Kelių patrulis: per 21 m. man niekas nėra siūlęs kyšiointerviu

 (403)
Jau 21-erius metus policijoje dirbantis Gediminas (pavardė redakcijai žinoma – red.past.) sako, kad nelaimingi atsitikimai kelyje tapo jo darbo kasdienybe. Tačiau labiausiai jam skaudą širdį dėl to, kad vairuotojai nepasimoko iš šiurpą keliančių avarijų, kuriose žūva žmonės, ir toliau vairuoja išgėrę. Pareigūnas išduoda, kad visi pričiupti įkaušę vairuotojai naudoja vienodą pasiaiškinimą: negėriau.
© DELFI

„Pirmiausia – aš negėriau. Po to – gėriau tik alų arba vakar gėriau. Po patikrinimo alkotesteriu – vidutinis arba bent jau lengvas girtumo laipsnis. Tai tikrai ne nuo alaus“, - pareigūnas atskleidžia vienodą neblaivių vairuotojų naudojamą pasiaiškinimą.

Taip pat kelių patrulis interviu DELFI paneigia mitą, kad didžiausi kelių chuliganai – BMW vairuotojai. Jis sako, kad nereikia nei BMW: kartais įžūliai pro pat nosį pralekia ką tik teises išsilaikęs vaikinas, sėdintis prie senutėlio „Golfo“ vairo.

-Kaip prasidėjo Jūsų karjera policijoje?

-Dirbu jau 21 metus. Kai aš įsidarbinau, praktiškai baigti nieko nereikėjo. Tačiau teko baigti kursus. Jie truko du mėnesius. Paskui po kiek laiko vėl važiavau tobulintis. Visą laiką visada reikėjo tobulintis. Beveik 13 metų dirbau kriminalinėje policijoje.

-Ar policijoje radote tai, ko tikėjotės?

-Pačioje pradžioje, kai pradėjau dirbti, buvo idėjinis darbas, bet paskui matai, kad kai kurie senesni darbuotojai nelabai atsiduoda darbui, tai po kiek laiko nusvyra rankos.

Lietuviams patinka stebėt iš šalies eismo įvykį. Stebi, bet išvadų nedaro – numoja ranka. Tai yra gyvi pavyzdžiai. Bet visi galvoja, kad man taip neatsitiks.
Policininkas

-Turbūt ne paslaptis, kad lietuviai, pažeidę Kelių eismo taisykles, su juos pričiupusiais patruliais dažnai bando „susitarti“. Tikriausiai ir jums bent kartą buvo pasiūlytas kyšis...

Bent jau man per tuos metus, kiek teko prižiūrėti eismą, nėra niekas pasiūlęs. Aš griežtesnis esu. Manau, dėl to žmogus bijo rizikuoti ir kažką siūlyti. Tačiau ši tradicija tikrai yra. Nežinau, kiek kartų turi nugyvent, kai tai būtų išgyvendinta. Nors dabar jau baudžiami ir davę, ir paėmę. Žmogui reikia suprasti, kad iš to jis neišloš. Gali labai skaudžiai nukentėti ir tas pareigūnas, kuris paėmė, ir tas, kuris davė.

-Dėl kokių pažeidimų labiausiai skauda širdį?

-Pirmiausia – neblaivūs vairuotojai. Antras dalykas – pėsčiųjų nesisaugojimas. Kai vairuotojas važiuoja tamsiuoju metų laiku, kad ir blaivus, jeigu pėsčiasis nenaudos atšvaito, nelaimė tuoj pat įvyks. Žmogus pasidaro bėdą.

-O greitis?

-Greitis daug reiškia, ypač nepatyrusiems vairuotojams. Daug metų pats važinėju ir matau, kad žmonės tampa sąmoningesni. Nebelaksto taip. Žinoma, jaunimėlis, šviežiai išsilaikęs teises, bando savo galimybes, bet dažniausiai tai nepasiseka.

