcija - gali patikrinti (laboratoriškai) gaminio kokybinius - saugos rodiklius (pvz. mikrobiologinį užterštumą)“, - sakė ji.

VVSPT Leidimų ir licencijavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Ričardas Norkus patikino, kad į gamintoją ar importuotoją, norėdamas sužinoti produkto pagaminimo datą, gali kreiptis ir pats vartotojas, tačiau teisiškai jam šios informacijos suteikti neprivaloma.

Šifras klaidina ir profesionalus

Be gamintojų ar importuotojų pagalbos, iššifruoti kosmetikos produkto pagaminimo datą pačiam gali ir nepavykti. DELFI palyginus trijų skirtingų prekės ženklų produktus, paaiškėjo, kad skiriasi net kodų sudėtis – jie buvo sudaryti iš raidžių ir skaičių arba tik skaičių. Paaiškinimas, kaip iššifruoti pagaminimo datą, buvo nurodytas tik ant vienos prekės.

„AND“ klinikos kosmetologė ir mokymo centro „Eliza“ kosmetologijos dėstytoja Dovilė Vaitkevičienė patvirtino, kad kodą iššifruoti ne visuomet paprasta: „Iš tikrųjų tai pakankamai dažna problema, vieną kartą taip buvę yra ir man – skambinau platintojams, kurie man irgi iš karto neatsakė į klausimą, kaip reikia iššifruoti kodą“, - sakė specialistė. Pasak jos, dažniausiai pirmi keturi skaičiai kode nurodo pagaminimo metus, kiti du skaičiai ar raidės – pagaminimo mėnuo, likusi dalis kodo - ir partijos numerį.

Individualiai ieškant informacijos vartotojams pagelbėti gali ir specialios skaičiuoklės internete, kuriose nurodant prekės ženklą ir specialų kodą, galima išsiaiškinti, kada produktas buvo pagamintas ir iki kurios dienos jį reiktų sunaudoti. Tiesa, nėra aišku, koks šių skaičiuoklių patikimumas.

Galima kreiptis į konsultantus

Pardavėjų teigimu, visa informacija apie produktą vartotojams gali būti suteikiama jų pardavimo vietose. Kosmetikos ir parfumerijos tinklo „Douglas LT“ Marketingo projektų vadovės Jurgos Kulickaitės teigimu, parduotuvės pirkėjams kilus klausimų vartotojai gali kreiptis į kosmetikos parduotuvių konsultantus, kurie pateikdami turimą informaciją gali padėti išsiaiškinti tikslų produkto galiojimo laiką arba padėti susisiekti su kosmetikos gamintojo atstovais Lietuvoje.

Pasak J. Kulickaitės, vienas iš populiariausių ženklinimo būdų, naudojamų produktams, yra PAO ženkliukas. Jame pateiktas skaičius nurodo produkto galiojimo trukmę mėnesiais nuo pakuotės atidarymo datos. Pvz.: PAO24 reiškia, jog produkto galiojimo laikas yra 24 mėn. nuo pakuotės atidarymo datos. Analogišką reikšmę turi ir M ženkliukas, paprastai žymimas M12 ar kitų skaičiumi, nurodančiu kiek mėnesių nuo pakuotės atidarymo datos produktas geriausias naudoti.

Įmonės „Drogas“ direktorė Daina Žymantė sakė, kad jų parduotuvėse pagaminimo datos iššifravimui yra naudojama tiekėjų pateikta informacija ir jos paprašius, pardavėjai visuomet gali ir suteikia šią informaciją vartotojams. Tiesa, D. Žymantė pripažino, kad nusiskundimų dėl neaiškių šifrų iš pirkėjų sulaukti tenka. „Klientai kartais reiškia pretenzijas, kad patys negali suprasti kada produktas pagamintas, tačiau pardavėjoms išaiškinus pagaminimo datos šifruotę, pretenzijų nelieka“, - sakė ji.

Pametus pakuotę teks pasikliauti jutiminiais receptoriais

Kosmetologė D. Vaitkevičienė sakė, jog kosmetikos produktų, kurių galiojimo laikas jau pasibaigęs, vartojimas gali pakenkti sveikatai. „Naudojant kosmetinius produktus, kurių galiojimo laikas pasibaigęs, didelė tikimybė, kad sulauksime priešingo rezultato negu tikėjomės prieš jį tepdami – odos mes ne tik kad nepagražinsime, bet galime sukelti rimtų odos sutrikimų. Todėl bendra taisyklė labai paprasta - tik pastebėjus kosmetikos pokyčius, tai yra ženklas, kad jums metas įsigyti naują kosmetinį gaminį, - sakė ji. - Kosmetika, su pasibaigusiu galiojimo laiku, gali sukelti odos sudirgimą, alergines reakcijas, dermatitą, akių patinimą“.

Specialistės teigimu, manant, kad kosmetikos produkto galiojimo laikas pasikeitė, reikia pasižiūrėti į galiojimo datą ant pakuotės. Jei šios nebėra, reikia vadovautis jutiminiais receptoriais. „Visų pirma, kvapas: pauosčius, galima užuosti kartų, aitrų kvapą, gali intensyviai jaustis oksidavusio aliejaus kvapas. Taip pat reikia atkreipti dėmesį ir į produkto išvaizdą, tekstūrą. Pasibaigus galiojimo laikui produkto tekstūra tampa nevienalytė, gali atsiskirti aliejai, arba atvirkščiai, produktas gali sukietėti, taip pat gali pakisti spalva (patamsėti, pašviesėti)“, - sakė ji.

Specialistė sakė, kad tuo atveju, jei netinkamas produktas buvo panaudotas ir pasireiškė bent vienas šalutinis poveikis, nedelsiant reikia kreiptis pas savo kosmetologą ar gydytoją. Norint, kad kosmetikos produktas galiotų kuo ilgiau, kosmetologė pataria atidžiai skaityti etiketes. „Įsigijus kosmetinį produktą, visuomet reikia perskaityti informacinį lapelį, kuriame yra nurodyta kaip laikyti produktą, kad jis išliktų kuo ilgiau nesugedęs“, - sakė ji.

DELFI kalbinta Galina sakė, jog ji pati, norėdama išvengti nekokybiškų prekių apsiperka ten, kur didesni vartotojų srautai. „Pavyzdžiui, jeigu tu perki daugumą produktų ten, kur klientai perka pigią kosmetiką, tuomet brangesnė kosmetika ten bus užsigulėjusi ir geriau jos nepirkti“, - patarimu pasidalijo ji.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (56)