Pavyzdžių, kai vairuotojai elgiasi pavojingai – apstu. Rugpjūčio 15 d. nuo sostinės Savanorių prospekto policija per visą miestą persekiojo automobilį „Peugeot 407“: vairuotojas skriejo iki Kirtimų g., kur išleido keleivius, bet atsitrenkęs į vilkiką spruko į kitą pusę. Prie Grigiškių bėglys pasuko į mišką, kur kelissyk trenkėsi į medžius, gilias duobes. Automobilį pavyko sustabdyti į jį paleidus 8 kulkas, peršovus du ratus, tačiau vairuotojas dar priešinosi ir iš automobilio ištrauktas jėga, pareigūnai naudojo elektrošoką.

Kitas policijos ekipažas avarijos vietoje Kirtimų g. rado stovinčius visus tris „Peugeot 407“ keleivius. Paaiškėjo, kad jie yra jauni alytiškiai, vienas jų – nepilnametis, o mergina - vairuotojo pusseserė.

Pas vairuotoją nerasta jokių dokumentų, bet automobilyje rasti keli tušti alkoholio buteliai bei dujinis revolveris. Netrukus pareigūnai nustatė, kad šis vaikinas (gim. 1995 m.) neturi teisės vairuoti. Nors jaunuolis buvo blaivus, jis skundėsi prasta savijauta, todėl iškviesti medikai. Ligoninėje, o paskui ir komisariate bėglio narsa išgaravo - jis ėmė ašaroti.

Dar vienas gaudynių atvejis užfiksuotas ne taip seniai taip pat Vilniuje: net po šūvių nepaklususiam vairuotojui buvo vos šešiolika metų. Liepos 28 d. Vilniuje, Taikos g., policijos pareigūnams nestojo stabdomas automobilis „Toyota Avensis“. Pareigūnai iš tarnybinio pistoleto iššovė vieną šūvį į viršų ir vieną šūvį į automobilio ratus, o kai automobilį pavyko sustabdyti, jį vairavęs jaunuolis sulaikomas priešinosi, todėl buvo panaudotos dujos ir elektrošokas. Persekiojimo metu nestojęs automobilis apgadino du automobilius.

Kitos gaudynės baigėsi liūdniau: prie Platelių 150 km per valandą greičiu skrieję bėgliai nulėkė nuo kelio. Mašina kelis kartus vertėsi ir trenkėsi į kelmus bei medžius. Vienas jaunuolis iškrito iš mašinos, o vairuotoją ištraukė ugniagesiai-gelbėtojai, kuriam diagnozuotas pakauškaulio ir smilkinkaulio lūžiai.

Kodėl bėga?

Bėgti nuo automobilį stabdančių pareigūnų atrodo labai nelogiška: policijos pajėgos yra kur kas didesnės, o gaudynėms pasibaigus sankcijos bus žymiai griežtesnės, jei pasiseks, ir pakeliui neatsitiks daugiau nelaimių. Kodėl vairuotojai ryžtasi bėgti?

Vytauto Didžiojo universiteto bendrosios psichologijos katedros docentas Visvaldas Legkauskas sako, kad tai galima paaiškinti.

„Turbūt, pirmiausiai bėga tie, kurie pagauti policijos turėtų didelių finansinių nuostolių, pavyzdžiui, vairuojantys be teisių arba girti, arba ir girti, ir be teisių. Antra, jaunas amžius yra siejamas su nepažeidžiamumo iliuzija: kuo žmogus jaunesnis, tuo iliuzija, kad nieko blogo neatsitiks, manęs nepagaus, į medį neatsitrenksiu, yra stipresnė. Jie mėgina pabėgti ir tikisi išvengti bėdos, o jei nepavyks, ar taip, ar taip grėsė bėdos“, - komentavo jis.

Pašnekovas sako, kad nepažeidžiamumo iliuzija su amžiumi ir patirtimi mažėja, bet galutinai neišnyksta, todėl kartais nuo policijos bėga ir vyresnio amžiaus vairuotojai.

„Dėl to ir važiuojama mieste dideliu greičiu pavojingai manevruojant. Žmogus galvoja, kad jis labai gerai vairuoja ir jam nieko blogo neatsitiks“, - paaiškina V. Legkauskas.

Nors viešojoje erdvėje esantys pavyzdžiai rodo, kad bėgliai sugaunami, jauni žmonės pavyzdžius skaičiuoja kitaip.