-Sakote, kad neblaivūs vairuotojai – didžiausia saugaus eismo problema. Kaip dažniausiai jie bando pateisinti savo girtumą?

-Pirmiausia – aš negėriau. Po to – gėriau tik alų arba vakar gėriau. Po patikrinimo alkotesteriu – vidutinis arba bent jau lengvas girtumo laipsnis. Tai tikrai ne nuo alaus. Jeigu žmogus ką tik išgėrė alaus, jis „įpūs“, bet po dešimties minučių promilės kris. Bet dažniausiai nekrenta, o kyla. Tai aišku, kad vartojęs rimtesnį alkoholį.

-Galbūt yra tekę susidurti su „etatiniais“ taisyklių pažeidėjais?

-Yra tokių. Bet dabar neteko to žmogaus sustabdyt. Nežinau, gal pėsčias vaikšto. Ir teisės buvo atimtos, ir porą automobilių konfiskuota.

-Ar dažnai nusižengę vairuotojai prašo pasigailėti ir neskirti baudos?

-Kartais matai, kad žmogaus nusižengimas nepiktybinis, nėra jis labai didelis. Jei matai, kad žmogus pripažįsta, gailisi, paprasčiausiai įspėji, kad kitą kartą taip nebūtų, nes kitą kartą jau bus bauda.

-Vyrauja nuomonė, kad prabangių automobilių vairuotojai kelyje gali sau leisti daugiau nei sukiojantys nieko neišsiskiriančios mašinos vairą. Ar patruliai iš tiesų į tokius vairuotojus žvelgia pro pirštus?

-Teko girdėti tokių dalykų, kad kažkada kažkas sovietmečiu su juoda „Volga“ važiuodavo nestabdomas. Aš niekada dėl prabangios mašinos nesu kažko nestabdęs. Taip nebuvo ir kolegoms. Ar važiuoja limuzinas, ar dar kažkas... Yra tik tokių, kur nestoja – greitos mašinos autostradoje. Buvo atvejis, kai prabangi mašina nestojo, važiavo labai greitai, bet vėliau kitam rajone sustabdė. Teko jam atsakyti.

-Jums turbūt yra tekę matyti daug šiurpių avarijų, kuriose žuvo žmonės...

-Yra tekę daug tokių avarijų matyti. Aišku, visada išgyveni. Tai yra žiauru. Teko susidurti su tikrai daug gan žiaurių avarijų. Lietuviams patinka stebėt iš šalies eismo įvykį. Stebi, bet išvadų nedaro – numoja ranka. Tai yra gyvi pavyzdžiai. Bet visi galvoja, kad man taip neatsitiks.

-Gal padėtį pagerintų didesnės baudos?

-Šiuo metu jos normalios. Didinti, sakyčiau, nereikia. Gal žmonės laikui bėgant susiprotės. Turi nuaugt pora kartų. Iškelsi iki kosmoso, vis tiek tas žmogus nemokus yra. Aš sakyčiau, reikia palikt taip, kaip yra. Reikia palikti tą galimybę, kad žmogus galėtų bent jau dalimis išsimokėti. Tai būtų tokia lengvata, atsižvelgiant į finansinę būklę. Baudos yra adekvačios nusižengimams.

-Vis dėlto saugaus eismo specialistai sako, kad vairuotojų kultūra Lietuvoje auga. Ar tai pastebite patruliuodamas?

-Taip. Be abejo, keičiasi. Anksčiau buvo daugiau netvarkos. Tai daugiau dėl jaunimo. Na, aišku, yra ir vyresnių – pagėrę važinėja. Yra ir tokių, kurie vairuoja 30-40 metų, bet rikiuojantis nesugeba įjungti posūkio. Kultūra tikrai daug pasikeitė. Labai pasikeitė, galima sakyt.

-Kas labiausiai prie to prisidėjo?

