Po 10-ojo šiuolaikinio cirko festivalio „Naujojo cirko savaitgalis“, vykusio praėjusių metų rugsėjį „Menų spaustuvėje“, ir jo metu vykusių edukacinių šiuolaikinio cirko programų su cirko disciplinų specialistais iš viso pasaulio, Lietuvoje pamažu pasirodo naujų šiuolaikinio cirko renginių, sukurtų Lietuvos autorių.
Spektaklis "Aš esu..."
© Organizatorių archyvas

Naujasis Vilniaus cirkas „Antigravitacija“ vasarį pristatė naują šiuolaikinio cirko spektaklį „Aš esu...“. Jo metu neišvysite nei klounų, nei dresiruotų gyvūnų, kadangi spektaklis kalba apie žmogų ir jo gebėjimus. Apie kūrinį „Aš esu“ ir apie šiuolaikinio cirko reiškinį Lietuvoje kalbamės su „Antigravitacijos“ kūrybinės komandos nariais Mantu Markevičiumi, Kastyčiu Žukausku ir Urte Šimkonyte.

– Kuo skiriasi šiuolaikinis ir tradicinis cirkas?

Urtė: – Šios sąvokos yra probleminės, bet aš tradiciniu arba klasikiniu cirku laikau tą cirką, kuris susideda iš žongliravimo, dresuotų gyvūnų, akrobatikos numerių, kuriais siekiama nustebinti, sukelti baimę, stiprų įspūdį, žavėjimąsi. Tradiciniame cirke maždaug kas trečią numerį yra įtraukiami klounados numeriai, kurių metu žiūrovas yra pralinksminamas, numetama įtampa. Dažniausiai tokie pasirodymai nėra susieti bendra tema ar istorija. Toks cirkas atsiranda XVIII a. pabaigoje, netoli Londono. Tuo tarpu šiuolaikinis cirkas atsiranda Prancūzijoje, XX a. pabaigoje, ir juo yra siekiama pasakoti istoriją, perteikti idėją, jis galbūt labiau remiasi šiuolaikinio teatro ir šokio principais, tačiau jame vis tiek naudojamos klasikinio cirko disciplinos.

– Kuo cirko spektaklis skiriasi nuo teatro spektaklio?

Kastytis: – Cirke mažiau vaidybos. Čia idėjoms išreikšti naudojami tik tam tikri objektai, tačiau nėra teksto, skatinančio suvokti kūrėjų norimas perduoti reikšmes.

Spektaklis "Aš esu..."
Spektaklis "Aš esu..."
© Organizatorių archyvas

– Ar Lietuvoje šiuolaikinis cirkas yra populiarus?

Kastytis: – Nepopuliarus. Cirkas Lietuvoje dažnai įsivaizduojamas kaip gyvūnų dresiravimo vieta, palapinė su klounais ir žonglieriais. Dažnai žmonės naudoja žodį „cirkas“ norėdami įvardyti nerimtus dalykus...

Urtė: – Sutinku, Lietuvoje kol kas ne, tačiau ir pasaulyje, palyginus su teatru, opera, galbūt net ir tradiciniu cirku, šiuolaikinis cirkas nėra labai populiarus. Bet tai yra labai jaunas žanras ir aš tikiuosi, kad jis užaugs ir taps vis labiau matomu ir atpažįstamu.

– Kaip nusprendėte, jog savo gyvenimą norite sieti su šiuolaikiniu cirku?

Mantas: – Žongliruoti pradėjau paauglystėje, o šiuolaikiniu cirku susidomėjau kai pirmą kartą apsilankiau „Menų spaustuvės“ organizuojamame „Naujojo cirko savaitgalyje“ 2009 metais. Pamatęs pirmuosius spektaklius „susirgau šiuolaikinio cirko liga“ – nebepraleidau nei vieno spektaklio. Praėjusį rudenį buvau labai gerose kūrybinėse dirbtuvėse pas šiuolaikinio cirko režisierių Roberto Magro. Neįkainojama patirtis.

Kastytis: – Žongliruoju jau 6 metus, o šiuolaikiniu cirku labiausiai susidomėjau po dalyvavimo kūrybinėse dirbtuvėse „Menų spaustuvėje“ pas Roberto Magro bei Adrianą Schvansteigerį.

Urtė: – Šiuolaikinis cirkas nėra vienintelis mano kūrybos kelias, bet turbūt man įdomiausias. Labiausiai juo susidomėjau, turbūt, irgi po vienos iš kūrybinių dirbtuvių „Menų spaustuvėje“.

– Šiuo metu pristatote naują savo šiuolaikinio cirko spektaklį „Aš esu..“. Kaip kilo mintis sukurti šį spektaklį?

Mantas: – Kai susikaupia daug kūrybinių minčių, norisi ir reikia jas išreikšti, realizuoti... Mintis kurti šį spektaklį kilo 2015m. rudenį. Pirmų susitikimų – kūrybinių dirbtuvių metu diskutavome skirtingais klausimais, ieškojome visiems aktualios temos. Aiškinomės kaip suprantame šiuolaikinį cirką. Taip ir išsigrynino mintis, kurti spektaklį apie šiuolaikinio cirko kūrybos procesą.

