Rytinio piko metu automobilis „Toyota Land Cruiser“ nestabdydamas rėžėsi į dar tris „Volkswagen“, BMW ir „Mini Cooper“ lengvuosius automobilius.

Įvykį stebėjusiems liudininkams galėjo pasirodyti, kad tokią avariją sukelti sugebėtų tik neblaivus vairuotojas, tačiau, kaip buvo skelbiama po avarijos, atvykę pareigūnai nustatė, kad įvykio kaltininkas – blaivus.

Avarijos kaltininkas „Toyota Land Cruiser“ vairuotojas pasakojo, kad važiuojant Verkių gatve ir priartėjus prie sankryžos, jo koja įstrigo prie pedalo ir dėl to jam nepavyko sustabdyti mašinos. Visureigis trenkėsi į „Volkswagen“, po to išlėkė į priešingos krypties eismo juostą ir susidūrė dar su dviem automobiliais.

„Spaudžiau (pedalą - DELFI) važiuoti iš sankryžos ir užstrigo batas ant greičio pedalo. Gavosi, kad mašina šoko ir trenkiausi. Tada nuo pedalo nusiėmė ir koja. Batas užstrigo už kilimėlio“, - TV3 žinioms pasakojo visureigio vairuotojas.

Kitų automobilių vairuotojai žurnalistams pasakojo, kad labai išsigando, nes smūgis buvo itin stiprus ir nė nebandyta stabdyti.

Incidento metu buvo stipriai apgadinti visi automobiliai, tačiau labiausiai sudaužytas „Mini Cooper“. Į įvykio vietą buvo iškviesti ir medikai, tačiau, laimei, jų pagalbos incidento dalyviams neprireikė, niekas stipriau nenukentėjo.

Panašios istorijos, kai po avarijų vairuotojai pasakoja, kad užsikirto greičio pedalas, patrukdė kilimėlis, nuslydo koja ar netgi sumaišė pedalus, ne naujiena. Tačiau, ar iš tiesų tokie pasiteisinimai nėra tik akių dūmimas ir ką daryti, kad netektų papulti į panašias, nemažai nervų pareikalaujančias situacijas?

Gamyklinis brokas pareikalavo mirčių

Kad panašių avarijų priežastimi gali tapti techninis gedimas ar net gamyklinis automobilio defektas įrodo ir 2009 metais kilęs skandalas dėl „Toyota“ automobilių. Tuomet vienas didžiausių automobilių gamintojų kilus įtarimams, kad vairuotojo pusėje esantis kilimėlis apsunkina akceleratoriaus darbą ir kelia mirtiną pavojų, atšaukė beveik 4 mln. automobilių skirtų JAV rinkai. Buvo teigiama, kad netinkamai pritvirtintas kilimėlis gali nuspausti akceleratoriaus pedalą.

Įtarimus dar labiau sustiprino ir incidentas, kai automobilis „Lexus“ važiuodamas 120 km per valandą greičiu rėžėsi į kliūtį. Avarijos metu žuvo visa šeima. Prieš tai jie dar spėjo paskambinti trumpuoju numeriu 119 ir pranešti, kad nepajėgia sustabdyti vis labiau greitėjančio automobilio.

Automobilių gamintojos „Toyota“ atstovas tuomet paaiškino, kad važiuojant dideliu greičiu automobilio akceleratoriaus pedalas užstringa ir transporto priemonės sustabdyti nebeįmanoma. Vairuotojams buvo patariama kuo skubiau iš tokių automobilių išimti vairuotojo pusėje esančius kilimėlius. Po šio incidento pasirodė pranešimų apie 102 incidentus, kai automobiliuose užstrigo greičio pedalas.

Buvo atšaukti 8 “Lexus” ir “Toyota” modeliai. Vis dėlto, praėjus metams po skandalo paaiškėjo, kad toli gražu ne dėl visų įvykusių incidentų kaltas šis defektas. Buvo skelbiama, kad ekstremalioje situacijoje, užuot spaudę stabdžius, vairuotojai mynė greičio pedalą. Tai ir tapo daugelio „Toyota“ vairuotojų ir keleivių mirties priežastimi.