-Aišku, įtakos turi ir baudos. Kai kas nenori sumokėti daug pinigų, už kelių eismo taisyklių pažeidimus. Kita vertus, žmonės pradėjo daugiau važinėt po pasaulį – keliauti. Pažiūrėjo, kaip yra ten, bando lygiuotis į Europą. Pamatę, kokios ten eismo sąlygos, kaip ten vairuotojai elgiasi, bando ir čia tą patį daryt. Ne visi, aišku.

-Laikomasi nuomonės, kad BMW vairuotojai yra patys įžūliausi. Ar sutinkate su tuo?

-Ne, kitą kartą nereikia nei BMW. Su antru, netgi pirmu „Golfu“... Įžūlesnių netgi yra. Nesvarbu, kokiam automobily jis sėdės – ar „Golfe“, ar BMW, ar „Ferrari“... Jeigu jis yra greičio chuliganas, tai ir lėks.

-Kokio amžiaus vairuotojai kelia didžiausią galvos skausmą?

-Jaunimas. Aišku, aš nesakau, kad visas jaunimas nedrausmingas. Yra labai drausmingo jaunimo, kuris ir tvarkingai vairuoja, ir paiso eismo taisyklių. Tačiau didžioji dalis nusiženginėja. Šiaip drausmingi vidutinio amžiaus – 40-60 metų vairuotojai. Tokie žmonės jau susitupėję, arba kažkada nudegę – patekę į eismo įvykį, arba bent jau nubausti kartą. Kai kada žmonės padaro išvadas.

Daugiau drausmingesnių vairuotojų yra moterų. Jos yra atidesnės. Aišku, padaro jos klaidų, bet drausmingumo atžvilgiu, jos pirmauja. Čia nėra paslaptis.
Policininkas

-Kai kas grėsme laiko ir senyvo amžiaus vairuotojus...

-70-80 metų žmonėms jau sunku iš tikrųjų. Būna ir tokių atvejų, kad jie paskambina ir praneša, kad pavogė automobilį, bet pasirodo, kad pasistatė kitoje vietoje. Jų reakcija lėtesnė yra. Eismas intensyvus šiais laikais. Ir su kiekviena diena jis intensyvėja. Manau, kad tokie vairuotojai turėtų apsiriboti sava teritorija – mažiau lįsti į didmiesčius ir į rajonų centrus. Aš siūlyčiau vairuotojams, kurių amžius pasiekia tam tikrą ribą, dažnesnes medicinines komisijas. Būna tokių, kad išvažiuoja į metus kartą. Tokiems žmonėms reikėtų kažko. Nesakau, kad apriboti ar uždrausti. Tai būtų žmogaus teisių pažeidimas. Kontrolė turėtų būti griežtesnė.

-Ar tiesa, kad lapkričio 1-ąją padaugėja eismo įvykių?

-Padaugėja. Neskaudžių, bet padaugėja. Žmogus, išvažiavęs kartą per metus, nesugeba sureaguoti ar susivaldyti. Bakst ir yra.

-Kaip manote, ar dabartinė vairuotojų sveikatos patikrinimo tvarka pajėgi užtikrinti, kad keliuose neriedėtų sunkūs ligoniai?

-Būna tokių atvejų, kad nepatikėsi, jog jis gali vairuot. Būna, kad žmogus neturi rankos, bet automobilis nepritaikytas, neturi skiriamųjų ženklų. Pasitaiko netgi tokių, kurie serga psichinėmis ligomis. Kelyje jie nesugeba susitvardyti. Net kamštyje jie padaro avariją. Paslysta lygioj vietoj. Turėtų būti griežtesnė medicininė komisija.

-Kuriuo metų laiku turite daugiausia darbo?

-Jeigu žiūrint į avarijų skaičių, jų padaugėja žiemos pradžioje ir pavasarį, o vasarą – atostogų metu. Vasarą jaunimėlis palaksto – į gamtą traukia. Dažniausiai – kai yra metų laikų kaita. Iškritus pirmajam sniegui visi dar įpratę palėkti, ypač neįgudę vairuotojai.

