Liūdnų filmų magija – kodėl mėgstame žiūrėti širdį draskančias kino juostas?

Ar kada nors susimąstėte, kodėl žmonės mėgsta liūdnus filmus, nesvarbu, kokie jie verksmingi bebūtų ir kaip smarkiai jie plėšytų širdį? Studentas iš Pietų Korėjos panoro tai išsiaiškinti.
Kadras iš filmo "Titanikas"

Studentas iš Pietų Korėjos Ahn Dohyun laisvu nuo mokslų krimtimo metu mėgdavo žiūrėti liūdnus filmus apie tragišką meilę. Nors šie jį liūdindavo ir kartais priversdavo ašaroti, mėgstamiausius iš jų vaikinas žiūrėdavo vėl ir vėl.

„Šie filmai – tokie liūdni ir „griebiantys už širdies“, tačiau juos žiūrėti labai malonu“, – sakė studenas, nusprendęs išsiaiškinti „liūdnų filmų žiūrėjimo teikiamo malonumo paradoksą“, rašo msn.com.

Tam, kad išsiaiškintų, kodėl liūdni filmai taip domina žiūrovus, Pietų Korėjos Sungkyunkwan universiteto sąveikos mokslų departamento studentas A. Dohyun paprašė 165 amerikiečių studentų pažiūrėti filmą „Angel Baby“ – meilės istoriją tarp dviejų šizofrenija sergančiųjų žmonių Harry ir Kate. Filmo eigoje Kate tampa nėščia, tačiau begimdydama miršta, palikdama Harry vieną su jų naujagimiu.

Kai tyrimo dalyviai pasižiūrėjo minėtą filmą, A. Dohyun su kolegomis jų paklausė, kaip šis privertė juos pasijusti ir, svarbiausia, kurio iš dviejų pagrindinių filmo herojų – Harry ar Kate – istorija juos privertė graudintis labiau.

Ahn Dohyun išsiaiškino, kad liūdesys atskleidžia studentų realybės vertinimą ir kad liūdnas filmas gali keisti jų pasaulėžiūrą. Žmonės su malonumu renkasi liūdnus filmus, kad šie jiems padėtų suvokti supantį pasaulį.

„Žvelgiant paviršutiniškai, tai paradoksalu ir prieštarauja mūsų intuicijai. Rodos, sveikas protas sako, jog žmonės jaučiasi liūdnai, mat tragiška filmo istorija jiems atrodo reali. Vis dėlto, viskas yra atvirkščiai, žmonės suvokia pasaulį, nes jaučia liūdesį“, – esminį niuansą aiškina A. Dohyun, kurio tyrimas neseniai buvo aprašytas ir atspausdintas „Journal of Media Psychology: Theories, Methods and Applications“ žurnale.

Emocijos, tarp jų ir liūdesys, padeda žmonėms surinkti ir apdoroti informaciją. Liūdnų filmų, kaip priemonės suprasti pasaulį, pasirinkimas A. Dohyun pasirodė įdomus todėl, kad filmų tragedijos koncentravosi ties meile ir švelnumu, o ne ties kerštu ir pagieža. Jo tvirtinimu, žmonės, žiūrėdami liūdnus filmus, pastebi subtilias jų detales, vertina filmą kaip labiau realistišką, ir taip kinta jų pasaulėvoka.

„Trumpai tariant, mėgavimasis gali būti skirstomas į du tipus. Pirmasis tipas – nukreiptas į save, antras – nukreiptas į kitus. Mėgavimasis liūnais filmais priklauso antrai mėgavimosi rūšiai, varomo altruistinės motyvacijos. Pažiūrėję liūdną filmą, žmonės turi daugiau užuojautos kitiems, tampa supratingesni“, – kalbėjo tyrėjas.

Nors dauguma tyrimo dalyvių buvo moteriškos lyties, A. Dohyun nelinkęs manyti, kad tyrimo, atlikto su vyriškos lyties asmenimis, rezultatai reikšmingai skirtųsi. Jo įsitikinimu, mėgavimasis liūnais filmais yra aukštesnio lygio mąstymo ženklas.