„Wall Street Journal“, remdamasis tuomet atliekamu tyrimu, rašė, kad techniniai defektai tebuvo išimtis. Iš viso JAV buvo tiriamos 75 sunkios avarijos, kurių metu žuvo 93 žmonės.

Vis dėlto Vairavimo mokyklos „Juronas“ direktorius Jonas Šantaras atvejus, kai vairuotojai sumaišo greičio ir stabdžio pedalus vertina skeptiškai esą tai sunkiai įmanoma: „Jei vairuotojas padarė eismo įvykį, jis visą laiką ieškos, kaip iš tos balos išlipti. Greičiausiai jis turi vairuotojo teises ir pažįsta pedalus, žino su kuria koja kokį pedalą reikia spaudyti. Su dešine koja tik gazą ir stabdį, su kaire – tik sankabą. Mes jokiais būdais nespaudžiam su kaire koja stabdžio, nes dievulio taip jau duota, kad žmogus kairės kojos paspaudimo galios neapskaičiuoja ir visą laiką pirmas tris pamokas kalbame – jeigu norėsime stabdyti, tai tik su dešine koja. Sumaišyt pedalus... tai išsigelbėjimas iš nelemtos padėties. Nes sumaišyti pedalų neįmanoma“.

Specialistas primena, jog svarbu ir kuria kojos dalimi pedalas spaudžiamas ir pastebi, kad tokia technika sugalvota ne atsitiktinai: „Visus pedalus turime spaudyti tik su viršutine pėdos dalimi, kadangi jeigu spausime su pėdos viduriu, nepajausime, kiek reikia paspausti. Tarkim, jei aš spausiu gazą su pėdos viduriu ir norėsiu paspausti milimetrą, nenorom nuspausiu visą centimetrą. Todėl visą laiką kulnas turi būti įremtas į žemę ir tik tada spaudome paminas“.

Nepataria dėti ne gamintojo kilimėlių

J. Šantaras pastebi, kad kiekvienam automobiliui gamintojas specialiai pritaiko ir kilimėlius, tačiau neretas vairuotojas nė nepagalvodamas juos pakeičia kitais ir tai esą gali būti panašių į praėjusio ketvirtadienio įvykių priežastimi. Anot pašnekovo, itin atsargiems reikėtų būti tiems vairuotojams, kurie šlapiuoji metų sezonu į automobilius deda guminius kilimėlius.

„Kilimėliai automobiliuose pritvirtinami tam tikrose vietose ir kiekvieno gamintojo pritaikyti specialiai. Juos laiko fiksatoriai. Galbūt to nėra senesniuose automobiliuose. Vairuotojai rudenį ar žiemą deda guminius kilimėlius, kad neišpurvintų ir nesušlaptų salonas. Su šiais kilimėliais reikia būti labai atsargiems, nes jie yra ganėtinai sunkūs ir kojoms nepatogu, todėl kartais net ir nenorom kilimėlis pasistumia ir gali užspausti tam tikrus pedalus, o ypač gazą, kadangi jis yra jautriausias“, - teigia J. Šantaras.

Vairavimo mokyklos direktorius taip pat pastebi, jog gali pasitaikyti ir tokių incidentų, kai kojos raumenis sutraukia mėšlungis ir vairuotojas tiesiog negali atitraukti jos nuo pedalo. Vis dėlto greitosios medicinos pagalbos stoties direktoriaus pavaduotoja GMP paslaugos organizavimui Vanda Pumputienė teigia, kad sutraukus mėšlungiui koja nėra nepajudinama, todėl nerealu, kad dėl tokios priežasties vairuotojas negalėtų jos patraukti nuo pedalo: „Koją pakelti galima, nes per sąnarius ji lanksti. Sutraukia raumenis, o ne sausgysles. Čia nerealu, kad negali atkelti. Gal jam tik labai skauda, bet judesiu jis padaryti tai gali“.

