Liūdnų filmų magija – kodėl mėgstame žiūrėti širdį draskančias kino juostas?

Ar kada nors susimąstėte, kodėl žmonės mėgsta liūdnus filmus, nesvarbu, kokie jie verksmingi bebūtų ir kaip smarkiai jie plėšytų širdį? Studentas iš Pietų Korėjos panoro tai išsiaiškinti.
Kadras iš filmo "Titanikas"
Kadras iš filmo "Titanikas"

Studentas iš Pietų Korėjos Ahn Dohyun laisvu nuo mokslų krimtimo metu mėgdavo žiūrėti liūdnus filmus apie tragišką meilę. Nors šie jį liūdindavo ir kartais priversdavo ašaroti, mėgstamiausius iš jų vaikinas žiūrėdavo vėl ir vėl.

„Šie filmai – tokie liūdni ir „griebiantys už širdies“, tačiau juos žiūrėti labai malonu“, – sakė studenas, nusprendęs išsiaiškinti „liūdnų filmų žiūrėjimo teikiamo malonumo paradoksą“, rašo msn.com.

Tam, kad išsiaiškintų, kodėl liūdni filmai taip domina žiūrovus, Pietų Korėjos Sungkyunkwan universiteto sąveikos mokslų departamento studentas A. Dohyun paprašė 165 amerikiečių studentų pažiūrėti filmą „Angel Baby“ – meilės istoriją tarp dviejų šizofrenija sergančiųjų žmonių Harry ir Kate. Filmo eigoje Kate tampa nėščia, tačiau begimdydama miršta, palikdama Harry vieną su jų naujagimiu.

Kai tyrimo dalyviai pasižiūrėjo minėtą filmą, A. Dohyun su kolegomis jų paklausė, kaip šis privertė juos pasijusti ir, svarbiausia, kurio iš dviejų pagrindinių filmo herojų – Harry ar Kate – istorija juos privertė graudintis labiau.

Ahn Dohyun išsiaiškino, kad liūdesys atskleidžia studentų realybės vertinimą ir kad liūdnas filmas gali keisti jų pasaulėžiūrą. Žmonės su malonumu renkasi liūdnus filmus, kad šie jiems padėtų suvokti supantį pasaulį.

„Žvelgiant paviršutiniškai, tai paradoksalu ir prieštarauja mūsų intuicijai. Rodos, sveikas protas sako, jog žmonės jaučiasi liūdnai, mat tragiška filmo istorija jiems atrodo reali. Vis dėlto, viskas yra atvirkščiai, žmonės suvokia pasaulį, nes jaučia liūdesį“, – esminį niuansą aiškina A. Dohyun, kurio tyrimas neseniai buvo aprašytas ir atspausdintas „Journal of Media Psychology: Theories, Methods and Applications“ žurnale.

Emocijos, tarp jų ir liūdesys, padeda žmonėms surinkti ir apdoroti informaciją. Liūdnų filmų, kaip priemonės suprasti pasaulį, pasirinkimas A. Dohyun pasirodė įdomus todėl, kad filmų tragedijos koncentravosi ties meile ir švelnumu, o ne ties kerštu ir pagieža. Jo tvirtinimu, žmonės, žiūrėdami liūdnus filmus, pastebi subtilias jų detales, vertina filmą kaip labiau realistišką, ir taip kinta jų pasaulėvoka.

„Trumpai tariant, mėgavimasis gali būti skirstomas į du tipus. Pirmasis tipas – nukreiptas į save, antras – nukreiptas į kitus. Mėgavimasis liūnais filmais priklauso antrai mėgavimosi rūšiai, varomo altruistinės motyvacijos. Pažiūrėję liūdną filmą, žmonės turi daugiau užuojautos kitiems, tampa supratingesni“, – kalbėjo tyrėjas.

Nors dauguma tyrimo dalyvių buvo moteriškos lyties, A. Dohyun nelinkęs manyti, kad tyrimo, atlikto su vyriškos lyties asmenimis, rezultatai reikšmingai skirtųsi. Jo įsitikinimu, mėgavimasis liūnais filmais yra aukštesnio lygio mąstymo ženklas.

„Nors moteriškos ir vyriškos lyties atstovams būdingos skirtingos empatijos tendencijos, jos variacijos negali peržengti bendro bruožo – buvimo žmogumi. Dauguma žmonių turi emocinių patirčių, įskaitant liūdesį ir užuojautą“, – konstatavo tyrėjas.

www.lrt.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Kino klubas

Lietuviškas kinas – dėmesio centre Rumunijoje (1)

Penktadienį Rumunijoje prasideda 15-asis tarptautinis Transilvanijos kino festivalis, kuriame Lietuva dalyvauja kaip šalis viešnia. Renginyje bus pristatoma išsami lietuviško kino programa, filmus pristatys ir su žiūrovais susitiks kūrėjai bei kino kritikai.

„Sostų karų“ žvaigdė E. Clarke pasirodys visiškai naujame amplua (1)

Birželio 3 dieną mūsų šalies kino teatruose pasirodys romantinė drama „Aš prieš tave“, kuri turėtų sudominti ne tik ilgam atmintyje ir širdyje liekančių juostų gerbėjus, bet ir garsiojo serialo „Sostų karai“ fanus, mat šiame filme vaidins puikiai jiems pažįstama aktorė Emilia Clarke. 29-erių gražuolė „The New York Times“ bestselerio ekranizacijoje pasirodys naujame amplua – vaidins moterį, kuri imasi prižiūrėti neįgaliu tapusį ir gyvenimo džiaugsmą praradusį jauną bankininką. O tai galiausiai pakeis abiejų herojų gyvenimus.

Atskleista, kam patikėta vesti „Sidabrinės gervės“ apdovanojimus

Penktadienio vakarą „Compensa“ koncertų salėje vyks jau 9-ieji Lietuvos kino apdovanojimai „Sidabrinė gervė“. Vos kelioms dienoms likus iki didžiojo renginio, kurį tiesiogiai transliuos LRT televizija, organizatoriai atskleidė, kas pasirodys ant iškilmingos ceremonijos scenos ir ves renginį. Apdovanojimams diriguos talentingas režisierius ir aktorius Mykolas Vildžiūnas.

J. Foster režisuotame trileryje „Pinigų monstras“ – įspūdingas G. Clooney ir J. Roberts tandemas

Kai vienoje patalpoje atsiranda ryškiausios Holivudo žvaigždės Jodie Foster, George’as Clooney bei Julia Roberts, pasaulį išvysta kai kas nuostabaus. Tiksliau sakant, pasaulis išvysta kai ką nuostabaus. Birželio 3 dieną į Lietuvos kino teatrus atkeliauja šio bendradarbiavimo rezultatas – įtempto siužeto trileris „Pinigų monstras“. Šį kartą J. Foster ėmėsi režisierės darbo, o didžiuosiuose ekranuose išvysime įspūdingą J. Roberts ir G. Clooney tandemą.

Naujo filmo „Senekos diena” herojų kelionių maršrutai siekia poliarinį ratą

Vasara jaunystėje daugeliui buvo ir yra kelionių, o kartu savęs, draugų pažinimo metas. Sovietmečiu paauglių, studentų, įvairių marginalių grupių pomėgis vasarą važiuoti į Taliną ar Grabšto ragą Kuršių Nerijoje, į Kazachstaną ar net iki Baikalo ežero taip pat buvo viena iš kitokio, neoficialaus, nesisteminio gyvenimo formų. Tokią jaunystės kelionę naujame Kristijono Vildžiūno filme „Senekos diena“ prisimena pagrindinis herojus keturiasdešimtmetis Simonas.