Šie sako, kad klaidų pridarė abi pusės, o geležinkelininkai dar ir naujų taisyklių įvedė, tad reiktų nusiraminti, praneša LRT Televizijos laida „Panorama“.

Skaičiuojama, kad šiųmetis grūdų derlius gali siekti iki 4,5 mln. tonų. Panašiai tokiu gausiu derliumi žemdirbiai džiaugėsi prieš ketverius metus.

Tačiau šįkart rekordiniai skaičiai vis kiršina geležinkelininkus ir grūdininkus. Iki šiol iš Lietuvos išvežta tik 180 tūkstančių tonų grūdų.

Jų eksportuotojai dėl to apkaltino „Lietuvos geležinkelius“. Šie esą nesugeba suteikti tiek vagonų, kiek reikia. Geležinkelininkai, vietoj prašytų tūkstančio vagonų, davė beveik trečdaliu daugiau.

Bet problemos nesibaigė. Į Klaipėdą plūstelėjus vagonams su grūdais, užsikimšo uostas ir, pasak geležinkelininkų, dėl grūdų perdirbėjų laiku neužsakytų ir anksčiau neatplaukusių laivų, daugiau kaip 600 vagonų virto sandėliais. Bendrovė patiria nuostolių.

„Mes uždirbame ne iš vagonų kaip sandėlių, mes uždirbame iš to, kad vagonai juda. Kai vagonai važiuoja, mums sumoka už tą vežimą tarifą. Kai vagonai stovi, mes, aišku, mokesčius gauname, bet mes pritraukiame labai daug vagonų iš užsienio, aišku, mes turim mokėti už tuo vagonus kitoms valstybėms ir atitinkamai mūsų sąnaudos labai didėja“, – aiškino „Lietuvos geležinkelių“ Komercijos departamento direktorius Tomas Keršys.

Per porą savaičių pakrauti du „Panamax“ tipo laivai, galintys plukdyti po 60 tūkst. tonų. Dabar kraunamas trečiasis. Krovos kompanijos vadovas sako, kad dirbama be perstojo.

„Mes kasdien iškrovimui priimame 140 vagonų, šiandien dienai stovi apie 300 vagonų“, – teigė „Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos“ generalinis direktorius Andrius Pauža.

Šį mėnesį laukiama dar vieno laivo, tačiau ar jų dar atplauks po to, nežinoma. Geležinkelininkai baiminasi, kad situacija kartosis, todėl grasina grūdų eksportuotojams įvesti sankcijas.

Pastarųjų teigimu, logistikos grandinę išbalansavo nevaldomas grūdų kiekis, susidaręs dėl gausaus lietaus. Grūdus reikėjo džiovinti, o vėliau, natūralu, jie užkišo uostą.

Pasak grūdininkų, chaosą sukėlė ir geležinkelininkų įvesta nauja nuomos tvarka.

„Geležinkeliai pakeitė prieš pat paruošas savo vagonų nuomos taisykles. Geležinkeliai įsivedė tarpininkus, kuriems atidavė liūto dalį uždirbti. Prie geležinkelininkų atsirado tarpininkai, kurie nuomoja vagonus, kad iš to tik pasipelnytų“, – kalbėjo Grūdų perdirbėjų asociacijos prezidentas, „KG Group“ vadovas Tautvydas Barštys.

Dėl naujosios tvarkos tonos grūdų pervežimas esą pabrango 50–70 proc. Be to, už vagonų atvykimą ir išvykimą atsakingi patys perdirbėjai, o tam jie nepasiruošę. Grūdininkai „Lietuvos geležinkelių“ prašo palikti senąją tvarką, negąsdinti sankcijomis, o situaciją spręsti taikiai.