Vanda Pumputienė

Specialistė pastebi, kad kai kurie žmonės net bando vaikščioti, kad raumuo atsipalaiduotų, būtent todėl, anot V. Pumputienės, nėra įmanoma, kad vairuotojas negeba nukelti kojos nuo pedalo: „Automatiškai gal ir negali, nes labai skauda. Bet koją galima nusukti į šoną. Koją per didelį skausmą tikrai gali nukelti arba nukelti su ranka, nes yra pavojus“.

Atvejai, kai kojos raumenis sutraukia nuo šlaunies iki blauzdos raumenų, pašnekovės teigimu, nelabai realūs arba labai reti. V. Pumputienė visais atvejais, kai vairuotojui koją traukia mėšlungis, rekomenduoja nebandyti sėkmės toliau vairuojant, sustoti, pratampyti raumenį: „Reikėtų sustoti, išlipti. Jeigu sutraukė raumenis, koją reikia ištempti užrietus kojos pirštus į viršų ir, aišku, pamasažuoti“.

Atkreipia dėmesį į avalynę

Ekspertai pastebi, kad vairuotojams derėtų pagalvoti ir apie avalynę mat pasitaiko atvejų, kai avarijos sukeliamos dėl nepatogių batų. Kai kuriose pasaulio šalyse netgi įstatymiškai yra uždrausta vairuoti basiems ar su šlepetėmis.

Vairavimo mokyklos „Juronas“ direktorius J. Šantaras dėl vairuotojų avalynės nėra kategoriškas. Anot jo, kiekvienas turėtų rinktis tai, kas patogiausia jam, tačiau atkreipia dėmesį, kad vairavimui tinkamiausi sportiniai bateliai.

„Kiekvienas patogią avalynę vairavimui turėtų išsirinkti individualiai. Pavyzdžiui, kai kurioms panelėms nepatogu vairuoti su aukštakulniais, o kitoms – priešingai. Geriausia avalynė ta, kuri neturi didelės trinties tarp pado ir pedalo, kad koja neslidinėtų kaip per ledą. Kedai yra pats geriausias variantas. Neturi būti platūs batai kaip guminiai botai, kaip mėgsta mūsų skinukai vaikščioti su kerzais. Kojos pėda turi beveik atitikti pedalo diametrą“, - aiškina J. Šantaras

Pašnekovas taip pat pastebi, jog įstatymiškai avalynė vairavimui nėra reglamentuojama, todėl esą sunku vairuotojams kažką sakyti dėl jo pasirenkamų batų. Vis dėlto, jo teigimu, merginos atėjusios į vairavimo pamokas aukštakulnius iškeičia į patogesnius batelius, tačiau vargu, ar taip elgiasi ir gavusios vairuotojo pažymėjimą.

Tuo tarpu draudikai įspėja, nors dėl eismo įvykių kaltinti tik avalynę būtų netikslinga, tačiau teigia, kad pasitaiko atvejų, kai avalynė tampa lemiamu veiksniu.

„Negalima vienareikšmiškai teigti, kad vienokia ar kitokia avalynė lemia eismo įvykius, tačiau esant sudėtingoms oro sąlygoms arba kelyje pasitaikius kliūčiai avalynė tikrai gali tapti lemiamu veiksniu. Visai neseniai „ERGO Insurance“ Lietuvoje užfiksavo įvykį, kuomet moteris vairuodama automobilį su aukštakulniais padarė avariją automobilių stovėjimo aikštelėje. Bateliui užstrigus tarp pedalų, moteris nebesugebėjo suvaldyti automobilio ir apgadino net penkis automobilius, kurie stovėjo šalia“, - prisimena Europos bendrovės „ERGO Insurance” Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas.

Jo teigimu, dėl šio incidento buvo išmokėta net 8 tūkst. eurų išmoka.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (47)