Keliuose kasmet žūva viena klasė vaikųkokią klaidą daro tėvai?

 (22)
Keliuose kasmet žūvant kone visai klasei mokinių, netyla diskusijos, kaip taisyti padėtį ir teisingai juos mokyti saugaus eismo. Didžiausia tėvų daroma klaida – kalbėjimas mažamečiams nesuprantama kalba, sako psichoterapeutas Gediminas Navaitis. Anot jo, padėtis pagerėtų, jei tėvai atsisakytų pernelyg oficialios retorikos.
Avarija
© DELFI / Kiril Čachovskij

Keliuose žūvantys vaikai – viena skaudžiausių saugaus eismo problemų. Pernai tokiu būdu Lietuva neteko 14-os nepilnamečių. Tačiau šis skaičius, palyginus su 2007 m., daug kartų mažesnis. Tuomet avarijos pasiglemžė 70 nepilnamečių.

Remiantis statistiniais duomenimis, dažniausiai eismo įvykiuose nukenčia 15-18 metų vaikai. O pagrindinės priežastys – partrenkimas gatvėje arba žūtis vaikus vežant ne specialioje kėdutėje arba neprisegtus saugos diržais.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Eismo saugumo skyriaus vedėjo Nemuno Abukausko teigimu, žuvę vaikai sudaro 4,6 proc. visų autoįvykiuose žuvusiųjų skaičiaus.

Vakarų Europoje, anot jo, šis skaičius vidutiniškai siekia 5 proc. Tačiau netrukus jis pridūrė, kad Lietuvoje vaikų nuo 2 iki 14 metų žūtys keliuose yra dažniausia nepilnamečių mirties priežastis.
Vis dėlto mažėjantį nepilnamečių žūčių keliuose skaičių N. Abukauskas linkęs vertinti atsargiai, nes net ir viena žūtis yra per didelė netektis: „Aš manau, kad kiekvieno vaiko gyvybė yra brangi. Kiekvieno vaiko netektis yra neišmatuojama tragedija. Vieno vaiko žūtis yra per daug ir šito toleruoti mes negalime.“

Psichoterapeutas: apie saugų eismą reikia kalbėti kitaip

Kaip vaikus auklėti, kad jie gatvėje elgtųsi saugiai? Psichoterapeuto, Mykolo Romerio universiteto profesoriaus G. Navaičio teigimu, kalbant apie saugų eismą, tėvams reikėtų prisiminti pasaką, kurioje Jonuką sesutė įspėjo negerti vandens iš avinėlio įmintos pėdos, nes jis avinėliu pavirsiąs.
Anot jo, tai puikus pavyzdys, parodantis, kad vaikams reikia paprastai aiškinti apie sudėtingus dalykus. Esą anksčiau, kai vyravo prastos sanitarinės sąlygos, ši pasaka buvo pasitelkiama vaikus mokant negerti iš balos.

Šiandien vaikams jau įkalta į galvą, kad geriant nešvarų vandenį galima susirgti. Tačiau jie dar nespėjo įsisąmoninti, kad netinkamas elgesys kelyje gali baigtis liūdnai.

Vis dėlto didžiausia tėvų klaida – kalbėjimas mažamečiams nesuprantama kalba. „Mes dar nemokame kreiptis į vaikus. Atsigręžimas į pasakas parodo, kad su vaiku visada reikia kalbėti jo kalba. Eidamas per gatvę degant raudonam šviesoforo signalui, sudarysi avarinę situaciją... Taip sakyti galima tik tiems, kurie laiko vairavimo teises, bet ne 3-5 metų vaikui“, - DELFI kalbėjo profesorius.

Taip pat, pasak jo, mažamečius reikia mokyti ne tik laikytis Kelių eismo taisyklių, bet ir stengtis padėti jiems išmokti koncentruoti savo dėmesį, nes dažnai vaikas į gatvę išbėga ne todėl, kad nežino taisyklių, bet negalėdamas svarbiu momentu susitelkti.

Už vaikų auklėjimą pirmiausia atsakingi tėvai

Kieno įtaka skiepijant vertybes didesnė: tėvų ar mokyklos? Pašnekovas teigė, kad šia tema diskutuoti neverta. Esą vaiko asmenybė formuojama šeimoje. Būtent tėvai kloja savo atžalų elgesio pagrindus, formuoja požiūrį į pasaulį. O mokykla, žiniasklaida, socialinė reklama visa tai tik papildo.
Todėl, jo žodžiais tariant, tėvai, teigiantys, kad jų vaikas, paveiktas draugų, sukėlė kraupią avariją, savo atžala paprasčiausiai nesirūpino: „Jei tėvai sako, kad draugas sugadino jų vaiką, tai reiškia, kad jie vaiko neauklėjo, nes tėvų įtaka yra pagrindas.“

G. Navaičio nuomone, vaikus saugiai elgtis kelyje reikia pradėti mokyti nuo tada, kai jie tampa savarankiški ir kartu su tėvais išeiti į lauką.

Stengiantis, kad rečiau įvyktų avarijos, pasiglemžiančios nepilnamečių gyvybes, itin tinka socialinė reklama. Profesoriaus teigimu, kuo jos daugiau – tuo geriau.

Tačiau mažamečių mamos skundžiasi, kad vaikai, prisižiūrėję šiurpą keliančių reklaminių klipų, dažnai bijo sėsti į automobilį.

Psichologas jų argumentus atremia teigdamas, kad tokia situacija įmanoma tik tuomet, kai mamos vaikams nesugeba paaiškinti, kad vairuos saugiai.

