Lietuvos akrobatinio skraidymo meistras Jurgis Kairys antrą kartą iškovojo Pasaulio taurę. Pagal trijų etapų sumą jis laimėjo Tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) 22-as „Grand Prix“ serijos varžybas, vykusias 2004–2005 m. Pirmi du etapai surengti Jungtiniuose Arabų Emyratuose, trečias vyko Lozanoje ir buvo skirtas FAI įkūrimo šimtmečiui.
© EPA-ELTA
Jurgis tarp penkių Šveicarijoje rungtyniavusių pilotų liko trečias, tačiau to pakako bendrai pergalei. Pirmoje varžybų dalyje 53-ejų lietuvis išskrido iš nustatytų ribų ir užėmė paskutinę vietą, tačiau vėliau sugebėjo pakilti į trečią. Šiame etape jis surinko 10 055 taškus ir nežymiai pralaimėjo vengrui Peteriui Besenyei (10 500), bei vokiečiui Klausui Schrodtui (10 335). Bendrojoje įskaitoje J.Kairys surinko 30 įskaitinių taškų (už pirmą vietą etape skiriama 12 taškų, už antrą – 10, už trečią – 8 ir t. t.) ir aplenkė K.Schrodtą (26) bei P.Besenyei (24).

Varžybomis Lozanoje baigtas 1996–2005 m. FAI „Grand Prix“ varžybų ciklas, pagal kurį buvo paskelbti ir dešimtmečio laureatai. Šioje įskaitoje J.Kairys ir P.Besenyei pasidalijo pirmą vietą – abu per FAI „Grand Prix“ varžybų 22 etapus iškovojo po 7 pergales ir paskelbti geriausiais pasaulio pilotais.

J.Kairys yra tapęs atskirų akrobatinio skraidymo pratimų pasaulio ir Europos čempionu, laimėjęs nemaža prestižinių taurių. Jis išgarsėjo ir savo įspūdingais skrydžiais po Vilniaus ir Kauno tiltais.

Po dar vienos pasiektos pergalės padangėje J.Kairį žemėje kalbino „Laiko“ žurnalistas Rimas Mauricas.

– Kaip sekėsi kovoti dėl antros pergalės Pasaulio taurės varžybose?

– Varžovų meistriškumas kyla, jie atlieka vis sudėtingesnes figūras. Mano konkurentai – stipriausi pasaulio lakūnai. Vengras P.Besenyei skrido nauju didelių galimybių lėktuvu, kurio variklį specialiose kompanijose paruošė Vokietijos mechanikai. Varžybų lygis auga kiekviename etape, tad nugalėti darosi vis sunkiau.

Ankstesnę pergalę pasiekiau su lėktuvu „Su-31“, šįkart laimėjau su naujuoju „Juka“. Jei viskas būtų pavykę puikiai, rezultatas būtų buvęs velniškai geras. Pirmą šių varžybų etapą laimėjau įtikinama persvara, o antrame koją pakišo muzika – transliacija buvo nevykusi ir likau antroje vietoje. Prieš vykdamas į trečią etapą sakiau, kad vežuosi gerą lėktuvą ir gerą muziką. Pritrūko laiko pasirengti, tačiau patirties turiu pakankamai.

– Kokią muziką renkatės pasirodymams ir kodėl?

– Skridau pagal Johanno Strausso valsą „Rožės iš Pietų“. Tai patikrinta muzika, puikiai dera prie mano skrydžio elementų. Per pasirodymus gali pasitaikyti visokių netikėtumų, pavyzdžiui, sustiprėti vėjas. Skambant šiai muzikai bet kokioje situacijoje galiu derinti atliekamas figūras.

Geriausi pasaulyje

– Su vengru P.Besenyei esate paskelbti geriausiais pasaulio pilotais. Ar Jums svarbus toks pripažinimas?

