J. Smoriginas: prie vairo sėdi viena lytis

Choreografas J. Smoriginas įsitikinęs, kad vairuotojų kultūrą lemia priklausymas tam tikram socialiniam sluoksniui. Anot jo, turtingi žmonės kelyje yra pavojingiausi. Kitaip tariant, kuo didesnis ir prabangesnis automobilis, tuo jo vairuotojas agresyvesnis. „Agresyviausi daugiausia yra turtingi žmonės. Ne paslaptis, kad Lietuvoj valdo pinigai. Mažiau šneka apie išsilavinimą, daugiau šneka apie pinigus. Pinigai – svarbiausias tikslas. Toks žmogus, atsisėdęs prie vairo, galvoja, kad jei vairuoja BMW už 200-300 tūkst., tai jis yra karalius. Galvoj maža, bet kišenėj pilna. Aš galvoju, kad keliuose yra pavojingiausi turtingi žmonės. Reikia jų bijoti“, - DELFI kalbėjo pašnekovas.

Ne mažiau agresyvūs ir vairuojantys senus automobilius, „surinktus iš keturių gabaliukų“. Žinomas choreografas išdavė, kad jam visai neseniai teko kelyje susitikti su tokios mašinos vairuotoju: „Važiavau už miesto ir visiškai tokia nukvakusi mašina važiavo tiesiai į mane. Vairuotojas žiūrėjo ir kvatojosi. Jam turbūt reikėjo, kad aš užkabinčiau.“

Natalija Bunkė
Didžiausi saugaus eismo priešai yra aštuoniolikmečiai, ką tik gavę vairuotojo pažymėjimą, kurių baimės jausmas minimalus. Taip teigiantis J. Smoriginas remiasi sava patirtimi. Jis prasitarė, kad pirmaisiais vairavimo metais sukėlė nemažai smulkių avarijų: „Nors teises išsilaikiau kai man buvo 40 metų, pirmais metais padariau daugiau smulkių avarijų. Dabar aš labai atsargiai važiuoju. Ne todėl, kad bijau savo naują mašiną sudaužyt, bet todėl, kad galiu kažką sužeisti ir kitam žmogui sugadinti gyvenimą.“

Jauni vairuotojai, kuriems jūra iki kelių, pašnekovo manymu, esant gamtos anomalijoms nesugeba pasirinkti saugaus greičio, todėl dažnai žūva.

Vyrai ar moterys vairuoja geriau? J. Smorigino teigimu, atsakyti į šį klausimą darosi vis sunkiau, kadangi moterys vis labiau panašėja į vyrus. Be to, moterims kiša koja ir tai, kad jos prie vairo atlieka darbus, kuriuos reikėtų atlikti darbo kabinete. „Kadangi dabar pasikeitė technologijos, moterys yra verslininkės. Jos mašinoje atlieka labai daug veiksmų, kuriuos turėtų atlikti kabinete. Ne paslaptins, kad moterys suvyriškėjo. Senmergių armija padidėjo. Sena nuostata, kad vyrai geresni vairuotojai turbūt išnyksta, nes viena lytis už vairo sėdi“, - moteris charakterizavo pašnekovas.

Taip pat jis pastebėjo, kad prabangių visureigių reikėtų pasisaugoti, nes prie jų vairo dažniausiai – „ką tik iš salono išėjusi moteriškė, dažytais nagučiais valdanti vairą, šnekanti telefonu ir net nežiūrinti kur važiuoja“.

N. Bunkė: mano vyras klausia, kodėl aš tokia nekultūringa?

Tuo tarpu žinoma dainininkė N. Bunkė pastebėjo, kad moterys žymiai nekultūringesnės vairuotojos nei vyrai. Jos teigimu, vyrai kur kas dažniau rodo posūkius, specialiai nepadidina greičio, jei mato, kad kitas vairuotojas nori persirikiuoti.