Atvykus režisieriui Adrianui Schvansteigeriui, prasidėjo intensyviausias darbas. Jis mums labai daug padėjo – jis sukūrė Pietų ašigalio atmosferą ir personažus: mokslininkus tiriančius ledo mėginius. Kol režisierius buvo kartu su mumis, tikėjome jo matoma vizija ir nuoširdžiai kūrėme kartu. Jau atrodė, kad spektaklis baigtas. Tačiau jam išvykus kelios mažiausiai repetuotos vietos ėmė kelti abejones. Susėdome ir išbraukėme tas scenas iš scenarijaus, vėl prasidėjo kūrybinės paieškos. Per generalinę repeticiją turėjome visai kitą scenarijų, o prieš pirmąją premjerą dar kitą. Dabar dar kartą pergalvoję kai kurias vietas, ruošiamės trečiai premjerai.

– Kuo remiantis buvo pastatytas spektaklis „Aš esu...“?

Mantas: – Mes ieškojome skirtingų būdų kaip sukurti žongliravimo garsų muziką. Žongliravimo garsai yra tikrai neįprasti, įdomūs, tylūs, subtilūs. Rinkome, rūšiavome šiuos garsus – kurie garsiau skamba, kurie tyliau. Ieškojome „išžongliruojamų“ ritmų, tarpusavyje derančių garsų. Jungėm juos, įrašinėjome studijoje, Kastytis kūrė iš jų muziką. Tai ir yra spektaklio pagrindas – iš mėtomų-gaudomų objektų skleidžiamų garsų padaryta muzika ir tai ką su tais garsais ir kitomis raiškos priemonėmis mums pavyks papasakoti.

Urtė: – Spektaklis buvo pastatytas pagal medžiagą, kurią visi dalyvaujantys atlikėjai susinešė iš savo išgyvenimų, pastebėjimų, dalyvavimų įvairiuose seminaruose, pokalbių su kitais artistais. Spektakliu gvildenama tema – identitetas: ir kiekvieno atlikėjo atskirai ir šiuolaikinio cirko Lietuvoje, nes jo čia yra turbūt tik užuomazgos. Tuo pačiu identiteto problema turbūt yra aktuali kiekvienam žmogui.

– Kuo ypatingas šis pasirodymas?

Kastytis: – Nežinau ar galima tai pavadinti pasirodymu. Nemėgstu kai artistas išeina į sceną tam, kad pasirodytų, parodytų koks jis „kietas“. Šis spektaklis yra labiau kelionė ar sapnas, į kurį mes bandome įvesti žiūrovus.

Spektaklis "Aš esu..."
Spektaklis "Aš esu..."
© Organizatorių archyvas

– Kaip manote, kam šis jūsų spektaklis gali palikti geriausią įspūdį?

Urtė: – Turbūt tiems, kurie domisi, kaip vystosi šiuolaikinis cirkas Lietuvoje, nes tai yra ilgo proceso dalis ir bandymas atrasti savitą, lietuvišką šiuolaikinį cirką. Tiems, kuriems įdomu kaip tie bandymai atrodo, tiems ir patiks mūsų spektaklis.

Kastytis: – Žmonėms, mokantiems įžvelgti ne tik kamuoliuką rankoje, bet ir to kamuoliuko reikšmę. Dažniausiai tai būna vaikai.

Mantas: – Tikimės, kad spektaklyje kiekvienas atras tai, kas paliks įspūdį ir kvies toliau domėtis šiuolaikiniu Lietuvos cirku.

Šiuolaikinio cirko spektaklis „Aš esu...“ bus rodomas šeštadienį, kovo 18 dieną „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Purpurinis vakaras“ aidėjo netikėtais duetais ir lietumi (3)

Vladas Bagdonas ir Kristina Kazlauskaitė , Gediminas Storpirštis ir Raminta Naujanytė Bjelle,...

Devintasis teatro „Kitas kampas" sezonas kviečia improvizacijos pagalba keisti gyvenimą (1)

Šį rudenį devintąjį sezoną pradedantis vienintelis Lietuvoje profesionalus improvizacijos...

Bardų sostinėje Anykščiuose nusileido „Purpurinis vakaras" (2)

Vakar Anykščių Vyskupo skvere suskambę gitarų akordai paskelbė Nacionalinio bardų festivalio...

Dievo žodį turėtų girdėti visi – Lvove mišios yra laikomos ir gestų kalba (1)

Daugumai kurčiųjų ar silpnai girdinčiųjų pamaldos vyksta spengiančioje tyloje. Dvasininkas iš...

Aktorė N. Varnelytė: kadaise teko išprašyti draugę iš namų...

Profesionalus komedijos teatras „Domino“ pristato karščiausią rudens sezono naujieną –...

Top naujienos

Neseniai po rekonstrukcijos atidarytoje „Maximoje“ – sujudimas: evakuojami pirkėjai (146)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (59)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (28)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1216)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Šešis ne savo vaikus auginanti moteris: dabar apsisukti ir išeiti negaliu (6)

Pasibeldus į vieno iš „ SOS vaikų kaimo “ namelio duris, pirmasis mane lojimu pasitinka prie...

R. Valatka. Pagonišką nuotykių ilgesį aitrina nedegantys kumečių laiškai iš praeities (338)

Aksominis sezonas. Turėjo baigtis su Žoline. Bet nesibaigė. Užplūdusi šiluma ir akivaizdžiai...

Nematyta Anykščių pusė: daug netikėtų atradimų – vos per vieną dieną (33)

Anykščiai – miestas siurprizas. Tarp ežerų ir miškų įsikūręs nedidelis miestelis jau nuo...

Ar žinote, kuo gali baigtis per trumpos atostogos? (4)

Sakoma, dar­­bas iš bež­džio­nės pa­da­rė žmo­gų. O ką dar­bas be po­il­sio...

6 stiliaus patarimai moterims su didele krūtine (18)

Bičiulės su mažesne krūtine kas kartą varto akis, kai skundžiatės savo apvaliomis formomis? Jos...