– Vengras laimėjo keletą varžybų etapų Kinijoje, kuriuose aš nedalyvavau. Nespėjau pasirengti varžyboms po to, kai Pietų Korėjoje per skrydį pradėjo byrėti mano lėktuvas. P.Besenyei tuose etapuose iškovojo mažiausiai 4 pergales. Man šis užsiėmimas labai brangus. Stengiuosi, kad žiūrovai per pasirodymus patirtų gerų įspūdžių, daug dėmesio skiriu aviacijos sporto techniniam progresui. Šie dalykai man kur kas svarbesni nei asmeninis pasitenkinimas.

– „Juka“ atrodo patrauklesnis už ankstesnį „Su“ lėktuvą. Ar naujasis lėktuvas techniškai pranašesnis?

– Girtis nenoriu, nes iš pasitenkinimo gali žandai sprogti. Planavome sukurti lėktuvą, su kuriuo galėčiau siekti pergalių. Man šis patinka. Ateityje laukia varžybos, ir kol kas nematau už „Juką“ pranašesnio lėktuvo, su kuriuo galėčiau pelnyti geresnių rezultatų.

– Įvairiuose renginiuose pasirodote su skirtingais savo lėktuvais. Kas lemia pasirinkimą?

– Varžybų grafikas ir tai, koks lėktuvas būna paruoštas skrydžiams. Šį rudenį Azijoje vyksiantiems renginiams – Seulo ir Japonijos aviacijos šou – vairuosiu „Su-31“. Jį laikau Rytuose, nes transportuoti lėktuvus yra labai brangu. Europoje iki „Jukos“ sukūrimo skraidydavau „Su-26“.

– Po varžybų Šveicarijoje lankėtės Vokietijoje. Ką ten veikėte?

– Grįždamas iš varžybų Vokietijoje remontavau propelerį. Jam nustatytas patikros laikas, tad, kaip ir kitus mechanizmus, jį reikia tikrinti. Propelerį su vokiečių specialistais šiek tiek patobulinome, o visas remontas užtruko tris dienas.

Minės jubiliejų

– Ar daug siūlymų sulaukiate dalyvauti renginiuose Lietuvoje ir užsienyje?

– Pasaulinio masto aviacijos renginiai šiuo metu yra didžioji mano gyvenimo dalis. Esu pakviestas į kitais metais Naujojoje Zelandijoje virš Vanako vyksiantį karo lėktuvų pasirodymą. Taip pat dalyvausiu Avalono aviacijos šventėje šalia Melburno, Australijoje. Tokie renginiai suteikia jėgų, galiu pasirengti ir oficialioms varžyboms. Smagu juose dalyvauti. Malonu, kai svečiose šalyse gerai priima publika – tuomet vėl sulaukiu kvietimų apsilankyti. Į Lietuvą grįžtu pailsėti ir dalyvauti išskirtiniuose renginiuose.

– Kada Lietuvoje sulauksime išskirtinio Jūsų pasirodymo?

– Kitąmet sukaks 10 metų, kai Kaune pirmą kartą praskridau po tiltu. Šia proga norėčiau surengti pasirodymą ir dar kartą patampyti žmonėms nervus. Keletą metų leidau tautiečiams pailsėti, o dabar turiu naujų sumanymų ir juos turėčiau įgyvendinti.

Valdžiai nerūpi

– Prieš keletą metų teigėte, kad Lietuvos sporto valdininkai nepakankamai vertina Jūsų pergales.

– Kalbėjau, kad kai kurių Lietuvos sportininkų, ypač techninių sporto šakų atstovų, laimėjimai nevertinami taip, kaip kitų atletų. Prieš penkerius metus laimėjau pirmąją akrobatinio skraidymo pasaulio taurę, tačiau nebuvau pasveikintas. Kodėl? Beje, tuomet kalbėjau ne apie save. Buvo pasiekta daug Lietuvai svarbių pergalių, tačiau kai kurios jų vertintos kitaip nei išrinktųjų pasiekimai.