„Kelių ereliai pavyzdžius skaičiuoja pagal draugų pasakojimus, turbūt kiekvienas iš bėglių turi draugą, kuris pasakojo, kaip pabėgo nuo policijos. Dažniausiai, aišku, tai yra tik pasakojimai, bet jei vienam ir pasiseka, apie tai viešai nepranešama, todėl jie labiau tiki draugų pasakojimais“, - kalbėjo V. Legkauskas.

Visgi, iš nepažeidžiamumo iliuzijos kylanti rizika jaunam amžiuje yra didesnė, todėl į tai atsižvelgia, pavyzdžiui, draudimo bendrovės, skaičiuodamos draudimo kainas.

Tipiniai bėgliai

Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovė žiniasklaidai Marija Kazanovič įvardija, kad bėgantys nuo policijos vairuotojai turi bendrų bruožų.

„Paprastai teisėtiems pareigūnų reikalavimams sustabdyti automobilį nepaklūsta tie vairuotojai, kurie pažeidžia Kelių eismo taisyklių reikalavimus. Dažniausiai, tai asmenys, kurie neturi teisės vairuoti, pasitaiko ir neblaivių asmenų“, - kalbėjo ji.

Pašnekovė sako, kad policijai nepaklūstantys vairuotojai gali būti ir apsvaigę nuo narkotinių medžiagų, tačiau dažniau pasitaiko, kad nedrausmingai vairuoja padauginę alkoholio.

„Priežasčių būna įvairių, kodėl nepaklūstama pareigūnams, tačiau, ko gero, kiekvienas toks vairuotojas tikisi išvengti atsakomybės ir pasprukti. Be abejo, tai viltis, kuri nepasiteisina“, - sakė M. Kazanovič.

Ji apgailestauja, kad nemažai mėginimų pabėgti baigiasi liūdnai, kai sukeliami eismo įvykiai, sužalojami žmonės, sunaikinamas turtas. Nukenčia ir bėglys: nepaklūstantys pareigūnams užsitraukia kur kas griežtesnę atsakomybę nei tie, kurie paprašyti sustoja.

„Priklausomai nuo situacijos gali būti taikoma ne tik administracinė, bet ir baudžiamoji atsakomybė, o sankcijos bėgant nuo policijos tikrai yra didesnės: baudos – tūkstantinės, gali būti konfiskuotas automobilis, grėsti areštas, būtina atlyginti sukeltus nuostolius. Bet nepaklūsti pareigūnams drįsta labai retas vairuotojas, nes iš tūkstančio sustabdomų vairuotojų grėsmę eismo saugumui kelia vienetai“, - teigė M. Kazanovič.

Stabdo ir užtvaromis

Kaip stabdyti bėglį, policijos pareigūnai sprendžia kiekvieną kartą atskirai, esant reikalui ir mieste gali būti statomos policijos automobilių užtvaros.

„Pareigūnai įvertina situaciją ir visais atvejais elgiasi vadovaudamiesi saugumo reikalavimais, t. y. siekia apsaugoti ir kitus eismo dalyvius, save bei apskritai nesukelti neigiamų padarinių, - sakė M. Kazanovič. - Noriu priminti, kad bet kuriuo atveju išvengti atsakomybės ir pasprukti nepavyks. Galbūt yra žmonių, kurie mėgsta girtis nebūtais dalykais, kaip juos vijosi, gaudė, tačiau retas jaunuolis pasigirs, kaip jį sugavo ir nubaudė. Mėginimas pabėgti vairuotojams garbės nedaro, o sankcijos yra labai griežtos. Vairuotojas pats save nubaudžia.“

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, kasmet apie 500 vairuotojų nepaklūsta pareigūnų reikalavimui sustabdyti automobilį. Sustabdžius šiuos vairuotojus dažniausiai paaiškėja, kad jie neturi teisės vairuoti transporto priemonę.

Vairuotojams, išgirdusiems policijos sireną ar pamačiusiems švyturėlius, kaip ir numato Kelių eismo taisyklės, reikia pasitraukti ir praleisti bėglį gaudančius ekipažus. Savarankiškai gaudyti ar stabdyti greitį viršijančius ar kitokius pažeidimus padariusius automobilius draudžiama – tokiu atveju patariama užfiksuoti transporto priemonės valstybinį numerį ir apie pažeidimus pranešti policijai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (31)