Vairavimo mokyklos „Rigveda“ vyriausiasis instruktorius Darius Zakarauskas sako, kad didžioji dalis vairuotojų, susidūrusių su tokia situacija, ima reikšti savo nepasitenkinimą automobilio garso signalais, gestais ir netgi necenzūriniais žodžiais. O tai tik viena situacija iš šimtų galimų, kasdien nutinkančių besimokantiems vairuotojams.

Besimokantys vairuoti – negerbiami

Kiekvieną dieną į kelius išrieda šimtai vairavimo egzaminams besiruošiančių žmonių. Jie sėda prieš lengvųjų automobilių, sunkvežimių vairo, sėdasi ant motociklų. Natūralu, kad būsimas vairuotojas dar neturi pakankamai patirties, kad išvengtų netikėtų situacijų. Tą patvirtina ir D. Zakarauskas. Tiesa, vairavimo instruktorių neramina daugybės vairuotojų elgesys, su kuriuo jis susiduria kiekvieną darbo dieną.

„Per kiekvieną pamoką pasitaiko bent 1-2 vairuotojai, kurie yra nepatenkinti. O savo nepasitenkinimą jie rodo įvairiai. Tiesa, dažniausiai atsidarę langą šaukia: „Kaip tu mokini?“ Na, o mokom mes tik pagal taisykles važiuoti, o tie nepatenkinti vairuotojai dažniausiai patys net nesuvokia, kad pažeidžia taisykles“, – pasakojo instruktorius.

Pagrindinė problema – atstumo nesilaikymas

Kaip pagrindinę probleminę situaciją, kurią vairuotojai sudaro tiek patys sau, tiek ir naujai besimokantiems vairavimo, instruktorius D. Zakarauskas įvardija distancijos nesilaikymą. „Atstumo nesilaikymas yra didžiulė problema – prie mokomųjų mašinų vairuotojai labai prilimpa, labai šalia važiuoja. Na, o mokiniai, visko būna, gali sumaišyti akceleratoriaus pedalą su stabdžiu arba atvirkščiai. Atitinkamai, nei iš šio nei iš to mokinys gali tiesiog sustoti. O kiti vairuotojai būna tam nepasiruošę“, - kalbėjo vyras.

Būtent dėl to ir kyla nemaloni situacija, kai mokomajam automobiliui užgesus, kiti vairuotojai susinervinę ima reikšti savo nepasitenkinimą. „Daugiausiai ir pypsina tie, kurie būna prie pat privažiavę ir jau negali apvažiuoti mokinio, kurio automobilis užgeso“, – sako instruktorius.

Todėl pagrindinis patarimas, kurį gali duoti instruktorius, yra laikytis saugaus atstumo.

Vaistas, padėsiantis išvengti avarinių situacijų

Dešimtmetį naujus vairuotojus ruošiantis D. Zakarauskas turi receptą, kuris labai pagelbėtų visiems kelyje: „Reikia suprasti, kad tai nepatyręs vairuotojas ir jis gali daryti klaidų. Jis gali daryti staigius, nepagrįstus judesius. Reikia tiesiog saugotis tokio vairuotojo, nuo mokomosios mašinos reikia laikytis daug didesnio atstumo, nei nuo paprasto, eilinio automobilio. Pagrindinis vaisas – jei jau matai, kad pasimetė mokinys ir matai, kad jis neadekvačiai elgiasi – geriausia išvis sustoti ir palaukti, kokie bus jo veiksmai.“

Laikantis šio paprasto D. Zakarausko patarimo būtų galima išvengti nelaimių keliuose, kurių, pasak instruktoriaus, jo darbe pasitaiko bent viena per kelis mėnesius. Dažniausios avarijos ir pasitaiko būtent dėl saugaus atstumo nesilaikymo – mokiniui staigiai stabdant kitas vairuotojas, kuris neįvertina atstumo, tiesiog atsitrenkia į mokomojo automobilio galą.

Mokiniams kitų vairuotojų elgesys – ypač nemalonus

Vairuotojų rodomas nepasitenkinimas tikriausiai skaudžiausiai atsiliepia patiems vairavimo egzaminams besiruošiantiems mokiniams. „Per visą mokymosi laiką buvo daug situacijų, kad kiti vairuotojai reikšdavo savo nepasitenkinimą, tikriausiai per kiekvieną pamoką. Buvo, kad pypina, aplenkia, rodo gestus įvairius, labai nemalonu, bet instruktorius visada nuramindavo, kad nereikia kreipti dėmesio į tokius...“ – pasakoja Paulina, kuri dar visai neseniai pati kelis kartus per savaitę sėsdavo už mokomojo automobilio vairo.