-O kuris paros metas kelia didžiausią grėsmę eismo saugumui?

-Pavojingiausia, sakyčiau, naktį, ypač lyjant, sningant, esant rūkui. Dieną dar kažkaip. Daugiausia eismo įvykių įvyksta naktį.

-Amžina dilema: kas vairuoja geriau – vyrai ar moterys? Kokia jūsų nuomonė šiuo klausimu?

-Sakyčiau, kad daugiau drausmingesnių vairuotojų yra moterų. Jos yra atidesnės. Aišku, padaro jos klaidų, bet drausmingumo atžvilgiu, jos pirmauja. Čia nėra paslaptis.

-Kelių patruliams iki šiol klijuojamos neigiamos etiketės. Ar vis dėlto pastebite besikeičiantį visuomenės požiūrį?

-Anksčiau buvo labai daug įžūlių žmonių. Sustabdai ir jis iš karto reiškia pretenzijas. Dabar daug kas yra pasikeitę. Žmonės susiprotėjo, eina į europietišką pusę.

-Ar jaunimui patartumėte rinktis policininko profesiją?

-Patarčiau. Viskas keičiasi į gerąją pusę. Manau, kad valstybės vyrai išspręs atlyginimų, socialinių garantijų klausimus, nes daug ko netekom. Tegu renkasi. Kažkam reikia dirbti, sakykim, juodą, nepriimtiną darbą. Tikrai neatkalbėčiau nei sūnaus, nei dukros.


Specialus projektas „Saugus eismas“
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Saugus eismas

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (5)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su dviratėmis transporto priemonėmis skaičius turėtų išaugti. Nors šiltomis dienomis miestų gatvėse dažnai galima sutikti dviratininkus, tačiau retas kuris dviratį paverčia kasdiene transporto priemone, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Instruktorius priminė apie sugriežtėjusią tvarką: kelios taisyklės, kurių nežinantys liks be teisių (224)

Kada paskutinį kartą skaitėte Kelių eismo taisykles? DELFI paprašė, kad vairavimo instruktorius primintų nuo 2017 metų sausio 1-osios įsigaliojusius pasikeitimus, kurie ne vienam turėtų sukelti minčių: gal geriau pasivaikščiosiu.

Moteris pasidalino skaudžia patirtimi: su gimtadieniu likimas padovanojo avariją (20)

Greitį mėgstantiems vairuotojams ne visada pakanka išgirsti perspėjimą kelyje būti atsargiems – kai kuriems šios klaidos pasekmes tenka išgyventi savo kailiu, jog pradėtų rūpintis savo ir kitų saugumu. Panevėžietė Kristina Ostrauskienė nusprendė pasidalinti savo skaudžia patirtimi ir tikisi, jog kiti vairuotojai pasimokys iš svetimos klaidos.

Nerami savaitė keliuose: sužeistuosius skaičiuoja dešimtimis (10)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad per savaitę, rugpjūčio 4–10 d. (penktadienį–ketvirtadienį), šalies keliuose, pirminiais duomenimis, įvyko 77 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 1 eismo dalyvis: 84 metų pėsčioji (eismo įvykis įvyko pėsčiųjų perėjoje).

Parodė, kas nutinka neprisisegus ant galinės sėdynės (13)

Neseniai atlikta Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) tyrimų organizacijos Draudimo instituto greitkelių saugumui (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) studija parodė, kad šokiruojantis skaičius suaugusių žmonių nesivargina užsisegti saugos diržų, kai sėdi galinėse keleivių sėdynėse.
LIETUVOS KELIUOSE IKI: Rugpjūčio 18D.
2017 2016
Eismo įvykių 2035 1847
Žuvo 119 108
Sužeista 2427 2201