Ir nors artimiausiu metu specialistai nemato būtinybės griežtinti baudas už pavojingą elgesį keliuose, dėl dažnesnių Lietuvos kelių policijos tarnybos kontrolės priemonių, išvengti atsakomybės bus sudėtingiau. Taip pat daug dėmesio bus skiriama vairuotojų sąmoningumo ugdymui.

Nors kiekvienas Lietuvos pilietis, norėdamas gauti vairuotojo pažymėjimą, privalo susipažinti su šalyje galiojančiomis Lietuvos kelių eismo taisyklėmis, pagrindinės pareigos kai kuriems vairuotojams pasimiršta. 

Lietuvos kelių policijos tarnyba primena: „Lietuvos Respublikos Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme ir Kelių eismo taisyklėse yra akcentuojama pagrindinė visų eismo dalyvių pareiga: „Eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu“. Esame įsitikinę, kad atsakingas, kultūringas ir saugus eismo dalyvių elgesys, aukšta eismo dalyvių moralė turi tapti norma“, - teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos Bendrųjų reikalų grupės vyresnioji specialistė Marija Kazanovič.

Už agresyvų, chuliganišką vairavimą numatytos nuobaudos. Policija, apibrėždama chuliganiško vairavimo sąvoką, vadovaujasi Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 124(2) straipsnio 2 dalimi: „chuliganiškas vairavimas, tai yra Kelių eismo taisyklių pažeidimas dėl chuliganiškų paskatų, keliantis pavojų eismo saugumui arba savo ar kitų žmonių saugumui“.

Iš pažiūros, paprasta pareiga, regis, kai kuriems vairuotojams atrodo perteklinė. Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas pastebi, kad esamas vairavimo kultūros lygis gana žemas. Profesoriaus nuomone, sukurtos taisyklės ir nuobaudos žmones veikia skirtingai, o chuliganiškas elgesys keliuose maskuoja nepasitenkinimą gyvenimu.

Saugirdas Pukalskas
„Kai kurie žmonės turi didelį atsakomybės jausmą ir jiems gali ir nebūti jokių nuobaudų, jie laikysis taisyklių, nes supras, kad taip būtina daryti. Kitiems gi žmonėms gali būti griežčiausios nuobaudos, bet jiems norėsis laužyti ir pažeidinėti taisykles, nes tiesiog žmogaus toks būdas – protestuoti prieš tai, kas yra ne jo sukurta, bet dažniausiai ir jis pats nieko nesukuria, tik laužo ir gadina. Dažniausiai tai žmonės nepatenkinti gyvenimu“, - teigia VGTU automobilių transporto katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas. 

Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatyta, kad chuliganiškas vairavimas užtraukia baudą vairuotojams nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių iki penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo vienerių iki dvejų metų. Asmenims, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones, – baudą nuo septynių šimtų dvidešimt keturių iki vieno tūkstančio trylikos eurų. 

Šiuo metu numatytos drausminės nuobaudos yra pakankamai griežtos, tačiau baudos dydis ne visada yra pakankama motyvacija vairuotojams elgtis atsakingai. Lietuvos kelių policijos tarnybos teigimu, galiojančios nuobaudos už chuliganišką vairavimą yra veiksmingos ir pakankamos. Tačiau pastebi, kad atsakomybės už padarytą pažeidimą neišvengiamumas, kai asmuo suvokia, kad padaręs pažedimą neišsisuks nuo bausmės ir jis bus nubaustas taip pat yra efektyvi neatsakingų asmenų drausminimo priemonė. 

Nemunas Abukauskas
Ar verta didinti iš pažiūros ir taip solidžias baudas abejoja ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. „Baudų didinimas už bet kokį pažeidimą dažniausiai neduoda jokios apčiuopiamos teigiamos naudos, arba ši nauda būna labai trumpalaikė. Ne baudos dydis, bet baudos neišvengiamumas, pozityvaus elgesio visuomenėje formavimas, nepakantumo atmosferos tiems, kurie piktybiškai elgiasi keliuose formavimas dažniausiai duoda didžiausią naudą“, - sako Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas.

Minėta institucija drausmingam elgesiui kelyje ugdyti šiemet pradeda kampaniją „Žaisk pagal taisykles“. Kampanijos metu saugaus eismo ambasadoriais tapę „Lietuvos ryto“ komandos krepšininkai pasitelkę asmeninę patirtį taip pat ragins prisisegti saugos diržus, nevairuoti išgėrus, neviršyti greičio, segėti atšvaitus.

Vairuotojų ugdymo būtinybę, vykdant pykčio keliuose prevenciją, pabrėžia ir Lietuvos kelių policijos tarnyba. „Bendras šalies policijos prevencinių, socialinių priemonių vykdymas, eismo dalyvių elgsenos kelyje gerinimas, eismo kultūros ugdymas kartu su drausminimo ir kontrolės priemonėmis ne tik pasitarnautų chuliganiško vairavimo atvejams mažinti, bet ir reikšmingai padidintų eismo saugumą keliuose.“, - teigia Marija Kazanovič.

Lietuvos kelių policijos tarnyba, organizuodama dažnesnes pavojingo ir chuliganiško vairavimo kontrolės priemones, 2014 metais šalyje nustatė 219 chuliganiško vairavimo atvejų, šiemet dėl tokio pobūdžio vairavimo administracinio teisės pažeidimo protokolai surašyti daugiau kaip 60 vairuotojų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (36)