Perspėja dėl populiarios dietos: organizme padaugėja pavojingų metalų

 (34)
Pastaruoju metu atlikti tyrimai įrodė, kad ne per seniausiai išpopuliarėjusi dieta, kurios laikantis reikia visiškai atsisakyti glitimo turinčių produktų, nėra tokia „nekalta“, kaip tvirtina jos propaguotojai. Mokslininkai išsiaiškino, kad vartojant produktus be glitimo organizme gali padidėti arseno ir gyvsidabrio koncentracija.
© Shutterstock

Visiškai neseniai žurnale „Epidemiology“ nuostabą sukėlusiais atradimais pasidalijo viena iš tyrimo bendraautorių, epidemiologijos specialistė Maria Argos, dirbanti Ilinojaus universitete Čikagoje (UIC).

Pirmiausia galima priminti, kad laikantis glitimą eliminuojančios dietos iš mitybos raciono išbraukiami produktai, kurių sudėtyje yra glitimo – kviečiuose, miežiuose ir rugiuose, taip pat išvestiniuose šių javų produktuose, esančių baltymų, rašo medicalnewstoday.com.

Žmonėms, kenčiantiems nuo steatorėjos – autoimuninio sutrikimo, kuriam pasireiškus dėl vartojamo glitimo sutrinka žarnyno funkcijos, glitimo atsisakymas yra vienintelis būdas pagerinti sveikatos būklę.

Tačiau 2012 metais atliktos apklausos duomenimis, maždaug 28–30 proc. žmonių riboja glitimo suvartojimą arba apskirtai jo atsisako, nors jų organizmas puikiai šiuos baltymus toleruoja.

Reikia pasakyti, kad gaminant daugelį produktų, kuriuose nėra glitimo, kaip pakaitas įprastiems kvietiniams miltas naudojami ryžių miltai. Tačiau M. Argos ir jos kolegos atkreipia dėmesį, kad ryžiuose gali vykti arseno, gyvsidabrio ir kitų vandenyje, dirvožemyje arba trąšose esančių pavojingų toksiškų metalų bioakumuliacija.

Šių metalų poveikis siejamas su padidėjusia širdies ir kraujagyslių ligų, vėžio ir kitų susirgimų rizika.

Tyrimo autoriai apgailestauja, kad, nepaisant raginimo drastiškai keisti mitybos įpročius, labai mažai informacijos pateikiama apie tai, kad atsisakius glitimo gali padidėti tam tikruose vietoj glitimo vartojamuose produktuose esančių toksiškų metalų poveikis organizmui.

Vartojantieji produktus be glitimo su maistu pasisavina daugiau arseno ir gyvsidabrio
Siekdami ištirti dietos be glitimo sąsają su toksiškų metalų poveikiu, M. Argos vadovaujami mokslininkai išanalizavo 7 471 asmens, 2009–2014 metais dalyvavusio nacionalinėje sveikatos ir mitybos tyrimo apklausoje (NHANES), duomenis.

Mokslininkai išskyrė 73, kaip patys teigė, glitimo nevartojančius apklausos dalyvius (6–80 metų).
Ištyrus visų dalyvių kraujo ir šlapimo mėginius buvo nustatyti arseno ir gyvsidabrio lygiai.

Mokslininkai išsiaiškino, kad glitimo atsisakiusių asmenų mėginiuose šių toksiškų metalų koncentracija buvo didesnė, o tų, kurie produktų be glitimo nevartojo, – mažesnė. Produktų, kuriuose nėra glitimo, vartojusiųjų kraujyje gyvsidabrio lygis buvo net 70 proc. aukštesnis, o arseno lygis šlapime buvo aukštesnis beveik dvigubai.

Kaip teigia M. Argos, šie rezultatai rodo, kad vartojant produktus be glitimo galima sulaukti netikėtų pasekmių. Vis dėlto ji pridūrė, kad būtina atlikti papildomus šią hipotezę patvirtinančius tyrimus.
Apibendrindami ligšiolinius rezultatus mokslininkai padarė ir tam tikras papildomas išvadas.

Visų prima, išpopuliarėjus glitimo neturinčių produktų dietai, nevalia pamirši ir galimo neigiamo jos poveikio. Nors nedidelio iš maisto gaunamo arseno ir gyvsidabrio kiekio žala organizmui iki galo neištirta, šie metalai gali padidinti vėžio ir kitų lėtinių susirgimų riziką.

Antra, ryžiai yra dažniausias pakaitas, naudojamas gaminant produktus be glitimo, todėl galima spėti, kad būtent jų vartojimas lemia didesnę toksiško metalo koncentraciją kraujyje.

M. Argos pridūrė, kad Europoje galioja tam tikros taisyklės, nurodančios leistiną arseno kiekį maisto produktuose, o JAV tokių taisyklių nėra, nors, jos nuomone, reikėtų įvesti.

„Juk egzistuoja arseno lygį vandenyje reguliuojančios nuostatos. Padidėjus ryžių miltų vartojimui, padidėja ir arseno poveikio rizika, todėl būtų logiška nustatyti metalo lygio normas maisto produktuose“, – sakė M. Argos.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Sveikas kūnas

Burokėlių gira: jūsų kepenys padėkos (5)

Šviežios burokėlių salotos, burokėlių sultys – mūsų skrandžiui gan įprasti produktai. O ar esate girdėję apie burokėlių giros teikiamą naudą organizmui?

35 kilogramai per keturis mėnesius: Eimis papasakojo, kaip tai pasiekė (72)

Nugaros skausmai, nuolat patinusios kojos, nieko nesinori ir esi nuolat piktas. Būtent taip savo gyvenimą, kai svėrė 129 kilogramus, apibūdina 32-ejų Eimis Aleknavičius. Dabar vyras sveria 94 kilogramus ir sako, jog šį svorį pasiekė per keturis mėnesius intensyvių treniruočių ir griežtos mitybos.

Alytaus krašte – unikalus ūkis: į šiuos gardėsius kėsinasi skirtingi „vagys“ (24)

„Nors šiemet oras šaltalankiams palankus – jie mėgsta drėgmę, tačiau niekada negali žinoti, ar neužpuls paukščiai, musytės, ar dvikojai vagys“, – sako ekologišką šaltalankių ūkį Alytaus krašte turinti Daiva Kvėdaraitė.

Neringos sėkmės istorija: dingo 40 kg (11)

37-erių panevėžietė Neringa Klimavičienė intensyviai sportuoja jau dvejus metus. Iš pradžių moteris nesitikėjo, kad jai pavyks reguliariai sportuoti ir sulieknėti, bet padedama asmeninės trenerės po šiek kiek daugiau nei pusmečio ji atsikratė beveik 40-ies kilogramų.

Onkologas papasakojo, kuriose vietose ieškoti odos vėžio užuominų (10)

Ši vasara nelepina karščiais, todėl stengiamasi išnaudoti kiekvieną saulės spindulį. Vis dėlto piktybiniai odos navikai yra vienas dažniausių onkologinių susirgimų Lietuvoje ir pasaulyje.