Neseniai išlaikę vairavimo egzaminą, jauni vairuotojai prisipažįsta, kad patys stengiasi vengti besimokančiųjų. „Už vairo sėdu beveik kasdien. Aišku, tenka susidurti su besimokančiais vairuotojais, tai stengiuosi jų vengti ir praleisti, ir atstumo pasilaikau, nes dar pati visai neseniai buvau ta mokinukė, kuriai viskas neaišku, o ir reakcijos kartais pritrūkdavo“, – sako jau pusmetį vairuojanti Paulina.

Jai pritaria ir motociklo vairavimo egzaminui besiruošiantis Ignas: „Jau ketvirti metai vairuoju automobilį, tai susiduriu su mokykliniais automobiliais dažnai. Aš žiūriu į juos kaip į ganėtinai pavojingus, visada įleidžiu, užleidžiu, nes žinau, kad jie gali elgtis neprognozuojamai.“

Ignas pasakojo, kad jam besimokant vairuoti motociklą, jau pirmąją pamoką jis susidūrė su situacija, kai kitas vairuotojas, važiuodamas iš paskos, nesilaikė saugaus atstumo ir važiavo labai arti motociklo galinio rato. Apie tokias nemalonias situacijas, rengiant motociklininkus pasakoja ir vairavimo mokyklos „Rigveda“ instruktorius Ramūnas Bernotas. Pasak jo, gana dažnai pasitaiko incidentas, kai ten, kur važiuoti leidžiama 50km/h, o mokomasis motociklas važiuoja 45km/h, kiti vairuotojai bando juos aplenkti, neretai įlenda tarp instruktoriaus ir mokinio motociklų. Tokiose situacijose, vairuotojai ima gazuoti, stabdyti, taip sukeldami kurioziškas, o kartais net pavojingas situacijas.

Bendra situacija keliuose gerėja

Nors vairavimo instruktoriai kiekvieną dieną mato dešimtis nepagarbos vieni kitiems atvejų keliuose, jie sako, kad bendra situacija po truputi gerėja. „Reziumuojant bendrai, pastebiu, kad pati vairavimo kultūra gerėja, vairuotojai tampa šiek tiek kantresni, mandagesni“, – džiaugiasi D. Zakarauskas.

Susidarius kamščiams miestuose vairuotojai vis dažniau užleidžia vieni kitus, vis mažiau stengiasi užkišti automobilį.

Instruktorius gali išskirti ir dažniausiai skubančių ir į kitus eismo dalyvius dėmesio neatkreipiančių vairuotojų segmentą: „Žinoma, pasitaiko tų nepagarbos apraiškų tarp visokio amžiaus ir lyties vairuotojų. Bet šiaip dažniausiai tai – jauni vyrai ir, faktas tas, kad su geresnėm mašinom. Jeigu jau prabangus automobilis, tai posūkius rodyti visai pamiršta, o ir naglumo pas juos būna labai daug.“

Naudojasi mokinių nemokėjimu

Vairavimo mokyklos instruktorius R. Bernotas sako, kad dažnai vairuotojai netgi pasinaudoja mokinių nemokėjimu greičiau reaguoti įvairiose situacijose ir stengiasi atsidurti prieš mokomuosius automobilius. Jis pabrėžia, kad keliuose ypač trūksta pakantumo kitų vairuotojų, o ypač nepatyrusių, atžvilgiu. R. Bernotas pataria vairuotojams nesistengti visuomet būti pirmiems, nes dažniausiai tos pastangos neatsiperka teisingai, o kartais gali sukelti ir avarines situacijas ir skaudžias pasekmes.

Skubantiems, kurie nepaiso jaunų vairuotojų, už automobilio vairo sėdančių pirmus kartus ir kartais, natūralu, darančių klaidas, D. Zakarauskas pataria pagalvoti, kad būtent šie, besimokantys vairuotojai, bus tie, kurie juos vežios senatvėje, kai patys „skubėtojai“ jau nebevairuos. „Reikia perduoti visas žinias šitiems jauniems vairuotojams ir būti kantresniems, pakentėti, kol jie išmoks,“ – pataria instruktorius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (97)