Eismo saugumo specialistas: vaikai nėra avarijų kaltininkai

LAKD Eismo saugumo skyriaus vedėjas N. Abukauskas teigė pastebėjęs, kad žmonės iki šiol avarijos kaltininku linkę laikyti į gatvę netikėtai išbėgusį vaiką. Tačiau, anot jo, toks požiūris nėra teisingas: „Paprastas pavyzdys: jei šalia mažo vaiko padėsime dubenį su verdančiu vandeniu, jis būtinai ten įkiš savo ranką, tačiau ne dėl neatsargumo, bet dėl patirties stokos. Lygiai taip pat ir kelyje: vaikui, neturinčiam patirties, sunku suvokti, kokios pasekmės būtų jam susidūrus su automobiliu, koks pavojingas gali būti išbėgimas į gatvę ir pan.“

Pašnekovo teigimu, vaikams intensyviame eisme susigaudyti nėra lengva, todėl suaugusieji turi kantriniai mokyti ir užtikrinti jų saugumą.

Taip pat jis pastebėjo, kad lietuviai nuo užsieniečių skiriasi bet kuria kaina mėgindami išaiškinti avarijos kaltininką. Kai tuo tarpu, jo nuomone, visų pirma reikėtų nustatyti avarijos priežastį: „Tik taip galima tinkamai išanalizuoti situaciją, nustatyti pagrindinius eismo įvykį sukėlusius veiksnius ir pritaikyti priemones, kad ateityje tokio tipo eismo įvykiai nepasikartotų. Nereikia klasifikuoti žmones į kaltus ir nekaltus, kas, beje, avaringumo nemažina, o tik papildo statistiką.

Vaikai mokomi specialiame projekte

Tuo tarpu LAKD Eismo saugumo skyriaus vedėjo pavaduotojo Antano Čereškos pasidomėjus, kaip Lietuvoje stabdomos vaikų žūtys, jis teigė, kad didelės pastangos dedamos įgyvendinant projektą „Saugokime jaunas gyvybes kelyje“.

Konkursas, organizuojamas LAKD, Švietimo ir mokslo ministerijos, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro ir policijos, šiemet vyksta jau 19 kartą.

Anot pašnekovo, konkursą sudaro kelios dalys: pradinių klasių mokinių varžybos „Šviesoforas“, jaunųjų dviratininkų varžybos „Saugus ratas“, mopedų ir motociklų jaunųjų vairuotojų varžybos bei jaunųjų automobilių vairuotojų varžybos.

Projekte pagal amžiaus grupes gali dalyvauti visi bendrojo lavinimo mokyklų mokiniai.
A. Čereškos žodžiais, dalyvaudami konkurse vaikai mokosi Kelių eismo taisyklių, ugdo saugaus elgesio kelyje įgūdžius, o viską, ką išmoko, parodo varžybų metu.

Vaikai varžybose dalyvauja mielai. Tačiau, pašnekovo teigimu, dalyvių skaičius vis dėlto priklauso nuo mokytojų motyvacijos.

Šiemet konkurse dalyvauja maždaug 50 tūkst. mokinių.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Saugus eismas

Instruktorius priminė apie sugriežtėjusią tvarką: kelios taisyklės, kurių nežinantys liks be teisių (212)

Kada paskutinį kartą skaitėte Kelių eismo taisykles? DELFI paprašė, kad vairavimo instruktorius primintų nuo 2017 metų sausio 1-osios įsigaliojusius pasikeitimus, kurie ne vienam turėtų sukelti minčių: gal geriau pasivaikščiosiu.

Moteris pasidalino skaudžia patirtimi: su gimtadieniu likimas padovanojo avariją (20)

Greitį mėgstantiems vairuotojams ne visada pakanka išgirsti perspėjimą kelyje būti atsargiems – kai kuriems šios klaidos pasekmes tenka išgyventi savo kailiu, jog pradėtų rūpintis savo ir kitų saugumu. Panevėžietė Kristina Ostrauskienė nusprendė pasidalinti savo skaudžia patirtimi ir tikisi, jog kiti vairuotojai pasimokys iš svetimos klaidos.

Nerami savaitė keliuose: sužeistuosius skaičiuoja dešimtimis (10)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad per savaitę, rugpjūčio 4–10 d. (penktadienį–ketvirtadienį), šalies keliuose, pirminiais duomenimis, įvyko 77 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 1 eismo dalyvis: 84 metų pėsčioji (eismo įvykis įvyko pėsčiųjų perėjoje).

Parodė, kas nutinka neprisisegus ant galinės sėdynės (13)

Neseniai atlikta Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) tyrimų organizacijos Draudimo instituto greitkelių saugumui (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) studija parodė, kad šokiruojantis skaičius suaugusių žmonių nesivargina užsisegti saugos diržų, kai sėdi galinėse keleivių sėdynėse.

Egzaminų klausimai: kur dažniausiai klysta būsimieji vairuotojai? net du trečdaliai klumpa ties vienu ženklu (61)

Kokias egzaminų temas būsimiems vairuotojams sekasi perprasti sunkiausiai? Kokie yra sunkiausi ir lengviausi A, B, C, D vairavimo kategorijų egzaminų klausimai? Kiek mokiniai vidutiniškai užtrunka spręsdami Kelių eismo taisyklių (KET) testus ir kurios kategorijos vairuotojo pažymėjimą siekia įgyti daugiausiai bei mažiausiai vairuotojų? Tai išsiaiškinome peržvelgę vienos didžiausių vairavimo teorijos mokymosi svetainės www.ketbilietai.lt statistiką.
LIETUVOS KELIUOSE IKI: Rugpjūčio 17D.
2017 2016
Eismo įvykių 2026 1842
Žuvo 118 108
Sužeista 2415 2195