„Nors moteriškos ir vyriškos lyties atstovams būdingos skirtingos empatijos tendencijos, jos variacijos negali peržengti bendro bruožo – buvimo žmogumi. Dauguma žmonių turi emocinių patirčių, įskaitant liūdesį ir užuojautą“, – konstatavo tyrėjas.

www.lrt.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Kino klubas

Berlynalės favoritais laikomi komedija apie pabėgėlius, translyčių asmenų meilės istorija (1)

Manoma, kad šių metų Berlyno tarptautinio kino festivalio apdovanojimai šeštadienį bus įteikti komedijai apie pabėgėlius ir apie translyčių asmenų meilę pasakojančiai juostai.

Žvilgsnis į artėjančias „Oskarų“ dūzges: išskirtinis maistas ir tūkstančiai žiedų

Įžymybių virtuvės šefas Wolfgangas Puckas su kūrybine komanda vasario 16 d. pasidalino ištaigingam „Oskarų“ teikimo ceremonijos vakarėliui rengiamų vaišių idėjomis.„Oskarų“ vakaro meniu W. Puckas kuria jau daugiau nei du dešimtmečius. Jis patikino niekada nepailstantis ruoštis kasmetiniam renginiui.

G. Ivanauskas apie R. Karbauskį: užknisa žąsinai su kokia ten višta priekyje (34)

Šokėjas ir aktorius Gytis Ivanauskas, rytoj pratęsiantis savo pasirodymą nacionalinėje Eurovizijos atrankoje kaip Lolita Zero, paklaustas, kaip vertina „Zero III” filmą, kuriame vaidino, nedaugžoždiavo: „Š... aš nesifilmuočiau”.

Prezidentas V. Adamkus apie filmą „Emilija iš Laisvės alėjos“: tai pati geriausia dovana Lietuvai (1)

Prezidentas Valdas Adamkus vasario 16-ąją filmo „Emilija iš Laisvės alėjos“ režisieriui Donatui Ulvydui ir prodiuserei Živilei Gallego įteikė apdovanojimą „Laisva šalis“ už laisvės idėjos puoselėjimą.

„Patersono“ žvaigždė A. Driveris: aktoriumi tapo po to, kai nebegalėjo tęsti karinės tarnybos

„Pamenu, kaip 2003 m. važiavau pusantros valandos iki artimiausio kino teatro, kad pamatyčiau Jimo Jarmuscho „Kavą ir cigaretes“. Nesupratau, ar filmas man patiko“ – prisipažįsta aktorius Adamas Driveris. Praėjus trylikai metų, jis pats tapo pagrindiniu amerikiečių režisieriaus filmo „Patersonas“ personažu – įkūnijo poeziją kuriantį autobuso vairuotoją. Filmą rodo Lietuvos kino teatrai.
OKT teatras

VESTUVĖS
2017 vasario 20 d. 19.00 val.

DUGNE
2017 vasario 21 d. 19.00 val.
„Labiausiai džiaugčiausi, jei spektaklį pamatytų mūsų tėvų karta. Būtų mano valia, jų kartos žmonėms dalinčiau nemokamus kvietimus“, – paklaustas apie Oskaro Koršunovo režisuoto spektaklio „Apvalytieji“ publiką, atsakė Gremo vaidmenį kuriantis Kęstutis Cicėnas. Užsienio kritikų pripažinimo festivalyje Ispanijoje sulaukusių aktorių laukia dvi akistatos su lietuviška publika – jau vasario 15 d. Vilniuje bei balandžio 12 d. Kaune. Artėjant spektakliams kalbamės su aktoriumi K. Cicėnu.
Aktorius Kęstutis Cicėnas: „Apvalytuosius“ būtina pamatyti vyresniąjai kartai
2017 vasario 10 d.