Galiūno Žydrūno Savicko iškovoti titulai yra įspūdingi, tačiau jie irgi nebuvo vertinami. Jei lietuvis dalyvautų „Formulės-1“ lenktynėse, jo pasirodymus stebėtų ne ką mažiau žiūrovų nei krepšinio. Tačiau kokią paramą gauna autolenktynininkas Žilvinas Oškutis? Panašiai kaip ir aš – beveik jokios. Prieš keletą metų garsiai prabilau apie šią problemą, nes norėjau apginti kitus techninių sporto šakų atstovus. Man išvykstant į varžybas Lozanoje vėl niekas nelinkėjo sėkmės. Gal dabar sporto valdininkai prisimins, nors nesakau, kad jie turi bėgioti paskui mane.

– Ar prie automobilio vairo esate toks pat greitas ir virtuoziškas?

– Jei žiemą kelyje nepaslidinėčiau ir nepajusčiau greičio ribos, tai išsiderintų ryšys tarp galvos ir rankų bei kojų. Reikia nuolatos jausti ryšį tarp to, ką mąstai, ir to, ką darai.

– Pasaulio čempionu pirmą kartą tapote 1982-aisiais. Ar labai pasikeitė aviacijos sportas per daugiau kaip 20 metų?

– Tuo metu lėktuvai buvo visiškai kitokie. Apie dabar danguje atliekamus elementus ir šių laikų lėktuvų galimybes tuomet nė negalvojome. Kuriant lėktuvus „Su“ jau galėjau išsakyti savo siūlymus, vėliau – ir pageidavimus. Dirbau, bandžiau juos ir įgijau labai daug patirties. Ji pravertė kuriant „Juka“, nes puikiai žinojau, kokio lėktuvo noriu.

Didžiausi Jurgio Kairio laimėjimai:

Pasaulio čempionas 1982, 1990, 1994 m.

Pasaulio taurės varžybų 2-os vietos laimėtojas 1993, 1994 m.

Pasaulio „Grand Prix“ varžybų serijos nugalėtojas 1999–2000, 2004–2005 m.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Kaip „Brexit“ sužlugdė sėkmingą verslą (8)

Kente bankrutavus dešimtmečius gyvavusiai žemės ūkio bendrovei, be darbo palikusiai pustrečio...

Musulmonų dvasininkas atskleidė, kuo „Islamo valstybė“ vilioja jaunus Europos musulmonus (29)

Europoje surengti trys nauji teroristiniai išpuoliai. Praėjus kelioms valandoms po to, kai per...

Sukčiavimo schemų TOP 10 (4)

Nuo trumposios žinutės iki netikrų sąskaitų, nuo apgaulingų investicijų iki tapatybės...

Iš atostogų – ne tik su gerais įspūdžiais, bet ir su nemaloniomis odos ligomis

Iš atostogų kartais parsivežami ne tik geri įspūdžiai, bet ir odos ligos . Gydytoja...

Orai: vasara pasiduoda (26)

Artimiausiomis dienomis vasara nepažers jokių staigmenų: dangumi vis plauks debesų virtinės, tad...

Grikių pudingas – tobuliems veganiškiems pusryčiams

Grikių ir chia sėklų pusryčiai , paruošiami iš vakaro, yra tikrai neįtikėtinas atradimas....

3 milijardų apyvartą valdančios bendrovės prezidentė: pinigus pradėjau uždirbti vos 12 metų (34)

Iš Glazgo kilusi Allison Kirkby – nedidutė, tvirto sudėjimo šviesiaplaukė – valdo...

„Celtics“ ir „Cavaliers“ įvykdė grandiozinius mainus: K. Irvingas keliasi į Bostoną (4)

Vėlyvą naktį iš antradienio į trečiadienį Lietuvos laiku NBA lygą supurtė didžiausi šios...

Šeši kūno riebalų tipai: ką reikia apie juos žinoti?

Nepaisant to, ką bando įteigti jus žavinčios dietos ir dėmesį prikaustančios antraštės, ne...