Anot atlikėjos, jei susiduri su vairuotoju, kuris nenori įleisti į eismo juostą, kuria važiuoja, iškart galima numanyti, kad prie vairo moteris. „Aš pati kartais taip padarau. Ir mano vyras iš karto klausia: kodėl tu tokia nekultūringa? Po jo pasakymų aš pradėjau į tai atkreipti dėmesį ir stengiuosi būti žymiai kultūringesnė, nei mano prigimtis man diktuoja“, - pripažino N. Bunkė.

Jurijus Smoriginas
Vis dėlto ji linkusi manyti, kad Lietuvoje eismo kultūra, palyginus su kitomis šalimis, yra aukšta. O ir pati atlikėja stengiasi ją kelti per perėją praleisdama pėsčiuosius. „Per perėjas visada praleidžiu, nes mašinoje jaučiuosi žymiai komfortabiliau nei pėsčiasis, eidamas per lietų, šaltį ar karštį. Mašinoje šilta, groja muzika. Tad kodėl nepasėdėjus kelias sekundes, kol pėsčiasis praeis?“ – tikino žinoma moteris.

Pagyvenę vairuotojai – nemenka eismo saugumo problema. Tokios nuomonės besilaikanti N. Bunkė svarstė, kad galbūt reikėtų įstatymo, kuris pensininkus įpareigotų vairuotojo pažymėjimą gauti iš naujo: „Vadinami sodininkai? Jie ištraukia savo žiguliuką pavasariui jau gerokai įpusėjus, kai jau būna šilta. Dažniausiai jie yra su kepurėm. Tai irgi yra problemėlė. Tikrai ne kiekvienam, bet pensininkui būtų gerai persilaikyti teises. Galėtų būtų priimtas toks įstatymas. Jie tikrai kelia pavojų kelyje.“

A. Butkus mano, kad moterys nori konkuruoti su vyrais

Šokėjas A. Butkus teigia pastebėjęs, kad vairuotojai darosi kultūringesni. Anot jo, žmonės vis rečiau galvoja, kad kas pirmesnis, tas gudresnis.

Paklausus, kokios vairuotojų ydos erzina labiausiai, A. Butkus teigė, kad labiausiai trikdo per Vilnių lyg išprotėję lekiantys, ką tik vairuotojo pažymėjimus gavę ir apie pasekmes negalvojantys, vairuotojai. „Čia gal pagrindinė yda iš tikrųjų. Tu niekur nenubėgsi, niekur nenulėksi. Reikia važiuoti tokiu greičiu, kaip pasakyta eismo ženkluose“, - aiškino jis.

A.Butkus DELFI tikino visada stengiantis būti pavyzdingas vairuotojas, kad teigiamu pavyzdžiu galėtų užkrėsti kitus.

Andrius Butkus
Jis pripažino nuolat besistengiantis praleisti per perėją pėsčiuosius: „Jeigu matau, kad žmogus eina per perėją, visada stengiuosi sustoti ir praleisti. Jeigu matai, kad žmogus stovi ir varnas gaudo, tikrai nežadu stovėti penkias minutes ir laukti, kol jis sugalvos kažką daryt“, - pasakojo šokėjas.

„Norėdamas solidarizuotis su vyrais, sakau, kad vyrai“, - paklaustas, kas vairuoja geriau, šypsodamasis atsakė pašnekovas. Tačiau netrukus pridėjo, kad viską lemia žmogaus charakterio savybės. Anot jo, negalima sakyti, kad moterys vairuoja blogiau, nes pasitaiko vyrų, į kuriuos žiūrint sunkiai sekasi suprasti, kaip jie gavo vairuotojo pažymėjimą.

Nors abiejų lyčių vairavimo lygis panašus, A. Butkus linkęs manyti, kad vyrai yra kultūringesni. Jis, kaip ir N. Bunkė, teigė, kad moterys rečiau būna geranoriškos norinčių persirikiuoti atžvilgiu. „Reta moteris praleis tave, jei tu nori persirikiuoti į kitą juostą. Vyrai žiūri kultūringiau. Su moterim yra sudėtingiau. Jos ne visai šitą supranta. Arba jos tiesiog nori pakonkuruoti su vyriškiais“, - svarstė pašnekovas.